Gå til innhold

Kommentar: - Filmbransjen tror de ennå har monopol


Anbefalte innlegg

Reklame midt i film/serie/tv-program er kanskje det verste jeg vet. Det, i kombinasjonen med at det ikke går an å pause programmet er hovedgrunnen til at jeg aldri ser på TV. Har ikke tv-signal engang (likevel fikk jeg lisenskrav i posten, merkelig). Serier, programmer og filmer jeg liker kjøper, leier eller laster jeg ned. Alt etter behov.

 

En ting jeg også lurer på, er hvor mange som bruker den digitale kopien som av og til kommer med dvd/blu-ray. Er det virkelig så mange? Og hvorfor er det ingen mulighet til at versjonen som allerede er på platen kan lagres på datamaskinen uten å bruke "piratverktøy"? Digital backup er en nydelig ting, men det er sjeldent filmene jeg liker kommer med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

De digitale kopiene er ofte kun tilgjengelig i 1-2 måneder fra filmen er ny, og man må vel også normalt inn på nettsiden, taste inn id nr og laste ned derfra. Sjelden noe alternativ. Vil anta at flertallet heller ripper en kopi elelr laster ned fra pb.

Lenke til kommentar

Det er uten tvil et åpenbart problem at en generasjon vokser opp og vil ha alt gratis og umiddelbar tilgang til alt overalt. og for å få dette stjeler i et marked hvor det er tilgjengelig slik. Det vil aldri være mulig å selge et produkt som folk har tilgang til gratis, og hvem gidder å betale for å streame når man like greit kan bruke 5 min på å få det man vil gratis.

 

Neivel, hvordan kan de da ha seg at iTunes selger mye musikk. Spotify får vel også stadig flere brukere. Dette på tross av at det er tilgjengelig gratis. Dersom ikke mange er interessert i å betale for musikken, ville disse alternativene ikke eksistert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reklame midt i film/serie/tv-program er kanskje det verste jeg vet. Det, i kombinasjonen med at det ikke går an å pause programmet er hovedgrunnen til at jeg aldri ser på TV. Har ikke tv-signal engang (likevel fikk jeg lisenskrav i posten, merkelig). Serier, programmer og filmer jeg liker kjøper, leier eller laster jeg ned. Alt etter behov.

 

En ting jeg også lurer på, er hvor mange som bruker den digitale kopien som av og til kommer med dvd/blu-ray. Er det virkelig så mange? Og hvorfor er det ingen mulighet til at versjonen som allerede er på platen kan lagres på datamaskinen uten å bruke "piratverktøy"? Digital backup er en nydelig ting, men det er sjeldent filmene jeg liker kommer med det.

Du fikk lisenskrav fordi du står registrert med tuner i husstanden. Dvs, at du mest sannsynlig eier, eller har eid, en tv, VHS-spiller eller annet med tuner.

 

Det virker som om det er mange som tror verden er svart/hvit. Det er den ikke. Selv om mange laster ned eller streamer, betyr ikke det at de øvrige markeder ikke blir brukt.

 

Ellers må jeg nevne jeg ser litt på tv, men sjelden i realtime. Jeg bruker opptak og pause-knappen på PVR boksen mye, så enten ligger jeg litt etter eller så ser jeg på opptak. Og da spoler jeg glatt forbi reklamen, som kan være på nesten 10 minutter på enkelte kanaler. Faktisk skulle jeg ønske PVR-boksen selv visste hva som var reklame, slik at den ikke inkluderte dette, men det tror jeg neppe blir en realitet.

Lenke til kommentar

Du fikk lisenskrav fordi du står registrert med tuner i husstanden. Dvs, at du mest sannsynlig eier, eller har eid, en tv, VHS-spiller eller annet med tuner.

 

Det virker som om det er mange som tror verden er svart/hvit. Det er den ikke. Selv om mange laster ned eller streamer, betyr ikke det at de øvrige markeder ikke blir brukt.

 

Ellers må jeg nevne jeg ser litt på tv, men sjelden i realtime. Jeg bruker opptak og pause-knappen på PVR boksen mye, så enten ligger jeg litt etter eller så ser jeg på opptak. Og da spoler jeg glatt forbi reklamen, som kan være på nesten 10 minutter på enkelte kanaler. Faktisk skulle jeg ønske PVR-boksen selv visste hva som var reklame, slik at den ikke inkluderte dette, men det tror jeg neppe blir en realitet.

Jada, er klar over at jeg fikk lisenskrav siden jeg kjøpte tv, var bare for å poengtere hvor latterlig det er. Det er dog en annen diskusjon.

 

Og helt enig. Jeg betaler som oftest (før var det motsatt) for filmer jeg ser, men jeg laster fortsatt ned. Det mange ikke skjønner er at tilgjengeligheten er dårlig på mange filmer, og i stedet for å vente 1-2 uker på å bestille fra utenlandske nettsider kan man laste den ned på en time eller to.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er uten tvil et åpenbart problem at en generasjon vokser opp og vil ha alt gratis og umiddelbar tilgang til alt overalt. og for å få dette stjeler i et marked hvor det er tilgjengelig slik. Det vil aldri være mulig å selge et produkt som folk har tilgang til gratis, og hvem gidder å betale for å streame når man like greit kan bruke 5 min på å få det man vil gratis.

 

Neivel, hvordan kan de da ha seg at iTunes selger mye musikk. Spotify får vel også stadig flere brukere. Dette på tross av at det er tilgjengelig gratis. Dersom ikke mange er interessert i å betale for musikken, ville disse alternativene ikke eksistert.

 

De fleste bruker vel gratisversjonen av spotify? Itunes, joda, men det er vel først og fremst til mobiler og integrasjonen mot appleproduktene? Wimp er med i c:more`s kanaltilbud.

Lenke til kommentar

Det er uten tvil et åpenbart problem at en generasjon vokser opp og vil ha alt gratis og umiddelbar tilgang til alt overalt. og for å få dette stjeler i et marked hvor det er tilgjengelig slik. Det vil aldri være mulig å selge et produkt som folk har tilgang til gratis, og hvem gidder å betale for å streame når man like greit kan bruke 5 min på å få det man vil gratis.

 

Neivel, hvordan kan de da ha seg at iTunes selger mye musikk. Spotify får vel også stadig flere brukere. Dette på tross av at det er tilgjengelig gratis. Dersom ikke mange er interessert i å betale for musikken, ville disse alternativene ikke eksistert.

 

De fleste bruker vel gratisversjonen av spotify? Itunes, joda, men det er vel først og fremst til mobiler og integrasjonen mot appleproduktene? Wimp er med i c:more`s kanaltilbud.

Tallene for Spotify er tilgjengelig på nettsidene deres: http://www.spotify.com/no/about-us/press/information/

Paying subscribers: Over 4 million

Ratio of paying subscribers to active free users: Over 20%

 

De fleste jeg kjenner som bruker Spotify betaler for det, enten for unlimited eller premium. Hovedgrunnen er stort sett en av to; de vil ikke ha reklamen eller de vil bruke det på mobil. men så er jeg passert tredve med grei margin da. :)

Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på voksne folk som det der kan skrive sånt. Er det hele tatt tilgjengelighet og pris som er det store problemet med piratvirksomhet ? Virkelig ?

 

Piratvirksomhet har eksistert helt siden internetts fødsel. Og det kommer også til å fortsette både med film, musikk og spill sålenge det ikke er noe konsekvenser for privatpersoner å laste ned.

 

Hvem her laster vel ikke ned nyeste tv-serier fra thepiratebay ? Nye dvdrips eller blu-ray rips ? Kan garantere ISP'er i Norge sitter med infoen men det er jo ingen lov imot det. Hva ellers sitter norske folk med fiberlinjer for ?

 

Jeg hater uvitenheten og nerder som skal fyre seg opp mot piratvirksomhet og legger skylden på film/spill/musikk bransjen når feilen er helt klart oss.

 

Såklart kan en tjeneste som Spotify lette på piratvirksomhet på musikk, også en tjeneste som Netflix for filmer. Men det vil ikke løse problemet. Sålenge det ligger der ute gratis og uten konsekvenser for folk flest å laste ned så vil problemet vedvare.

 

Er piratvirksomhet så forbannet stort problem så la nå politikere i Norge innføre en lov mot det. ISP'er vet hva folk bruker båndbredden til.

 

 

Før Spotify lastet jeg ned mye musikk, da slapp jeg å kjøpe CD-en, rippe CD-en, konvertere til MP3 etc. Ofte var det vanskelig også pga. anti-kopi-beskyttelser på CD-ene. Etter at jeg tok i bruk Spotify for 3 år siden (100 per mnd, 3600,- de siste tre årene, dvs. mye mer enn jeg brukte på CD-er for lenge siden) har jeg ikke lastet ned en eneste mp3-fil. Så for meg (som er voksen ja) så var faktisk problemet tilgjengelighet!

 

Når det gjelder film og serier så betaler jeg i dag for TV2 sumo og Viaplay, men med en gang jeg f.eks. vil se siste sesong av the big bang theory, eller game of thrones så er "enkleste" utvei å laste ned ulovlig. Jeg sier ikke at det er filmbransjen sin skyld, det er et valg jeg tar helt selv. Men når HBO og Netflix blir tilgjengelig er det mye enklere for meg å betale for det jeg vil se.

 

Dersom jeg som en vanlig, norsk forbruker har lyst til å se siste episode av f.eks. Game of thrones (sesong 3, episode 20) i dag, så tar det meg 10 minutter å laste ned i full-hd. Her er en utfordring til deg: Hvordan kan jeg få se denne episoden i dag, i Norge, og lovlig?

 

Tenk om filmbransjen hadde brukt pengene sine på å utvikle tjenester som Netflix og lignende og ikke på advokater som gjør gjeldsslaver av tilfeldige amerikanere...

 

 

God artikkel forresten, det er tydelig at det er mange meninger om dette :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er en bransje som ønsker at ting alltid skal forbli som de var under den beste gullalderen, uten tilsynelatende å ta inn over seg at de selv er der på grunn av rivende utvikling som ikke stopper etter deres ønske. Det som har skjedd er at folket er blitt mektigere, noe som har endret driftsgrunnlaget. Forstå det.

Alt må bli tilgjengelig samtidig, for alle, i kompromissløs kvalitet, og HBOs siste fremstøt er et skritt i riktig retning. Innholdsleverandører som ikke er villige til å gi oss dette, fins det ikke synd på. Det er egentlig ikke anledning til å klage over tapte inntekter i det hele tatt før man tilbyr en slik tjeneste. Først når tilbudet er minst like bra som pirat-alternativet, begynner det å bli mulig å si noe om folks betalingsvilje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er et stort problem oppi dette, og det er at det koster å lage filmer, utgi musikk, turnere, osv og spotify er ikke nok til å drive dette maskineriet. Det er jo litt som med kinosalene. Entusiastene vil ha best mulig lyd, best mulig bilde, 4k, 8k, 3D, masse saler, gode stoler, godt utvalg av filmer osv osv men for å få det må man bygge en grisedyr kino som det ikke er nok entusiaster til å bruke nok slik at man får nok inntekter til å ha den.

 

De store filmene nærmer seg 2 milliarder å lage. Når filmselskapene spyr ut mange slike, samt skal lønne ansatte og alt rundt så er det utrolig mye penger. Da holder det ikke med billig streaming som inntekter. En slik utvikling vil bare føre til at man slutter å lage filmer som koster mer enn man går i pluss med, og da er det slutt på avatar, ringenes herre, pirates of the carribian osv og isteden får man en strøm av bilig produserte filmer laget med et håndholdt kamera og venner og familie som skuespillere.

Lenke til kommentar

Trur du tar tåpelig hardt i der, Ankh. Det er mange filmer som ikkje ville sett dagens lys pga latterlig bruk av penger, men det er fordi dei bruker penger til ein usaklig latterlig grad.

 

Scenarioet ditt er på ingen måte reelt. Filmer er absolutt i stand til å bruke mykje mindre penger og på ingen måte ha måtte "ofre" ting. (Foruten å måtte gi opp Brad Pitt i hovedrollen eller lignende.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Trur du tar tåpelig hardt i der, Ankh. Det er mange filmer som ikkje ville sett dagens lys pga latterlig bruk av penger, men det er fordi dei bruker penger til ein usaklig latterlig grad.

 

Scenarioet ditt er på ingen måte reelt. Filmer er absolutt i stand til å bruke mykje mindre penger og på ingen måte ha måtte "ofre" ting. (Foruten å måtte gi opp Brad Pitt i hovedrollen eller lignende.)

 

Så....du tror ikke at det er det det koster å lage slike filmer? Har venner som lager filmer, og de koster ikke mye men kvaliteten blir jo deretter.

 

Jeg tror absolutt markedet forandres, men at man ender opp med nedleggelser av kinoene, at man slutter å lige de store dyre filmene og ender opp med lavbudsjettfilmer som tilbys på streaming. Kort sagt går fra dyre episke mesterverk til billige lavbudsjettsfilmer som tilbys til en lavere pris.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

To milliarder er kun for å lage filmen. Det kommer en diger sum i tillegg til produksjon, distribusjon, reklamering, osv. Når man vet hva det koster å lage slike ting, så vurderer man jo om man klarer å tjene penger på den elelr i verste fall unngår å tape penger på den.

 

John Carter var en slik artig film som jeg likte veldig godt, men som disney tapte 200 millioner dollar, ca. 1,14 milliarder kroner, på. Selv om slutten var en cliffhanger som hintet om en oppfølger, så frister det neppe med et nytt milliardtap. Det er også en film det koster grisemye å lage.

 

Jeg tror det som skjer med filmbransjen kommer til å spre seg i mange markeder. Salget av stasjonære pcer stuper både fordi konsolelr har overtatt for mye av spillingen men også fordi en pc idag hovedsakelig brukes på sosiale medier som ikke krever mye. Nå når microsoft slipper win 8 som er fokusert på touch så bruker man igjen spikerpistolen på pcens kiste. Firma som produserer stasjonært utstyr gjør ikke det for å være greie, og når brukerne forsvinner så vil også pcene forsvinne fra butikkene. Jeg vil være overrasket om elkjøp, expert, siba, lefdal, og hva de nå kaller seg i det hele tatt har stasjonære pcer i butikkene om 2-3 år. Det er mulig komplett, netshop, dustin og lignende tilbyr litt til entusiastene og byggerne, men hvor lenge? Når markedet forsvinner, forsvinner produktene.

 

Det samme vil skje med printere, eksterne tastaturer og mus, bluray og dvd spillere, og mye annet. Som en utdøende entusiast synes jeg det er trist, men får jo ikke stoppet det. Og jeg kommer jo til å savne de 2 milliarder filmene når de snart er borte.

 

http://www.release.no/artikkel.asp?ID=7124

Lenke til kommentar

Dommedagspådommer er ærlig talt jalla fra ene enden til den andre.

 

Vil fleste milliard-budsjett filmer slutte å bli produsert om det går over til streaming? Vanskelig å si. Stor sannsynlighet, men jeg kommer ikke akkurat til å savne de fleste av de filmene.

 

Er det mulig pcen er på vei ut? Mulig. Men mer sannsynligvis vil nok heller bare markedet stabilisere seg med mindre utvalg. Om pcen slutter å være tilgjengelig for kjøp om tre år tror jeg du fortjener å vinne lotteriet, for det virker mildt sagt søkt.

Lenke til kommentar

Denne artikelen er æ helt enig i. Gjør det lettere for oss å få tak i det, å da e æ vilig til å betale for det også.

 

De selskapene kunne ha brukt alle de pengene til å retelegge tjenester for folk, og da komer folk til å betale for det også. Jeg betaler gjerne for en enkelt måte å få se filmer og serier på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...

Små musikkere tjener på EN ting og det er konserter! Små intime konserter på puber er faktisk den mest solide måten å starte en karriere på som band, for da får man penger i lomma umiddelbart.

 

CDer krever studio, markedsføring, og utsalg, noe som gjør at artisten sitter igjen med en brøkdel av hva konsumeren betaler. Gjennom streaming så kommer dette med sosial markedsføring, og en global tilgjengelighet, som kan sette rakettfart på en karriere, eller det kan gi en slant nå og da.

 

-frank

Lenke til kommentar

Når det gjelder Filmbransjen så er det kinosalget som bastemmer intjening og success, og kinobesøk har vokst veldig. hva vil det si? jo at til tross for piratkopiering så vil folk se filmene på kino. Jeg hadde ringenes herre på disker FØR premieren. Jeg så dem ikke fordetom. Jeg gikk 3 ganger den julen "fellowship of the ring" kom ut, å så den.

 

Filmene må komme på kino, og så må de legges ut på en streamingtjeneste 2-4 måneder etter! Skulle nesten ha det som et krav at var ikke filmen tilgjengelig på et rasjonelt format (streamingtjeneste) så var det ingen rettslig beskyttelse mot piratkopiering ;-)

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...