Gå til innhold

Microsoft: ? PC-en er død


Anbefalte innlegg

Saken med PC er at alt bortsett fra siste nytt i spill spill til slutt vil være tilgjengelige ved hjelp av duppeditter som får plass i hånden. Dingser som får plass på en fingernegl men som av praktiske årsaker er akkurat store nok til å holde styr på de og har plass nok til å koble til periferiutstyr. Lagring og regnekraft ønskes flyttet til sentraliserte servere.

 

Fabrikkene kan ikke fortsette å produsere frittstående komponenter den dagen det ikke er lønnsomt. Selvstendige utviklere kan heller ikke publisere fremtidige programmer eller spill uten å gå gjennom proprietære salgskanaler styrt av de største aktørene.

 

Det er ikke tilfeldig at Microsoft startet å eksperimentere med konsollen Xbox. Deres våte drøm er at PCen skal forsvinne slik at de kan dominere markedet gjennom propretære konsoller til spill og proprietære håndholdte systemer til annen bruk. Dette skaper god inntjening for dem, men er en tragedie for de som ønsker en PC etter egne behov.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

PC'en går nok en sakte død i møte. De første som klarer å bruke mobilen (med god nok ytelse) som en base også for desktop bruk, som f.eks Ubuntu på Android http://www.ubuntu.com/devices/android tar det neste store skrittet videre. Hva er vitsen med en haug med dingser når en bare egentlig trenge én...?

Den dagen jeg kan gjør jobben min like effektivt fra noe som er håndholdt som jeg gjør idag på laptop + 2 skjermer, ja den dagen tror jeg tankestyring er høyst aktuelt.

Lenke til kommentar

Over en lang nok tidslinje vil den dagen butikkene ikke lenger selger tradisjonelt PC-utstyr komme like sikkert som den dagen butikkene er fulle av mat men pengene har så liten verdi at folk ikke har råd til å kjøpe.

Er du så naiv, at du tror alle ingeniører og andre "brukere", som bruker PCen som et arbeidsredskap, vil gå over til nettbrett og smart telefoner. Da vet du lite om yrkeslivet.

Lenke til kommentar

geco5:

Det er ikke mulig å fortsette dagens forretningsmodell inn i evigheten. Det hjelper ikke hva brukere og ingeniører ønsker så lenge utstyrsproduksjonen opphører. Jeg har aldri nevnt nettbrett eller smarttelefoner, kun at "maskinene" vil bli fysisk mindre og at markedet vil bli ytterligere dominert av proprietære aktører som Apple og Microsoft.

 

Selv om brukere og entusiaster ønsket å kjøpe abit hovedkort forsvant de fra markedet. Det kommer også til å skje med PC-plattformen før eller senere. Er det ikke lønsomt, så er det ikke lønnsomt. Selskaper eksisterer for å øke inntjeningen år for år. Når det ikke lenger er penger å tjene på ikke-proprietært PC utstyr kommer de ikke ut av godvilje til å fortsette å produsere utstyr med tap. Når markedet først omstruktureres vil mange aktører stryke med da de har for store store drifstkostnader til å fortsette med nisjeproduksjon og de vil ikke rekke å omstrukturere seg i tide. Microsoft er en av de aktørene som tenker å sko seg på denne utviklingen. Ingeniører og tunge brukere vil alltids finne en utvei eller et alternativ, men hvermansen blir fint nødt til å omstrukturere seg etter hva som finnes på markedet.

 

Selv ingeniører blir hjulpet så lenge de har tastatur, mus/tegnebrett/pekepenn og skjerm. Så lenge de kan løse arbeidsoppgavene er det etter hvert likegyldig for de om PCen forsvinner og dersom de ikke er enig har de valget om å omstrukturere seg eller få igang egen produksjon av ønsket utstyr. Den som blar opp nok penger kan man få designet kretskort og annet utstyr egne ønsker, men det er ekstremt dyrt å lage utstyr på liten skala. Skal man feks ha et egendefinert skjermkort med allerede eksisterende GPU må man raskt ut med $150000. Skal man i tillegg ha egendefinert GPU må man ut med millioner eller milliarder av kroner. Det er stort sett to typer mennesker som utfører handlinger som ikke er lønnsomme og det er entusiaster og idioter. Hvermansen er sauer som følger strømmen. Pengene som aktørene søker ligger hos milliarder av hvermansener, ikke hos noen få ingeniører og avanserte brukere.

 

At ingeniører trenger PC for å arbeide er like korrekt som at jeg trenger PC for å produsere musikk. Hvilken som helst dag kan jeg bite i det sure eplet og produsere med Logic på Mac. Et program jeg i gamle dager kunne bruke på PC inntil den dagen Apple kjøpte opp produsenten og gjorde Logic eksklusivt for Mac. PC-spill som Doom og Quake som var vesentlige for populariteten av PC på 90-tallet ble ikke utviklet på PC men på NeXT-maskiner. PCen i seg selv er 100% overflødig men eksisterer så lenge det er nok brukere til å fortsette produksjonen av maskinvaren. Den dagen nok hvermansener går over til enklere systemer er det game over enten man vil eller ikke.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Windows 8 er like irriterende og dårlig som Windows Vista.

Nå driter M$ seg ut :)

Windows 8 er mye som Windows 7, men med ekstra goodies. Ja, den har en metro startskjerm i stede for en startmeny. Buhu! Vell, jeg har brukt W8 i produksjon med 24" 4 skjermer i 22 dager nå og det fungerer utmerket. Kommer absolutt til å oppgradere mine andre maskiner. Nå får jeg det riktig nok gratis selv, men for de som får W8 til en billig penge ser jeg ingen grunn til å la vær. Jeg hadde nok ikke betalt veldig mange penger for å oppgradere en stasjonær PC enda. Men her blir det nok også etter hvert et spørsmål om apper, spesielt om man har Windows nettbrett og eller mobiltelefon i tillegg.
Lenke til kommentar
det kommende operativsystemet Windows 8 kan kjøre på både ordinære datamaskiner såvel som nettbrett
Er dette korrekt da ?Slik jeg har forstått det så vil det være to forskjellige versjoner av Windows 8. En for nettbrett (Windows RT) og en for vanlig pc ?Det skal ikke være mulig å kjøre vanlige Windows 8 programmer på nettberettet og motsatt.http://en.wikipedia....wiki/Windows_RT

 

Du kan kjøre Windows RT porgrammer i vanlig Windows 8, men du kan ikke nødvendigvis kjøre vanlige Windows 8 programmer på RT.

 

Microsoft kommer jo med 2 typer nettbrett. Ett som kjører nettbrett versjonen og ett som kjører PC versjonen. Sistnevne er jo ett nettbrett som vil kunne kjøre alt som en normal PC vil kunne kjøre. Så det er jo helt korrekt skrevet fra Hardware sin side.

Lenke til kommentar

Må trekke litt på smilebåndet. Folk gjør langt mer enn å bare surfe og sitte på sosialemedier. Spill (f.eks Steam) osv. Når jeg kan koble opp en mobil/nettbrett til en større skjerm + tastatur og mus, og dra disse spillene fullt ut, jo da kan vi snakke om at PCen er "død". Strengt tatt vil jo mobilen/nettbrettet ha samme funksjon som PCen, bare i mindre format.

Lenke til kommentar

Bill Gates 1981: - 640K ought to be enough for anybody. (ok, dette er en myte da)Dagens næringsliv 1996: - Internett er en flopp.Steve Ballmer 2012: - PC-en er død. :lol:(gleder meg allerede til å dra frem dette sitatet hyppig om 10-20 år)

Veeel, som du sier så er sitatet fra Gates bare en mye :)

Digger forsåvidt DN's internett-flopp. Tror det er en artikkel som noen skulle ønske de ikke hadde publisert hehe.

 

Jeg tror at det MS egentlig mener med "PC'en er død"-utsagnet er at det vi nå tenker på som en PC vil bli integrert sømløst med andre dingser slik at en blir mer eller mindre løsrevet fra arbeidsstasjonen som en stasjonær enhet.

 

Om det blir en realitet får vi nå se på men det er et spennende konsept de jobber med ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...