Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde meg på en av Mangrove Jakc's sett igår (Porteren). Har kjøpt eget gjær (US-05) som jeg blandet med gjæret som fulgte med --> dette skulle visstnok gå fint.

 

Problemet oppstod imidlertid når lokket vi kjøpte på Bryggselv ikke passer gjæringskaret fra Europris. Det går på dersom vi setter lokket opp-ned på gjæringskaret, men sister relativt løst. Jeg tok sportsteip rundt i ett forsøk for å holde den tett, men sjekket idag og så at lokket hadde presset seg opp. La nå en kasse flasker på lokket i håp om at det holders seg nede og at jeg kan begynne å få plopping i gjærlåsen, men ønsker å spørre dere hva konsekvensen av dette vil være?

 

Du får nok en noe større risiko for infeksjon om åpningen lar bananfluger etc. komme inn. Om det plopper i gjærlåsen har ikke noe å si. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting, så vidt eg veit. Eg satte ein pilsner for ein månad sidan, og den viste null teikn til liv i dei tre vekene den stod til gjæring. Då eg måla FG så hadde den gjæra som berre det, frå 1.048 til 1.009. Gjæringsbøtta mi er ikkje tett i kantane, dermed er var det ingen plopping. Om du seier at loket heva seg, så er det stormgjæring for fullt. Vil du sjekke at det gjærar så kan du måle SG etter eit par dagar og sjå om den har gått ned frå OG.

 

Men om du har vørter med gjærbart sukker og ein gjær med aktive gjærceller så vil det jo gjære. Det viktigaste er å halde riktig temperatur.

Lenke til kommentar

Ok. Det ligger jo lokk over hele, så det er ikke fare for bananfluer osv, er bare det at det ikke er tett nok slik at luft kan "sive" inn og ut. Hva er faresignal nr. 1 for å se at gjæren IKKE fungerer?

Så lenge du har lokk over hele så spiller ikke dette noen rolle. Dersom det ikke hadde vært liv i gjørlåsen ville du fortsatt tatt en test av FG før du gjorde tiltak, så dersom du er urolig, ta en sjekk av FG etter et par dager og verifiser at den er på vei nedover. Som mange andre her sier, enkelte kommersielle bryggerier gjærer ølet i åpne kar (Austmann f.eks.).

 

Oksygen er ikke noe problem av to grunner:

1) Gjæringen utvikler kullsyre som vil trenge bort oksygen.

2) Overflaten av vørter som er i kontakt med oksygen er minimal, sett i forhold til total mengde vørter.

Lenke til kommentar

Ok. Det ligger jo lokk over hele, så det er ikke fare for bananfluer osv, er bare det at det ikke er tett nok slik at luft kan "sive" inn og ut. Hva er faresignal nr. 1 for å se at gjæren IKKE fungerer?

 

Stusser på det med "tett lokk" over d hele.. Regner med lokket er med hull til gjærlås?? Gassen skal jo ut så dette må jo ikke tettes. Selv bruker jeg ikke gjærlås før etter 3 dager når stormgjæring er over. Bruker en suppeskål å legger over hullet til gjærlåsen og setter så på gjærlås etterhvert. Med dette slipper jeg stormgjæring gjennom gjærlås og utover d hele.. funker fint..

Har i kveld brygget en Erdinger klone..Satt med wlp300 gjær..Ble OG på 62 på 25 liter så må nok til å vanne ut litt. Spent på denne

Endret av wiltom
Lenke til kommentar

Hvorfor vanne ut? Har du tatt høyde for utvanning i forhold til mengde humle?

Den blir vel rett over 6%?

 

Har ikke det mht humle nei men synes d blir litt sterkt..trodde kanskje ikke en liter vann eller noe sånt ville forandre\ ta bort smak så mye men mulig jeg tar feil..Antar FG ca 11 somdet er nå og blir det fort 7- 7,3 % inkludert karbosukker..hadde holdt med 5.5- 5.8 %..Men kanskje dumt å vanne ut..Får ta hintet å tenke litt Endret av wiltom
Lenke til kommentar

Den den i to og vann ut den ene. Da får du en del som en svakere og en del som er sterkere, og i tillegg får du kjenne akkurat hva utvanning gjør med smaken. :) Husk å dokumenter nøyaktiv mengde.

Her fikk du et bra tips. Da har du en fin måte for evnt hvordan DU ønsker at den kan justeres/brygges neste gang.

Lenke til kommentar

Det tror jeg da skal gå helt fint?

Bare å prøve!

 

Satt mitt nyeste sett for noen dager siden, ST Peters Cream Stout.

 

IMG_2633.jpg

Full gang i låsen det siste døgnet, men nå helt stille.

Ser uansett at lokket står på spreng og hever seg opp igjen om jeg presser ut luften, så er fremdeles aktivitet nedi der.

 

Blir spennende, første settet jeg setter om ikke er en IPA.

Lenke til kommentar

Det tror jeg da skal gå helt fint?

Bare å prøve!

 

Satt mitt nyeste sett for noen dager siden, ST Peters Cream Stout.

 

IMG_2633.jpg

Full gang i låsen det siste døgnet, men nå helt stille.

Ser uansett at lokket står på spreng og hever seg opp igjen om jeg presser ut luften, så er fremdeles aktivitet nedi der.

 

Blir spennende, første settet jeg setter om ikke er en IPA.

 

 

Originalbrygget er en høydare i Sverige.. Det er den stouten jeg kjøper om jeg ikke gidder å legge penger i en imperial

Lenke til kommentar

Hvordan er det med lagring på flasker. Oppskriften sier at jeg må lagre 2 uker i mørt rom, for så 3 uker i kjøleskap - men er det mulig å drikke dette etter 2 uker i mørkt rom? Har det mye å si at det er 3 uker i kjøleskap?

Lurer også på hva bivirkningene er av at flaskene står relativt kaldt under lagring nå i starten. Tipper det er 5-10 grader der de står, men burde vel vært 15+?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...