Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Ikke øl, men prøver.. Noen som har bra tips på cider-ekstrakt kit? Smaker disse bra, eller er det bare noe søtt klin?

Disse er bra https://mangrovejacks.com/collections/cider-1

Ikke tilsett hele posen med søtning hvis du vil ha den tørr.

 

Alternativt kan du kjøpe juice og tilsette Cidergjær. Her spiller kvaliteten på juicen en stor rolle.

Bruk kun juice som ikke er fra konsentrat og helst uten tilsatt puré.

Kan anbefale WLP775 til cider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke øl, men prøver.. Noen som har bra tips på cider-ekstrakt kit? Smaker disse bra, eller er det bare noe søtt klin?

Disse er bra https://mangrovejacks.com/collections/cider-1

Ikke tilsett hele posen med søtning hvis du vil ha den tørr.

 

Alternativt kan du kjøpe juice og tilsette Cidergjær. Her spiller kvaliteten på juicen en stor rolle.

Bruk kun juice som ikke er fra konsentrat og helst uten tilsatt puré.

Kan anbefale WLP775 til cider.

 

 

Hva skjer om man bruker juice fra konsentrat?

Lenke til kommentar

Har vanskelig for å tru at det skal utgjere ein så stor smaksforskjell at det er verdt å legge så veldig mange kronene ekstra i råvarene.

1 liter med eplejuice koster mellom 10 og 50 kr, og det er nok klart at den til 50 kr literen smaker nok bedre enn den billige, men er den 5x bedre etter at juicen har vært gjennom ein gjæromgsprosess?

 

Alkoholsmaken vil vell også langt på veg skjule ein del av eple-aromaen frå kvalitetsjuice, så då er vell forskjellen endå mindre?

Lenke til kommentar

Har vanskelig for å tru at det skal utgjere ein så stor smaksforskjell at det er verdt å legge så veldig mange kronene ekstra i råvarene.

1 liter med eplejuice koster mellom 10 og 50 kr, og det er nok klart at den til 50 kr literen smaker nok bedre enn den billige, men er den 5x bedre etter at juicen har vært gjennom ein gjæromgsprosess?

 

Alkoholsmaken vil vell også langt på veg skjule ein del av eple-aromaen frå kvalitetsjuice, så då er vell forskjellen endå mindre?

Har du prøvd?

Jeg har prøvd flere typer juice. Også de som koster rundt 45kr litern.

Ingen av gangene tilsatt jeg sukker.

Det dårligste resultatet fikk jeg med NEN-juicen til ca 6kr litern hos Rema.

Lenke til kommentar

Viktig med litt god syre i eplene/juicen til sider.

 

Har prøvd en Mangrove Jack's eple som linket over her uten søtningsmiddelet. Den ble en helt ok, og helt tørr (ingen registrerbar sødme), men hadde jeg laget den igjen hadde jeg nok tilsatt en spisesje syreblanding eller eplesyre ved flasking...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Besluttet å la det stå i 2 uker til, og så sjekke. Det kan vel ikke skade uansett.

Ble det bra?

 

 

Var en "hinne" i gjæringskaret som minnet fryktelig om infeksjon. Lukta var først også noe surøl-aktig, men det smakte ok og lukta roet seg etterhvert. Vi får se hvordan det blir om en uke eller to på flaske. FG viste 1.010 (fra tidligere 1.040).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...