Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Lukter ikke noe særlig nei, bare om man går inn for å lukte rundt dunken :p

Har min stående på kjøkkenet, der kan jeg ha en noenlunde jevn temp.

 

 

Den jeg brygget nå kom med en pose på 75gram humle. Tørrhumlet etter en viss tid, å smaker humlesmaken i ølet!

Tror jeg skal kjøpe litt cascade til neste brygg å ha i. Favoritt humlen uten tvil.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snip

Tror du har missforstått hvordan sukkerlake brukes. Jeg mener at jeg har prøvd å forklare dette til deg tidligere, men du kommer likevel med de samme merkelige påstandene nå. Sukkerlake er like enkelt som sukkerbiter, og det tar litt mindre tid dersom man har mange flasker. Sukkerlake gir ofte større frihet til å justere opp og ned sukkermengden, da man f.eks kan velge alt mellom 3 og 12 g/L, mens man ved sukkerbiter strengt tatt bare kan velge 1 eller 2 sukkerbiter. Dersom man absolutt vil tilsette sukker i flasken (som du tydeligvis mener når du skriver pipette), så er nok sukkerbiter et bedre valg. :)

Lenke til kommentar

 

snip

Tror du har missforstått hvordan sukkerlake brukes. Jeg mener at jeg har prøvd å forklare dette til deg tidligere, men du kommer likevel med de samme merkelige påstandene nå. Sukkerlake er like enkelt som sukkerbiter, og det tar litt mindre tid dersom man har mange flasker. Sukkerlake gir ofte større frihet til å justere opp og ned sukkermengden, da man f.eks kan velge alt mellom 3 og 12 g/L, mens man ved sukkerbiter strengt tatt bare kan velge 1 eller 2 sukkerbiter. Dersom man absolutt vil tilsette sukker i flasken (som du tydeligvis mener når du skriver pipette), så er nok sukkerbiter et bedre valg. :)

 

 

Det var noen andre som nevnte pipetter derfor jeg synes det hørtes "litt" tungvindt ut. Men da antar jeg at du mener at dere blander dette inn til slutt i ølet før det flaskes?

 

Jeg synes sukkerbit til ale i 0,5 flasker er veldig lettvindt, like enkelt som å korke....

Lenke til kommentar

Jeg, og de aller fleste andre, blander sukkerlaken inn i ølen før flasking. Det er nok like enkelt som å koke, men for de som skal flaske store batcher på flasker av ulike størrelse er sukkerbiter litt mer upraktisk og tar litt mer tid. Det er også vanlig med ulik karbonering på ulike øltyper, og det er vanskelig å få til med sukkerbiter.

Lenke til kommentar

Jeg, og de aller fleste andre, blander sukkerlaken inn i ølen før flasking. Det er nok like enkelt som å koke, men for de som skal flaske store batcher på flasker av ulike størrelse er sukkerbiter litt mer upraktisk og tar litt mer tid. Det er også vanlig med ulik karbonering på ulike øltyper, og det er vanskelig å få til med sukkerbiter.

 

Jeg brygger bare Ale jeg, ikke hvete og ikke belgisk.

 

Brown Ale, IPA,

 

Sukkerbit er ganske greit på halvlitere, det blir jo akkurat det samme med drops, men dette med pipette i flasken skjønte jeg ingenting av.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har bare lagd 3 brygg selv, men det gikk fint med varm lake her. Kokte opp lake, hadde den i et omstikkningskar, passte på så slangen fra gjæringskaret lå langs bunnen av omstikkningskaret for å unngå spruting, og skrudde opp krana på gjæringskaret. Gikk vel kanskje 2-3 minutt fra laken var kokende til vi blandet inn ølet. 

Lenke til kommentar

Hvis du sier det så ...

 

Siden man påpasselig sørger for å få ølet ned fra kok til en temperatur gjæren tåler før man har den i, så antok jeg den samme gjæren ville ha godt av at man gjør det samme med sukkerlaken.

Om du tilsetter 0,25L sukkerlake som holder 100 grader celsius i 25L  øl som holder 20 grader celsius øker temperaturen til 20,2 grader celsius. De få gjercællene som kommer i kontakt med den varme sukkerlaken dør nok, men denne mengden har ingenting å si.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mye lukter det når dere brygger øl? Har en meget liten leilighet og det må nesten stå i stuen.

Det lukter nesten ingenting, bare om du går helt nær dunken når stormgjæringen har begynt å putre lukter det hvis du sniffer...

 

Men ellers i leiligheten så lukter det ingenting, og ikke til sjenanse for naboer eller gjester.

 

Håper dette gir en pekepinn..

 

Hadde det i stuen selv når jeg gjæret sist, og om sommeren hadde jeg det i fyrrommet.

 

Her jeg bor nå står det på kjøkkenet som er i forbindelse med stua den og, om vinteren og på gjesterommet om sommeren.

 

Madammen min er kjempevar på lukt, hun lukter om jeg har røyket sigar (noe jeg har sluttet med untatt noen sigarillo nyttår) Eller om det er noe annet jeg har spist eller drukket.

 

Ingen som merket noe lukt, annet enn vi gikk helt bort og luktet nær dunken under stormgjæringen.

Gjelder nesten ingen lukt alle typer øl brygging eller er det noen få som lukter mer/mindre enn andre?

Lenke til kommentar

Altså mye enklere med sukkerbit, som er ren.. Men dersom man skal finjustere kullsyre osv så skjønner jeg sef sukkerlake. Men det var faktisk noen som sa pipett og da reagerte jeg..

 

Du må sef avkjøle sukkerlake så den ikke dreper gjær, det er viktig...

Det virker som du mangler egenskapen som kreves for å ta opp ny informasjon. Bare fordi man har gjort noe lenge betyr ikke det at det er bedre eller i det hele tatt korrekt. Ølbrygging er en av de hobbyene i Norge som baserer seg mest på goodwill og deling av kunnskap, men det skal alltid komme noen med bastante meninger og feilinformere nye, og noen ganger til og med gamle, bryggere med synsing.

Lenke til kommentar

 

Altså mye enklere med sukkerbit, som er ren.. Men dersom man skal finjustere kullsyre osv så skjønner jeg sef sukkerlake. Men det var faktisk noen som sa pipett og da reagerte jeg..

 

Du må sef avkjøle sukkerlake så den ikke dreper gjær, det er viktig...

Det virker som du mangler egenskapen som kreves for å ta opp ny informasjon. Bare fordi man har gjort noe lenge betyr ikke det at det er bedre eller i det hele tatt korrekt. Ølbrygging er en av de hobbyene i Norge som baserer seg mest på goodwill og deling av kunnskap, men det skal alltid komme noen med bastante meninger og feilinformere nye, og noen ganger til og med gamle, bryggere med synsing.

 

 

Jeg begynner ikke med sukkerlake før jeg skal brygge et eller annet som trenger mer enn en sukkerbit for halvliteren, og det funker fjell.

 

Jeg synes sef at dere bare kan få lov til å koke opp lake hvis dere vil det.

Det er helt greit for min, del, pipettfyren også. Alle har sin vri virker det som.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye lukter det når dere brygger øl? Har en meget liten leilighet og det må nesten stå i stuen.

Det lukter nesten ingenting, bare om du går helt nær dunken når stormgjæringen har begynt å putre lukter det hvis du sniffer...

 

Men ellers i leiligheten så lukter det ingenting, og ikke til sjenanse for naboer eller gjester.

 

Håper dette gir en pekepinn..

 

Hadde det i stuen selv når jeg gjæret sist, og om sommeren hadde jeg det i fyrrommet.

 

Her jeg bor nå står det på kjøkkenet som er i forbindelse med stua den og, om vinteren og på gjesterommet om sommeren.

 

Madammen min er kjempevar på lukt, hun lukter om jeg har røyket sigar (noe jeg har sluttet med untatt noen sigarillo nyttår) Eller om det er noe annet jeg har spist eller drukket.

 

Ingen som merket noe lukt, annet enn vi gikk helt bort og luktet nær dunken under stormgjæringen.

Gjelder nesten ingen lukt alle typer øl brygging eller er det noen få som lukter mer/mindre enn andre?

 

 

Det er stort sett det samme uansett humle osv.. Det lukter helt nær gjærdunken når det stormgjærer, men du må gå bort for å lukte for å merke det. Når stormgjæringen er over lukter det ingenting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tok en test av ølet som har stått til karbonering ca 1,5 uke nå:

 

k4jodd.jpg

Smaker faktisk meget, glasset ble tomt alt for raskt følte jeg :p

Ikke noe særlig med skum, men føler det var nok karbonering egentlig.

Bør jeg la det stå en uke til før jeg setter det i kjelleren?

 

Testet denne mens jeg brygget nytt, denne gang et ST. Peters IPA sett.

Lukter veldig, veldig godt! Har laget en humle te med cascade i tilleg å puttet i.

2ivk5js.jpg

Endret av Skogslik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...