Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er konsekvensen av å vente en ekstra uke med tapping? Altså 3 uker istedenfor 2 på gjæringskaret.

 

Oftest bare at det blir enda bedre øl... Tror jeg ventet 4 uker en gang med veldig bra resultat..

 

Det samme gjelder med flasker, la de stå så lenge du klarer... IPA og ekstremhumlede øl skal liksom ikke flaskes så lenge, men 4-5 uker har de bare godt av...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Takk for svar, men der er vi også inne på ett annet spørsmål jeg har. Hjemmebrygget IPA, når bør den være ferdig drukket? Har noen flasker med øl igjen (en skal spares i all evighet da det er mitt første brygg noen sinne) med AIPA som ble tappet i midten av desember. Bør de drikkes nå eller kan de godt stå i kjøleskapet lenge?

Lenke til kommentar

Hei. Har lyst til å begynne å brygge øl selv men er helt blank når det gjelder brygging. Kunne noen tatt seg tid til å svare på disse spørsmålene?

 

1. Hvor kaldt kan byggingen foregå? Kan jeg brygge i en kjeller der temperaturen er rundt 10 grader?

2. Hvor kjøper jeg ingredienser og utstyr?

3. Hvor kostbart er det for utstyret og ingredienser?

4. Hvor mye brygger man om gangen med et vanlig sett?

5. Er det komplisert å få det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Har lyst til å begynne å brygge øl selv men er helt blank når det gjelder brygging. Kunne noen tatt seg tid til å svare på disse spørsmålene?

 

1. Hvor kaldt kan byggingen foregå? Kan jeg brygge i en kjeller der temperaturen er rundt 10 grader?

2. Hvor kjøper jeg ingredienser og utstyr?

3. Hvor kostbart er det for utstyret og ingredienser?

4. Hvor mye brygger man om gangen med et vanlig sett?

5. Er det komplisert å få det til?

 

1. Du har hovedsaklig to typer gjæringsmetoder/gjærtyper. Overgjæring (ale), gjærer på relativt varme temperaturer. Alt fra 15 til 25 grader. Undergjæring (lager) : her gjærer du på alt fra 4 til 15 grader, og foretrekker stabil temperatur. Holder kjelleren din 10 grader relativt stabilt, så kan du fint la det gjære i kjelleren og få et bra resultat. Mange gjærer ale (overgjæret) øl på badet.

 

2. Det er mange nettbutikker, nå også med fri frakt over en viss sum. Olbrygging.no har knallgode priser med ølsett og fri frakt på ordre over tusenlappen. 

 

3. Du bestemmer selv hvor kostbart det skal være. Du kan fint kjøpe/bruke en kjele og bruke meskepose i den, og kjøpe det som trengs utenom som gjærbøtter, korkemaskin, hevert, osv. Nesten alle bryggebutikker har dette samlet i en nybegynner-pakke. Her spørs det litt på volum og hva du har mulighet til i hjemmet. Du har apparater du kan kjøpe også, der du kan ta hele prosessen i det, men det pleier å koste mye mer, og er langt ifra nødvendig for å lage godt øl.

 

4. Et vanlig sett er stort sett beregnet på 25 liter. Men dette kan selvfølgelig justeres om du tenker på disse malt-settene bryggebutikker selger. Europris-greiene har jeg ingen erfaring med, så der skal jeg ikke ro meg inn på. 

 

5. Ølbrygging virker komplisert for nybegynnere, men så lenge man gidder å ta seg tid til å sette seg i den grunnleggende prosessen og forstår det, så er det utrolig lett. Etter du har brygga den første gangen, så kan du det. Derifra er det perfeksjonering og utfordringer man selv setter for seg selv som står for utviklingen. Det er også haugevis av youtube-videoer som tar for seg både tips, rutiner og det hele, om du er av dem som foretrekker å lære visuelt.

 

 

Lenke til kommentar

Hei. Har lyst til å begynne å brygge øl selv men er helt blank når det gjelder brygging. Kunne noen tatt seg tid til å svare på disse spørsmålene?

 

1. Hvor kaldt kan byggingen foregå? Kan jeg brygge i en kjeller der temperaturen er rundt 10 grader?

2. Hvor kjøper jeg ingredienser og utstyr?

3. Hvor kostbart er det for utstyret og ingredienser?

4. Hvor mye brygger man om gangen med et vanlig sett?

5. Er det komplisert å få det til?

1. Kan ikke se for meg noe problem med det under selve bryggingen. Men under gjæring er det viktig med korrekt temperatur avhengig av ølsort.

 

2. Finnes flere gode nettbutikker, så vel som fysiske butikker, avhengig av hvor du befinner deg. Kan anbefale bryggselv.no og olbrygging.no

 

3. Varierer veldig, kan komme deg unna med noen tusenlapper, dersom du har en stor kjele fra før, eller du kan bruke mange ti-tusner. Vi er 3 stk som har spleisa på utstyr, da endte vi på 12 000,- omtrent med et Grainfather oppsett. Et sett med malt, humle og gjør koster rundt 400 kroner for 20-25 liter øl.

 

4. 20-25 liter er de vanligste settene.

 

5. Nei :) Tenker som så at mennesker har klart å lage øl i hundrevis av år, så det er grenser for hvor vanskelig det kan være. Sålenge man passer på at alt som er i kontakt med vørteren etter kok er sterilt så blir det som regel øl av det!

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

 

Hei. Har lyst til å begynne å brygge øl selv men er helt blank når det gjelder brygging. Kunne noen tatt seg tid til å svare på disse spørsmålene?

1. Hvor kaldt kan byggingen foregå? Kan jeg brygge i en kjeller der temperaturen er rundt 10 grader?

2. Hvor kjøper jeg ingredienser og utstyr?

3. Hvor kostbart er det for utstyret og ingredienser?

4. Hvor mye brygger man om gangen med et vanlig sett?

5. Er det komplisert å få det til?

 

1. Du har hovedsaklig to typer gjæringsmetoder/gjærtyper. Overgjæring (ale), gjærer på relativt varme temperaturer. Alt fra 15 til 25 grader. Undergjæring (lager) : her gjærer du på alt fra 4 til 15 grader, og foretrekker stabil temperatur. Holder kjelleren din 10 grader relativt stabilt, så kan du fint la det gjære i kjelleren og få et bra resultat. Mange gjærer ale (overgjæret) øl på badet.

2. Det er mange nettbutikker, nå også med fri frakt over en viss sum. Olbrygging.no har knallgode priser med ølsett og fri frakt på ordre over tusenlappen. 

3. Du bestemmer selv hvor kostbart det skal være. Du kan fint kjøpe/bruke en kjele og bruke meskepose i den, og kjøpe det som trengs utenom som gjærbøtter, korkemaskin, hevert, osv. Nesten alle bryggebutikker har dette samlet i en nybegynner-pakke. Her spørs det litt på volum og hva du har mulighet til i hjemmet. Du har apparater du kan kjøpe også, der du kan ta hele prosessen i det, men det pleier å koste mye mer, og er langt ifra nødvendig for å lage godt øl.

4. Et vanlig sett er stort sett beregnet på 25 liter. Men dette kan selvfølgelig justeres om du tenker på disse malt-settene bryggebutikker selger. Europris-greiene har jeg ingen erfaring med, så der skal jeg ikke ro meg inn på. 

5. Ølbrygging virker komplisert for nybegynnere, men så lenge man gidder å ta seg tid til å sette seg i den grunnleggende prosessen og forstår det, så er det utrolig lett. Etter du har brygga den første gangen, så kan du det. Derifra er det perfeksjonering og utfordringer man selv setter for seg selv som står for utviklingen. Det er også haugevis av youtube-videoer som tar for seg både tips, rutiner og det hele, om du er av dem som foretrekker å lære visuelt.

Tusen takk for svar :)
Lenke til kommentar

 

Hei. Har lyst til å begynne å brygge øl selv men er helt blank når det gjelder brygging. Kunne noen tatt seg tid til å svare på disse spørsmålene?1. Hvor kaldt kan byggingen foregå? Kan jeg brygge i en kjeller der temperaturen er rundt 10 grader?2. Hvor kjøper jeg ingredienser og utstyr?3. Hvor kostbart er det for utstyret og ingredienser?4. Hvor mye brygger man om gangen med et vanlig sett?5. Er det komplisert å få det til?

1. Kan ikke se for meg noe problem med det under selve bryggingen. Men under gjæring er det viktig med korrekt temperatur avhengig av ølsort.2. Finnes flere gode nettbutikker, så vel som fysiske butikker, avhengig av hvor du befinner deg. Kan anbefale bryggselv.no og olbrygging.no3. Varierer veldig, kan komme deg unna med noen tusenlapper, dersom du har en stor kjele fra før, eller du kan bruke mange ti-tusner. Vi er 3 stk som har spleisa på utstyr, da endte vi på 12 000,- omtrent med et Grainfather oppsett. Et sett med malt, humle og gjør koster rundt 400 kroner for 20-25 liter øl.4. 20-25 liter er de vanligste settene.5. Nei :) Tenker som så at mennesker har klart å lage øl i hundrevis av år, så det er grenser for hvor vanskelig det kan være. Sålenge man passer på at alt som er i kontakt med vørteren etter kok er sterilt så blir det som regel øl av det!
Tusen takk for svar :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hei. Har lyst til å begynne å brygge øl selv men er helt blank når det gjelder brygging. Kunne noen tatt seg tid til å svare på disse spørsmålene?

 

1. Hvor kaldt kan byggingen foregå? Kan jeg brygge i en kjeller der temperaturen er rundt 10 grader?

2. Hvor kjøper jeg ingredienser og utstyr?

3. Hvor kostbart er det for utstyret og ingredienser?

4. Hvor mye brygger man om gangen med et vanlig sett?

5. Er det komplisert å få det til?

1. Kan ikke se for meg noe problem med det under selve bryggingen. Men under gjæring er det viktig med korrekt temperatur avhengig av ølsort.

 

2. Finnes flere gode nettbutikker, så vel som fysiske butikker, avhengig av hvor du befinner deg. Kan anbefale bryggselv.no og olbrygging.no

 

3. Varierer veldig, kan komme deg unna med noen tusenlapper, dersom du har en stor kjele fra før, eller du kan bruke mange ti-tusner. Vi er 3 stk som har spleisa på utstyr, da endte vi på 12 000,- omtrent med et Grainfather oppsett. Et sett med malt, humle og gjør koster rundt 400 kroner for 20-25 liter øl.

 

4. 20-25 liter er de vanligste settene.

 

5. Nei :) Tenker som så at mennesker har klart å lage øl i hundrevis av år, så det er grenser for hvor vanskelig det kan være. Sålenge man passer på at alt som er i kontakt med vørteren etter kok er sterilt så blir det som regel øl av det!

 

 

Feil historielekse, Egypterne er de første jeg tror vi VET at brygget øl, og da snakker vi før Kristus, altså mange tusen år gammel kunnskap men man regner med at Sumerne også brygget øl.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98lets_historie

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg på en av Mangrove Jakc's sett igår (Porteren). Har kjøpt eget gjær (US-05) som jeg blandet med gjæret som fulgte med --> dette skulle visstnok gå fint.

 

Problemet oppstod imidlertid når lokket vi kjøpte på Bryggselv ikke passer gjæringskaret fra Europris. Det går på dersom vi setter lokket opp-ned på gjæringskaret, men sister relativt løst. Jeg tok sportsteip rundt i ett forsøk for å holde den tett, men sjekket idag og så at lokket hadde presset seg opp. La nå en kasse flasker på lokket i håp om at det holders seg nede og at jeg kan begynne å få plopping i gjærlåsen, men ønsker å spørre dere hva konsekvensen av dette vil være?

Lenke til kommentar

Ser mange selger denne på Finn, men jeg finner ikke navnet på den. Den MÅ jo være skikkelig dårlig kvalitet da alle selger denne for noen få tusenlapper. Erfaringer? Noen som vet hva modellene heter?

Dette er vell berre en kopi av Bratberg bryggeriet?

 

Det funker heilt sikkert, men rekner med at mange selger den fordi dei raskt finner ut at dei vil ha noke som er litt meir avansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...