Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

 

 

På Europris har de noen poser/sekker som heter Beer Enhancer, dette er spraymalt og druesukker som er bedre mat for ølen enn vanlig sukker.

 

Det er ikke dyrt heller, tror malt/sukkeret er laget av Munton.

 

Jeg planlegger å dumpe oppi to slike og masse humle neste gang jeg lager IPA.

 

 

Ølbrygging er gøy...

 

Det er ikke vanskeligere enn å lage et enkelt godt måltid.

 

 

Har ikke fått en dårlig batch, men det må vel skje en gang det også...

Jeg har hørt en del om dette. Man kan erstatte sukker helt i oppskrifter med Beer Enhancer, korrekt? I et 1:1-forhold? Dette står kanskje i beskrivelsen av produktet, men jeg har ikke sett det så langt. Da går jeg selvsagt for å benytte dette også som priming.

 

Ja, du kan bruke 1 til 1 med Beerkit Enhancer i stedet for strøsukker. Til priming tror jeg kanskje jeg ville gått for druesukker, som de også selger på Europris til 18kr for 350g. Beerkit Enhancer inneholder også noe maltodextrin som ikke er gjærbart, og som gir litt sødme, body og at skummet holder seg. Det kan fort bli my skum som ikke vil gå ned så lett da, frykter jeg.

 

 

PS: Fikk du PM jeg sendte deg i går?

 

Der så jeg det, takk!

Jeg begynte også å se helt overladisk på fat, men det blir litt mye for en superamatør. Jeg satser nok heller på å få bryggingen i gang, og så se om jeg kan finne noen utesteder som er glade for å slippe å levere glassflaskene sine til resirkulering. :)

 

Eventuelt kan jeg drikke enormt mye øl fremover, og se på det som en investering.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der så jeg det, takk!

Jeg begynte også å se helt overladisk på fat, men det blir litt mye for en superamatør. Jeg satser nok heller på å få bryggingen i gang, og så se om jeg kan finne noen utesteder som er glade for å slippe å levere glassflaskene sine til resirkulering. :)

 

Eventuelt kan jeg drikke enormt mye øl fremover, og se på det som en investering.

Hehe. Bare vær oppmerksom på at Nøgne Ø og Haandbryggeriet sine flasker ikke går i vanlig kasse til 0,5L brusflasker og 0,33l flasker. Du kan tvinge en og annen nedi...

Lenke til kommentar

Nøgne Ø og Haandbryggeriet sine flasker er notorisk vanskelige å få av etikettane på.

Det definitivt enklaste er å gå på dagligvarebutikken og kjøpe ei kasse med 0,33 l tomflasker.

Joda, men jeg synes det gikk ganske greit når de fikk ligge lenge i varmt vann, og det blir så mange flasker / kasser når det er 0,33.

Lenke til kommentar

 

Hmm går i Carlsberg kassen jeg har..

Vet du hvilke flasker som var i kassen originalt? Det hadde vært kult å ha en kasse som faktisk kan ta NØ og HB sine flasker.

Jeg vet ikke, fant den på miljøstasjon på Kiwi tok den med og vasket den, kan det ha vært bruskasse? Men det er vel Borg og Ringnes...

 

Bruskasse skal vel gå til halvlitere, og sånt får man kjøpt i butikken billig. Er d ikke 30kr de går for?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, fant den på miljøstasjon på Kiwi tok den med og vasket den, kan det ha vært bruskasse? Men det er vel Borg og Ringnes...

 

Bruskasse skal vel gå til halvlitere, og sånt får man kjøpt i butikken billig. Er d ikke 30kr de går for?

Det er sikkert en annen kasse jeg har da. Kassene er det vel 16 kroner for stort sett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Nøgne Ø og Haandbryggeriet sine flasker er notorisk vanskelige å få av etikettane på.

Det definitivt enklaste er å gå på dagligvarebutikken og kjøpe ei kasse med 0,33 l tomflasker.

Joda, men jeg synes det gikk ganske greit når de fikk ligge lenge i varmt vann, og det blir så mange flasker / kasser når det er 0,33.

 

 

Det blir jo en del kasser men har selv brukt trondheimsstudentene sim metode for flaskevask, og da går det ganske mye kjappere enn andre flasker å få vasket og sterilisert dem ihvertfall.

Så tar jeg bare å stabler dem, får ganske mange kasser oppå hverandre før man treffer taket :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei vi er noen gutter som planer om å brygge litt godsaker, men vi har aldri gjort det før. vi har noen til å hjelpe oss med bryggingen men hva vi trenger og hva som er godt vet ikke vi. noen som har en handle liste til noe godt og billig '(50-100liter) som de vil dele? vi har hørt noe om at du kan putte sukker i det etter du har putta ølet på flaske skal gjer at det bli kølsyre i, stemmer det?

Lenke til kommentar

Hva som du syntes er godt er da veldig inviduelt. Hva slags øl liker dere?

Hvis du skal få kullsyre på flaskene så "må" du putte sukker i. Riktignok er den greieste måten å putte sukkeret i ølet like før du flasker det, da det er greiere og mindre sjanser for at noe får mer eller mindre sukker enn andre flasker.

Lenke til kommentar

Når vi har hatt ølet til gjæring så stikker vi om i et nytt kar på tappedagen, tilsetter så sukkerlake for karbonering.

 

Til Weissen, IPA, Pale Ale og det vi har laget til nå har det vært ca 5-6g sukker pr liter øl kokt inn i ca 3dl vann. kjøler ned sukkerlaken før vi heller det i gjæringskaret som vi stikker om til.

 

Dette er forøvrig en rask og effektiv måte og fjerne NØ og HB etiketter på:

Endret av Hyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Er klar over at dette er ølbryggingstråden, men da dere gjerne har peiling på problemstillingen, som også kan være aktuell innenfor ølbrygging, vil jeg spørre i denne tråden.

 

Jeg har begynt å brygge vin med et LeBaron sett fra Europris, av typen Rød Merlot. Jeg lager 25 liter og i følge bruksanvisningen skal den være ferdig på 7-10 dager. Den har stått i 2 uker nå, på en stol i et rom på 25°, og jeg tar ut gjærlåsen og rister dunken hver dag. Siden jeg begynte å måle oechsle for en uke siden gikk den fra 10 til 8 på to dager, men den har nå stabilisert seg på 7 oechsle, mens det anbefalte i bruksanvisningen er at den er mellom -5 og 1.

 

Dette bringer meg til spørsmplene mine" Hvor raskt er det vanlig at oechsleverdien synker? Og er det stor forskjell på om jeg legger oechslemåleren rett i vindunken eller i et 100ml måleglass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...