Gå til innhold

Kommentar: - Filmbransjen tror de ennå har monopol


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

En ting filmbransjen gjør som provoserer meg og sikkert mange andre er den anti-pirat kampanjen som du må se når du spiller av en kjøpefilm. Den derre "you wouldn't steal a car bla bla...". Når jeg har kjøpt en film på ærlig hvis så blir jeg provosert når de nærmest beskylder meg for å stjele. Laster man ned piratkopien så slipper man den anti-pirat kampanjevideoen, er noe som skurrer veldig der, ikke sant?

 

Det handler om holdningskampanjer. Troen på at hvis du ser den biten igjen og igjen vil du huske den når du skal piratkopiere og dermed la være. Se på det som at du får se reklame for å kjøpe cola selv om du har kjøpt cola allerede. Neste gang kjøper du kanskje enda en cola.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...

De er det ikke marked for så lenge de ikke klarer å tilpasse seg markedet og gi folk det folk vil ha. Folk vil ikke ha CD/LP/KASSETT. Når så du sist noen gå rundt med bærebar CD spiller?

 

Ser det faktisk hver eneste dag, jeg :-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Digresjon: Interessen for LP har forøvrig eksplodert de siste årene. Det er blitt et samlerobjekt, som blant annet god del studenter vil ha (i følge studie) :)

 

Etter årevis med konsumering av kvantitet isteden for kvalitet, lavoppløste mp3 filer på en spiller med dårlige årepropper og flat lyd så får enkelte heldigvis nok og ser seg om etter bedre lyd med intakt dymanikk. Eierforhold, nostalgi, cover, kvalitet osv gjør det attraktivt og ser jo også stadig flere som leter etter gamle hifi anlegg fra 80 tallet (spesielt gamle techniks anlegg med batteriforsterker). Noen lys er slukket i enkelte display, men lyden er fiiin :-)

 

Har man vokst opp med kun piratkopiering og streaming så er det det man kjenenr til og bruker og for dem er det sikkert godt nok. Eldre som er vokst opp med platespiller med stor P og dynamisk musikk gremmes av det og søker tilbake til dynamikk og høyere lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på voksne folk som det der kan skrive sånt. Er det hele tatt tilgjengelighet og pris som er det store problemet med piratvirksomhet ? Virkelig ?

 

Piratvirksomhet har eksistert helt siden internetts fødsel. Og det kommer også til å fortsette både med film, musikk og spill sålenge det ikke er noe konsekvenser for privatpersoner å laste ned.

 

Hvem her laster vel ikke ned nyeste tv-serier fra thepiratebay ? Nye dvdrips eller blu-ray rips ? Kan garantere ISP'er i Norge sitter med infoen men det er jo ingen lov imot det. Hva ellers sitter norske folk med fiberlinjer for ?

 

Jeg hater uvitenheten og nerder som skal fyre seg opp mot piratvirksomhet og legger skylden på film/spill/musikk bransjen når feilen er helt klart oss.

 

Såklart kan en tjeneste som Spotify lette på piratvirksomhet på musikk, også en tjeneste som Netflix for filmer. Men det vil ikke løse problemet. Sålenge det ligger der ute gratis og uten konsekvenser for folk flest å laste ned så vil problemet vedvare.

 

Er piratvirksomhet så forbannet stort problem så la nå politikere i Norge innføre en lov mot det. ISP'er vet hva folk bruker båndbredden til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror sjeldent jeg lest en artikkel jeg har vært mer enig i. Jeg kom sent inn nedlastings bransjen selv, og for min del er det tilgjengeligheten man til enhver tid har som gjør at jeg fortsetter. Selv om jeg vet det ikke er riktig.

Har meldt interesse for HBO og kommer til å tegne meg på der. Jeg tror nedlastingsbehovet da vil stilne.

Men for bransjene tror jeg at de har en lang vei å gå, da de har for mange motstridene interesser.

Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på voksne folk som det der kan skrive sånt. Er det hele tatt tilgjengelighet og pris som er det store problemet med piratvirksomhet ? Virkelig ? Piratvirksomhet har eksistert helt siden internetts fødsel. Og det kommer også til å fortsette både med film, musikk og spill sålenge det ikke er noe konsekvenser for privatpersoner å laste ned.Hvem her laster vel ikke ned nyeste tv-serier fra thepiratebay ? Nye dvdrips eller blu-ray rips ? Kan garantere ISP'er i Norge sitter med infoen men det er jo ingen lov imot det. Hva ellers sitter norske folk med fiberlinjer for ? Jeg hater uvitenheten og nerder som skal fyre seg opp mot piratvirksomhet og legger skylden på film/spill/musikk bransjen når feilen er helt klart oss. Såklart kan en tjeneste som Spotify lette på piratvirksomhet på musikk, også en tjeneste som Netflix for filmer. Men det vil ikke løse problemet. Sålenge det ligger der ute gratis og uten konsekvenser for folk flest å laste ned så vil problemet vedvare.Er piratvirksomhet så forbannet stort problem så la nå politikere i Norge innføre en lov mot det. ISP'er vet hva folk bruker båndbredden til.

 

Tror de vil slite med å skille ut nedlasterne. DVS å skille dem fra folk som bruker tjenester som HBO og Netflix.

Og hvor mange lobbyister har ikke de store telekompaniene i Bryssel.

Nettleverandørene ønsker jo å ha massive linjer å tilby.. Man trenger ikke det kun for å sjekke nyheter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En massiv linje inn i et hus brukes sjelden av kun en eneste person. Når far og mor samt 3-4 barn sitter med hver sin pc og nettbrett samt diverse nettradioer summer og går så trenger man jo kapasiteten selv om man ikke laster ned. Det er jo også tjenester som dropbox, skydrive osv hvor folk laster opp og ned filer, osv.

 

Spille man vil vel en rask fiberlinje være bedre enn et gammelt modem, og mange spill krever vel at man er online idag.

Lenke til kommentar

Digresjon: Interessen for LP har forøvrig eksplodert de siste årene. Det er blitt et samlerobjekt, som blant annet god del studenter vil ha (i følge studie) :)

 

Etter årevis med konsumering av kvantitet isteden for kvalitet, lavoppløste mp3 filer på en spiller med dårlige årepropper og flat lyd så får enkelte heldigvis nok og ser seg om etter bedre lyd med intakt dymanikk. Eierforhold, nostalgi, cover, kvalitet osv gjør det attraktivt og ser jo også stadig flere som leter etter gamle hifi anlegg fra 80 tallet (spesielt gamle techniks anlegg med batteriforsterker). Noen lys er slukket i enkelte display, men lyden er fiiin :-)

 

 

Det er nok begrunnelsen til enkelte vil jeg tro. Men minst like mye handler dette om status. Det er noe man kan skryte av på Facebook for å imponere de "riktige" personene, i den hensikt å navigere seg i det "sosiale rommet". Forfengeligheten som styrer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Dersom du ikke liker forretningsmodellen til en innholdsprodusent så demonstrerer du ved å la være å kjøpe produktet deres, ikke ved å stjele det.2) Støtteapparatet rundt skapere av åndsverk er ikke synonymt med snyltere. Det er fint få her i verden som kan lage en film som Avatar uten å få hjelp av andre, og disse skal ha sin del av kaka. Tilsvarende: Skaper du en bedrift uten å finansiere alt selv kan du ikke forvente å stikke av med hele fortjenesten - så enkelt er det.

 

Det er ikke noe galt i det du sier, jeg er helt enig. Skal vedde på at de fleste av oss voksne (og ansvarlige) er enige. Problemet er bare som kronikken her sier, det er håpløst akkurat nå. Det spiller *ingen* rolle hva du måtte mene så lenge "tilbudet" er umulig akkurat nå.

 

Ting er hva de er, og det klarer ikke bransjen ta innover seg. Bransjen trenger bare å lese kronikken og se hvor de må gå.

 

Verden er hva de er, eller som en sier i militæret. Hvis kartet ikke stemmer med terrenget, så må kartet være riktig - fordi kartet er nyere.

Lenke til kommentar

Det blir litt merkelig for meg når Avatar blir brukt som et eksempel når det kommer til piratkopiering. Den er ikke piratkopiert fordi den ikke kom fort nok i HD eller 3D, men rett og slett fordi det er tidenes mest populære film. Det vil alltid være slik at det som er mest populært blir piratkopiert mest.

 

Jeg liker å betale for meg. Allikevel er det mange ganger jeg rett og slett dropper kjøp fordi produktet er for dårlig eller irriterende å bruke (eks, advarsel om fildeling for en film: Hallo! Jeg har faktisk kjøpt filmen.).

 

Piratkopiering vil bransjen aldri få slutt på og det må de bare lære seg å leve med, men de vil få slike som meg til å kjøpe langt mer innhold dersom de gjør produktene og tjenestene behagelige å bruke.

 

PS. Bare for å være helt tydelig på det punktet; jeg piratkopierer IKKE.

Endret av ancient_scars
Lenke til kommentar

Det handler om holdningskampanjer. Troen på at hvis du ser den biten igjen og igjen vil du huske den når du skal piratkopiere og dermed la være. Se på det som at du får se reklame for å kjøpe cola selv om du har kjøpt cola allerede. Neste gang kjøper du kanskje enda en cola.

Reklamen for Cola kommer av at du ser på en reklamefinansiert kanal, eventuelt ser et reklameskilt. Det har ingenting å gjøre med at du har kjøpt en flaske Cola.

 

Jeg ser praktisk talt ikke på reklamefinansierte kanaler. Om jeg kan betale for å slippe reklame på tv, burde jeg virkelig få lov til dette med en fysisk kopi av en film også. Helst vil jeg bare betale for å se filmen uten å bry meg med å rydde plass til den i hylla.

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne filmen. Litt historie på hvordan innhold har og blir skapt i vår kultur.

 

 

Det er bare de siste 100 årene det har fungert slik det gjør idag. Mennesker blir ikke mindre kreative av å ikke få penger for det.

 

Det er faktisk de store film og platestudioene som forhindrer kreativitet.

 

Og de som er virkelig flinke har ikke noe problem med å funde store produksjoner igjennom kickstarter o.l.

 

De store TV/filmstudioenes tid er nå på hell, heldigvis.

Lenke til kommentar

En ting filmbransjen gjør som provoserer meg og sikkert mange andre er den anti-pirat kampanjen som du må se når du spiller av en kjøpefilm. Den derre "you wouldn't steal a car bla bla...". Når jeg har kjøpt en film på ærlig hvis så blir jeg provosert når de nærmest beskylder meg for å stjele. Laster man ned piratkopien så slipper man den anti-pirat kampanjevideoen, er noe som skurrer veldig der, ikke sant?

 

Det handler om holdningskampanjer. Troen på at hvis du ser den biten igjen og igjen vil du huske den når du skal piratkopiere og dermed la være. Se på det som at du får se reklame for å kjøpe cola selv om du har kjøpt cola allerede. Neste gang kjøper du kanskje enda en cola.

Jeg tolker det som at personen i kassa sier til meg hver gang jeg kjøper noe: "Du har ikke stjelt noe vel?" Mulig jeg faller litt utenfor deres målgruppe med den kampanjen, men det er sånn jeg tolker det. Kan faktisk ikke huske sist jeg så den kampanjevideoen, eller de derre drapstruslene (jusridisk advarsel om opphavsrett) Jeg spiller av mine filmer på PCen med avspillingsprogram som kan hoppe over alt det tullet og gå rett til filmen som jeg har BETALT for.
Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på voksne folk som det der kan skrive sånt. Er det hele tatt tilgjengelighet og pris som er det store problemet med piratvirksomhet ? Virkelig ? Piratvirksomhet har eksistert helt siden internetts fødsel. Og det kommer også til å fortsette både med film, musikk og spill sålenge det ikke er noe konsekvenser for privatpersoner å laste ned.Hvem her laster vel ikke ned nyeste tv-serier fra thepiratebay ? Nye dvdrips eller blu-ray rips ? Kan garantere ISP'er i Norge sitter med infoen men det er jo ingen lov imot det. Hva ellers sitter norske folk med fiberlinjer for ? Jeg hater uvitenheten og nerder som skal fyre seg opp mot piratvirksomhet og legger skylden på film/spill/musikk bransjen når feilen er helt klart oss. Såklart kan en tjeneste som Spotify lette på piratvirksomhet på musikk, også en tjeneste som Netflix for filmer. Men det vil ikke løse problemet. Sålenge det ligger der ute gratis og uten konsekvenser for folk flest å laste ned så vil problemet vedvare.Er piratvirksomhet så forbannet stort problem så la nå politikere i Norge innføre en lov mot det. ISP'er vet hva folk bruker båndbredden til.

 

Tilgjengelighet og pris er ganske store brikker i dette puslespillet, ja. Det finnes mange som er villig til å betale bare innhold, tilgjengelighet og priser er riktig. Personlig har jeg ikke lastet ned en eneste mp3 etter Spotify kom, spill blir også svært lite nedlastet da jeg kan gå på Steam og kjøpe hva som helst, når som helst. Laste ned det allerede før jeg har betalt og spille momentant eller å ha betalt kl 0400.

 

Du har selvfølgelig helt rett i at problemet ikke forsvinner, men jeg er ikke i tvil om at det kan bli kraftig redusert, betinget at innhold og tilgjengelighet er minst like bra som i statene og en pris studenter har råd til å betale uten at det måtte gå på bekostning av sausen til spagettipakka man har levd på siste uka.

 

Steam og Spotify gjør sitt, hvis Netflix og/eller HBO GO blir en tjeneste som allerede beskrevet vil jeg bruke de tjeneste så langt det lar seg gjøre, og jeg nekter å tro at jeg er den eneste.

 

Men fram til den tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjempe fint å leie en film og sette den i spilleren. Du får masse spoilere i introen og menyen av filmen.

Og i enkelte DVD'er jeg har kjøpt/lånt så har dem reklame om den filmen jeg skal se før filmen starter. Snakker om å ødelegge morroa.

Så lenge de driver på med sånt så synes jeg ikke filmindustrien har noe å syte over når noen velger å laste ned filmen uten reklame i stede.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...