Gå til innhold

Windows 8 får egen PC-bygger-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lisenshysteriet til MS tar visst aldri slutt. De vet jo knapt selv hva som er lov i de ulike lisensieringene og de gir seg tydeligvis ikke. Løsningen på ethvert problem ser alltid ut til å være flere lisensvarianter.

Lenke til kommentar

Fint at Microsoft gjør dette. Det fyller et hull i lisensmodellene deres som sikkert mange blir glade over. Men... skulle ikke Windows 8 bli "grisebillig"?

 

Dersom Windows 8 legges på riktig prisnivå, burde ikke dette være et issue.

 

Videre vil jeg anbefale de fleste entusiaster å se om de kan benytte TechNet lisenser. "fritt valg på øverste hylle" for ca 1000kr pr. år burde være en mye bedre deal for de fleste entusiaster...

 

Selv hadde jeg ikke klart meg uten :-)

Lenke til kommentar

"OEM-lisensen er forbeholdt maskinvareprodusenter, som leverer maskinene sine med operativsystemet forhåndsinstallert."

 

Til og med Windows Vista:

 

The specific clause found in prior OEM editions of Windows is as follows:

 

"OEM system builder software packs are intended for PC and server manufacturers or assemblers ONLY. They are not intended for distribution to end users. Unless the end user is actually assembling his/her own PC, in which case, that end user is considered a system builder as well."

 

Fram til men ikke til og med Windows 7 er du i følge EULA'en en OEM dersom du bygger din egen PC.

Lenke til kommentar

En liten ting til...

Microsoft ser en framtid som mange av Metro-skeptikerne ennå ikke har sett...

 

Touchgrensesnittet kommer til å endre hvordan folk jobber... Rekk opp hånden alle Metro-skeptikere som har siklet over grensesnittet i Minority Report osv.

 

Microsoft kjøpte forresten Jeff Han og gjengen hans for ikke lenge siden også?`

 

MS ønsker å distansere seg / lede utviklingen innen touchmediet, og den neste naturlige endringen er total og god støtte for det i OSet.

 

Kom tilbake og klag på Windows 8 etter alle programmer og alle grensesnitt har flyttet seg inn i touch-æraen.

 

Da skjønner du hva som egentlig ligger bak...

 

PS. ikke bli overrasket om du i nær framtid går til anskaffelse av en touchskjerm og at du faktisk ender opp med å like grensesnittet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

slik jeg leser det du skriver mellom linjene så er du misfornøyd fordi brukergrensesnittet er uvandt. Jeg har ikke testet w8 så det kan godt hende jeg sier det samme som deg men gi det litt tid så faller det litt på plass.

 

Jeg er misfornøyd fordi brukergrensesnittet er ubrukelig. Når jeg skal starte et program, er det rimelig bortkastet å bli kastet inn i et fullscreen-interface som tar deg helt ut av hva du gjorde, for så å trykke på ikonet som gjør at du blir tatt tilbake til skrivebordet når programmet åpner.

 

Metro fremstår for meg som et touchscreen-grensesnitt, ikke et desktop/laptop-grensesnitt.

Det er riktig at metro i hovedsak er utvilket slik at det skal fungere godt med en touchscreen, men å si at det ikke fungerer på en desktop er slik jeg ser det svada. Jeg kjører W8 i drift på jobb med 4 24" skjermer og har gjort det siden release dag. At metro dekker hele skjermen fremfor en flikk nederst til venstre er overhode ikke problematisk i mine øyne. Med metro apps kan jeg faktisk ved å klikke på startknappen få en hel masse informasjon ved ett enkelt klikk. Ellers bruker jeg svært liten tid i menyen for å lete etter programmer. De jeg bruker ofte har jeg organisert i bolker, ellers så går det i trykk, skriv, enter og programmet kjører. Selve metrogrensesnittet er slik jeg ser det faktisk på mange måter smart. Det man kan måtte bruke litt tid på er å jobbe samtidig med både x86 og metro apps, som kan ta litt tid å få gangen i. Alt i alt fungerer W8 utmerket når man lærer seg til hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Lisenshysteriet til MS tar visst aldri slutt. De vet jo knapt selv hva som er lov i de ulike lisensieringene og de gir seg tydeligvis ikke. Løsningen på ethvert problem ser alltid ut til å være flere lisensvarianter.

Fordelen med at de ikke vet alt selv er at du kan spørre en tre fire lisenspersoner hos MS hvordan ting fungerer, for så å velge den versjonen som passer deg selv best :p
Lenke til kommentar
Fram til men ikke til og med Windows 7 er du i følge EULA'en en OEM dersom du bygger din egen PC.
Målet her er å skille mellom OEM-leverandører som Dell og hjemmebyggeren for å komme rundt EU og andres krav i fremtiden. PUL-versjonen blir nok på samme måte som fullversjonen en "EU"-versjon mens OEM blir som i dag bundlet med Microsofts applikasjoner, da ferdigkonfigurerte maskiner ikke er dekket av EU's krav til applikasjonsbundling.

 

Touchgrensesnittet kommer til å endre hvordan folk jobber... Rekk opp hånden alle Metro-skeptikere som har siklet over grensesnittet i Minority Report osv.
Ingen som vet hva de snakker om har siklet over det. Allerede på 70-tallet viste forskning (og senere stadig bekreftet) at en vertikal arbeidsflate er omtrent øyeblikkelig RSI, det gjelder også styremekanismer hvor utstrekte armer ikke har annen støtte enn i skuldrene. Det er grunnen til at vi de siste 40 årene ekstremt skjeldent ser hengende touch-paneler, joysticker eller gesture-kontrollere (tenk Kinekt) for bruk over lengre tid. De er rett og slett vanskelige å bruke over tid uten å pådra deg slitasjeskader. Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 7
Lenke til kommentar
OEM-lisensen er forbeholdt maskinvareprodusenter, som leverer maskinene sine med operativsystemet forhåndsinstallert.

Ettersom butikkversjonen er særdeles mye dyrere enn de andre versjonene, tyr mange hjemmebyggere til en OEM-lisens likevel, og overser den lille setningen i lisensavtalen som sier at operativsystemet er bundet til én spesifikk datamaskin, og ikke kan overføres til et annet system.

Som andre er inne på er det helt greit å kjøpe en OEM lisens som slutt bruker, så dette er ikke nøyaktig nok. Den eneste begrensningen man får er at man kan ikke flytte OS til en annen maskin, eller bytte for mange deler i den samme maskinen (da vil Windows regne det som en ny maskin). Man får heller ikke support.

 

--

 

MS har som mål å komme med ny Windows utgave hvert 3. år. En retail utgave koster ca dobbelt av en OEM (sist jeg sjekket). Jeg har oppgradert pc'en ca hvert 3-3,5 år. Da må jeg bruke samme Windows utgave i mer enn 6-7 år før en retail utgave lønner seg (ved mitt behov).

Er hyggelig at det kommer en lisens som er litt mer smidig enn OEM, men så kommer det an på prisen hva som vil passe best for meg.

Lenke til kommentar
Touchgrensesnittet kommer til å endre hvordan folk jobber... Rekk opp hånden alle Metro-skeptikere som har siklet over grensesnittet i Minority Report osv.
Ingen som vet hva de snakker om har siklet over det. Allerede på 70-tallet viste forskning (og senere stadig bekreftet) at en vertikal arbeidsflate er omtrent øyeblikkelig RSI, det gjelder også styremekanismer hvor utstrekte armer ikke har annen støtte enn i skuldrene. Det er grunnen til at vi de siste 40 årene ekstremt skjeldent ser hengende touch-paneler, joysticker eller gesture-kontrollere (tenk Kinekt) for bruk over lengre tid. De er rett og slett vanskelige å bruke over tid uten å pådra deg slitasjeskader.

Her rir nok MS fleire hester samtidig. Mobil på 5" og nettbrett på 10" er for små til fullverdig tastatur, men det finnes, touch er beste alternativet. For stasjonere PC'er er nok dette bordet som MS var med å utvikle: samsung-sur40 og multiskjerm målet for kontorbruk. Det er ikkje umulig at man snart vil finne PC bord for nedsenkbar skjerm som for 15 år sidan tilsvarande denne , men for flatskjerm med touch (og høgdejustering for vinkel) i stadenfor tastatur og standard flatskjerm for billedvisning. Legg til Kinect og stemmestyring for visning på TV og prosjektor og man har noko som kan fungere for alle og utan meir slitasjeskader enn i dag. Når nettbrett blir ca 15" eller laptoppen får 2 skjermer der 1 erstatter tastaturet og får touch er jobben gjort. 1 OS alle datamaskinstørrelser frå mobil til storskjerm, enorme kostnadsbesparelser for programvare og OS utvikling/vedlikehold. Tross alt OS'ets jobb er å være bindeleddet mellom inndata frå: tastatur, mus, touch, kamera, tegneplate, DVD-spelar, etc, programer som office, CAD etc, utdata til skjerm, printar, høgtalarar, HDD, etc. MS Win8, Linux Ubuntu 12.10 og Apple OSX 10.9? vil alle ha større og større fokus på alle desse inn og utdata metodane. Samme kritikk som på Win95 for meir mus og mindre tastatur har me alt for fokus på touch, og ja det ser ut til å bli eit lite helvete å finne fram, men dette vil bli forbedra via 3djepart eller MS eigne oppdateringer eller App'er.

 

MS sin største feil og suksess er nettbutikken. Feil fordi alternative programvarer blir vanskelig tilgjengelige, pris og bøter i milliardklassen venter, men også suksess fordi som ved Apple Store og Linux Software Center blir mange programmer enkelt tilgjengelig. Taparen: mindre programvareprodusenter.

 

Konklusjon: Win8 medfører dyrare stasjonere PC'er pga ny pult og ny touch skjerm, men gjer det enklare å jobbe på tvers av plaformane. Det blir himmel og helvete på samme tid, og det her på denne jord.

 

Microsoft PUL? Just kidding....kan bli många sättningar av det här i Norge. Intressant "vri" från MS detta.

Norsk lisens: MS W8, PUL SB NO! :eek::omg::whistle: Ikkje prøv å lese dette høgt heime (eller andre plasser for den saks skuld)...

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke vurdert å lage en versjon av Win 8 hvor man ikke har denne fullscreen metro stilen (eller windows 8 stilen, som MS vil at man skal kalle det) og bare har vanlig desktop?.. med start meny.

Har selv testet Win 8, og jeg syns det var helt greit og vendte meg til det å ikke ha den vanlige startmenyen, men altså det virket ganske så unødvendig å ha denne fullscreen metro greia, men det så jo stilig ut da (i min mening)

Men er ganske så enig i at Win 8 er heller noe for tablets og touch skjermer enn det er for stasjonære pcer.

Liker Win 7 og kommer nok til å beholde det med mindre MS gir ut en versjon uten all den metro bullshiten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Konklusjon: Win8 medfører dyrare stasjonere PC'er pga ny pult og ny touch skjerm, ...

Jeg ser liksom ikke meg selv sitte å skrive kode ved å kline finga oppi en skjerm, uansett om skjermen er horisontal eller ei.

Det må da dessuten føre til noen håpløse arbeidsstillinger rundt omkring ?

Lenke til kommentar

Konklusjon: Win8 medfører dyrare stasjonere PC'er pga ny pult og ny touch skjerm, ...

Jeg ser liksom ikke meg selv sitte å skrive kode ved å kline finga oppi en skjerm, uansett om skjermen er horisontal eller ei.

Det må da dessuten føre til noen håpløse arbeidsstillinger rundt omkring ?

 

Arbeidsstilling: Som for dagens tastatur, men uten tasteresponsen.

 

Man kan like eller hate touch grensesnittet i Win8 (eg er også skeptisk), men eg ser/forstår MS sin plan/tankegang. Du og eg er "gamlinger". Spør 5 eller 10-åringane om foretrukken interface. Spør 3D desigaren som presenterer 3D modellen for kunde og zoomer inn og roterer modellen om han vil ha dette på møterommet. Som programmerar er du ikkje målgruppa for dagleg bruk. Skuleelever for multimedia lærebøker (nettbrett), bilde og CAD behandlig for stasjonær-PC, og nettsurfing på tvers av platformane. Mål: Win9 i 2015 skal være musfri. Win8 er overgangen. Så får me sjå om Steve Jobs og Bill Gates får rett i at dette er framtida, eller om du og eg som brukarar er bremseklosser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Arbeidsstilling: Som for dagens tastatur, men uten tasteresponsen.

Hmm... Skal en unngå å se ned hele tiden (ulevelig nakkestilling) må en ha to (eller flere) skjermer hvor den ene bare brukes som tastatur. Da kan en jo likegodt sitte med dagens tastatur...

(og jeg da, som bare bruker mekaniske tastaturer pga respons... Har tilogmed android tlf med tastatur)

Du og eg er "gamlinger". Spør 5 eller 10-åringane om foretrukken interface. Spør 3D desigaren som presenterer 3D modellen for kunde og zoomer inn og roterer modellen om han vil ha dette på møterommet. Som programmerar er du ikkje målgruppa for dagleg bruk. Skuleelever for multimedia lærebøker (nettbrett), bilde og CAD behandlig for stasjonær-PC, og nettsurfing på tvers av platformane.

Det er godt for mye og kun ha en inn/ut enhet, men ikke for alt.

Mål: Win9 i 2015 skal være musfri. Win8 er overgangen. Så får me sjå om Steve Jobs og Bill Gates får rett i at dette er framtida, eller om du og eg som brukarar er bremseklosser.

Kan godt hende musa blir borte, men den må erstattes av noe annet enn kun touch. Øyestyrt musepeker og tastatur kunne jeg levd med. Tastaturet kan evt. erstattes med hjernebølge analysator eller noe i den retning.

Armveiving på flatskjerm er nok moderne, men blir ikke spesielt praktisk for alle av den grunn.

 

Ikke ser det spesielt smart ut heller når folk bedriver gymnastiske øvelser foran 65" fordi det er moderne å mangle fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Nei, Win 8 blir nok en fiasko, årsaken er at folk ønsker ikke samme grensesnitt på desktopen som de har på mobilen sin.

I tillegg går det allerede rykter innad i server og bedriftsmarkedet at MS allerede vurderer å kaste ut Metro (Kan like så greit fortsette å bruke dette negative ordet på samme måte som Vista og Ubuntu's Unity er forbundet med negative ting) og sette inn den klassiske start menyen og tradisjonell desktop.

 

Mus og tastatur er bare overlegen, man må blåse opp ikoner og innhold på skjermen noe så inni helv for å kompensere for fingrenes mangel på presisjon, og har man mye innhold som skal opp, ja da sliter touch rimelig raskt.

Eneste løsningen på det problemet utenom astronomisk store skjermer er at touch da kan lese hva du ønsker via tankene dine og deretter tolke ditt trykk korrekt, men er vi først der med teknologien, hvorfor i pokkern skal vi da innom touch?

Touch ville jo i den situasjonen bare blitt en elendig og unødvendig mellommann.

Lenke til kommentar

Nå er Metro-heter-ikke-lengre-Metro Microsofts første versjon av grensesnittet som er optimalisert for fingerfettede skjermer, så det er naturlig å regne med at neste versjon av Windows har fått hamra unna mange barnesykdommer. De går nok for langt denne gangen, og vil fikse problemer med tastaturstyrt bruk etterhvert.

 

Ellers mister de den delen av kundegruppa si som alle andre får hjelp hos, ekspertbrukerne.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...