Gå til innhold

Microsoft: ? PC-en er død


Anbefalte innlegg

Det spøker for netnøytralitet og privatliv på nettet dersom de som trekker i trådene bak politikkfasaden får viljen sin. Det er heldigvis ikke slutt før den dagen man "mister forbindelsen". Ta ikke sorgen på forskudd enten det gjelder undergangen til PC eller internett.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel liten tvil om at PCer slik vi kjenner de i dag etterhvert vil bli borte, men det vil ikke si at mulighetene og tilbudet blir dårligere. Fremtiden vil vel for det meste bli ett valg mellom tre forskjellige økosystem levert av Apple, Google og Microsoft. Hvor all datakraft er i en liten håndholdt enhet og i skyen, som kobler seg trådløst opp mot skjermer og mus/tastatur når man trenger det.

 

Dog er dette rimelig langt frem i tid og det er for tidlig å proklamere PC som død allerede nå. Jeg har i mer eller mindre grad vært en PC entusiast som har bygget og spilt på PC i 20 år. Og det er lenge siden jeg kan huske at PC (særlig spill) har hatt en slik oppsving som vi har sett de siste par årene. Men Microsoft har nok for mye investert i sin Windows 8 satsning for å svare Apple til at de kan stagge det nå.

 

Det blir uansett spennende å se hvor dette ender, men i mellomtiden får jeg kose meg med å bygge på og spille med min "gammeldagse" monster PC :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

PC+, Personalized computing, PC'ens død...

 

Artig når markedsføringsfolket har tankesmie, duracellkanin tendenser i svulstighet. Så moderne at en knapt får puste. Tastatur er teit, fingerveiving er så hipp't atte æ'kke til å holde ut.

Lenke til kommentar

Microsoft kommer jo med 2 typer nettbrett. Ett som kjører nettbrett versjonen og ett som kjører PC versjonen. Sistnevne er jo ett nettbrett som vil kunne kjøre alt som en normal PC vil kunne kjøre. Så det er jo helt korrekt skrevet fra Hardware sin side.

 

Ja, absolutt. Og det er uansett étt operativsystem selv om det kommer i flere varianter. Du kan kjøre RT programmer på alle Windows 8 versjoner, tilogmed Windows Server 2012 av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Bill Gates 1981: - 640K ought to be enough for anybody. (ok, dette er en myte da)Dagens næringsliv 1996: - Internett er en flopp.Steve Ballmer 2012: - PC-en er død. :lol:(gleder meg allerede til å dra frem dette sitatet hyppig om 10-20 år)

 

Liker tankegangen din Simen1, men det var "desverre" ikke Ballmer som som skal krediteres denne gangen ...

 

"Det amerikanske selskapets sjef i Tyskland, Peter Jaeger, står bak uttalelsen ..."

 

Noe KimmiK vel hinter om

Lenke til kommentar
snip
Jeg kan allerede integrere maskinen sømløst med andre enheter. Det er mye bedre å gjøre det selv enn at ett firma som er ute etter lommeboken skal fucke ting til for deg.

Skal ikke nekte på at å gjøre det selv er å foretrekke for total kontroll, men siden pc, nettbrett, smarttelefoner og så videre er mer eller mindre allemannseie så snakker vi nok heller om at løsningen for interaksjon mellom enhetene blir mer eller mindre sømløst integrert i OS'et og forenkler bruksovergang fra en enhet til en annen slik at en til en viss grad kan utføre de samme oppgavene uansett hvilken enhet en er på for øyeblikket.

Sier ikke at dette kommer til å bli DIN hverdag, folk som er technofanter vil alltid gjøre ting på sin egen måte uansett.:)

 

 

Lenke til kommentar

Skal ikke nekte på at å gjøre det selv er å foretrekke for total kontroll, men siden pc, nettbrett, smarttelefoner og så videre er mer eller mindre allemannseie så snakker vi nok heller om at løsningen for interaksjon mellom enhetene blir mer eller mindre sømløst integrert i OS'et og forenkler bruksovergang fra en enhet til en annen slik at en til en viss grad kan utføre de samme oppgavene uansett hvilken enhet en er på for øyeblikket.

Sier ikke at dette kommer til å bli DIN hverdag, folk som er technofanter vil alltid gjøre ting på sin egen måte uansett. :)

 

Men poenget mitt er jo at jeg allerede gjør disse tingene, uten å måtte ty til låste enheter.

Lenke til kommentar

At Microsoft har denne PC'en er død holdningen er direkte skremmende. Syns bedrifts segmentet er helt glemt når de lagte W8.

Jup totalt glemt, bare det å endre grunnleggende funksjonalitet som å starte programer er et problem her.

 

Ja det å kunne bruke samme programmer på pc som på mobil/ nettbrett og systemet har nogelunde samme funksjonalitet er en fordel.

Men å glemme at input er helt forsjellig og at skjermstørelse er helt forsjellig er ikke lurt.

Lenke til kommentar

PC'en går nok en sakte død i møte. De første som klarer å bruke mobilen (med god nok ytelse) som en base også for desktop bruk, som f.eks Ubuntu på Android http://www.ubuntu.com/devices/android tar det neste store skrittet videre. Hva er vitsen med en haug med dingser når en bare egentlig trenge én...?

Så hvorfor har ingen laget et nettbrett du kan drive med mobilen.

Det gir mye mer mening, du dytter mobilen inn i en lomme bak og så skrur nettbrettet seg på.

Samme interface bare større skjerm.

Problemet med en mobil for å drive en terminal er at du ønsker ulik programvare og ulikt grenesnitt.

Er nok enklere å sykronisere mellom enhetene.

Ja dette vil være enklere i win 8.

Lenke til kommentar

Over en lang nok tidslinje vil den dagen butikkene ikke lenger selger tradisjonelt PC-utstyr komme like sikkert som den dagen butikkene er fulle av mat men pengene har så liten verdi at folk ikke har råd til å kjøpe.

Er du så naiv, at du tror alle ingeniører og andre "brukere", som bruker PCen som et arbeidsredskap, vil gå over til nettbrett og smart telefoner. Da vet du lite om yrkeslivet.

ingeniører? si alle som jobber på kontor, det er en vesentlig del av befolkningen.

Jup for de som ikke jobber på kontor eksempel budbil sjafører, sykepleiere og kelnere kan et nettbrett være meget effektivt. De trenger stort sett å trykke på knapper og kansje skrive korte meldinger.

Men bare det å skrive mye tekst krever et seriøst tastatur, du ønsker også en skikkelig skjerm.

Nei de ønsker ikke koble det til mobilen da den er privat.

 

Den påstanden er like lattelig som den om mat.

Lenke til kommentar

geco5:

Det er ikke mulig å fortsette dagens forretningsmodell inn i evigheten. Det hjelper ikke hva brukere og ingeniører ønsker så lenge utstyrsproduksjonen opphører. Jeg har aldri nevnt nettbrett eller smarttelefoner, kun at "maskinene" vil bli fysisk mindre og at markedet vil bli ytterligere dominert av proprietære aktører som Apple og Microsoft.

Markedet har vært totalt dominert av Apple og Microsoft i 30 år.

Kan ikke se at noe har endret seg her.

 

Untatt som du sier at maskinene har blitt mindre derav ultrabooks.

 

Selv om brukere og entusiaster ønsket å kjøpe abit hovedkort forsvant de fra markedet. Det kommer også til å skje med PC-plattformen før eller senere. Er det ikke lønsomt, så er det ikke lønnsomt. Selskaper eksisterer for å øke inntjeningen år for år. Når det ikke lenger er penger å tjene på ikke-proprietært PC utstyr kommer de ikke ut av godvilje til å fortsette å produsere utstyr med tap. Når markedet først omstruktureres vil mange aktører stryke med da de har for store store drifstkostnader til å fortsette med nisjeproduksjon og de vil ikke rekke å omstrukturere seg i tide. Microsoft er en av de aktørene som tenker å sko seg på denne utviklingen. Ingeniører og tunge brukere vil alltids finne en utvei eller et alternativ, men hvermansen blir fint nødt til å omstrukturere seg etter hva som finnes på markedet.

 

Selv ingeniører blir hjulpet så lenge de har tastatur, mus/tegnebrett/pekepenn og skjerm. Så lenge de kan løse arbeidsoppgavene er det etter hvert likegyldig for de om PCen forsvinner og dersom de ikke er enig har de valget om å omstrukturere seg eller få igang egen produksjon av ønsket utstyr. Den som blar opp nok penger kan man få designet kretskort og annet utstyr egne ønsker, men det er ekstremt dyrt å lage utstyr på liten skala. Skal man feks ha et egendefinert skjermkort med allerede eksisterende GPU må man raskt ut med $150000. Skal man i tillegg ha egendefinert GPU må man ut med millioner eller milliarder av kroner. Det er stort sett to typer mennesker som utfører handlinger som ikke er lønnsomme og det er entusiaster og idioter. Hvermansen er sauer som følger strømmen. Pengene som aktørene søker ligger hos milliarder av hvermansener, ikke hos noen få ingeniører og avanserte brukere.

Alikevell trives produsentene av spesialiserte spill skjemkort og annet nisje utstyr, selv om hværmansen ikke kjøper det.

Folk nok som kjøper spill skjermkort til 4000 til at det finnes stort utvalg av dem. Om markedet var lite eller avansen lav ville det vært lite utvalg og lite kansje ikke prisen vært høyere men forsjellen mellom et til 4000 og et til 1500 vært mindre.

 

At ingeniører trenger PC for å arbeide er like korrekt som at jeg trenger PC for å produsere musikk. Hvilken som helst dag kan jeg bite i det sure eplet og produsere med Logic på Mac. Et program jeg i gamle dager kunne bruke på PC inntil den dagen Apple kjøpte opp produsenten og gjorde Logic eksklusivt for Mac. PC-spill som Doom og Quake som var vesentlige for populariteten av PC på 90-tallet ble ikke utviklet på PC men på NeXT-maskiner. PCen i seg selv er 100% overflødig men eksisterer så lenge det er nok brukere til å fortsette produksjonen av maskinvaren. Den dagen nok hvermansener går over til enklere systemer er det game over enten man vil eller ikke.

nei du trenger ikke en pc for å produsere musikk. En komis av med drev med musikk produksjon på begynnelsen av 80 tallet, da gikk det i spesialiserte løsninger, selv det å lage og skrive ut noter krevde spesial utstyr.

 

I dag trenger du et lydkort og et program og prisen er under 1%, ingen av produsentene av dette er interesert i å binde seg til en leverandør, de lager det for windows siden det er det største markedet, når apple ønsket et program var det greiest å kjøpe opp et selskap. Om det hadde vært nok musikk programmer for mac ville de ikke trengt det.

 

Sjønner ikke hva du mener med doom? det var et pc spill og det ble sluppet masse demoer og betaer under utvliklingen. Om de brukte andre systemer for å utvikle spillene dvs lage modeller og animasjoner osv kom nok det at pcer ikke var kraftige nok og programvaren var for spesialisert til at den fantes der.

I dag brukes pcer til å lage konsoll spill siden det er den greieste platformen.

 

merk om microsoft ønsker noe forbrukerene ikke ønsker så vil de neppe lykkes. se vista som et godt eksempel.

Virker som du tror at microsoft ønsker å låse windows platformen slik som iphone er. Det vil ikke lykkes, brukes så vanvittig med spesial programmer fra uavhengige også av hværmansen ikke minst firmaer.

Foreløbig er dette vanlig på mobiler men tror det vil stoppe der også ettervært

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke ser endringen er at det er en inkrementell endring slik at det snikinnføres uten at folk klager før det er for sent og det vil lykkes å låse platformen. Varemerkene Xbox og Games for Windows er ikke tilfeldig. Den største synderen av alle er fastlåsingen med DirectX som ikke bare hindrer spill i å portes på kryss av plattformer men spill vil i lang tid være låst til å følge Microsofts fremtidsplaner.

Hvis operativsystembytter går for tregt kan Microsoft bruke virkemidler som å låse ute støtte for neste generasjon DirectX i forrige generasjon operativsystemer. Siste trinn blir antakelig å låse ikke sertifiserte systemer ute fra å kjøre Winows og populære spill og programmer. Uansett er Microsoft helgardert for de neste 10 årene gjennom Xbox, Games for Windows og DirectX. Windows har ikke noen nytte i seg selv bortsett fra å være et nødvendig onde for å kunne kjøre spill og programmer.

 

Bootloaderen på de nyeste hovedkortene inneholder allerede kode som låser ut ikke-sertifiserte operativsystemer. Det er ikke Microsofts verk, men alvorlig likevel.

 

PC er langt ifra en grei platform, men det kunne ha vært det dersom spill og programmer var laget mot åpne standarder som muliggjorde at det var kjørbart eller i det minste lett portbart til valgfritt operativsystem.

 

Takk for at du kom med masse tekst som beviste min mistanke om at du ikke forstod hva jeg mente med noe av det jeg skrev.

 

Spesielt artig det du skriver om at programvaren for spillutviklingen ikke fantes på pc når utviklerene selv kodet de fleste utviklingsverktøyene som ble brukt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

PC'en går nok en sakte død i møte. De første som klarer å bruke mobilen (med god nok ytelse) som en base også for desktop bruk, som f.eks Ubuntu på Android http://www.ubuntu.com/devices/android tar det neste store skrittet videre. Hva er vitsen med en haug med dingser når en bare egentlig trenge én...?

Den dagen jeg kan gjør jobben min like effektivt fra noe som er håndholdt som jeg gjør idag på laptop + 2 skjermer, ja den dagen tror jeg tankestyring er høyst aktuelt.

 

Jeg mener det er en misforståelse når folk betegner en skrivebords-PC som definisjonen på PC. PC står for Personal Computer og således blir det riktigere å si "desktop PC", "mobile PC" og "handheld PC". Alle enheter vi i dag benytter oss av er en form for PC.

Lenke til kommentar

Bootloaderen på de nyeste hovedkortene inneholder allerede kode som låser ut ikke-sertifiserte operativsystemer. Det er ikke Microsofts verk, men alvorlig likevel.

 

PC er langt ifra en grei platform, men det kunne ha vært det dersom spill og programmer var laget mot åpne standarder som muliggjorde at det var kjørbart eller i det minste lett portbart til valgfritt operativsystem.

 

Jo, EFI er faktisk delvis Microsoft sitt verk, og igjen vil jeg påpeke at PC i seg selv ikke er en plattform. Det finnes mange PC-plattformer.

Endret av ancient_scars
Lenke til kommentar

Det er Intel som står bak, men det er vel ikke feil å si det siden det gjenspeiler enkelte prinsipper brukt i Windows.

 

PC blir sett på som en platform i følge en rekke artikler på web av fagpresse, selv om de da antakelig mener en x86/x86-64 PC med Windows.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...