Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på bryggebutikken i dag å handlet alt av utstyr som jeg trenger!

Både bryggingen og tapping/lagring.

 

Satser på og prøve med på den første ølen på lørdag! :)

 

Dem hadde ikke så mye utvalg i ekstrakt i dag, men det ble en ved navn St Peters Golden Ale.

Skulle være ganske bra.

Men det står på pakken at det skal stå å gjære i 4-6 dager, er ikke det ganske lite?

Trodde 2-4 uker var mer vanlig?

 

2 uker er perfekt gjæringstid for en ale. Også er det ganske viktig å ha riktig temperatur under gjæring, og ikke store temperatursvingninger.

 

Anbefaler starsan veldig forresten! 10ml starsan koster ca 6kr og blir 6L blandet ut med vann, som er mer en nok til en bryggedag. Starsan er konge fordi du ikke trenger å skylle av/ut etterpå.  Har også alltid en sprutflaske med starsanblanding som jeg bruker til å spraye ting som skal i kontakt med vørteren. Og for desinfisering av flasker er starsan+flaskevaskeren min helt uunnværlig! :)

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Prøv også å unngå høye temperaturer under gjæring. 18-20°C er passe, varmekablene på badet er forbudt  :) Vi kjøler alltid ned under ønsket gjæringstemp, feks 16°C og lar vørteren selv krype opp til feks 18. 

 

Lykke til.

 

Det samme sa han i butikken faktisk, holde seg på rundt 18-20 grader.

 

Kjøpte med Starsan + flaskevasker, så skal ha det meste nå.

Endret av Skogslik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ny bruker prøver seg med et spørsmål. Satte i februar Copers hveteøl/ ekstrakt med 1 kg Coppers hvetemaltekstrakt samt 0,5 kg hvete spraymalt.

På denne ble det benyttet 2 rør med wlp 300 gjær og resultatet ble smaksmessig helt topp med den kjente nellik/ banan smaken- etter min mening nesten Erdinger.. men.. Jeg syntes det manglet litt fylde. Noen som har noe tips for å få litt mere fylde i et slikt brygg??

Kutt ned på vannmengden. Jeg pleier å fylle opp til 20 liter på kit som det står 23 liter på. Hvis du er bekymret for for mye alkohol kan du justere ned mengden tilsatt sukker/spraymalt.

 

Takk for tipset.. Brygg 2 ble satt med 21 liter totalt men ellers med ingredienser som nevnt.. I tillegg ble det tilsatt 250 gram "beer body" (maltodextrin) ..Dette siste er vel som å "banne i kirka" men ølet ble meget bra og kan anbefales om man liker hveteøl..  Noen ellers som har et tips til et godt sommerøl ( ala pilsner type) av ekstrakt ??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Står på pakken at det skal være klart når det er stabilt under 1014

Når jeg sjekket i går så var det rundt 1016, så en uke til er sikkert passelig.

 

Både smak,farge å lukt var overraskende bra, var øl liksom.

Men skal det være kullsyre i det når jeg flasker? Var litt når jeg smakte i går.

 

Skal jo ha i sukker/karboneringsdrops når jeg flasker.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Står på pakken at det skal være klart når det er stabilt under 1014

Når jeg sjekket i går så var det rundt 1016, så en uke til er sikkert passelig.

 

Både smak,farge å lukt var overraskende bra, var øl liksom.

Men skal det være kullsyre i det når jeg flasker? Var litt når jeg smakte i går.

 

Skal jo ha i sukker/karboneringsdrops når jeg flasker.

2 ukers gjæring bør holde.. faktisk ikke sikkert det slutter å boble i det hele tatt- noe bevegelse kan det være.Jeg tapper alltrid mine etter 15 dager og det funker helt flott. Syntes dog 3.2 % ble lite her.. Tilsatte du tørr maltekstrakt ( dme) .??. Kan nok forøvrig "boble" litt som kullsyre når man måler FG men ordentlig kullsyre får du ikke før etter 1- 2 uker på flaske..Har en ekstrakt "kølch" stående nå og den tappes lørdag etter 2,5 uker ved 15 grader..det får holde..

Lenke til kommentar

Nja, skal vel være litt forsiktig med å tappe på flasker før man er sikker på at det er gjæret ut. Bedre å la det stå par dager for mye mener nå jeg. Men ja, mine øl har alltid vært ferdig etter 2 uker på dunken.

 

Kan forresten anbefale å lage sukkerlake til karbonering, det er kanskje litt mer jobb en med sukkerbiter, men da får du mer jevn fordeling og riktig mengde med sukker i ølet.

 

Pleier å bruke denne kalkulatoren til å regne ut sukkermengde:

http://www.homebrewdad.com/priming_sugar_calculator.php

Endret av Glutar
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Står på pakken at det skal være klart når det er stabilt under 1014

Når jeg sjekket i går så var det rundt 1016, så en uke til er sikkert passelig.

 

Både smak,farge å lukt var overraskende bra, var øl liksom.

Men skal det være kullsyre i det når jeg flasker? Var litt når jeg smakte i går.

 

Skal jo ha i sukker/karboneringsdrops når jeg flasker.

En sukkerbit i hver flaske og det blir kullsyre..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nettopp brygget første studentklubb brygg på vårt nye Beer Brew 60 apparat, startet i halv seks tiden, og klokka to var vi ferdig. Denne gangen ble det et Pale Ale. 44 liter ble det av potensielle 50 liter (mye humlegrums i bunnen, samt at krana ble tett pga dette når vi helte over på gjæringskarret. Noen med tips til hvordan få bedre utbytte? Tror ølet blir rundt 6%, noe jeg vil si er OK. Stått å gjæret siden Mandagen, og bør vel være drikkeklart rundt fadderuka, så passer ypperlig. Fant dog ut at sikringa på felleskjøkkenet ikke likte et bryggeapparat i flerfoldige timer (den skrudde seg av 5-6 ganger) men blir spennende å se hvordan brygget blir.

Lenke til kommentar

Dersom jeg hadde klart å lage pærecider like god som den i butikken så hadde jeg vært glad. Elsker pærecider.

 

Klarer en ikke lage den bredre enn det sukkervannet kan jeg ikke se hvorfor en skulle prøve.

Prøv en skikkelig Perry (engelsk pæresider) om du kommer over det en gang.

Lenke til kommentar

 

Dersom jeg hadde klart å lage pærecider like god som den i butikken så hadde jeg vært glad. Elsker pærecider.

 

Klarer en ikke lage den bredre enn det sukkervannet kan jeg ikke se hvorfor en skulle prøve.

Prøv en skikkelig Perry (engelsk pæresider) om du kommer over det en gang.

 

 

Her i gården er alt relativt, det er skjeldent jeg kommer over engelske produkter. Men jeg er enig i sukkerinnholdet, og cideren er litt for tørr også, men alt i alt klarer jeg å se bort fra det og drikke den jevnt. Aldri prøvd engelsk Perry, men jeg har smakt engelsk cherry i konfekt sjokolader, de var ekstremt gode.

Endret av Dungeon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ganske så stille her om dagen..:- ) så drister meg frampå med en forespørsel..Testet 2 belgiske her om kvelden- Bøvelen samt Duvel.. kjempeøl begge 2 etter min mening..Er vel ikke lett å lage disse hjemme men om mulig ..Er det noen som har oppskrift på noe som kan bli sånn ca tilsvarende?? Humletyper- evntuelle krydder og gjærtype?? Gjærne med utgangspunkt i et eller annet ekstraktbrygg??. Fint om en eller annen "dyktig brygger" der ute kan ta seg tid da.. 

Endret av wiltom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...