Gå til innhold

Nikon D600 annonsert


Anbefalte innlegg

Nikonrumors melder at prisen på D600 allerede er på vei ned i resten av Europa. Både i Storbritannia og Tyskland koster den nå under 15.000 (sammenlignbart med norske priser siden begge landene har moms som er ikke langt unna norsk nivå).

Ja, bør sette ned snart her også, men de drøyer vel noen dager/uker hvis startsalget er gdot nok.

Men det er lite gap opp til D800 nå, og jeg tror nok mange D300(s)/D700 brukere heller går for D800 da, siden den er rettet mer mot disse modellene. D600 er et entrykamera, FX ja, men ikke proff som de andre FX modellene (og D300/D700)

Edit: FX mix

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det da sånn at jeg vil ta bedre bilder med min d5100 om en ser bort fra høy iso?
Det er ingen automatikk i at du får betydelige bedre bilder med et nytt kamera når bildene er tatt under gode forhold. Det hender jeg ikke greier å se forskjell på bilder tatt med D70 og D700 uten å begynne å finstudere detaljer når forholdene er fine for D70.

 

Det er når forholdene blir krevende at de store forskjellene kommer fram, ikke bare når det gjelder bildekvalitet men også andre egenskaper ved kameraene.

 

Generelt vil du få mer for pengene hvis du kjøper god optikk som vil vare mange kameragenerasjoner. Å hoppe på D600 eller D800 uten å bruke minst like mye penger på optikk vil ofte være en dårlig ide hvis man ikke har en god samlig fra før.

 

Et annet viktig poeng er at det er fotografen som utgjør den største forskjellen, dermed så er det viktig at man liker kameraet og at man kjenner det ut og inn, det har mye mer å si enn hvilken modell det er. Så hvis man er misfornøyd med kameraet så bytt til et annet, står det mye på hylla så bytt til et lommekamera som i dag tar stort sett like gode bilder under mange forhold.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dpreview har lagt ut testbilder fra D600 fra teststudioet sitt, der man kan gjøre sine egne subjektive vurderinger av bildekvaliteten på ulike ISO-verdier.

http://www.dpreview.com/previews/nikon-d600/5

 

For meg ser det ut til at den selv på ISO25600 klarer å gjengi mer detaljer enn det D3s klarer, og på høyde med D800, mens D3s ser ut til å ha noe bedre dynamikkomfang enn de to andre på denne ISO-verdien (på lav ISO har vel de fleste fått med seg at både D600 og D800 er overlegne).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dpreview har lagt ut testbilder fra D600 fra teststudioet sitt, der man kan gjøre sine egne subjektive vurderinger av bildekvaliteten på ulike ISO-verdier.

http://www.dpreview....ws/nikon-d600/5

 

For meg ser det ut til at den selv på ISO25600 klarer å gjengi mer detaljer enn det D3s klarer, og på høyde med D800, mens D3s ser ut til å ha noe bedre dynamikkomfang enn de to andre på denne ISO-verdien (på lav ISO har vel de fleste fått med seg at både D600 og D800 er overlegne).

Var også veldig imponert over testbildene med kit-zoomen. Lett å få fine bakgrunner der, selv med dårlig lysstyrke, takket være FX-sensoren! Og 6400-ISO bildene fra kirken så lovende ut, samt et portrett (bilde 21). Støyen så bare ut som litt korn i bakgrunnen, som ikke forstyrret.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Det jeg tenker på er følgende: Jeg ser nikon 24-85mm, har relativt dårlig oppløsning i testen på photozone.de sammenlignet med kit obj til min d5100. Er det da sånn at jeg vil ta bedre bilder med min d5100 om en ser bort fra høy iso? om en snakker som pakker med kit obj altså?

Den testen du sikter til, er vel denne? Det er den gamle utgaven av objektivet. Det kom en ny utgave i våres, som skal være sterkt forbedret. Testen er på et DX hus, og de resultatene kan ikke overføres til FX uten videre (det sier PhotoZone selv).

Lenke til kommentar

Den testen du sikter til, er vel denne? Det er den gamle utgaven av objektivet. Det kom en ny utgave i våres, som skal være sterkt forbedret. Testen er på et DX hus, og de resultatene kan ikke overføres til FX uten videre (det sier PhotoZone selv).

 

Korrekt. Det jeg tenkte var at det objektivet var 700 linjer dårligere enn mitt kit objektiv. På nesten alle parametre, og da blir jo noe av vitsen med det som kit objektiv på et fullformat kamera borte. Sånn jeg skjønner det vil resultatet bare bli verre på et fullformat hus?

Lenke til kommentar

Korrekt. Det jeg tenkte var at det objektivet var 700 linjer dårligere enn mitt kit objektiv. På nesten alle parametre, og da blir jo noe av vitsen med det som kit objektiv på et fullformat kamera borte. Sånn jeg skjønner det vil resultatet bare bli verre på et fullformat hus?

Det er ikke nødvendigvis slik - hvordan de finner frem til antall linjer er forskjellig for DX og FX. Men det er i utgangspunktet irrellevant da testen er for et gammelt objektiv. Ikke den nye som vil komme som kit til D600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...