Gå til innhold

Kommentar: - Filmbransjen tror de ennå har monopol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt skrevet, Jørgen!

 

Jeg vil ha HD-kvalitets bilde og lyd med mulighet for streaming eller nedlasting, uten reklame, "You would steal a car, right?" og uten DRM.

 

Og jeg vil ha det så snart filmen blir klar til distribusjon, samtidig som den blir godkjent for kinovisning. Det er ingen grunn til å tviholde på de gamle forretningsmodellene.

 

Slik jeg ser det, er det største hindret (alle forbrukeres hovedfiende) aktiv både i musikkbransjen og filmbransjen, nemlig regional differensiering og lisensiering.

 

Når en singel eller et album eller en film blir tilgjengelig på nett, burde den være tilgjengelig for ALLE, samtidig. Uansett land. Det er ingen fysiske grenser i den digitale verden.

 

Kutt ut den gammeldagse måten å tenke på. Få det ut, nå! Omså på original-språket, så får lokalisert tekst og evt. dubbing komme senere, bare informer om det! Mange ser helst en film på engelsk uten tekst i disse dager, hvorfor skal man da måtte vente på at de skal bli ferdige med å tekste denne til norsk f.eks. eller dubbe den til tysk.

 

Peace out.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...
Hva med de? Det er tilsynelatende mye flere små musikere enn før, er ikke det det viktigste?AtW

Er mer at de små lokale artistene er mer syneligs da de kan legge seg ut på youtube, ha facebook sider osv samt få noen kroner utenom opptredner.

De som er i den lave delen av de profesjonelle sliter mer.

 

Men er nok mye her er de som fikk reklame fra plateselskapene klarte seg bedre, mens de andre knapt fikk kontrakt.

Lenke til kommentar

Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...

 

Dette finnes ikke lengre. Ingen små musikere selger CD'er, fordi de ikke tjener penger på det. De tjener penger på å legge ut skiva si som "Pay what you want". Mange betaler kanskje 1 dollar (eller 1 krone) men det er massevis med folk som betaler 100 kr og mer. Det finnes ingen fortjeneste i CD industrien, ihvertfall ikke for indie artister.

 

Du kjenner musikkermiljøet veldig godt skjønner jeg...

Jepp, gjør det. På internet kan du spre sangene dine til tusenvis uten at du i det hele tatt har prøvd, du må bare legge det ut, og la et par høre på det, så spres det videre. Sånt skjer ikke med CD'er. Det finnes ingen indie band som har spilt inn en liten skive i garasjen som ikke høres bra ut som høres av over 20000 mennesker. Det skjer bare ikke. Digitalt ville de fått flere salg av de 20000 enn de kanskje ~40 menneskene de ville klart å selge en CD til.
Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at du bare skal kunne kaste Blu-Ray-plata i PC-en og så spilles den av, det burde heller ikke andre gjøre. Det samme gjelder med piratkopiering, det samme må gjøres. Forskjellen er bare at hvis du skal se filmen på en Blu-Ray-spiller må du først legge det du har lastet ned på en plate, det er mer tungvint etter min mening. Skal du se en film i PC-en behøver du bare å installere programvaren èn gang, etter det er alt klart.

 

Jeg vet det finnes gratis programvare som kan spille av Blu-Ray-plater.

 

Men så vidt jeg vet følger det med avspillere når du kjøper visse optiske drev. Det er klart du må forberede deg litt hvis du skal se filmen på PC-en, men dette er ikke noe nytt. Det er heller ikke noe filmindustrien styrer.

Lenke til kommentar
Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...
Hva med de? Det er tilsynelatende mye flere små musikere enn før, er ikke det det viktigste?AtW

Er mer at de små lokale artistene er mer syneligs da de kan legge seg ut på youtube, ha facebook sider osv samt få noen kroner utenom opptredner.

De som er i den lave delen av de profesjonelle sliter mer.

 

Men er nok mye her er de som fikk reklame fra plateselskapene klarte seg bedre, mens de andre knapt fikk kontrakt.

 

Sliter med hva? Å få nok penger til å slippe å jobbe med noe annet? Hva så? Er ikke samfunnets prioritet å sørge for god og høy kulturproduksjon, har denne blitt dårligere i det siste?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...
Hva med de? Det er tilsynelatende mye flere små musikere enn før, er ikke det det viktigste?AtW

Er mer at de små lokale artistene er mer syneligs da de kan legge seg ut på youtube, ha facebook sider osv samt få noen kroner utenom opptredner.

De som er i den lave delen av de profesjonelle sliter mer.

 

Men er nok mye her er de som fikk reklame fra plateselskapene klarte seg bedre, mens de andre knapt fikk kontrakt.

 

Sliter med hva? Å få nok penger til å slippe å jobbe med noe annet? Hva så? Er ikke samfunnets prioritet å sørge for god og høy kulturproduksjon, har denne blitt dårligere i det siste?

 

AtW

Nei det er det ikke og som jeg sa vred platebransjen dette ved å bygge opp artister de ville satse på.

Lenke til kommentar

Godt skrevet, Jørgen!

 

Jeg vil ha HD-kvalitets bilde og lyd med mulighet for streaming eller nedlasting, uten reklame, "You would steal a car, right?" og uten DRM.

 

Og jeg vil ha det så snart filmen blir klar til distribusjon, <...>

 

Slik jeg ser det, er det største hindret <...> regional differensiering og lisensiering.

 

<...> Det er ingen fysiske grenser i den digitale verden.

 

Kutt ut den gammeldagse måten å tenke på. Få det ut, nå! <...> hvorfor skal man da måtte vente på at de skal bli ferdige med å tekste denne til norsk f.eks. eller dubbe den til tysk.

+1

Helt enig, og har kuttet ned sitatet litt.

Høy kvalitet (høy bitrate, ikke DRM(, og godt kildemateriale)), Global samtidig tilgjengelighet (Èn slippdato), og en rettferdig pris er måtene filmbransjen kan bekjempe piratkopiering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enkel løsning: Gi minst samme kvalitet og utvalg som piratvare, ikke for høy pris, enkel handel. Da har du fått handa nedi lommeboka mi.

 

Per dags dato er det bare å innse at de fleste tv-serier og musikk jeg ser på ikke er tilgjengelig. Jeg orker ikke lete, når skuffelsen er så stor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikkje bekjempe, men det kan absolutt minimeres til nærmere intet-eksistens imo.

 

Problemet er vel til dels kva ein gjer med alle folkene som plutselig er unødvendige. Fleste mellomleddene nå til dags er i utgangspunktet rimelig formålsløse i ein digital verden.

 

Samtidig ville det vel vært eksplosjon av jobber i mange sektorer, f.eks produksjon og drifting av nettsider, servere, etc etc.

Lenke til kommentar

+1

Helt enig, og har kuttet ned sitatet litt.

Høy kvalitet (høy bitrate, ikke DRM(, og godt kildemateriale)), Global samtidig tilgjengelighet (Èn slippdato), og en rettferdig pris er måtene filmbransjen kan bekjempe piratkopiering.

 

Ja. Oppskriften er enkel, de får den gratis. Men de tør vel ikke prøve å bake denne kaka... Synd for alle, egentlig. Grådigheten har fått det beste av dem.

Lenke til kommentar

... Ventilen som styrer Damp (Litt Norsk Sprakrad må vi ha ser du.) har allerede bevist dette...

 

Måtte le! Selv om jeg i stor grad er enig i det artikkelforfatter skriver her, stoppet jeg å lese ved dette avsnittet; Strømming er nøkkelen her... Strømming. Hallo? Det finnes ikke én nordmann som sier strømming. På folkemunne heter det streaming. Punktum.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at du bare skal kunne kaste Blu-Ray-plata i PC-en og så spilles den av, det burde heller ikke andre gjøre.

Når jeg har betalt for en Blu-ray (BD) avspiller i PC'n så forventer jeg at den har medfølgende software som kan spille av BD filmer og som oppdaterer seg på nye DRM koder.

 

Jeg vet det finnes gratis programvare som kan spille av Blu-Ray-plater.

Som oppdateres når det kommer nye filmer med ny DRM kode? Fortell, fortell!

 

Men så vidt jeg vet følger det med avspillere når du kjøper visse optiske drev. Det er klart du må forberede deg litt hvis du skal se filmen på PC-en, men dette er ikke noe nytt.

I forhold til DVD så er det nytt.

Det er heller ikke noe filmindustrien styrer.

Jo faktisk!

Filmindustrien har akseptert,støtter og betaler for en kopibeskyttelse regime (DRM) som krever stadig nye kode nøkler.

Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at du bare skal kunne kaste Blu-Ray-plata i PC-en og så spilles den av, det burde heller ikke andre gjøre.

Når jeg har betalt for en Blu-ray (BD) avspiller i PC'n så forventer jeg at den har medfølgende software som kan spille av BD filmer og som oppdaterer seg på nye DRM koder.

 

Jeg vet det finnes gratis programvare som kan spille av Blu-Ray-plater.

Som oppdateres når det kommer nye filmer med ny DRM kode? Fortell, fortell!

 

Men så vidt jeg vet følger det med avspillere når du kjøper visse optiske drev. Det er klart du må forberede deg litt hvis du skal se filmen på PC-en, men dette er ikke noe nytt.

I forhold til DVD så er det nytt.

Det er heller ikke noe filmindustrien styrer.

Jo faktisk!

Filmindustrien har akseptert,støtter og betaler for en kopibeskyttelse regime (DRM) som krever stadig nye kode nøkler.

 

Angående dvder.. Hørt om "dvd John"? Nå trengs det en blueray John....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er mange sider i saken, synes jeg, og en ideell løsning ligger nok langt fremme i tid.

 

01 -En av tingene er soneinndelingen. Vi som ser endel på dokumentarer osv ser ofte at mange serier om sære emner kun utgis f.eks i usa. På DVD så er det ofte mulig å gjøre spilleren sonefri, men det er verre med bluray. Svært mange fratas derfor muligheten til å se ting de gjerne vil se.

 

02 -Tradisjonen med å melke varen er kjent også fra musikkbransjen, og filmbransjen er hverken bedre eller verre enn musikkbransjen. En film lanseres i masse utgaver, med ulikt ekstramateriale, alternative slutter, directors cut, mer eller mindre sensurert, remastret, samleutgaver, med medfølgende figurer og dingser, med eller uten filmmusikken på egen plate, kinoversjon, osv osv og er det serier så lanseres det samlebokser flere ganger mer eller mindre komplett. Pirates of the caribbien kom f.eks i en samleboks før siste filmen var utgitt, så man sitter da med en samlebok + en film utenom.

 

03 -HD materiale tar mye plass, og innføringen av 3D, 4K og 8K gjør at datamengdene vokser. Lurer på om nettet takler at hele norgse samtidig sitter og streamer 3D HD filmer i 8K oppløsning ukomprimert, spesielt om det blir utbredt og 5-6 filmer skal streames samtidig inn i huset og fordeles til hvert familiemedlem. Ser for meg at man skal ha rimelig kraftig nett for å få til det.

 

04 -Folk er ulike og sitter med ulikt utstyr. Nedlastet film er vel ofte utekstet, med kun stereolyd. Noe vil hja det dubbet, noen vil ha det på sitt språk, noen skal bruke TVens innebygget lyd, noe skal bruke 2.1, noen skal bruke 5.1 lyd, noen skal bruke 7.1, noen har eldre utstyr mens noen vil ha de nye HD formatene. Investerer man først i en skikkelig TV hvor man velger TV som er marginalt bedre enn markedets nest beste TV, og så kjører på med surroundresciever, sub og masse hølyttalere rundt seg, så vil man jo utnytte dette. Dette er ikke noe som fungerer særlig bra på streaming fra f.eks c:more eller altibox og lignende, men mulig man får slike valgmuligheter med de nye systemene. Aner ikke om f.eks apple tv tilbyr valg av lydsystemer og lydoppsett, om de nye hd lydformatene støttes osv.

 

05 -Bluray har mer aggresive kopibeskyttelsesystemer, og enkelte opplever at enkelte filmer ikke er mulig å spille av på enkelte maskiner fordi film og spiller er ukompatible. Noen er flinke og tilbyr oppdatert firmware ofte, noen er flinke og oppdaterer spilleren, mens andre hverken bryr seg eller vet hvordan det gjøres. Med bluray opplevde man at det ikke lenger var en selvfølgelighet at bluray filmen man kjøpte til riktig sone kunne spilles av i bluray spilleren.

 

06 -En teknologisk utvikling gjør at folk er tilbakeholdne med å kjøpe utstyr. Mange kjøpte blurayspillere kort tid før 3D kom, og plutselig kunne man skrote den en måned gamle spilleren og kjøpe ny med 3D støtte. Knapt fått den på plass, før 4K er på vei og man må igjen skrote spilleren. Sony klarte å oppdatere PS3 til å støtte 3D men for alle andre var det umulig. Siden folk skulle lokkes til å bytte blurayspiller igjen, så gjorde man dem billigere ved å redusere kvaliteten på f.eks lydkretser. Noen kjøpte blurayspillere med spesiellt fokus på lyd slik at den skulle brukes som cd spiller. Den muligheten mister man nå (dvs, man får dårligere kvalitet på endel ting i bytte mot støtte på andre ting. Dette er ikke et positivt valg for mange.

 

07 -Et annet problem med fysiske plater er at de produseres i X eksemplarer, og når alt er utsolgt er det tomt. Mange forsøker forgjeves å få tak i filmer som er utsolgt.

 

08 -Pris. En ting er å kjøpe en film i ny og ne, noe annet er om man vil se f.eks alle oscarkandidatene før showet. Skal man kjøpe f.eks 30 filmer for å kjenne til de nominerte, så snakker man fort 6000,- kroner. Jeg vil tippe at man før slike store show ser en oppsving i nedlasting av de nominerte, fordi det blir for dyrt å kjøpe for mange.

 

09 -Malware. Med piratkopiering, så vil det alltid være virus og malware. Noe legges inn av bransjen selv for å ramme de som laster ned (falske filer) og det har også vært levert cd plater med virus for å ramme de som putter den i en pc. Fortsatt piratkopiering er en visshet om fortsatt spredning av malware av ulik slag.

 

10 -Lovgiving. Piratkopiering medfører et ønske fra både film og musikkbransjen om lovverk og overvåking for å ta piratene. Så lenge piratkopiering eksisterer så vil det komme stadig nye lover og stadig mer overvåking av nettbruken. Det skal ikke mer enn en avtale mellom microsoft og bransjen så lastes det en overvåkingsfunksjon gjennom windows update som skanner gjennom pcen hvilke filer man har og hva man laster ned og rapporterer piratkopier med info om ipadresse og osets serienummer.

 

11 -Forventet inntjening. Skal man lage en storfilm som avatar, ringenes herre osv så koster det masse. Man må kunne forvente at mange ser den på kino og at den selger godt i etterkant for at man skal legge pengene i det i utgangspunktet. Ta ytterpunktet. Alle laster utelukkende ned fra piratbukta, ingen ser den på kino og null inntekter. Ville man da brukt så mye penger på filmen? Ville den bli laget? Neppe. Markedet, og hvordan man putter penger inn i det styrer også hva man får tilbake.

 

For meg er ikke nedlasting og streming et alternativ i det hele tatt. Vi er forskjellige, men jeg vurderer det ikke engang. Så uaktuelt er det. Piratkopiering er for risikabelt (malware og overvåking), og kvaliteten og mulighetene er altfor dårlige. Som en konsekvens vil det være masse jeg aldri kommer til å se eller lytte på fordi det er utilgjengelig, men det er også endel av poenget. Vet at fysisk distribusjon forsvinner etterhvert, men da slutter jeg bare å kjøpe musikk og film. Ikke verre enn det. Har nok å se på og lytte til resten av livet, og filmnyheter dukker opp på tv etterhvert.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

En ting filmbransjen gjør som provoserer meg og sikkert mange andre er den anti-pirat kampanjen som du må se når du spiller av en kjøpefilm. Den derre "you wouldn't steal a car bla bla...". Når jeg har kjøpt en film på ærlig hvis så blir jeg provosert når de nærmest beskylder meg for å stjele. Laster man ned piratkopien så slipper man den anti-pirat kampanjevideoen, er noe som skurrer veldig der, ikke sant?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv...

De er det ikke marked for så lenge de ikke klarer å tilpasse seg markedet og gi folk det folk vil ha. Folk vil ikke ha CD/LP/KASSETT. Når så du sist noen gå rundt med bærebar CD spiller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...