Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

 Hei

 

Har ett brygg som når jeg tar av korka på flaska så starter det en slags "trommel" inne i flaska. Hva er det tegn på? Det skummer også noe utover flaska ved åpning, men ikke voldsomt.

 

 

Er også noe rart med skummet i glasset (se bilde). Brygget er ett brygg som vi mistenkte at var infisert før tapping (egentlig ganske sikre - da det lå en fin film over brygget med tråder).

Hvordan merker jeg om denne er nærme å bli flaskebombe eller ei?

post-213780-0-49191000-1494786523_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Weiss skal jo smake av gjær, og pils er vanskelig å skjule feil på. Hvorfor ikke prøve andre typer? 

 

Et tips er å la pils (og andre lager-øl) stå i "kjellertemperatur" eller laver i minst 3 mnd. før den nytes. Hvis den ikke er helt krystallklar, la den stå lengre. Vi brygger pils og andre lager-øl i Januar-April (gjenbruk av gjær), og åpner først på fatene i November  :)

Lenke til kommentar

Weiss skal jo smake av gjær, og pils er vanskelig å skjule feil på. Hvorfor ikke prøve andre typer? 

 

Et tips er å la pils (og andre lager-øl) stå i "kjellertemperatur" eller laver i minst 3 mnd. før den nytes. Hvis den ikke er helt krystallklar, la den stå lengre. Vi brygger pils og andre lager-øl i Januar-April (gjenbruk av gjær), og åpner først på fatene i November  :)

Takk for svar, er første runden med pils, og håper å kunne servere noen flasker i bryllup om 6 uker, så er bekymra for det meste :p 

 

Satte en IPA nå på lørdag, og har brygget APA og en slags amber før det igjen. APAn ble veldig god, amber saken var det første vi lagde, så der var det stor variasjon på flaskene. 

 

Jada, pilsen skal ikke serveres før i slutten av juni, så vi slår den ikke ut enda. Da har den stått kjølig på flaske i 8 uker, i tillegg til 4 uker på dunk. Er den ikke god da, så får det heller bli høstpils :) 

 

Men ble bekymra her når det oste den samme gjærdunsten ut av flaskene på begge de siste brygga. 

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Takk for svar, er første runden med pils, og håper å kunne servere noen flasker i bryllup om 6 uker, så er bekymra for det meste :p 

 

Satte en IPA nå på lørdag, og har brygget APA og en slags amber før det igjen. APAn ble veldig god, amber saken var det første vi lagde, så der var det stor variasjon på flaskene. 

 

Jada, pilsen skal ikke serveres før i slutten av juni, så vi slår den ikke ut enda. Da har den stått kjølig på flaske i 8 uker, i tillegg til 4 uker på dunk. Er den ikke god da, så får det heller bli høstpils :) 

 

Men ble bekymra her når det oste den samme gjærdunsten ut av flaskene på begge de siste brygga. 

Weiss skal jo smake av gjær, og pils er vanskelig å skjule feil på. Hvorfor ikke prøve andre typer? 

 

Et tips er å la pils (og andre lager-øl) stå i "kjellertemperatur" eller laver i minst 3 mnd. før den nytes. Hvis den ikke er helt krystallklar, la den stå lengre. Vi brygger pils og andre lager-øl i Januar-April (gjenbruk av gjær), og åpner først på fatene i November  :)

 

Pils er kanskje det vanskeligste ølet å få til, så hvis dere lykkes på første forsøk er dere absolutt inne på noe når det gjelder ølbrygging (eller har venner som er gode til å skrøne  :tease: ).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har erfaring med denne bryggeren som netthandelen selger? Det irriterer meg at de ikke sier noe om merket på varen.

 

https://www.netthandelen.no/auction/fritid/olbrygging/24181893

 

Har hørt mye og mangt om denne. Mitt råd er at du styrer unna.

Gå heller for en Grainfather eller Speidel.

Det er bedre å bruke tiden på å faktisk brygge godt øl enn å plages med dårlig utstyr.

Lenke til kommentar

 

Ser ut som den ja! Takk :)

 

 

Noen som har erfaring med denne bryggeren som netthandelen selger? Det irriterer meg at de ikke sier noe om merket på varen.

 

https://www.netthandelen.no/auction/fritid/olbrygging/24181893

 

Har hørt mye og mangt om denne. Mitt råd er at du styrer unna.

Gå heller for en Grainfather eller Speidel.

Det er bedre å bruke tiden på å faktisk brygge godt øl enn å plages med dårlig utstyr.

 

 

Ja, det er det nok. Jeg heller mot å kjøpe et Brew-In-A-Bag sett. Det er litt rimeligere for en nybegynner :)

Endret av l3dx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Takk for svar, er første runden med pils, og håper å kunne servere noen flasker i bryllup om 6 uker, så er bekymra for det meste :p 

 

Satte en IPA nå på lørdag, og har brygget APA og en slags amber før det igjen. APAn ble veldig god, amber saken var det første vi lagde, så der var det stor variasjon på flaskene. 

 

Jada, pilsen skal ikke serveres før i slutten av juni, så vi slår den ikke ut enda. Da har den stått kjølig på flaske i 8 uker, i tillegg til 4 uker på dunk. Er den ikke god da, så får det heller bli høstpils :) 

 

Men ble bekymra her når det oste den samme gjærdunsten ut av flaskene på begge de siste brygga. 

 

Weiss skal jo smake av gjær, og pils er vanskelig å skjule feil på. Hvorfor ikke prøve andre typer? 

 

Et tips er å la pils (og andre lager-øl) stå i "kjellertemperatur" eller laver i minst 3 mnd. før den nytes. Hvis den ikke er helt krystallklar, la den stå lengre. Vi brygger pils og andre lager-øl i Januar-April (gjenbruk av gjær), og åpner først på fatene i November  :)

Pils er kanskje det vanskeligste ølet å få til, så hvis dere lykkes på første forsøk er dere absolutt inne på noe når det gjelder ølbrygging (eller har venner som er gode til å skrøne  :tease: ).

 

Serverte pilsen under mitt eget bryllup i helgen til stor suksess, sitter igjen med kun 3 flasker. Fikk smakt 1 flaske selv, og det hadde blitt veldig godt, selv om det ble litt grums av risting under frakten dagen før.

Lenke til kommentar

Serverte pilsen under mitt eget bryllup i helgen til stor suksess, sitter igjen med kun 3 flasker. Fikk smakt 1 flaske selv, og det hadde blitt veldig godt, selv om det ble litt grums av risting under frakten dagen før.

Bra at det ble godt mottatt. Da er det bare å gratulere, både med ølet og giftemålet  :thumbup:

Endret av madammim
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...