Gå til innhold

Apple knuste Samsung i retten


Anbefalte innlegg

Leser nå at apple og google har hatt møter og skal møtes i fremtiden for å forsøke å bli enige patentkrigen. Kanskje de får sammen en krysslisensiering. Google får jo om ett år eller 2 notification patenten, og den vil nok gjerne Apple låne.

Her har man da muligheten til å jobbe fremover istedet for å saksøke i hytt og pine og drive både innovasjonsfiendtlig og forbrukerfiendtlig patentkrig.

Ja det er vel derfor de snakker sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google syntes samsung la seg for nært Apple i design og ba de designe telefonene sine annerledes. Android fansen ler.

Rettssaken er i gang, Apple kan umulig vinne ler android fansen.

Samsung taper rettssaken og kaller inn til krisemøte. Android fansen ler det hele bort.

Stopp å le. Dette er alvor, samsung er tatt i å kopiere Apple på en rekke områder. Google advarte dem, men samsung hørte ikke etter. Designpatenter er lov, samsung har dem og ville nok brukt dem om de fikk muligheten.

 

Leser nå at apple og google har hatt møter og skal møtes i fremtiden for å forsøke å bli enige patentkrigen. Kanskje de får sammen en krysslisensiering. Google får jo om ett år eller 2 notification patenten, og den vil nok gjerne Apple låne.

 

Hvem er disse som ler? Det er umulig å forholde seg til slike "teppeuttalelser" når det ikke pekes på konkrete ting folk har sagt. Ikke tror jeg alle "androidfans" er en homogen gruppe heller. Tror du?

 

Personlig ser jeg med bekymring på at endel tåplig patenter får råde, jeg synes ikke ett rettsystem på skakke er spesielt vittig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle spille fandens advokat kunne jeg sagt følgende om Trip Trapp stolen:

"Latterlig banalt, en tiåring kunne kommet på det der. Stolen ligner jo på enhver enkel kjøkkenstol, med sete og ryggstø. Og høydejusterbare hyller har vi alle sett før. Designet er jo så enkelt og selvfølgelig et det aldri burde fått noen beskyttelse av patenter eller opphavsrett. Hvem som helst med litt tresløyderfaring kunne snekret sammen den stolen på en times tid, med et par planker, en kryssfinérplate og noen enkle verktøy."

Da hadde du vært en forbanna dårlig advokat, for "hvem som helst kunne gjort det der" er ikke et relevant argument mot et patents gyldighet så lenge ingen rent faktisk gjorde det. Hele greia er jo at før tripp trapp-stolen kom hadde ingen sett noe lignende før.

Lenke til kommentar

Eller så beviser det at Samsung faktisk har gått litt vell langt når de har hentet inspirasjon fra Apple sine produkter og løsninger?

 

Men for all del, går ikke ting i rettsystemet den veien du mener er er riktig så må det jo for all del være noe galt med hele systemet...

Og voila, du skjønner kanskje selv nå at det ikke finnes noen fasit på dette? Både Samsung og Apple bruker ting fra hverandre (og fra mange andre). Det som skiller forskjellige firmaer er hvor mye tid de vil bruke på å saksøke i hytt og pine for å forsøke å bremse markedet og andre aktører.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men for all del, går ikke ting i rettsystemet den veien du mener er er riktig så må det jo for all del være noe galt med hele systemet...

Alternativt; om det går den veien du ønsker så må jo alt være tipp, topp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I det siste er det vel 1 seier til apple og 1 til samsung, samt uavgjort. Det viser vel at selv om det kanskje er litt forskjellig patenter muligens (har ikke sett på hva sakene har dreid seg om - det overlater jeg til 'ekspertene' og de er vel uenige også, så ...), så er vel det også litt avhengig hvor saken(e) kommer opp.

 

Håper virkelig de kommer til fornuft snart. Spesielt på saker som går på design. Her bør de lære av bilbransjen - de kopierer/ser etter andres design og man ser ikke sak etter sak der.

Lenke til kommentar

Det finnes en del eksempler fra bilbransjen på liknendene rettstvister som en del av de man ser mellom Apple og Samsung. Her er et av dem:

 

http://carscoop.blog...n-sales-of.html

 

Og også i den saken har det forøvrig variert litt fra land til land med tanke på hva utfallet ble til slutt:

 

http://www.bmwblog.c...inese-x5-clone/

 

Et par andre eksempler:

 

http://www.worldcarfans.com/10712072925/chinese-smart-clone-humiliated-with-debut-in-parking-lot-at-bologna

 

http://rumors.automo...one-134654.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kineserne er jo helt ekstreme på kopiering, og legger ikke skjul på det heller.

Raskt søk på kinesiske iphone kloner: https://www.google.com/search?q=chinese+iphone+clone&hl=en&safe=off&rlz=1C1CHFX_enUS499US499&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Dq1AUI3XMOrQ4QTZp4GYDg&sqi=2&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=2486&bih=1355

 

Er jo ikke lenge siden det ble avslørt en falsk Apple store der nede heller. Men kina virker litt spesiell når det gjelder dette med ren kopiering, spesielt om du tar i betraktning måten dette nærmest beskyttes av det kinesiske rettssystemt.

Lenke til kommentar

S2 og iPhone kan sikkert forveksles på avstand om man aldri har sett de før. Mener å huske at ett argument benyttet var at Bestbuy hadde en rekke klager fra folk som trodde de hadde kjøpt en apple iphone når de i realiteten hadde kjøpt en samsung S2.

 

Personlig mener jeg at man da har et intelligens problem når det står samsung på fronten av telefonen, og meget klart på esken. Revnende likegyldig av trade dress som Apple bruker som argument da alle telefoner jeg kan huske å ha kjøpt har vært pakket på tilsvarende måte, både fra Samsung, HTC, Sony Ericsson og Nokia.

Lenke til kommentar

Når det gjelder iPad er navnet på vei til å bli en felles betegnelse over tablets.

Best Buy har visst fått igjen en del Tab 10.1 da kundene trodde det var iPads.

http://www.complex.com/tech/2012/07/best-buy-customers-returned-samsung-galaxy-tab-because-they-mistook-it-for-ipad

 

Mange vet sikkert ikke at iPad produseres kun av Apple, og tror de er de samme, bare forskjellige produsenter.

Det samme kan sikkert ha skjedd med telefoner, det er ikke store forskjellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...