Gå til innhold

Nikon D600 annonsert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet hadde A850 lavere lanseringspris enn D600/6D også :)

I følge dpreview ble A850 lansert til $2000, som jo er $100 under 6D/D600. Mulig det varierte litt fra marked til marked, men jeg er litt forbauset over alt som skrives om billigste fullframe. 5D2 selges mye billigere (men ble lansert høyere) mens A850 ble lansert til lavere pris så uansett hva man ser på så er det ik¨ke så billig. Men at de blir billige, det har jeg tro på.

Lenke til kommentar

Jeg har levd med D700 siden den kom, og lært å sette stor pris på dens utrolige evne til å gi meg rask lukkertid og rene skarpe bilder selv i halvmørke!

Når D800 kom, og de første testene fortalte at den var like god, eller litt bedre på bildekvalitet i dårlig lys, solgte jeg D700'en for 12.000,- og bestilte D800 umiddelbart!

Men før Nikon rakk og levere, kom ryktene om en 24MP D600, så jeg avbestilte D800!

Så der har Nikon tabbet seg litt ut; de kunne loppet meg for mer penger hvis de hadde levert litt raskere!

 

Jeg er overbevist om at D600 med sitt betydelig lavere pikselantall er bedre enn D800 på høy ISO, og når den i tillegg har nesten 50% raskere skuddtakt, er mindre og lettere, og likevel har beholdt de fleste viktige D800 funksjonene som f.eks. AF-justering og 100% søkerdekning, så kan ikke jeg forstå hvem som trenger D800, andre enn objektivtestere og seriøse pikselpeepere!

 

Mulighet for IR fjernutløser med ML-L3, og doble SD-kort (vekk med dinosauren CF) hjelper jo også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet hadde A850 lavere lanseringspris enn D600/6D også :)
I følge dpreview ble A850 lansert til $2000, som jo er $100 under 6D/D600. Mulig det varierte litt fra marked til marked, men jeg er litt forbauset over alt som skrives om billigste fullframe. 5D2 selges mye billigere (men ble lansert høyere) mens A850 ble lansert til lavere pris så uansett hva man ser på så er det ik¨ke så billig. Men at de blir billige, det har jeg tro på.

Nettopp det jeg reagerer på også. Media hauser dette opp til FF for hvermansen, men jeg klarer ikke helt se hvordan dette forandrer noe som helst. At D600 er et glimrende kamera tviler jeg ikke på, men tviler på at prisnivået hverken nå eller senere vil være på et nivå som gjør at folk flest kan rettferdiggjøre et kjøp. Hadde CaNikon klart å lage noe (ikke nødvendigvis D600) som lå på ca. 13999,- ved lansering så tror jeg de hadde klart å fylle ut det mellomrommet som mange vipper i.

Klarer Canon å fortsette å produsere 5DII en stund til samme pris (ned til 11000,- kr) fremover tror jeg dette blir en gullgruve i og med at det vil føre til mer salg Canon glass og annet tilbehør.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Klarer Canon å fortsette å produsere 5DII en stund til samme pris (ned til 11000,- kr) fremover tror jeg dette blir en gullgruve i og med at det vil føre til mer salg Canon glass og annet tilbehør.

Canon produserer nok 6D billigere enn 5D2, kan ikke tenke meg at de vil fortsette med 5D2 utover å tømme lagrene. Men det ville forbause meg om de ikke kunne selge 6D til 10K og fortsatt tjene penger, i hvert fall når de får avskrevet utviklingskostnadene ved å selge til vensentlig høyere pris i startfasen.

Lenke til kommentar

FF for hvermansen er som du skriver en interessant påstand.

 

Min påstand er at dette resulterer i en av to ting.

 

Påstand 1 er at entusiaster/journalister som er virkelig interessert i foto får ett killer kamera som gruser det meste som har vært laget tidligere til en kurrant pris. Disse er det ikke alt for mange av.

 

Påstand 2 er at verdien på sekker, bagger og esker som ligger trygt nedstøvet i klesskapet og som knapt blir brukt pga størrelsen øker i verdi. Og denne gruppen er stoooooooor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FF for hvermansen er som du skriver en interessant påstand.

 

Min påstand er at dette resulterer i en av to ting.

 

Påstand 1 er at entusiaster/journalister som er virkelig interessert i foto får ett killer kamera som gruser det meste som har vært laget tidligere til en kurrant pris. Disse er det ikke alt for mange av.

 

Påstand 2 er at verdien på sekker, bagger og esker som ligger trygt nedstøvet i klesskapet og som knapt blir brukt pga størrelsen øker i verdi. Og denne gruppen er stoooooooor.

Hvorfor ikke begge? :) Tror du har rett i mye her...

Nå begynner det å komme såpass mye bra mindre systemkameraer, mange har sikkert dette også og blir fornøyd med det, men får håpe slikt FF utstyr ikke blir liggende igjen i skapet, men solgt til hyggelige priser... :dribble:

Men siden D800 nå er på 21.000, så faller nok prisen forhåpentlig raskt på D600, spesielt når det ser ut til at lagrene er rause allerede. Fortsatt over 100 hos fv...

Lenke til kommentar

MPX har jo hatt gode priser på D800 en stund i dag. Og det har blitt linket til før. Så det er ikke noe nytt. Og jeg vil vel si at posten din hører vel mer hjemme i D800 tråden ...

 

Jeg banner muligens i kirka; men jeg kjøper heller en D600 til 17.400 enn en D800 til snaut 20 lapper. Om de hadde kostet det samme, så hadde jeg fortsatt kjøpt D600!

Lenke til kommentar

Om de hadde kostet det samme, så hadde jeg fortsatt kjøpt D600!

 

Helt enig! Man må kjøpe det verktøyet, av de tilgjengelige verktøy på markedet, som passer en best!

Et bud som leverer småpakker ville aldri kjøpt en semitrailer til å kjøre rundt i bygatene med, selv om han fikk den ekstremt mye dyrere, bedre, solidere, sterkere bilen til samme pris som en liten personbil...

 

Jeg siklet etter D800 når den var det eneste alternativet på markedet, men når D600 kom er det plutselig uaktuelt med den ekstreme oppløsningen og større tyngre huset! Er det ikke gøy å være fotointeressert? :-)

 

D600'en min kom igår kveld, men har ikke fått tid, eller lys, til å teste skikkelig ennå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Jeg siklet etter D800 når den var det eneste alternativet på markedet, men når D600 kom er det plutselig uaktuelt med den ekstreme oppløsningen og større tyngre huset!

 

Hva er problemet med 22% høyere oppløsning?

Lenke til kommentar

CameraLabs har nettopp sluppet en sammenligning av D600 og D800 på alle ISO verdier!

 

D600 kommer bedre ut enn D800 på både 1:1 crops, og den mer rettferdige der D800 er downsamplet til 24MP

 

Forskjellen i D600'ens favør er ikke et helt blendertrinn, men ligger sånn ca. midt imellom. Det rimer bra med at forskjellen i Megapiksler er 50% og ikke 100% :)

 

EDIT: I forhold til D700 som jeg hadde før, merker jeg enorm forskjell i hva jeg kan tillate meg når det gjelder raske lukkertider innendørs!! Helt opp i ISO 3200 kan brukes ukritisk! Til og med ISO 6400 er omtrent som D80 var på ISO 400 i sin tid ;)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...