Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ok. Det ligger jo lokk over hele, så det er ikke fare for bananfluer osv, er bare det at det ikke er tett nok slik at luft kan "sive" inn og ut. Hva er faresignal nr. 1 for å se at gjæren IKKE fungerer?

 

Stusser på det med "tett lokk" over d hele.. Regner med lokket er med hull til gjærlås?? Gassen skal jo ut så dette må jo ikke tettes. Selv bruker jeg ikke gjærlås før etter 3 dager når stormgjæring er over. Bruker en suppeskål å legger over hullet til gjærlåsen og setter så på gjærlås etterhvert. Med dette slipper jeg stormgjæring gjennom gjærlås og utover d hele.. funker fint..

Har i kveld brygget en Erdinger klone..Satt med wlp300 gjær..Ble OG på 62 på 25 liter så må nok til å vanne ut litt. Spent på denne

Lenke til kommentar

Ble bare surr dette..Skulle kommentere erdingerklonen min (tråden over ) men surra det til..uansett- ble faktisk veldig god- selv med 7%. Blir garantert gjentatt men da kanskje med noe mindre abv...Til helgen står en bekgisk dobbel med kandissukker for tur og den skal jo ha litt styrke..

Endret av wiltom
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Råd..Tips ønskes..Har brygget en del nå..Gjæret ved alt fra 14 grader og opp til 22 grader..Felles for alle er at de etter hovedgjæring på dunk har blitt tilsatt sukker på flasker tilsvarende gjeldende temperatur i et varmt rom og stått der og "karbonet" seg..da ved ca 21 grader på en innebod..Så satt kaldt i garasje ute til modning 5- 6 grader nå. Har gjort dette også på kølscher som har gjæret på dunk ved 14 grader..Ansees dette feil?? Er det kanskje mere riktig å tilsette til feks en kølsch sukker på flaskene som da "matcher" temp i feks en garasje 8..9 grader og la flaskene både karbonere og modnes samtidig ved lav temp??

Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke gjøre deg klokere Wiltom, men har ett lignende spørsmål.

Har brygget en Kølsch som står i kjelleren min nå, problemet er at kjelleren holder bare 11,5c. Hvordan går dette og hva er eventuelt konsekvensene?

 

Edit: Kan legge til at jeg bruker Safale K-97

Endret av Lyspaere
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke gjøre deg klokere Wiltom, men har ett lignende spørsmål.

 

Har brygget en Kølsch som står i kjelleren min nå, problemet er at kjelleren holder bare 11,5c. Hvordan går dette og hva er eventuelt konsekvensene?

 

Edit: Kan legge til at jeg bruker Safale K-97

Endret av wiltom
Lenke til kommentar

snip

Å sette øl som er gjæret kaldt i romtemperatur for karbonering er ingen problem. Det vil ikke påvirke smaken, og du vil få en raskere karbonering. :)

 

snip

 

Nå har jeg ingen erfaring med denne gjærstammen, men de generelle tommelfingerreglene ved gjæring ved lavere temperarturer er lavere utgjæring og et renere smaksbilde (mindre fruktige estere etc). Du bør i hvert fall måle SG underveis for å følge med på utgjæringen. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg kan dessverre ikke gjøre deg klokere Wiltom, men har ett lignende spørsmål.

Har brygget en Kølsch som står i kjelleren min nå, problemet er at kjelleren holder bare 11,5c. Hvordan går dette og hva er eventuelt konsekvensene?

Edit: Kan legge til at jeg bruker Safale K-97

Safale k97 er en kølsch\ hvetegjær som skal gjøre fra 15 grader og opp til 20 grader..Ved 11.5 grader tviler jeg på det gjærer i det hele tatt og om det gjør det kan du få mye svovelsmak. (den forsvinner over tid ved lagring)..Ville nok prøvd å heve temperaturen her en del..Tips neste gang til Kølsch..Prøv Safale S23..Den blir mere "krispi" og gjærer 11- 16..17 grader ..Gjærer fint og blir bra på 14 grader +, av den er mere flokkulent..Dvs gjærrester sitter bedre i flaska så det blir klarere øl i glasset..S23 er jo ikke akkurat Kølsch gjær men det blir et godt lyst øl.. Endret av wiltom
Lenke til kommentar

 

snip

 

Å sette øl som er gjæret kaldt i romtemperatur for karbonering er ingen problem. Det vil ikke påvirke smaken, og du vil få en raskere karbonering. :)

 

snip

 

Nå har jeg ingen erfaring med denne gjærstammen, men de generelle tommelfingerreglene ved gjæring ved lavere temperarturer er lavere utgjæring og et renere smaksbilde (mindre fruktige estere etc). Du bør i hvert fall måle SG underveis for å følge med på utgjæringen. :)

Takk..Da fortsetter jeg med 2 uker karboneringved 21 grader før det går inn i mørk...kald garasje? Endret av wiltom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...