Gå til innhold

Apple knuste Samsung i retten


Anbefalte innlegg

Jeg bare klarer ikke å dy meg. Startet på scratch?

 

Den originale iPhone. Apple designet software, det skal de ha. Basert på Unix i bunnen, og de hentet inspirasjon i fra konsepter og produkter hos andre, finpusset det og satt igjen med iOS.

Men innmaten? Tror du skal slite godt for å finne noe der som Apple har innovert. Jeg vil anta dette er det samme for de aller fleste telefonprodusenter, men innmaten er fra noen titalls forskjellige leverandører slik som Sanyo Epson, Sharp, TMD, Samsung, Balda, Cambridge Silicon Radio, TSMC, UMC, Infineon Technology, Marvell, Broadcom, Micron, Intel, Novatek, National Semi, Largan precision, Lite on, Altus-Tech, Primax, Delta Electronics, TXC, Cyntec, CHeng uei, Entery osv osv, Jeg vil anta at mange av komponentene er patentert av enten leverandøren eller lisensiert av leverandøren, dermed ikke akkurat en Apple innovasjon. (På lik linje med mange andre telefon produsenter)

 

Utseendemessig har Apple laget noe mange synes er pent. Selv syntes ikke jeg den originale iPhone var noe særlig pen å se på, men smak og behag. En del av innovasjonene er hentet fra tidligere konsepter og produkter, finpusset og satt sammen til en pakke av Apple.

 

Apple har ikke funnet opp spesielt mye selv. De er derimot, som Jobs selv har uttalt, veldig flinke til å ta ting andre har innovert og sette det sammen til noe nytt og bedre.

 

Forskjellen mellom Tripp-Trapp og iPhone er vel strengt tatt at det ikke fantes noen stol som overhodet lignet før Tripp-Trapp kom på markedet, selv om man sikkert kan argumentere for at det framdeles bare er ett sete med en rygg slik som de fleste stoler, med litt fancy ben.

iPhone inneholder mange elementer både i software og utseende som fantes i eksisterende produkter eller konsepter. Men ingen hadde bragt de sammen på den måten Apple gjorde. Med det i tankene får jeg en litt ekkel smak i munnen om jeg skal skryte veldig av at Apple innoverte så mye. Det er snarere snakk om evolusjon etter min mening, på lik linje med det vi ser i alle andre bransjer. Kan forøvrig minne om at det fantes telefoner med "fargerike ikoner" lenge før Apple i det hele tatt tenkte på å lage en telefon, noe som er dratt fram som en apple innovasjon de siste ukene.

 

Disclaimer: Dette er skrevet i halvsøvne, Og er mest ment som en "tongue in cheek" kommentar.

Glemte å svare på denne...

 

For Apple, som aldri hadde laget en telefon eller langt mindre en smarttelefon før, så var det å starte mer eller mindre fra scratch, ja. Merk at jeg skrev "mer eller mindre", bl.a fordi det er åpenbart at de ikke startet med å oppfinne batteriet, transistoren og all underliggende teknologi fra bunnen av, og det var ikke slik at Apple var uten relevant know-how heller.

Likevel, dette var et som et helt nytt kontinent for Apple. Sett i forhold til Nokia, SE, Motorola, Samsung, osv, som hadde utviklet telefoner i en dekade eller mer, hver av dem med en ballast av patenter og utviklingsavdelinger med tusenvis av ansatte, så startet Apple mer eller mindre fra scratch i mobilbransjen.

Når det gjeder hardwaren i iPhone, så ligger det faktisk mye innovasjon som Apple er direkte ansvarlig for eller tungt involvert i også her. Du vet kanskje ikke at Apple har drevet med design av kretskort og microprosessorer siden 70-tallet, eller at de har designet A4, A5 og A5X SoC-modulene som sitter i dagens iOS-enheter? Eller at Corning utviklet Gorilla Glass i tett samarbeid med Apple, takket være at Apple og Steve Jobs så muligheter som Corning selv ikke skjønte. Eller at Apple er involvert i utvikling av både multi-touchteknologi og skjermteknologi. Apple forsker også på ting som antenneteknologi, materialteknologi, bearbeidingsmetoder og produksjonteknikker...for å nevne noe...alt det som er selve grunnlaget for at Apple kan designe og utvikle de umiskjennelige Apple-produktene fra innerst til ytterst.

 

 

Hvorvidt du synes iPhone er "pen" eller ei er neppe det som definerer innovasjonen bak produktet, ei heller hva noen har fantasert fram som filmtriks i en Sci-fi film for 30 år siden.

 

Det ser ut til å være en merkelig misforståelse hos enkelte at man må disponere et produksjonsanlegg for intergerte kretser for å regnes som troverdig eller verdig innovatør. Det blir bare tullete, da alt som er utviklet av elektronikkprodukt de siste 40 årene er laget gjennom å sette sammen noe som for en stor del består av hyllevarekomponenter og deler basert på kjent teknologi. Selv noe sånt som å produsere en ny type LCD-skjerm vil stort sett bestå av å kombinere en lang kjede av kunnskap og verktøy som andre har innovert og utviklet før deg. Patenterer man likevel den nye varianten av LCD-teknologi, til tross for at den i det vesentlige er bygget på eksisterende teknologi og arbeid andre egentlig har æren for? You bet!

 

 

Jeg ser at du leker deg med dine egne, høyst spesielle definisjoner av begrepet innovasjon, men det blir bare for grovt å forsøke å male et bilde av Apple som et selskap som ikke innoverer. Nesten all innovasjon inneholder vesentlige element av evolusjon, eller det å forbedre ting som andre har gjort før. Se på de tusenvis av patentene f.eks Samsung og andre elektronikkprodusenter søker om hvert år, og du vil se nettopp disse tingene og kun i ekstremt sjeldne tilfeller noe som virkelig er banebrytende og kan endre hele industrier.

 

Nå fantes det strengt tatt ikke noen telefon som lignet iPhone på markedet heller, den dagen i januar 2007 da Steve Jobs presenterte Apples nyeste vidunder fra scenen. Og Tripp-Trapp, den inneholder vitterlig de samme elementene som man finner i mange andre barnestoler: ben, sete, rygg og fotplate. Men ingen hadde "bragt dem sammen" på den måten som Opsvik gjorde...see? Det er dette som ofte er innovasjon og design.

 

Uansett hvor du har tungen, ingen - heller ikke Apple - har dratt fram telefoner med "fargerike ikoner" som en Apple-innovasjon. Fargerike ikoner er derimot ett av designelementene som kjennetegner en iPhone, slik to bruken av noe så lite oppsiktsvekende som to metallrør er ett av designelementene som kjennetegner Tripp Trapp stolen. Avhengig av hvordan disse designelementene er brukt, og hvordan de er kombinert med flere andre elementer, får vi en helhet som kan utgjøre et unikt, originalt produkt. Skjønner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg nå si at det å ta eksisterende teknologi og smelte det samme til et eget produkt på mange måter er å skape en ny kategori av et produkt. Apple har alltid vært gode på å ta flere elementer og smelte det samme til noe som rett og slett fungerer veldig bra, det gjorde de også med iPhone og iOS og var helt klart en stor drivkraft bak det smartelefonmarkedet vi ser per i dag.

 

Det som er problemet er at folk på død og liv skal male ting i sort / hvitt, enten må Apple nærmest finne opp hjulet på nytt for at folk skal være fornøyde eller så har de ikke klart å skape noe som helst. Det finnes faktisk en gylden middelvei mellom det å skape noe helt unikt og nytt fra bunnen av og det å skape en ny kategori av produkter.

 

 

Så nei, Apple har på ingen måte funnet opp mobiltelefonen, multi-touch eller noe liggende og det har vell heller aldri noen påstått heller? Men Apple har vært den største aktøren i markedet på å definere det smart og touchtelefon markedet vi har per idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nei, Apple har på ingen måte funnet opp mobiltelefonen, multi-touch eller noe liggende og det har vell heller aldri noen påstått heller?

 

Om Apple ikke har funnet opp multi-touch, så har dem heller ingenting med å ta patent på det heller. Dere må tenke over på hvordan det er mulig å bruke multi-touch på en smarttelefon i dag. Skal det liksom være mulig å ta patent på noe så grunnleggende at det er klin umulig å kunne bruke en smarttelefon uten multi-touch?

 

Og har Apple egentlig lov til å ta patent på runde hjørner og svart overflate?

 

Runde hjørner er ikke noe som er mulig å ta patent på og en overflate som er svart er heller ikke noe som skal være mulig å ta patent på.

 

Så spørsmålet mitt er da, hvorfor støtter dere Apple i dette med disse patentene når patentene KUN er der for å ødelegge for andre?

 

Dem som sier noe annet at dem ikke er der for å ødelegge, dem vil jeg gjerne har en dønn seriøs forklaring på hvofor du mener at Apple har rettighetene på disse grunnleggende tingene og på hvorfor du mener at dette IKKE ødelegger for andre produsenter?

 

Og ikke kom å si at det er patentsystemet sin feil at dette skjer. For alle kan bruke huet og ikke missbruke patentsystemet. Dem som missbruker dem er noen dønn useriøse patent trolls.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nei, Apple har på ingen måte funnet opp mobiltelefonen, multi-touch eller noe liggende og det har vell heller aldri noen påstått heller? Men Apple har vært den største aktøren i markedet på å definere det smart og touchtelefon markedet vi har per idag.

 

Det er vel ikke så vanskelig å finne det. Folk tror jo mye rart om hva Apple har funnet opp. Det er ikke lenge siden jeg så på forumet noen som trodde Apple "fant opp" tastatur uten numpad til desktop-bruk. Men det er jo fint å være konkret i så fall, det er ikke særlig rett å ha en saklig diskusjon basert på påstander om hva folk tror der det ikke er konkretisert hvem som mener det

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Apple ikke har funnet opp multi-touch, så har dem heller ingenting med å ta patent på det heller. Dere må tenke over på hvordan det er mulig å bruke multi-touch på en smarttelefon i dag. Skal det liksom være mulig å ta patent på noe så grunnleggende at det er klin umulig å kunne bruke en smarttelefon uten multi-touch?

 

Jeg mener å huske at du mente at "One finger zoom" var i praksis bedre enn "multi touch"

 

Jeg fant det til og med igjen:

Og hva skal vi med Multi Touch når vi får 'One Finger Zoom' som funker på en måte som gjør at du kan zoome på vanlige ting som du kan med multi touch med bare en hand .

 

Du kan holde en XPERIA X10 og selv zoome uten å bruke 2 hender. For å kunne bruke multi touch så må du i de fleste tilfeller bruke 2 hender.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237047

 

Hvis det stemmer er ikke multitouch akkurat grunnleggende for å bruke en smarttelefon, er det vel?

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om Apple ikke har funnet opp multi-touch, så har dem heller ingenting med å ta patent på det heller. Dere må tenke over på hvordan det er mulig å bruke multi-touch på en smarttelefon i dag. Skal det liksom være mulig å ta patent på noe så grunnleggende at det er klin umulig å kunne bruke en smarttelefon uten multi-touch?

 

Jeg mener å huske at du mente at "One finger zoom" var i praksis bedre enn "multi touch"

 

Jeg fant det til og med igjen:

Og hva skal vi med Multi Touch når vi får 'One Finger Zoom' som funker på en måte som gjør at du kan zoome på vanlige ting som du kan med multi touch med bare en hand .

 

Du kan holde en XPERIA X10 og selv zoome uten å bruke 2 hender. For å kunne bruke multi touch så må du i de fleste tilfeller bruke 2 hender.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237047

 

Hvis det stemmer er ikke multitouch akkurat grunnleggende for å bruke en smarttelefon, er det vel?

:)

Pl610, nå var du slem. Han forsvarte jo bare tidenes drittelefon :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nei, Apple har på ingen måte funnet opp mobiltelefonen, multi-touch eller noe liggende og det har vell heller aldri noen påstått heller?

 

Om Apple ikke har funnet opp multi-touch, så har dem heller ingenting med å ta patent på det heller. Dere må tenke over på hvordan det er mulig å bruke multi-touch på en smarttelefon i dag. Skal det liksom være mulig å ta patent på noe så grunnleggende at det er klin umulig å kunne bruke en smarttelefon uten multi-touch?

 

Og har Apple egentlig lov til å ta patent på runde hjørner og svart overflate?

 

Runde hjørner er ikke noe som er mulig å ta patent på og en overflate som er svart er heller ikke noe som skal være mulig å ta patent på.

 

Så spørsmålet mitt er da, hvorfor støtter dere Apple i dette med disse patentene når patentene KUN er der for å ødelegge for andre?

 

Dem som sier noe annet at dem ikke er der for å ødelegge, dem vil jeg gjerne har en dønn seriøs forklaring på hvofor du mener at Apple har rettighetene på disse grunnleggende tingene og på hvorfor du mener at dette IKKE ødelegger for andre produsenter?

 

Og ikke kom å si at det er patentsystemet sin feil at dette skjer. For alle kan bruke huet og ikke missbruke patentsystemet. Dem som missbruker dem er noen dønn useriøse patent trolls.

 

 

Har aldri påstått at endel av Apple sine patenter er noe annet enn idiotiske og at hele patentsystemet burde få seg en revidering er det vell liten tvil om. Jeg kan dog fint bruke Apple sine produkter og syntes de er gode selv om jeg ikke er enig i deres ville bruk av patenter, og jeg syntes fremdeles Samsung med TouchWiz og endel mobiltelefoner har gått litt vell langt når de har hentet inspirasjon fra Apple.

 

Må ikke støtte absolutt alt Apple står for, og har gjort bare fordi man kanskje foretrekker et par Apple produkter og løsninger og syntes at Samsung på visse områder har gått litt vell langt til tider.

 

 

Som sagt så finnes det en middelvei mellom å være hardnakka Apple fanatiker og det å være helt og holdent på Samsung sin side, jeg finner meg et sted i mellom.

Lenke til kommentar

Og ikke kom å si at det er patentsystemet sin feil at dette skjer. For alle kan bruke huet og ikke missbruke patentsystemet. Dem som missbruker dem er noen dønn useriøse patent trolls.

Hvordan mener du at Apple ikke bruker huet her?

 

Hmmm, tenker Apple. Skal vi vurdere for og imot: På den ene siden har vi markedet som mener at vi er verdens mest verdifulle selskap. På den andre siden har vi Vindicator og andre forumbrukere verden rundt som mener at vi er noen "dønn useriøse patent trolls". Hva skal vi bry oss mest om?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En håndfull innlegg har blitt slettet, og én bruker har blitt tildelt en advarsel for persondiskusjon. Hold dere til emnet, og la være å poste hvis dere ikke klarer det uten å ty til billige angrep på andre brukere.

Kommentarer til dette innlegget tas på PM eller i Tilbakemeldingskategorien.

Lenke til kommentar

Nå er det vel bare flere og flere somfår opp øynene og merk deg(dere) mitt ord - apple kommer til å gå gå rævva. Det er min spådom - håper jeg tar feil.

 

At det vil gå nedover for Apple er herskes det vell ingen tvil om tatt i betraktning hvordan selskapet har skalert de siste årene. Men at de går fullstendig på ræva gjør de nok neppe.

Lenke til kommentar

Om Apple ikke har funnet opp multi-touch, så har dem heller ingenting med å ta patent på det heller. Dere må tenke over på hvordan det er mulig å bruke multi-touch på en smarttelefon i dag. Skal det liksom være mulig å ta patent på noe så grunnleggende at det er klin umulig å kunne bruke en smarttelefon uten multi-touch?

 

Jeg mener å huske at du mente at "One finger zoom" var i praksis bedre enn "multi touch"

 

Jeg fant det til og med igjen:

Og hva skal vi med Multi Touch når vi får 'One Finger Zoom' som funker på en måte som gjør at du kan zoome på vanlige ting som du kan med multi touch med bare en hand .

 

Du kan holde en XPERIA X10 og selv zoome uten å bruke 2 hender. For å kunne bruke multi touch så må du i de fleste tilfeller bruke 2 hender.

http://www.diskusjon...owtopic=1237047

 

Hvis det stemmer er ikke multitouch akkurat grunnleggende for å bruke en smarttelefon, er det vel?

:)

 

Ja for det jeg sa over 2 år og 3 måneder siden siden er jo virkelig det samme som jeg mener i dag :roll:

 

Men hey, dere Apple karer som bare MÅ bruke iPhone med en hand, da kunne jo denne 'One Finger Zoom' greia passet bedre for dere.

 

Og ikke kom å si at det er patentsystemet sin feil at dette skjer. For alle kan bruke huet og ikke missbruke patentsystemet. Dem som missbruker dem er noen dønn useriøse patent trolls.

 

Hvordan mener du at Apple ikke bruker huet her?

 

Hmmm, tenker Apple. Skal vi vurdere for og imot: På den ene siden har vi markedet som mener at vi er verdens mest verdifulle selskap. På den andre siden har vi Vindicator og andre forumbrukere verden rundt som mener at vi er noen "dønn useriøse patent trolls". Hva skal vi bry oss mest om?

 

Geir :)

 

Om man tenker penger, penger, penger og atter penger (som Apple forøvrig kun gjør i dag), så er det vel kanskje ikke så dumt det Apple gjør. Men tenker man videreutvikling i markedet, så er det en jæææææævlig dårlig ide å bare gå å ta patent på noe som er ekstremt grunnleggende i dag.

 

Så derfor er det idiotiskt å bare ta patent på multi-touch og runde hjørner og svart overflate.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Men det var du som fremmet One finger zoom og disset multitouch på tross av at du selv ga telefonen et minus for at den manglet multitouch i testen din.

 

Jeg disset ikke multi-touch. Jeg bare sa at denne 'One finger zoom' greia ville bli en bra erstatter til XPERIA X10 som ikke hadde multi-touch. Men Xperia X10 hadde ikke fullverdig multi-touch da. Den manglet noen funksjoner i multi-touch som Desire hadde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...