Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble kjøpt på Europris. Dem hadde IPA og Golden Ale settene til ST. Peters

Cream Stout og Ruby Red Ale settene kan også fås i noen norske nettbutikker.

Skal prøve meg på dem etterpå tenker jeg!

 

Allerede god bobling i det nye jeg satt i går, ser lovende ut!

 

Var det jeg tenkte å håpet at de hadde det på Europris, da blir det en tur dit når jeg er i Norge...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvordan er erfaringene med Grainfather 30 liter? Er i ett lite, nybegynnet bryggelag, og vi vurderer å kjøpe denne framfor å leie utstyr.

Vi er tre ferkse bryggere som har spleise på denne. Veldig fornøyd, enkel og bruke, og blir lite søl. Har ikke den styringsenheten som den selges med nå, men vurderer å kjøpe den. 

Lenke til kommentar

Har samme erfaringer med Grainfather som Sveern. Fungerer kjempegreit og det er greit å justere hvor mye man blir sittende igjen med under skylling av mesken siden fordamping under kok er rimelig konstant. 19 liter er perfekt resultat for et korneliusfat, men av og til er det artig å fylle noen flasker i tillegg for kvalitets kontroll :-) Endte også opp med litt høyere OG enn forventet, men det er bare å justere opp effektivitet (og dermed maltmengden ned) til man treffer jevnlig.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville gått for den nye beer brew 30 automatisk..har prøvd begge og syntes beer brew var bedre..bla kjøler..i grainfather går brygget gjennom inne i kjøler..på beerbrew brew er det vann inne i kjøler som senkes ned i brygget..enklere å holde reint etter min mening og funker ellers mye som en speidel men til halv pris..

Lenke til kommentar

Etter hva jeg leser på Norbrygg sitt forum, så ja, er visstnok veldig høy retur rate på Beer Brew sine kjeler. Vet heller ikke om BB har støtte for programmert stegmesking, slik GF har med den nye styringsenheten. Motstrømskjølere, slik GF har, kjøler også ned betydelig raskere enn spiralkjøler, men ser for meg at det er raskere å rengjøre en spiralkjøler slik Wiltom sier. Men er ikke noe vanskelig å vaske en motstrømskjøler etter endt brygging, bare tar litt tid å kjøre igjennom systemet med PBW en del ganger. For å sterilisere før kjøling så kjører man bare kokende vørter gjennom kjøleren. 

Lenke til kommentar

Me òg har opplevd problemar med BB60, mellom anna at termometer konka. Men olbrygging.no svarte med éin gong på klagen, og sendte ny i posten.

 

Eg har akkurat skaffa meg BIAB-sett, og eg lagar like godt øl med det som med bryggemaskin. Bedre å bruke pengar på temperaturkontroll enn den dyraste maskina(lært av erfaring). ^^

Lenke til kommentar

ST Peters IPA settet mitt har stått 2 uker snart nå.

Målte i dag å ligger på rundt 5,9%, noe som er fin fint. Skulle bli rundt 5,5 men så hadde jeg 200 gram sukker i brygget.

Flasking neste uke tror jeg, eller til helgen!

 

Ølet før dette er nå klart.

Dist helg hadde det stått 2 uker i kjelleren så nå smaker det meget bra, overasket at man får så bra øl av slike sett.

Eneste minuset var at det var litt mye kullsyre i 0,5 flaskene jeg flasket. Kunne halvert sukkeret i dem. 

Men men!

 

Ellers storfornøyd!

Lenke til kommentar

De første bryggene smaker alltid best. Etterhvert blir du mer og mer kresen, opptatt av detaljer og blir sjeldnere helt fornøyd

Ser den ja.. Med å bli mere kresen..ble en annen verden smaksmessig etter innkjøp av bryggemaskin..Driver nå med brygg nr 2 med "frøken kølch"..Gjæres på 15 grader m safale s23 undergjær. Har 2 versjoner på gang..Maken brygg med s 97 ale\hvetegjær som har stått nå 4 uker på flaske..Blir test i kveld- selv om d er onsdag..:-)

Lenke til kommentar

 

De første bryggene smaker alltid best. Etterhvert blir du mer og mer kresen, opptatt av detaljer og blir sjeldnere helt fornøyd

Ser den ja.. Med å bli mere kresen..ble en annen verden smaksmessig etter innkjøp av bryggemaskin..Driver nå med brygg nr 2 med "frøken kølch"..Gjæres på 15 grader m safale s23 undergjær. Har 2 versjoner på gang..Maken brygg med s 97 ale\hvetegjær som har stått nå 4 uker på flaske..Blir test i kveld- selv om d er onsdag..:-)

 

Hvilken humle brukte du i Kölshen? Neste gang bør du prøve med Wyeast 2565 gjær på ca 17 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...