Gå til innhold

Nikon D600 annonsert


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn tror jeg det å gå omkring med en d600 og et 50mm 1,4 objektiv vil være en stor opplevelse..Spesielt bilder på natten. Og på utesteder. Jeg hadde med min 1000D ut nærmest hver dag, og da var jeg mye på utesteder. Tok mange bilder da. Men den er ikke god uten blitz i lite lys. Og blitz og spesielt hjelpelys til autofokus på den er veldig sjenerende.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men 24-105mm er brukbart skarp i senter; men mer lodden i hjørnene; slik at 67D utnytter kun den gode delen av objektivet; mens resultatet blir tristere på 5D som må leve med nevnte lodne hjørner.

 

Akkurat den skjønner jeg og er også veldig logisk...

 

Jeg har ingen problem med TorVidles erfaring. 70-30mm-en er ikke et veldig høyoppløselig objektiv; slik at det er 7D's sensor lider mer av det enn 5D.

 

Denne skjønner jeg altså ikke... lider av ett lite oppløselig objektiv?

 

Slik jeg ser det har ett objektiv og ett kamerahus en eller annen form for maks ytelse. Når husets ytelse er lavere enn objektivets er det huset som er begrensningen.

 

Setter man objektivet på ett hus som har en høyere maksytelse ett objektivet så vil objektivet være begrensningen.

 

Det dere sier er at objektet blir dårligere av å sette det foran ett hus med kresen sensor... ellers kunne enkelt å greit ikke bildene blitt dårligere.

Lenke til kommentar

Jeg lurer virkelig på om forskjellen på D600 og D800, er noe annet enn forskjellen på D5100 og D3200, altså at det bare blir veldig upraktisk store bildefiler, nærmest som om kameraet interpolerer. Jeg syns 1000D med 10 mp nærmest er perfekt i så måte, og D5100 treffer ganske bra for sin generasjon den også.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn tror jeg det å gå omkring med en d600 og et 50mm 1,4 objektiv vil være en stor opplevelse..Spesielt bilder på natten. Og på utesteder. Jeg hadde med min 1000D ut nærmest hver dag, og da var jeg mye på utesteder. Tok mange bilder da. Men den er ikke god uten blitz i lite lys. Og blitz og spesielt hjelpelys til autofokus på den er veldig sjenerende.

 

Hehe, skjønner godt den tanken ja.... bedre utstyr gir mer motivasjon for å ta bilder. Når det er sagt er D5100 ett mer en kapabelt nok for de aller fleste.

 

Kjenner en av norges aller beste pressefotografer og når han var ute å testet mitt første speilreflekskamera (Nikon D50) for en del år siden ble han veldig overasket. Han sa rett ut at kvaliteten i det kamera var mer enn bra nok for han.... var så klart andre grunner til at han ikke hadde ett slikt.

Lenke til kommentar

Denne skjønner jeg altså ikke... lider av ett lite oppløselig objektiv?

Vi har jo allerede fastslått at en stor sensor er mindre kresen på objektivet enn en liten sensor. Dette er fordi den større sensoren har også større piksler* Så det som skjer med 70-300mm-en er at dens oppløsning er større enn 5Ds sensor; mens på 7D så sensorens oppløsning større enn objektivet. Dermed får du et mer soft bilde på 7D enn 5DMk2.

 

 

*) antall Mpx er lik nok på 7D/5DMKII slik at sammenlignen er brukbar.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Denne skjønner jeg altså ikke... lider av ett lite oppløselig objektiv?

Vi har jo allerede fastslått at en stor sensor er mindre kresen på objektivet enn en liten sensor. Dette er fordi den større sensoren har også større piksler* Så det som skjer med 70-300mm-en er at dens oppløsning er større enn 5Ds sensor; mens på 7D så sensorens oppløsning større enn objektivet. Dermed får du et mer soft bilde på 7D enn 5DMk2.

 

 

*) antall Mpx er lik nok på 7D/5DMKII slik at sammenlignen er brukbar.

 

Likevel skal ikke bildet bli dårligere med en høyere oppløst sensor.

 

Edit:

Det som er fastslått er vel at sensoren er mer kresen for å få utnyttet sitt potensiale, ikke at bildene skal bli dårligere på en høyoppløst sensor kontra en lavoppløst med samme optikk.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Etter egen erfaring med Canon yter 5DII bedre på Canons 70-300 (uten L) enn 7D. Og 5DII's kitzoom 24-105 yter bedre på 7D enn på 5DII. Pga høyere pikseltetthet er 7D mer kresen på optikken enn 5DII. Så jeg hadde ikke vært så bekymret med D600 angående å bruke objektiver som ikke er hentet fra absolutt øverste hylle - med D800 blir det vel omtrent som med 7D, dvs kresen og høye krav til optikken.

 

Tor

 

Hvis erfaringene dine er som jeg tolker det synes jeg det er merkelig...

 

Selv om ett kamera er kresen på optikk så skal jo ikke bildene bli dårligere på ett slikt kamera enn ett annet med samme optikk, det gir enkelt å greit ingen mening.

Vel, jeg forholder meg til det jeg selv ser og opplever etter titusenvis av bilder med de nevnte kamera og objektiver. Rent teknisk har jeg sett forklaringer på forholdet flere ganger og jeg vet ikke om jeg er rett mann til å starte en lang teknisk utredning omkring disse forhold.

 

Men hvis jeg ikke husker feil så skrev selv akam at f.eks D800 ville måtte kreve topp optikk for å levere potensialet, og jeg tviler på at de vil mene det samme om D600 (noe de heller ikke gjorde med 5Dmk3). Det er og rimelig kjent at 5DII er svært tilgivelig angående objektivkvaliteten (noe jeg finner som et stort pluss) mens 7D er kjent for det motsatte, svært kresen. Det har noe med oppløsningen/pikseltettheten å gjøre. F.eks kan 7D levere mer detaljer i et bilde med 24-105 enn 5DII kan på samme motiv. Samtidig skjer det et eller annet forhold ved bruk av mer middelmådige objektiver som rett og slett "slører" de mindre pikslene i 7D mens de større pikslene i 5DII påvirkes ikke i samme grad. Som sagt kan sikkert andre med mer inngående teknisk detaljkunnskap forklare dette bedre dersom du ber om det.

 

Selvsagt vil det alltid være en fordel å ha best mulig optikk, men forskjellene i økt teknisk bildekvalitet/detaljnivå kan likevel bli større i et kamera med høyere oppløsning.

 

Tor

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn tror jeg det å gå omkring med en d600 og et 50mm 1,4 objektiv vil være en stor opplevelse..Spesielt bilder på natten. Og på utesteder. Jeg hadde med min 1000D ut nærmest hver dag, og da var jeg mye på utesteder. Tok mange bilder da. Men den er ikke god uten blitz i lite lys. Og blitz og spesielt hjelpelys til autofokus på den er veldig sjenerende.

Hadde et par timer med D600 og en 50mm f/.4 Det er en trivelig det; og du ville likt det på kveldstid. Men for din del kan du oppnå nesten det samme med å spandere på deg en 35mm f/1.8DX og putte den på din D5100 - den tåler fint ISO 3200 så lenge du eksponerer riktig. Od det er mye billigere (og lettere) enn en D600 + 50mm f/1.4

Lenke til kommentar

 

Kjenner en av norges aller beste pressefotografer og når han var ute å testet mitt første speilreflekskamera (Nikon D50) for en del år siden ble han veldig overasket. Han sa rett ut at kvaliteten i det kamera var mer enn bra nok for han.... var så klart andre grunner til at han ikke hadde ett slikt.

 

Følte 1000D vokste flere hakk når jeg fikk på grep (latter) :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg forholder meg til det jeg selv ser og opplever etter titusenvis av bilder med de nevnte kamera og objektiver. Rent teknisk har jeg sett forklaringer på forholdet flere ganger og jeg vet ikke om jeg er rett mann til å starte en lang teknisk utredning omkring disse forhold.

 

 

Ok, tenkte meg ikke helt om her.... kjenner ikke til Canon så mye og skjønte ikke at du sammenlignet crop mot ff.

 

Edit: Vet egentlig ikke hva jeg tenkte :hmm:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Noen som har oversikt over hva D600 ligger på i Tyskland?

Foto Video Sauter i München skal ha 2000 €. Ikke den billigste sjappa i Tyskland; men heller ikke den dyreste.

Mao lite å spare, og husk Nikon har ikke verdensgaranti på hus. Kjøper du i Norge får du kanskje med noen sensorrens også, og bedre garanti! Du ville altså ikke fått mer enn 1 år, og da må du levere tilbake der du kjøpte...

Lenke til kommentar

D600 til 15999 på netonnet nå, går nedover ja. http://www.netonnet....dy/176776.5862/

 

Sikker på du ikke så feil nå da?

 

Koster 16999 kr men kan hende den er endret siden du så den.

Varte tydeligvis bare et døgn, fra prisjakt: NetOnNet 2012-09-26 +1000,- 16 999,- Nikon D600 kun kamerahus

 

 

 

2012-09-25 -1386,- 15 999,- Nikon D600 kun kamerahus

2012-09-13 Ny pris 17 385,- Nikon D600 kun kamerahus

Lenke til kommentar

Prisen forsetter å synke ellers i Europa. Nå koster kameraet 14670 (€1973) i Tyskland, og 15423 (£1665) i England (begge priser hentet fra Amazons nettbutikker).

Koster 16 195,- i følge mailen jeg fikk fra fotovideo nå. Personlig trodde jeg prisen ville holde seg i hvert fall til det nærmet seg desember og slipp av Canon 6d.

Lenke til kommentar

 

Prisen forsetter å synke ellers i Europa. Nå koster kameraet 14670 (€1973) i Tyskland, og 15423 (£1665) i England (begge priser hentet fra Amazons nettbutikker).

Koster 16 195,- i følge mailen jeg fikk fra fotovideo nå. Personlig trodde jeg prisen ville holde seg i hvert fall til det nærmet seg desember og slipp av Canon 6d.

Nei, nå er den på supertilbud hos FotoVideo til 14995!!

Farlige greier, nå som jeg akkurat har solgt bilen... Men det er mer oppussing på gang :nei2:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...