Gå til innhold

Microsoft: ? PC-en er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvorfor har ingen laget et nettbrett du kan drive med mobilen.

Det gir mye mer mening, du dytter mobilen inn i en lomme bak og så skrur nettbrettet seg på.

Samme interface bare større skjerm.

Problemet med en mobil for å drive en terminal er at du ønsker ulik programvare og ulikt grenesnitt.

Er nok enklere å sykronisere mellom enhetene.

Ja dette vil være enklere i win 8.

 

Motorola har jo en slik telefon i Atrix, sikkert andre selskaper som har gjort det samme også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Velkommen etter MS. Det er snart to år siden vi innså at desktoppen (PC) i privatmarkedet var døende. I forretningsmarkedet er ting litt annerledes satt sammen, men mye tyder på at desktoppen reduseres der også. Asus sin Transformer Prime viser konvergensen mellom nettbrett og laptopp. Så igjen, velkommen etter MS. Sent ute til festen som vanlig.

Lenke til kommentar

Microsoft har en rekke gode produkter. Det som ikke er fult så bra er forretningsmodellen. De burde heller sikre fremtidige inntekter ved å ta abonnementsavgift for å videreføre operativsystemer som faktisk virker enn for å opprettholde inntjeningen være nødt til å pushe nye operativsytstem som er i "ustand".

 

Jeg vil heller betale for noe jeg vil ha enn å bli presset over på noe jeg ikke vil ha når oppdateringene slutter for Windows XP og Windows 7. Ved å ta abbonementsavgift kunne de rulle ut valgfrie modifikasjoner for GUI og kjerne etter hvert som disse ble tilgjengelig. Man ønsker en ny feature implementert i Windows 7 for å ta et skritt frem, ikke å bytte til Windows 8 for étt skritt frem og 20 skritt tilbake.

 

La folk selv bestemme hvordan de vil ha GUI i sin installasjon så kan Microsoft forandre det som skjer i bakgrunnen så mye de ønsker så lenge programmene kjører like godt som før. Slutt å tvinge folk over på ny GUI som er mindre effektiv slik at produktiviteten går ned.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Microsoft dilter etter Apple ser jeg, med "PCs will be like trucks".

 

Jeg tror begge er på villspor og vil sette markedet på villspor inntil supply/demand vil rette det tilbake til datamaskiner. Jeg har full tro på at touch vil spille en stor rolle, men ikke at tradisjonelle datamaskiner vil ta form som nettbrett.

 

Jeg er stor fan av hybrid-konseptet av nettbrett og laptop, slik som vi nå ser mer til, men dette er egentlig ikke noe nytt, bare tradisjonell PC som blir mer mobilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode poeng gavekort, men supply/demand virker like dårlig som demokrati. Ingen garanti for at flertallet går for det som er mest fornuftig. Jeg har sett mangt et genialt produkt forsvinne eller relanseret i strippede utgaver pga for lav etterspørsel.

 

I dag kjøper folk omtrent hva som helst så lenge det er nytt og populært. Folk er mer opptatt av å matche det andre kjøper enn å kjøpe det de ønsker selv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Svært så mange negative kommentarer det var her? Jeg tror de fleste her totalt missforstår hva som menes. Dette er ingen dødsom for PCen. Dette er jo bare en spådom på at PCen kommer til å utvikle seg bort fra den tradisjonelle formen vi kjenner den i dag.

 

Dette kommer garantert til å skje. Det vil ikke være en brå overgang som noen her tydeligvis tror, men det vil være en glidene overgang de neste 10-15 årene, etterhvert som ytelsen til små dingser (feks. mobiler) øker i ytelse.

 

Man kommer til å ha med en mobil dings overalt, med tilgang til alt ditt (dokumenter, spill, whatever). Når man kommer hjem, på kontoret eller hvor man har behov eller kan, kobles den til skjerm/inputenheter (mus/tastatur/whatever) og oppfører seg som en "tradisjonell" PC.

 

Tradisjonelle PCer vil ikke forsvinne, men vil først og fremst brukes i spesielle situasjoner, av entusiaster, gamere osv.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke ser endringen er at det er en inkrementell endring slik at det snikinnføres uten at folk klager før det er for sent og det vil lykkes å låse platformen. Varemerkene Xbox og Games for Windows er ikke tilfeldig. Den største synderen av alle er fastlåsingen med DirectX som ikke bare hindrer spill i å portes på kryss av plattformer men spill vil i lang tid være låst til å følge Microsofts fremtidsplaner.

Hvis operativsystembytter går for tregt kan Microsoft bruke virkemidler som å låse ute støtte for neste generasjon DirectX i forrige generasjon operativsystemer. Siste trinn blir antakelig å låse ikke sertifiserte systemer ute fra å kjøre Winows og populære spill og programmer. Uansett er Microsoft helgardert for de neste 10 årene gjennom Xbox, Games for Windows og DirectX. Windows har ikke noen nytte i seg selv bortsett fra å være et nødvendig onde for å kunne kjøre spill og programmer.

 

Bootloaderen på de nyeste hovedkortene inneholder allerede kode som låser ut ikke-sertifiserte operativsystemer. Det er ikke Microsofts verk, men alvorlig likevel.

 

PC er langt ifra en grei platform, men det kunne ha vært det dersom spill og programmer var laget mot åpne standarder som muliggjorde at det var kjørbart eller i det minste lett portbart til valgfritt operativsystem.

 

Takk for at du kom med masse tekst som beviste min mistanke om at du ikke forstod hva jeg mente med noe av det jeg skrev.

 

Spesielt artig det du skriver om at programvaren for spillutviklingen ikke fantes på pc når utviklerene selv kodet de fleste utviklingsverktøyene som ble brukt.

ActiveX brukes da det er enkelt, er også en fordel for spill som utvikles både på pc og xbox.

Om ikke MS slipper ny activeX for eldre os, vil den ikke bli brukt se dirextX 10 og vista som ikke ble noen suksess.

Hvis ms begynner med aktiv sabotasje vil nok utviklerene bruke opengl eller noe annet. Heller det en å slippe et spill for et upopulært os, folk bytter ikke os pga et spill.

Ja MS har selvsagt en baktanke med activex, samme som de har med alle andre ting de har laget, det er at folk skal fortsette å bruke det og kjøpe de nye versjonene de slipper. ActiveX er 18 år gammel, eneste "skummele" de har gjort er å ikke slippe 10 for XP og 12 for win7, dette er som jeg sier et middel for å få folk til å kjøpe nytt os.

 

Xbox er et helt seperat produkt det kom lenge etter directx og fordi MS hadde for mye penger og trengte nye markeder og spill er lite farlig, er trolig flere spill som kommer som xbox360+ ps3 en xbox360+pc. Dette har andre årsaker like kontrollere og mye piratkopiering. Igjen activex letter porting mellom xbox360 og pc, ms hadde den for pc for 18 år siden så hvorfor ikke bruke den for xbox, xbox1 var nesten en pc uansett.

 

Når det gjelder boot loaderen så leste jeg om den, etter det jeg forstår krever den signerte boot filer. Igjen å begynner å fucke med dette kan gi problemer, tenk boot på rednings dvd, også den driten som kommer med pcen.

Tenk interne rutiner i firmaer. Dette gjelder ikke bare linux.

Ja for arm er det andre vilkår, kommer tilbake til det.

 

Nå driter de fleste i hvilket os de kjører så lenge det funger og de har programene du trenger, programmene du kopierer fra jobben, programmene du får noen til å instalere for deg.

Sevfølgelig er linux teknisk bedre en windows, problemet er at jeg ikke ser poenget med å kjøre linix for å kjøre windows programmer.

 

Jeg forsto veldig godt hva du skrev, du antar at microsoft har en langsiktig plan for å låse inne pc på samme måte som iphone eller i alle fall mac.

jeg ser ikke ut fra at noen inne MS har dette ønsket, jeg så det som usansynelig at de ville få det til.

Win 8 er en temmelig absurd måte å prøve å presse det inn. Et GUI som ingen pro brukere/ drift folk vil ha og som ingen hværmansen skjønner noe av. Ja fjortisene sjønner det nok.

Er dette fordi de tenker veldig langsiktig eller fordi alle markedføring nisser mener at reklame for skallethet skal rettes mot fjortiser selv om de ikke har penger :)

 

Hvorfor ikke bruke win 7 interface, stappe på noen tøft stasj og gjøre endringen dypt nede?

Eller er det noen hamsterhjerne markedførings folk med hue fult av buzzzwords pistket frem av pointy hared bosses.

Langsiktige onde planer, krav om høy avkastning hvert år og store fallskjemer matcher dårlig.

 

Igjen den posten du slaktet, var et mest et svar på din som handlet mest om at det ikke ville bli solgt spill skjermkort om noe år siden av en eller annen grun vil det ikke være et marked siden MS gjør noe.

Lenke til kommentar

Microsoft har en rekke gode produkter. Det som ikke er fult så bra er forretningsmodellen. De burde heller sikre fremtidige inntekter ved å ta abonnementsavgift for å videreføre operativsystemer som faktisk virker enn for å opprettholde inntjeningen være nødt til å pushe nye operativsytstem som er i "ustand".

 

Jeg vil heller betale for noe jeg vil ha enn å bli presset over på noe jeg ikke vil ha når oppdateringene slutter for Windows XP og Windows 7. Ved å ta abbonementsavgift kunne de rulle ut valgfrie modifikasjoner for GUI og kjerne etter hvert som disse ble tilgjengelig. Man ønsker en ny feature implementert i Windows 7 for å ta et skritt frem, ikke å bytte til Windows 8 for étt skritt frem og 20 skritt tilbake.

 

La folk selv bestemme hvordan de vil ha GUI i sin installasjon så kan Microsoft forandre det som skjer i bakgrunnen så mye de ønsker så lenge programmene kjører like godt som før. Slutt å tvinge folk over på ny GUI som er mindre effektiv slik at produktiviteten går ned.

her er vi ganske enige, imidlertid var vista en nødvendighet, xp var basert på windows nt kjernen fra midten av 90 tallet. De trengte en ny kjerne og i likhet med NT 3.11 hadde vista problemer, bedre en 3.11 men stort sett dårligere en xp :)

 

Win 8 sitt hovedproblem er frontend, har kun prøvd 2012 server selv så komenterer utfra den, men den nye metro siden med programmer er et vanvittig rot, ingen undermapper sql server 2012 stapper in 12 ikoner osv.

Mer ubrukelig en start menyen i win 95, designet for folk som bruker få programmer, men grøsser hvor mye dritt office legger ut :)

Mye annet sprøtt, jaktet i en halvtime på notepad osv.

 

Ja er mye forbedringer når du kommer et nivå ned og jeg er eing i at et oset bør være mer likt på pc og andre enheter som kjører win 8.

Men selv min android telefon har "recent programs", da mange har masse store programmer trenger vi undermapper på start siden.

 

Igjen skylder på systemet, markedsførings folk er ikke særlig smarte se på reklamen de betaler milioner for og som stort sett får deg til å hate produktet

Dette vil tilpasse seg, de i regnskap er smartere og ser at win 8 ikke selger på pc. venter second edition relativt tilig 2013

Lenke til kommentar

Så hvorfor har ingen laget et nettbrett du kan drive med mobilen.

Det gir mye mer mening, du dytter mobilen inn i en lomme bak og så skrur nettbrettet seg på.

Samme interface bare større skjerm.

Problemet med en mobil for å drive en terminal er at du ønsker ulik programvare og ulikt grenesnitt.

Er nok enklere å sykronisere mellom enhetene.

Ja dette vil være enklere i win 8.

 

Motorola har jo en slik telefon i Atrix, sikkert andre selskaper som har gjort det samme også.

Mener jeg har sett det men viste ikke at det var mer en prototype, men det var ingen stor suksess uansett.

Har også sett den docking terminalen for mobil,

keybord til ipad gir mer meing siden det er en tykk beskyttelse mappe.

Lenke til kommentar

Gode poeng gavekort, men supply/demand virker like dårlig som demokrati. Ingen garanti for at flertallet går for det som er mest fornuftig. Jeg har sett mangt et genialt produkt forsvinne eller relanseret i strippede utgaver pga for lav etterspørsel.

 

I dag kjøper folk omtrent hva som helst så lenge det er nytt og populært. Folk er mer opptatt av å matche det andre kjøper enn å kjøpe det de ønsker selv.

Har du noen bedre løsninger en disse to :) ?

 

Markedet fungerer litt bedre en demokrati trolig siden det ikke er en enten eller valg men et spekter av produkter i alle kategorier.

 

Klart om du bommer på makedet forsvinner du om du ikke har penger i bakhånd.

Lenke til kommentar

id Software satset på OpenGL og se hvordan det er gått med de. Bleeding edge til bunnivå på 20 år. id Software har ikke laget et eneste godt spill på 13 år, regner da ikke med QUAKE LIVE som er en remake av Quake3: Arena. På sikt vil ikke PC-spill overleve mot konsollspill. Dedikerte PCspill-produsenter blir færre og færre og selv Blizzard Entertainment er kraftig ute å kjøre med Diablo III og de tre siste utvidelsene til WoW. PC-gaming dør den dagen det kun gjenstår konsollporter og titler med kompromiss pga paralellansering på konsoll med betydelig lavere maskinvarekonfigurasjoner.

Lenke til kommentar

Svært så mange negative kommentarer det var her? Jeg tror de fleste her totalt missforstår hva som menes. Dette er ingen dødsom for PCen. Dette er jo bare en spådom på at PCen kommer til å utvikle seg bort fra den tradisjonelle formen vi kjenner den i dag.

 

Dette kommer garantert til å skje. Det vil ikke være en brå overgang som noen her tydeligvis tror, men det vil være en glidene overgang de neste 10-15 årene, etterhvert som ytelsen til små dingser (feks. mobiler) øker i ytelse.

 

Man kommer til å ha med en mobil dings overalt, med tilgang til alt ditt (dokumenter, spill, whatever). Når man kommer hjem, på kontoret eller hvor man har behov eller kan, kobles den til skjerm/inputenheter (mus/tastatur/whatever) og oppfører seg som en "tradisjonell" PC.

 

Tradisjonelle PCer vil ikke forsvinne, men vil først og fremst brukes i spesielle situasjoner, av entusiaster, gamere osv.

Generelt enig med deg, imidlertig vil pcer være ekstremt krafigere en mobiler, er en fordel å kunne bruke 2-600 watt.

Mobiler har også andre problemer, knøttete skjermer og mangel på touch tastatur. Ja fordelen er at du kan lese ei bok eller se en film på toget.

 

Det du trenger er synk, dette virker det som win 8 prøver å adresere.

og jeg tror ikke du vil brue mobilen som job pc på kontoret, mest av sikerhesmessige årsaker. den vil være kraftig nok

Lenke til kommentar

id Software satset på OpenGL og se hvordan det er gått med de. Bleeding edge til bunnivå på 20 år. id Software har ikke laget et eneste godt spill på 13 år, regner da ikke med QUAKE LIVE som er en remake av Quake3: Arena. På sikt vil ikke PC-spill overleve mot konsollspill. Dedikerte PCspill-produsenter blir færre og færre og selv Blizzard Entertainment er kraftig ute å kjøre med Diablo III og de tre siste utvidelsene til WoW. PC-gaming dør den dagen det kun gjenstår konsollporter og titler med kompromiss pga paralellansering på konsoll med betydelig lavere maskinvarekonfigurasjoner.

Pc spill står sterkere i dag en de siste 5 årene siden konsollene er rimelig lange i tennene, nei ola dunk legger ikke my merke til det.

ja dette vil endre seg neste år når PS4 osv kommer, 3 år etter er vi tilbake da PS4 generasjonen er et besjedent hopp. PS3 holdt på å knekke Sony, virker ikke som MS topper dem.

 

Tror heller konsollene vil slite om 3-5 år når de veldig causuals spiller på mobiler evt med airlink mot tv eller smart tv. Hardcore spiller på en steambox pc, et fulltower eller en bærbar.

Hvorfor ikke stappe GPU i lokket, rifle det og du får en rimelig god kjøleribbe :)

Legg merke til denne patentsøknaden apple :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...