Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Jeg flasker etter 10-14 dager, alt etter hva som passer best mtp. fritid. Om du må la den stå en uke til før du får alle flaskene så går det helt fint. Om du vil ha en litt klarere øl kan du sette den i kjøleskapet et par dager før flasking (coldcrash), men det har ingenting å si på smaken. Jeg personlig bryr meg ikke om ølen er klar, så jeg coldcrasher bare når jeg har tørrhumlet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På fredag er det to veker sidan me sette til gjæring. Skal me prøve å flaske på dagen, eller har den berre godt av stå litt til? Ser at ingen av oppskriftene oppgir kor lenge det skal stå til gjæring. Er det 14 dagar som er standard? 

 

Gjæringstid blir ofte oppgitt til å ta mellom 2 og 14 dagar, avhengig av kor raskt prosessen går.

Gjæringa er ferdig når det har slutta eller nesten slutta å bobble i gjæringskaret.

Når gjæringa har gitt seg så er det ikkje så mykje meir å hente på å la ølet stå i gjæringskaret.

 

Så då kan du begynde å flaske med ein gong.

 

Personleg så brukar eg å tappe om ølet etter gjæringa til eit nytt reint tett gjæringskar eller dunk. Då får ølet stå å klarne seg, samt at det blir betre med litt lagring.

Dersom ølet får stå lenge i gjæringskaret med gjær-sediment i botnet så kan ølet ta litt ekstra gjærsmak etterkvart. Av den grunn synest eg at det er greit å tappe om å få fjerna sedimenta før eg setter ølet til lagring i påvente av tapping.

Lenke til kommentar

Okai! :)  Har ikkje kjøleskap med så mykje plass endå. Det er me vel meir avhengige av visst me eingong skal prøve oss på pilsner ser eg på temperaturane den treng. Kva er det som gjer at pilsner visstnok er så vanskeleg å brygge? Det er alltid einaste folk har høyrt rykter om heimebrygging når eg seier at eg har byrja med det. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Gjæringstid blir ofte oppgitt til å ta mellom 2 og 14 dagar, avhengig av kor raskt prosessen går.

Gjæringa er ferdig når det har slutta eller nesten slutta å bobble i gjæringskaret.

Når gjæringa har gitt seg så er det ikkje så mykje meir å hente på å la ølet stå i gjæringskaret.

 

Å bruke bobling i gjærlåsen til å avgjøre om gjæringen er ferdig er missvisende, og bør ikke læres bort til ferske bryggere. Primærfermenteringen er gjerne over etter noen dager, og da et det meste av sukkeret fermentert. Videre vil det meste av gjæren bunnfelle, men der vil fortsatt være gjæraktivitet, og gjæren bryter ned det den kan av sukker, samt andre biprodukter som har blitt dannet under gjæringen. Man sier ofte at man lar gjæren "rydde opp". For å følge med på gjæringen er det enklest å bruke et hydrometer og lese av SG underveis. Jeg leser ofte av SG etter at stormgjæringen er over. En uke senere måler jeg SG igjen, og den har da gjerne krypt ned 5 poeng på skalaen, og om jeg får samme SG noen dager senere fastslår jeg FG og ølen kan flaskes. Det kan fortsatt boble i flere uker etter at gjæringen er over, spesielt om du setter opp temperaturen et par grader, for jo høyere temperaturen i en væske er, jo dårligere holder den på gass, om du øker temåeraturen fra f.eks 20 til 22 grader kan det boble noen dager. Dette gjør det vanskelig å avgjøre om gjæren fortsatt jobber, så derfor bruker en heller er hydrometer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okai! :)  Har ikkje kjøleskap med så mykje plass endå. Det er me vel meir avhengige av visst me eingong skal prøve oss på pilsner ser eg på temperaturane den treng. Kva er det som gjer at pilsner visstnok er så vanskeleg å brygge? Det er alltid einaste folk har høyrt rykter om heimebrygging når eg seier at eg har byrja med det. 

Du vil veldig lett kjenne usmaker hvis du bommer på noe. I tillegg bør du holde en stabil gjæringstemperatur på ca 10 grader.

Hvis det er første gang du brygger så bør du lage noe annet enn pils, feks en APA eller IPA er en fin plass å begynne.

Lenke til kommentar

Noe jeg kunne tenkt meg å gjøre i framtida.

 

Hva vil det koste for alt man trenger for 20L sterkøl omtrent? Er det lett å brygge? Hvor lang tid før det blir drikkbart?

 

:)

Det vil koste deg det som et ølsett koster som feks http://shop.petit-agentur.no/products/milestone-ipa-3-kg

I tillegg trenger du gjæringskar, gjærlås og noe for å desinfisere utstyret. Tilsett litt sukker hvis % er veldig viktig.

La stå til gjæring i ca 2 uker. Tapp så på flaske eller fat. Med andre ord koster det veldig lite.

Skal du brygge allgrain, altså med ordentlig malt så krever det litt mer utstyr og litt mer jobb.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Gjæringstid blir ofte oppgitt til å ta mellom 2 og 14 dagar, avhengig av kor raskt prosessen går.

Gjæringa er ferdig når det har slutta eller nesten slutta å bobble i gjæringskaret.

Når gjæringa har gitt seg så er det ikkje så mykje meir å hente på å la ølet stå i gjæringskaret.

 

Å bruke bobling i gjærlåsen til å avgjøre om gjæringen er ferdig er missvisende, og bør ikke læres bort til ferske bryggere. Primærfermenteringen er gjerne over etter noen dager, og da et det meste av sukkeret fermentert. Videre vil det meste av gjæren bunnfelle, men der vil fortsatt være gjæraktivitet, og gjæren bryter ned det den kan av sukker, samt andre biprodukter som har blitt dannet under gjæringen. Man sier ofte at man lar gjæren "rydde opp". 

 

Det var det jeg hadde lyst til å si også, når jeg leste den kommentaren der..

Sa forsåvidt noe av det samme et par sider bakover her. :)

Når det kommer til å ta av lokket for å måle SG flere ganger under gjærings-forløpet, så er jeg litt mere skeptisk.

Faren for infeksjon blir større for hver gang man åpner. 

Har man rengjort og sterilisert utstyr godt, så skal det jo egentlig ikke skje, men jeg liker ikke å friste skjebnen.

Jeg lar det strot sett få lov til å stå i fred 12-14 dager før jeg har det på fat. :)

Lenke til kommentar

Kom i prat med ein bryggefyr som sa at dei har malten i pose, og dermed slepp å skylje det ved tapping. Han meinte det var bedre enn å gjere det slik me gjorde det med beer-brew(me skylja altså med ein svak stråle vatn på 74-77 grader medan me tappa på kar). For det fyrste, kvifor slepp ein å skylje med pose? Og for det andre, er dette ein bedre metode? Eg forbinder berre pose med ein billegare måte å brygge på.

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

På sundag er det flasking. Me har brygga Pale Ale, og i boka mi står det oppgitt under rørsukker: 6,5 gram per liter for den type øl. Tenkte å prøve med å lage ein ekstrakt ut av litt kokande vatn, og blande det sakte ut i gjæringskara med eit desinfisert reiskap. Korleis lagar eg denne ekstrakten, og korleis føregår ellers i korte trekk denne prosessen me skal gjennom? Tar gladeleg i mot tips! Noko spesielt ustyr me treng?

Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett 7g/L på alt jeg brygger, og syns det er passelig. For 25 liter koker jeg da opp 175g sukker i et par desiliter vann og heller dette ned i et desinfisert gjæringskar. Deretter tapper jeg ølen over til dette gjæringskaret med en hevert (dette kalles å stikke om). Her er det viktig å passe på at vannet ikke spruter noe særlig for å unngå oksygen (din verste fiende på dette stadiet). Jeg bruker bare å røre litt forsiktig noen ganger med hevertslangen, men man kan også bruke en desinfisert sleiv eller noe. Etter det bruker jeg en hevert med flaskefyller for å fylle flaskene, og har korkene i en bolle med starsan ved siden av, slik at jeg kan legge på en kork etter hvert som jeg fyller. Jeg fyller ca. 10 flasker i gangen før jeg setter fast korken. Om dere er to kan dere fylle og korke fortløpende. :)

Lenke til kommentar

Sukkerbitar er nok praktisk i mange tilfeller, men det er sidestilt med å sjekke temperaturen med fingrane under gjæring.

Faren for infeksjon i ølet er langt større når du strør laust sukker eller har sukkerbit i ølet utan å koke det til sukkerlake fyrst.

 

Stort sett går det sikkert heilt fint, men ein kan altså risikere å få med uønska gjærsporer eller andre bakteriar med sukkeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...