Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et ølsett, satt det idag med 450g Moss maltekstrakt kjøpt på Meny, 830gram sukker... Kokte opp og kjøler ned. Har igjen å tilføre gjær. Skal egentlig være 22,5 l, men jeg satt litt over 20 for å få litt sterkere øl?

 

Skal også tilføre en halv liter gjærblanding som jeg skal shake før jeg heller i..

 

Vil dette funke tro? Interessant..

 

Tenkte det er greit med en ølbryggetråd for tips og triks, og oppskrifter...

 

:)

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å brygge egen drikke høres gøy ut, men er det virkelig så lett som å kjøpe et ølsett for å lage god drikke? Har virkelig lyst til å brygge min egen mjød med honning og/eller pæresmak. Vil det la seg gjøre?

 

Jeg vet jo ikke hvordan mitt brygg blir, men kan iallefall anbefale det billige utstyr som finnes på Europris, Veldig enkelt og om du kjøper et ølsett så kan du i praksis eksperimentere mye med det. Tilsette honning, sukkerarter, Maltekstrakt, Humletyper, mm...

 

Veldig enkelt å lage sett fra maltekstrakt mm iallefall. Er blitt skikkelig interessert i brygging, og det krever ikke så mye innsats med de enkle ølsettene. Utstyret totalt kostet 380kr eller noe, alt var ikke nødvendig. Men hadde fått feriepenger og investerte litt siden det var så billig.

 

Ølsettet kostet kun 110kr og dette skal bli 22,5 liter sterkøl...

 

 

Bare å sette igang, ølet står og putrer og godgjør seg, skal flaske om en uke regner jeg med. Flaskene det skal på er klorskylte og vaskede polflasker.

Lenke til kommentar

Mine innlegg...

Driver også å vurderer ølsett. Det jeg skal ha er Byggselv APA fra bryggselv.no. Jeg tenker å gå til anskaffelse av alt som må til i en slik prosess. tenkte også å kjøpe diverse flasketyper. Noen som har noen tips til desinfeksjonstype etc?

 

Se bilde for det jeg har lagt til i handlelista. Hva mangler?

post-141760-0-12840600-1347974698_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mine innlegg...

Driver også å vurderer ølsett. Det jeg skal ha er Byggselv APA fra bryggselv.no. Jeg tenker å gå til anskaffelse av alt som må til i en slik prosess. tenkte også å kjøpe diverse flasketyper. Noen som har noen tips til desinfeksjonstype etc?

 

Se bilde for det jeg har lagt til i handlelista. Hva mangler?

 

Starsan regnes for å være veldig bra desinfeksjonsmiddel som man ikke trenger å skylle vekk. Selv bruker jeg klor..

Lenke til kommentar

En liten teaser:


Venter tålmodig på at ordren fra petit-agentur.no skal bli klar til henting.

Vartvannskoker på 25L, meskekar på 25L, kokekar på 38L, konisk gjærtank på 26.5L. Fat-anlegg. Det koster litt, men jeg liker ikke å gjøre noe halvgjort.

Jeg har dog måtte begrense meg litt, så i denne omgang blir det ikke pumper, og en rimelig hjemmelagt kjøler.

Dropkmurphy: du skriver at du skal tappe på polflasker - pass på at flaskene du bruker tåler trykk.

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten teaser:

 

 

Venter tålmodig på at ordren fra petit-agentur.no skal bli klar til henting.

 

Vartvannskoker på 25L, meskekar på 25L, kokekar på 38L, konisk gjærtank på 26.5L. Fat-anlegg. Det koster litt, men jeg liker ikke å gjøre noe halvgjort.

 

Jeg har dog måtte begrense meg litt, så i denne omgang blir det ikke pumper, og en rimelig hjemmelagt kjøler.

 

Dropkmurphy: du skriver at du skal tappe på polflasker - pass på at flaskene du bruker tåler trykk.

 

Hmm stort sett ølflasker fra Nøgne Ø, Kinn og Haandbryggeriet. De er jo tykke nok, eneste flaskene som ikke er så tykke er vel Ladegaards flaskene med skrukork.

 

Håper det går bra, regner med å flaske til Onsdag.

Lenke til kommentar

Satt mitt første brygg i går kveld. APA ølsett fra Bryggselv.no Ganske grei jobb, og relativt fort gjort. Var meget nøye med Star san og desinfesering.

Jeg brukte 2 rør med Cal. Ale Yeast isteden for 1. Fikk det anbefalt av en kompis.

 

Nå står 20 L og koser seg i kjelleren på ca. 17 grader.

Blir flasking om 2 uker tenker jeg.

 

Vil også skryte av Bryggselv.no, da det viste seg at det manglet en ting i den første forsendelsen. De beklaget så¨mye og sendte den med en gang dagen etter.

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Så artig at det er en gjeng som driver med ølbrygging her inne også.

 

Jeg driver å brygger allgrain på en Speidel Braumeister. Har brygget både på 20L og 50L'eren.

 

Nettopp satt en juleøl på gjæringsfat med masse krydder og slikt, så tror den blir knall.

 

Jann-Ove: Hva blir totalprisen?

 

Og hvorfor kjøper du deg en konisk gjærtank? Har jeg misforstått helt eller har den samme funksjon som en gjæringstank i plast til et par hundre kroner?

 

De har jeg hvertfall god erfaring med å bruke til gjæring.

Lenke til kommentar

Totalprisen vil jeg helst ikke tenke på. Blir dyrt. hmm2.gif Mellom 15-20 tusen.

Største fordelen med en konisk gjærtank er at man enkelt kan tappe av bunnfall og gjær. Er man nøye med renholdet kan man bruke gjær flere ganger.

Rustfritt stål er også snedig. Varer omtrent evig og er enkelt å holde rent.

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det varierer veldig, de beste batchene fra de jeg kjenner som driver mye med brygging er blant de beste ølene jeg har smakt, de tidlige og mindre heldige forsøkene er fullstendig udrikkelige, så det varierer veldig. Som regel er de i alle fall mer interessante enn det meste av butikkøl.

 

Kan du beskrive smaken, hva som gjør den bedre?

Lenke til kommentar

Det varierer veldig, de beste batchene fra de jeg kjenner som driver mye med brygging er blant de beste ølene jeg har smakt, de tidlige og mindre heldige forsøkene er fullstendig udrikkelige, så det varierer veldig. Som regel er de i alle fall mer interessante enn det meste av butikkøl.

 

Kan du beskrive smaken, hva som gjør den bedre?

 

Det varierer sef veldig mye ettersom hvilke ingredienser ølet har og hvor mye. Men butikkpils er jo til sammenligning veldig tynn og utvannet på smak.

Lenke til kommentar

Gjæringsprosessen går som den skal ser det ut til. Spannet står i ca.18 grader.

Men, å drive med Ølsett er nesten som å steke en pizza, ikke store utfordringen!

Så jeg tenkte å fortsette med maltekstrakt.

 

Jeg fant en oppskrift på Norbrygg som jeg kunne tenkt meg, en Amber Ale.

Spørsmålet er hvordan tilpasser jeg denne til en maltekstrakt?

Malt:

4,6 kg fawcett pale ale malt

100 gr bestmaltz pale munich

200 gr b Weyermann buscuit

400 gr Fawcett pale crystal

200 gr fawcett dark crystal

 

Humle:

20 gr 13 % magnum 60 min

15 gr 8.6 % Cascade 10 min

15 gr 9.6 % centennial 10 min

15 gr 8.6 % Cascade 1 min

15 gr 9.6 % centennial 1 min

Kokes i 70 min og gjæres med wlp001

 

 

Noen ideer til en nybegynner?

Lenke til kommentar

For de interesserte, her er oppsettet vårt for en jule-øl. Den er tidligere brygget (v1) av andre men med noen tilpasninger. Fjorårets ble hvertfall meget god.

 

Brygges på Braumeister 50L med påfølgende flasking, har ikke fat.

 

Og angående hvor godt ølet blir kommer det veldig an på en rekke faktorer. Jeg har smakt en knallbra pale ale (brygget selv), solid juleøl (denne linket under bare v1) og vi fikk laget en ganske bra weissbier også, selv om den kanskje ble litt mer i retning biere blanche. Med det siste ble det et litt typisk "belgisk" preg på ølet og ikke helt som man vanligvis tenker en weissbier er (det som var målet).

 

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Adeste%20Fideles%20v2&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=adeste&brewersearch=

Lenke til kommentar

hvor mye alc% går med på hjemmebrygg da?

Spørs jo hvor lite vann du har i eller hvor mye "mat" du gir til gjæren. Mat vil si søtstoffer som maltekstrakt/sirup/sukker eller honning.

 

Jo mere mat du gir gjæren, jo sterkere øl får du. Du kan lese av dette på et alkoholmeter før og etter du brygger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...