Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

 

Et termometer til å måle temperaturen til er det dere trenger, ikke gå rundt og snuble i mörket når dere skal sjekke ölet.

 

Dersom temperatur är stabil over tid så er det en meget god pekepinn på at alt står bra til med ölet. Jeg har termometer PÅ bryggedunken. Så jeg er sikret, sollys er ikke bra for öl, derfor bruker öl ofte brune flasker. Men bryggere flest lar ikke dunken stå i sola.

 

 

Det är hipp som happ med takys, det har lite å si. Det er da ikke varmepärer vi snakker om her. Hva temperaturen i taket på utsiden av ökolyspärer som vi har blir har da null å si. Det er temperaturen der ölet står som teller.

 

 

Hehe, har pleid å sette ølet i et mørkt rom, men skrur da på lyset når jeg går inn for å sjekke tempen.

Har gjort som du sier, og brukt et enkelt termometer som jeg setter på øldunken.

Kikker innom med noen dagers mellomrom, men opplever at utetemperaturen påvirker temperaturen inne på dette baderommet i kjelleren.

Har svingt fra 18-21 grader. Det skjer neppe raskt, men ønsker likevel å få en tett beholder med en varmekilde jeg kan regulere med.

For et lite, tett kjøleskap skal jeg love at en 40W glødepære gir mer enn nok varme til å holde tempen oppe på riktig nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Et termometer til å måle temperaturen til er det dere trenger, ikke gå rundt og snuble i mörket når dere skal sjekke ölet.

 

Dersom temperatur är stabil over tid så er det en meget god pekepinn på at alt står bra til med ölet. Jeg har termometer PÅ bryggedunken. Så jeg er sikret, sollys er ikke bra for öl, derfor bruker öl ofte brune flasker. Men bryggere flest lar ikke dunken stå i sola.

 

 

Det är hipp som happ med takys, det har lite å si. Det er da ikke varmepärer vi snakker om her. Hva temperaturen i taket på utsiden av ökolyspärer som vi har blir har da null å si. Det er temperaturen der ölet står som teller.

 

 

Hehe, har pleid å sette ølet i et mørkt rom, men skrur da på lyset når jeg går inn for å sjekke tempen.

Har gjort som du sier, og brukt et enkelt termometer som jeg setter på øldunken.

Kikker innom med noen dagers mellomrom, men opplever at utetemperaturen påvirker temperaturen inne på dette baderommet i kjelleren.

Har svingt fra 18-21 grader. Det skjer neppe raskt, men ønsker likevel å få en tett beholder med en varmekilde jeg kan regulere med.

For et lite, tett kjøleskap skal jeg love at en 40W glødepære gir mer enn nok varme til å holde tempen oppe på riktig nivå.

 

 

Hvilket kjöleskap er det som ikke slukker lys når döra går igjen??? Er det tilbake til 1950 tallet vi skal? Dersom man er vampyrbrygger og ikke tåler lys i det hele tatt, så er det bare til å skru ut kjöleskapslyspära. Veldig enkelt på de fleste kjöleskap, og jeg ser derfor ikke helt problemstillingen, til en som skal brygge etter vampyrmetoder i mörkret.

 

Variasjon mellom 18-21 grader er ikke så farlig, jeg har alltid sett temperaturen holde seg konstant på 20-21 her jeg bor da. Dersom temperaturen svinger for mye så sett ölet et annet sted der du kan regulere temperaturen. Dersom man har vedfyring så kan det sef väre litt vanskeligere. Det skjönner jeg. Dersom det trekker for mye i kjelleren, så er det kanskje best å velge et annet sted for ölet. Min mening er at et dedikert skap, virker litt overdrevent. Jeg vet jo da ikke hvordan forholdene er der du bor. Det er sef mulig at temperatur er veldig ustabilt. Men et skap til brygging föles litt vel nerdete ut. Jeg vet ikke hvordan budgettet ditt ser ut, men jeg ville heller investert i annet bryggerutstyr som jeg föler gir mer bang for bucks.

 

Ofte har folk med vedfyring en blandingsforbruk. Der vedovn/peis som regel er i stuen, og soverom med panelovner/El. Der du har elvarme er det lettere å regulere temperatur stabilt ved å fölge med på termometeret.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

snip

 

 

Hvilket kjöleskap er det som ikke slukker lys når döra går igjen??? Er det tilbake til 1950 tallet vi skal?

 

Variasjon mellom 18-21 grader er ikke så farlig, jeg har alltid sett temperaturen holde seg konstant på 20-21 her jeg bor da. Dersom temperaturen svinger for mye så sett ölet et annet sted der du kan regulere temperaturen. Dersom man har vedfyring så kan det sef väre litt vanskeligere. Det skjönner jeg.

Det er null problem aa modifisere kjøleskapet slik at lyset ikke slaar seg av, eller aa ha en ekstern lyskilde inne i kjøleskapet.

Lenke til kommentar

 

 

snip

 

 

Hvilket kjöleskap er det som ikke slukker lys når döra går igjen??? Er det tilbake til 1950 tallet vi skal?

 

Variasjon mellom 18-21 grader er ikke så farlig, jeg har alltid sett temperaturen holde seg konstant på 20-21 her jeg bor da. Dersom temperaturen svinger for mye så sett ölet et annet sted der du kan regulere temperaturen. Dersom man har vedfyring så kan det sef väre litt vanskeligere. Det skjönner jeg.

Det er null problem aa modifisere kjøleskapet slik at lyset ikke slaar seg av, eller aa ha en ekstern lyskilde inne i kjøleskapet.

 

 

Skru ut pära....

Lenke til kommentar

 

 

 

snip

 

 

Hvilket kjöleskap er det som ikke slukker lys når döra går igjen??? Er det tilbake til 1950 tallet vi skal?

 

Variasjon mellom 18-21 grader er ikke så farlig, jeg har alltid sett temperaturen holde seg konstant på 20-21 her jeg bor da. Dersom temperaturen svinger for mye så sett ölet et annet sted der du kan regulere temperaturen. Dersom man har vedfyring så kan det sef väre litt vanskeligere. Det skjönner jeg.

Det er null problem aa modifisere kjøleskapet slik at lyset ikke slaar seg av, eller aa ha en ekstern lyskilde inne i kjøleskapet.

 

 

Skru ut pära....

 

Hva handler egentlig denne pærediskusjonen om?

(utgangspunkt)

 

Lenke til kommentar

Men et skap til brygging föles litt vel nerdete ut. Jeg vet ikke hvordan budgettet ditt ser ut, men jeg ville heller investert i annet bryggerutstyr som jeg föler gir mer bang for bucks.

 

 

Kjøleskap får du gratis på finn, temperaturkontroll (stc-1000) koster en drøy hundrelapp på ebay. Det er lite som gir så mye "bang for bucks" som et skap som gir deg full kontroll over gjæringstemperaturen, sommer som vinter.

 

Stabil og riktig gjæringstemperatur er alfa og omega for å brygge forutsigbare oppskrifter.

 

Angående varmekilder så finnes det mange alternativer der, lyspære som noen sier fungerer helt fint, ellers kan man kjøpe laveffekts varmekabler, varmematte, varmepære etc. Bruk noe som har lav effekt, så unngår du i størst mulig grad svingninger i temperaturen...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

snip

 

 

Hvilket kjöleskap er det som ikke slukker lys når döra går igjen??? Er det tilbake til 1950 tallet vi skal?

 

Variasjon mellom 18-21 grader er ikke så farlig, jeg har alltid sett temperaturen holde seg konstant på 20-21 her jeg bor da. Dersom temperaturen svinger for mye så sett ölet et annet sted der du kan regulere temperaturen. Dersom man har vedfyring så kan det sef väre litt vanskeligere. Det skjönner jeg.

Det er null problem aa modifisere kjøleskapet slik at lyset ikke slaar seg av, eller aa ha en ekstern lyskilde inne i kjøleskapet.

 

 

Skru ut pära....

 

Hva handler egentlig denne pærediskusjonen om?

(utgangspunkt)

 

 

 

 

Sånn jeg forstod det var personen redd for at lys skadet ölet.

 

Et skap kan väre greit ja, men jeg gidder ikke det da jeg ifölge termometer har stabil temperatur her....

Lenke til kommentar

Tror det snakkes om to forskjellige ting her.
Jeg lurte på om lys fra ei lyspære kan skade ølet (noe det tydeligvis ikke gjør - bra :) ).
Da tenkte jeg ikke på lyspæra som står i kjøleskapet og som tennes når døra åpner, men en egen, separat vanlig glødepære som kan plasseres inne i kjøleskapet og reguleres med STC-1000 slik at den skrues på dersom temperaturen på ølet faller under en grense.

Kjøleskapet trenger i mitt tilfelle ikke fungere eller være koblet i engang, og kunne like gjerne vært erstattet av en isoporkasse. Tanken var bare å ha et lukket skap som holder på varmen, i et rom som er kaldere enn gjæringstemperaturen.
 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Nybegynner trenger tips. Brygget for en tid tilbake mitt føeste skikkelige brygg. 25L av typen Amber Christmas allgrain fra bryggselv. Gjæringsprosessen gikk fint, men når jeg skulle tappe gjorde jeg en skikkelig blunder. Det sto at en skulle bruke 6g sukker pr liter for karbonering. Jeg leste feil og brukte 6g pr halvliter, altså dobbel dose sukker. Vil dette ende opp i flaskebomber/ødelagt øl eller er det mulig å redde det? Det skal i utgangspunktet stå 14 dager til kabonering. Er det en mulighet å avslutte karbonering før og sette ølet kaldt?

Lenke til kommentar

En sukkerbit er nok pr halvliter. Det er enkelt og greit, og safe...

Ja, det blir nok det neste gang. Blir spennende å se hvor mye det bruser. Fryktelig synd da ølet så ut til å ha blitt veldig bra. Men men, det er vel slikt man lærer av.

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

Dersom du er veldig bekymra for flaskebomber så er det ikkje verre enn at du passer på å avlaste trykket. Dersom du letter på korkene nå etter eit par dagar og deretter forsegler flaskene igjen så vil du lufte ut mykje av overtrykket.

 

Du kunne også vurdert å tappe ølet over på plasflasker som sidan dei toler meir trykk og har ikkje like katastrofal svikt dersom dei skulle ryke.

Plastflasker (og plastdunkar) er det også enkelt å modifisere skrukorka på, slik at du monterer inn ein overtrykksventil.

Dette er litt av grunnen til at mange heimebryggarar bruker corneliusfat også til karbonisering med sukker, blir trykket før høgt så slepper sikkerheitsventilen berre ut overtrykket. så dersom ein då har for mykje sukker i ølet så får det kun konsekvenser for smaken.

Men personleg så synest eg at dersom ein fyrst har investert i corneliusfat så kan ein liksågodt ta steget fullt ut og tvangskarbonisere med CO2, då slepp ein også at ølet får sedimenter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Poster her i håp om at noen leser og gir tips :)

 

Fikk et 12L Corneliusfast til jul, sammen med Picnic-kran, AGA-CO2-flaske og slanger.

 

Har tappet mine 5 første brygg på flasker med tappestav rett fra gjæringskaret, og karbonert med en sukkerbit per 330ml flaske.

 

Har en IPA stående som snart er klar til tapping, og lurte på å ta halvparten i fatet.

Tenkte å lage sukkerlake med 3 sukkerbiter/liter øl slik at det blir samme forhold som jeg har brukt tidligere, og ha i dette når jeg tapper i fatet, og la det karbonere med dette. Forstår det slik at jeg da kan la trykket som bygges opp brukes til å drive ut ølet, før jeg etterhvert må trykksette med CO2 for å drive ut resten når det er utlignet.

 

Føler meg litt usikker på dette.

Gjør jeg rett i å:

 

1. Vaske fatet godt og skylle gjennom med StarSan eller Oxi/H2O2

2. Tappe forsiktig med slange fra bunnen og opp.

3. Helle i sukkerlaken sammen med ølet.

4. Sette på lokket og karbonere "varmt" ei ukes tid.

5. Flytte fatet til kjøleskap og la stå.

6. Koble til tappeslange med kran når det skal smakes.

7. Gi en "push" med CO2 når det ikke kommer øl lenger

 

Har ikke regulator, da han som solgte denne til min far mente man strengt talt ikke trengte det.
Så trykk blir på geful, ser for meg at første runde blir en blanding av flatt øl og reint skum om hverandre...

 

Kan jeg la tappeslange stå koblet til med øl i slangen mellom hver servering, og hvor lenge av gangen?
Hvor ofte bør det evt. tas av og rengjøres?

 

Hvor fullt kan/bør jeg fylle fatet. Betyr 12L at jeg fyller 12 liter oppi, eller fyller jeg f.eks. 10 liter?

 

Spent på hvordan dette er å ha med å gjøre kontra flaskevask.

Lenke til kommentar

Vil anbefale å skaffe deg regulator slik at du kan karbonisere med gass. Så lenge fatet har (fungerande) sikkerheitsventil så er det ikkje nødvendig med regulator, men eg vil på det sterkaste anbefale det.

 

Sjølv har eg aldri brukt natulig karbonisering på fat, men framgangsmåten høyres fornuftig ut.

 

Fatet kan fyllast nesten heilt opp. Berre pass på at det korte røret frå inn-koblinga/CO2 ikkje stikker ned i ølet. Ved naturlig karbonisering vil ikkje dette være like viktig som ved tvangskarbonisering.

 

Anbefaler å fylle fatet med hevert, men fordelen med korneliusfat er at du tapper ut frå botnen. Så dersom det legger seg sediment så tapper du ut dette med dei fyrste glasa slik at det kun er reint øl igjen på fatet.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)
Ja, tenker å skaffe meg en regulator til neste batch.

Når du karbonerer med gass fra flaske, setter du da til ønsket trykk, rister fatet og justerer igjen etterhvert som væsken tar opp CO2?

Etterjusterer du når fatet settes kaldt?

 

Har 25 liter i gjæringskaret, og selv om ølet har gått gjennom en sil først er det mye gjær og humlemoro nederst i spannet.

Tenkte å tilte spannet litt bakover, tappe de første 5 literne på flasker og deretter 10-12 liter på fatet, slik at jeg får minst mulig sedimenter over på fatet.

Noe VIL det jo bli, det er en herlig liten dose i bunnen av hver flaske uansett også.

 

Når du vasker fatet, vasker du med noe vaskemiddel/ballongrens først, og deretter Starsan?

Ser for meg å spyle det godt invendig, fylle 1/3 opp med ballongrens, tette og riste, trykksette og drive ut gjennom stigerøret.

Tømme fatet igjen, spyle godt på nytt, fylle med vann og trykke dette gjennom stigerøret. Avslutte med Starsan eller Oxi på samme måte før fatet settes bort. Ny runde med Starsan rett før det skal brukes igjen.

Lenke til kommentar

Det er anbefalt å karbonere ølet på samme temperatur som den skal drikkes på. Du kan tvangskarbonere ved å riste fatet, men det er ikke anbefalt, og ikke nødvendig da du typisk bør vente 1-2 uker før ølet kan drikkes uansett.

 

Jeg har ca 7 grader i kjøleskapet mitt og karbonerer de fleste øl med ca 1 bar trykk, som gir ca 2.3 volumeneter CO2. Sånn står det til fatet er tomt :)

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Det er best å karbonere med gass sakte gjennom eit par veker. Då trykker du på gass kvar dag til ølet ikkje lenger tar til seg gass (når du karboniserer med ønska trykk og temperatur).

Når ølet er varmt må du bruke høgare trykk for å tilsette kullsyre, med godt kjølt øl vil du trenge mindre trykk.

 

Du kan riste på fatet for å få det til å gå raskare. Sjølv anbefalar eg å heller rulle fatet slik at det ligger og skvulper. Mindre fysisk arbeid og nesten same resultatet, dersom ølet er kaldt vil du kunne gjere ølet drikkeklart på eit par timar. Men det beste er å bruke lengre tid og ta det gradvis.

 

Når det gjeld vaskinga av fat så tar eg det ikkje med så mange omgangar. Og sjølv om hygiene er viktig så ser eg ikkje hensikta med å desinfisere med Starsan i fleire omgongar. Det varierer sjølvsagt også litt med kor lenge og kva temperatur ølet skal stå på. Står fatet i kjøleskapet og du tømmer fatet i løpet av nokre dagar så treng du ikkje å være like nøye med vaskinga som ved langtidslagring i romtemperatur.

 

Sjølv så bruker eg mest å vaske brukte fat med nokre liter kokande vatn, ein gong for å løyse opp eventuelt sediment, og til slutt ein gong for å skylle.

Deretter trykksetter eg fatet med CO2,åpner sikkerhetsventilen for å blåse ut restlufta, og deretter trykksetter fatet igjen.

Då lagrar eg fatet i omtrent hermetisert tilstand slik at det kun kreves ein rask vask med starsan før neste gongs bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...