Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt inn utstyr fra europris for og brygge eget øl. Lest litt opp og ned på denne hobbyen og synes det virker kjempe artig og ikke minst godt ut for en som elsker øl.. :—)

 

Har kjøpt Geordie Lager som gir 23l

Og man skal vist ha 1kg sukker i. Men anbefales på det sterkeste og bruke maltekstrakt og litt sukker. Jeg har nå 900gr maltekstrakt, hvor mye sukker trenger jeg da? Siden malt og farin sukker ikke kunne regnes på samme måte. Synes jeg leste en plass at 1.5kg malteksrakt tilsvarer 1kg sukker...

 

Einar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tenkte å prøve å bruke den på et hjemmelaget sous vide-kar:

 

Kjele med vann oppå en elektrisk koketopp fra Jula, styrt av stc-1000.

 

Tenkte å legge proben oppi vannet sammen med det vakuumpakka kjøttet og prøve å holde stabil temperatur ved å slå av og på plata med et relativt lite dødbånd og så lav effekt på som mulig.

 

Vurderer å bruke en gammel akvariepumpe til å sirkulere med, men er usikker på om den tåler såpass varmt vann.

 

Blir bare et par biffer, så tror det skal gå greit med en passe liten kjele i noen timer uansett.

 

Litt usikker på om den medfølgende proben er vanntett i overgangen til kabelen, og om den i motsatt tilfelle vil ta skade av å bli våt.

 

Kanskje jeg bare tar en brødpose e.l. rundt den før jeg legger den ned i vannet.

Lenke til kommentar

Som sagt, dette er 3.håndsinformasjon fra meg, men det var det jeg hørte når jeg foreslo akkurat det samme som du har tenkt å gjøre nå. STC var ikke egnet og ville bli ødelagt ved slik bruk. Jeg har ikke giddet å undersøke det nærmere da jeg ikke selv har hatt behov for funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett så skal ikke releet på STC'n belastes med mer enn 10A. Pass i såfall på hvor mye effekt du har på varmeelementet du bruker. Jeg bruker min STC-1000 til gjeringsskap og det er genialt. Synes dog at kabelen på temperaturproben er litt for kort. 

 

Setter igang med min tredje batch nå i helga. Lervig Lucky Jack-klone fra bryggselv. Blir spennende  :)

Lenke til kommentar

Brygge min livs fyrste batch i går, for ein vanvittig artig prosess det var! Hadde ein kyndig mann på tråden heilt til han måtte leggje seg. Det var sjølvsagt då det skar seg:

 

Me brygga på ein Beer Brew 60, og brukte kjølespiralen for å få ned temperaturen i 20 grader. Då målaren på BB-en viste 40 grader, prøvde eg å ta tempen med termometeret. Det viste 12 grader. Me fekk litt panikk, stoppa umiddelbart nedkjølinga og tappa det ned i gjæringskara. Då me deretter måla med termometeret i kara viste det 39 grader og 30 grader. Då skjønte me at me hadde tabba oss ut. Temperaturen som vart målt, låg relativt nær kjølespiralen i toppen som påvirka målinga. Kva tips har de å komme med her? Sirkulasjonspumpe? Ta ut spiralen og røre? Kjøpe eit betre termometer?

 

Me valde rett og slett å setje kara på riktig gjæringstemperatur, og skal helle i gjæren i dag. Mogleg dette var dust, men me veit at gjær er så temperatursfølsom at om me gjæra den på 15 grader over det me skulle ville me utan tvil øydelagt batchen. Samstundes er den kanskje øydelagt allereie?

 

 

Gler meg til å halde fram med dette!

Lenke til kommentar

Mens dere kjøler bør dere bruke kjølesprialen til å blande vørteren godt. Bare løft den litt opp og ned i sirkelbevegelser innimellom. Dette gir både raskere kjøling og nøyaktig temperaturmåling. Om dere har vært påpasselige med renhold og desinfisering går det nok fint å vente til temperaturen har gått ned til gjæringstemperatur i dag. Husk å få inn oksygen i vørteren før dere tilsette gjæren, f.eks ved å riste gjæringskaret i noen minutter. :)

Lenke til kommentar

Hjarteleg takk for tips! Det skal me defintivt gjere neste gong. 

 

Ja, eg desinfiserte alt som vart borti vørteren etter kok. Planen i dag er å setje i gjæren, plugge i gjærlås utan vatn(tips eg fekk for å få ut oksygen), riste kraftig i tre-fire minutt, setje vatn i låsen, og setje kara til gjæring. 

Lenke til kommentar

Åja, ok! Så me fyller opp med Sure San(norsk versjon av Star San appearantly) halveis opp i den U-en i gjærlåsen?

 

 

 

Eg veit ikkje for å vere heilt ærleg. Det var eit tips eg fekk ved midnatt, kan spørje han om kva han meinte i dag.

 

 

Me skal gjære på 20 grader, men har per no 18 grader i skapet vårt. Er det eit minitriks for å heve temperaturen litt, typ bruke eit teppe eller liknande? Antar desse små gradene er ganske viktige?

Lenke til kommentar

Når gjæren starter å jobbe, kommer temperaturen til å stige. 

Temp kommer helt ann på hvilken gjær dere skal bruke, men jeg ser for meg at dere skal brygge med et konsentrat sett og at det følger med tørrgjær..?

18-20C er nok helt innafor.

 

Husk at fordi om det slutter å ploppe i gjærlåsen, så jobber fortsatt gjæren. 

La det stå minst 12-14 dager for best resultat. :)

Endret av Mitra
Lenke til kommentar

Ja, det var det me òg fann ut.

 

 

Det mest hektiske punktet var då me skulle skylje. Me var riktignok litt seine med å forberede oss, men det å ha tilgjengeleg 25 liter med vatn som skal vere melllom 74 og 77 grader i over ein time var ikkje enkelt. Har de nokon tips til denne delen? Me brukte stort sett vasskokar og gryter.

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...