Gå til innhold

Nikon D600 annonsert


Anbefalte innlegg

Ser at D600 har intern blits, er det normalt på Nikon-FF, eller det gjort som en del av "billigkonseptet" mon tro ?

 

Normalt, dvs D700 og D800 har det.

Integrert blits er "vanlig" på alle Nikon FX uten integrert vertikalgrep, ser det ut til.

Greit å ha i bakhånd, og i motlys, og ikke minst supert at de kan styre eksterne blitser trådløst!

 

Enig i det, enkelte situasjoner er den fin og ha.

Ser at D600 har intern blits, er det normalt på Nikon-FF, eller det gjort som en del av "billigkonseptet" mon tro ?

 

Normalt, dvs D700 og D800 har det.

 

For meg som bruker Canon er ikke det normalt :) , vi får se om "kommende" 6D blir og ha det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig flotte testbilder hos Nikon...

Portrettene er nydelige, vanvittig skarpe, kan få mye moro med 85mm 1.8, den er jo overkommelig til ca 4000.

Hadde håper hus til 15.000, men bør falle dit ganske raskt, litt nær D800 nå synes jeg.

Men er neppe så mye dårligere enn 5DIII, til nesten dobbel pris??

Flott med lydkontroll på video, og mulighet til 60fps på 720.

Blir nok oppgradering fra D300s ja...

Godt jeg kjøpte FX 70-300 VR, selv om det blir fristende med 70-200 2.8 også..

Eller spesielt 35mm 1.4, håper det kommer en erstatter for den gamle f2.0 også, en mer overkommelig f1.8 kanskje??

Lenke til kommentar

Uten tvil et snodig trekk av Nikon dette for hvor de som f.eks. har ett überbillig ett eller skal kjøpe sitt første (om de satser høyt) så er dette et meget godt kamera, men for oss som har jobbet mye med d700 så er det flere skjær i sjøen her

 

Fysisk er det betraktelig mindre enn d700 og for meg blir dette definitivt for lite. Har hatt d7000 og det druknet i hendene mine selv om jeg har helt normale hender.

 

Når man har jobbet med CF-kort har man som regel en liten samling av disse og det er lite økonomisk å måtte bytte ut disse med SD.

 

Og så kommer jo alle argumenter som tidligere har blitt presentert i denne tråden i tillegg. Så jeg kommer garantert til å beholde mitt d700 og kjøpe ett til for å ha i backup nå som bruktprisene vil rase :green:

Lenke til kommentar

Drittlei av og hele tiden ta høyde for crop når jeg ser på objektiver. Kanskje greit for de som vil ha tele, men vidvinkel/normal er et helvete.

What :confused:

 

Jeg vet ikke helt hva som var så "what" med det jeg skrev, men for å utdype. Jeg har ikke vært ordentlig interessert i det tekniske rundt kamera mer enn ca. 1 år, og kjøpte meg et D7000 uten så mye kunnskap om sensor og andre ting. Dog har et av de aller største irritasjonsmomentene for meg vært at jeg ikke kan se på den egentlige brennvidden, særlig på vidvinkel, hvor det ikke finnes gode, lysstyrke alternativer til crop. På et fullformat derimot kunne jeg bare kjøpt 28mm, 50 og 85, og ikke tenkt mer på det.

 

Når det gjelder Tele, blir det jo omvendt, og en får "mer tele for pengene" på crop, noe som vel kan være en fordel.

 

En større søker er også et stort pluss for meg, og noe jeg savner på DX, selv om D7000 sin søker er helt grei.

 

Jeg gleder meg ihvertfall nå som vi kanskje ser ut til å komme inn i tid med mindre og rimeligere fullformatkamera, selv om også D600 er litt utenfor min rekkevidde med denne prislappen.

Lenke til kommentar

Det har jo stadig blitt hypet opp som "fullformat for hvermansen", men dette ligger jo såpass tett opptil andre fullformat i pris(og langt over bruktpriser eller eldre modeller) at det neppe er noe for hvermansen.

 

 

Neppe noe for hvermansen?

Du skal ikke røyke stort før du bruker mer i året enn denne koster selv om du tar med et objektiv eller to.

Da må jeg anta at du mener røyking ikke er noe for hvermansen?

Synes den er billig, jeg og ser for meg at den blir et godt supplement til D300S'en. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en brukt D700, men tror heller det blir en ny D600.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Tele, blir det jo omvendt, og en får "mer tele for pengene" på crop, noe som vel kan være en fordel.

 

 

Med den oppløsningen som er her kan du beskjære bildet så du får tilsvarende en D300s, så du får i pose og sekk: Vidvinkel fra FX, og tele fra DX. Helt til du trenger å skrive ut i større enn A2, da

Lenke til kommentar

Det har jo stadig blitt hypet opp som "fullformat for hvermansen", men dette ligger jo såpass tett opptil andre fullformat i pris(og langt over bruktpriser eller eldre modeller) at det neppe er noe for hvermansen.

 

 

Neppe noe for hvermansen?

Du skal ikke røyke stort før du bruker mer i året enn denne koster selv om du tar med et objektiv eller to.

Da må jeg anta at du mener røyking ikke er noe for hvermansen?

Synes den er billig, jeg og ser for meg at den blir et godt supplement til D300S'en. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en brukt D700, men tror heller det blir en ny D600.

 

Røyking er jo ikke noe for hvermansen; det tar drepen på både "deg" og lommeboka di!

 

Men du har absolutt et godt poeng her. Selv om prisen synes høy siden det er en engangssum så er det ikke så ille når man ser på hvor mye man bruker på f.eks. røyk, sjokolade og kaffebarer iløpet av år. Så det handler om prioriteringer og at man må være villig til å betale for det man ønsker seg eller slutte å klage..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vurderte en stund å selge min D800 og heller kjøpe en D600. Argumentet var at prisforskjellen så ut til å bli svært stor, jeg trenger ikke strengt tatt 36 megapiksler, og autofokusen på D600 er sikkert god nok.

 

Men prisforskjellen er i skrivende stund bare ca 3500kr, og D600 mangler noe så essensielt som AF micro adjust. Jeg har en Nikkor 200mm F2 som trenger ganske mye fokusjustering (men da blir den ekstremt skarp). D600 vil ikke gi optimal skarphet på mange objektiver. Det holder ikke, og prisen er for høy.

 

Hadde Nikon levert D600 til 12-14000 kroner, hadde de hatt en innertier. Men med en pris på over 17000kr vil jeg ikke egentlig anbefale kameraet. D800 er etter mitt syn et bedre valg.

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke billig, i alle fall ikke foreløpig og sånn sett ikke en fullgod erstater i D7000/D300s-segmentet. Det trengs et nytt avansert DX-hus tror jeg.

 

Spm, hva er opptakshastigheten til D600? Edit: Fant det i Foto.no's artikkel. (5,5 bilder/sek)

 

Dinside ute med nyhet om D600 for lengst. Hvor er Akam?

 

Edit: Jeg tenker dette kameraet kan bli interessant for meg om 1-2 år når/om prisen dropper tilstrekkelig (ned i 12-13000,- kanskje).

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

D600 mangler noe så essensielt som AF micro adjust

 

Sikker på at den mangler det? Fra produktsiden på Nikons nettsider:

Autofocus

 

Nikon Multi-CAM 4800 autofocus sensor module with TTL phase detection, fine-tuning, 39 focus points (including 9 cross-type sensors; the center 33 points are available at apertures slower than f/5.6 and faster than f/8, while the center 7 points are available at f/8), and AF-assist illuminator (range approx. 0.5 to 3 m/1 ft 8 in. to 9 ft 10 in.)

Lenke til kommentar

ISO knappen ser jeg ingen problem med. AE-L/AF-L bør være der den er fordi man ofte bruke "hold" og denne da holdes inne (lås er selvsagt et annet valg, men da må man trykk den inn igjen for å få annen eksponeringslås). Et annet valg er å bruke AE-L/AF-L til fokus kun og så låse eksponering ved halvt nedtrykket utløserknapp. Så dette går helt fint.

 

Matrise/spot/sentervekt for lysmåler er også greit er tilgjengelig raskt, dette er faktisk mer fornuftig enn D4 ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...