Gå til innhold

Windows 8 får egen PC-bygger-lisens


Anbefalte innlegg

At en teknologi finnes (og er definitivt kul) betyr ikke at den gir bedre produkter.

 

Frå dine linker ser man følgande kritiske punkter frå dei som har testa og gitt tilbakemelding:

 

(...)

 

 

Beklager at det tok lang tid før jeg fikk svart, men jeg har vært bortreist.

 

Jeg mener selv at jeg i forrige innlegg har oppsummert disse personers kritiske punkter som avdekker hvordan teknologien ikke er bedre enn forløperen.

 

Ting som at det virtuelle tastaturet er dårlig eller at Windows 7 ikke er optimalisert for touch har jeg ikke brukt mot teknologien, for poenget var at ny teknologi ikke nødvendigvis er bedre selv om det er kulere. At det fantes andre kritiske punkter som går på OS og programvare regnet jeg da ikke som spesielt viktig, da dette må regnes som "barnesykdommer" i denne sammenhengen. Men det er andre ting å plukke ut der, som at to skjermer faktisk nødvendigvis blir dobbelt så tungt, dobbelt så dyrt, dobbelt så sårbart og bruker dobbelt så mye strøm som én skjerm. Et tastatur er billig, lett, og bedre å skrive på. Dermed KAN ikke et virtuelt tastatur på noe tidspunkt bli bedre på alle punkter. Det er klart at en ekstra skjerm gir mange ekstra muligheter, men et tastatur er bedre på å være et tastatur.

 

Personlig er eg meir overaska over at kommentarane ikkje var meir negative då touch og win7 programmer ikkje er "brukarvenlige" i sammen, og touch som tastatur er uvant, men så var dessesom du påpeiker over normalen interesert i touch.

 

Jeg er ikke motstander av input gjennom skjermen. Jeg har faktisk investert mangfoldige "ekstra" tusen på en Windows XP tabletPC i sin tid, som har en trykksensitiv skjerm som kun virker med en spesiell stylus. Det at applikasjonene ikke er tilpasset touch på samme måte som på en mobiltelefon var aldri naturlig å reagere på. Men så brukte jeg Galaxy Tab en stund, og da først begynte det å føles galt å bruke scrollbarene til å scrolle med. Men på en PC er det uansett mer effektivt å bruke piltastene, så det vil være forskjell fra person til person hvor mye man reagerer på "manglende funksjonalitet sammenlignet med framtidige produkttyper". Bortsett fra scrolling er det faktisk fortsatt ingenting jeg savner av touch-funksjonalitet i XP. Heller ikke zooming, da jeg bruker tastaturet også på det.

 

Poenget med forrige avsnitt var dette:

dersom man ikke er opplært til å bruke touch-funksjonalitet, men har erfaring med å bruke "ikke-touch"-funksjonalitet tenker man aldri over at et produkt mangler touch-funksjonalitet. Det er først når man har sammenligningsgrunnlag (eller ikke har erfaring med noen av delene) at man tenker på det. Og hvis man kjøper et produkt man VET ikke har touch, er man gjerne ganske tilgivende. Så kanskje ikke så rart at de ikke trakk fram akkurat det. Tror jeg.

 

MS har i forbindelse med Win8 OS'et hatt konsolidering av OS i tankane og basert på proseseringskraft er det liten grunn til ikkje å utføre dette.

 

Vet du, der er jeg faktisk helt enig. Jeg har ønsket meg desktop-OS på mobiltelefonen min en stund, og når jeg så faktisk fikk det i et oddeprodukt fra Nokia, så var det faktisk definitivt rett.

 

Utfordringen har nok vore (...) grensesnitt? (...) Løsningen vart 2 grensesnitt. Det nye Win8 og det gamle Win7 på samme måte som terminalvinduet i Win95 gav DOS tilbake.

 

Her er jeg en av de som mener at løsningen ikke ble god. Normalt ville jeg tenkt at dette blir rettet opp i neste versjon av Windows, på samme måte som mye av det som var svakt med Vista ble rettet opp, men når Steve Ballmer går ut og sier at PC'n er død, så sier det meg noe om fokus og prioriteringer. Det er 100% rosasky mobil computing som gjelder, ikke å forbedre/bugfikse den gamle plattformen.

 

 

Eg konkluderer med at:

- Me har ulike holdninger til endringer, men er enige i at ikkje alle endringer er like velkomne/ønska.

- Fokuset på 1 felles OS på tvers av brukaranes bruksområder har ført til mindre gode overgangsløsningar.

- Våre hender vil også i framtida være viktigaste interface mot datamaskina enten det blir touch på plate, på tastatur eller vinking til bevegelsessensorer.

 

Jeg er kjempepositiv til endringer. Det er hyper og forverringer jeg ikke er så positiv til. Jeg er kjempepositiv til å slå sammen Windows på desktop og på mobile enheter. Det jeg ikke er positiv til er å ødelegge Windows på desktop i samme prosessen, eller blåkopiere bakdelene med det mest lukkede "økosystemet" i samme slengen. Og jeg er negativ til å slå fingertuppene mot en hard glassflate flere hundre ganger i minuttet, men jeg er positiv til å blande inn nye fordeler med gamle. Windows 8 vil ha mange touch-relaterte fordeler i forhold til Windows 7.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nesten litt nekroposting der tommyb men ja, så langt i diskusjonen må jeg si meg enig, dessverre for arbeid har vi ikke noen gode erstattere til mus og tastatur, dette tror jeg ikke vil forandre seg før maskinen kan lese tankene våre.

Vil i allefall ikke ha noe Babylon 5 Crusade type kontroll system (Må hoppe å sprette rundt for å snu på en turret om du har sett spinoff filmen.) det blir for lite produktivt i lengden.

Lenke til kommentar

Beklager at det tok lang tid før jeg fikk svart, men jeg har vært bortreist.

Jeg mener selv at jeg i forrige innlegg har oppsummert disse personers kritiske punkter som avdekker hvordan teknologien ikke er bedre enn forløperen.

Ting som at det virtuelle tastaturet er dårlig eller at Windows 7 ikke er optimalisert for touch har jeg ikke brukt mot teknologien, for poenget var at ny teknologi ikke nødvendigvis er bedre selv om det er kulere. At det fantes andre kritiske punkter som går på OS og programvare regnet jeg da ikke som spesielt viktig, da dette må regnes som "barnesykdommer" i denne sammenhengen. Men det er andre ting å plukke ut der, som at to skjermer faktisk nødvendigvis blir dobbelt så tungt, dobbelt så dyrt, dobbelt så sårbart og bruker dobbelt så mye strøm som én skjerm. Et tastatur er billig, lett, og bedre å skrive på. Dermed KAN ikke et virtuelt tastatur på noe tidspunkt bli bedre på alle punkter. Det er klart at en ekstra skjerm gir mange ekstra muligheter, men et tastatur er bedre på å være et tastatur.

 

Det er OK. Tilfeldig at eg dumpa borti tråden då eg trudde den var død.

Logger skjeldan inn så det kunne tatt lang tid før eg hadde svart.

 

Tråden tar utgangspunkt i Win 8 OS'et (med alle negative kommentarer rundt dette), og eg har svart med det utgangspunktet, og kvifor Win8 er som det er på godt og vondt. Mange kommenterer utan å sjå det store bildet og potensialet i dette, men fokuserer på det negative, eg prøvde i mitt første innlegg å forklare, og har fått stor motstand for å forsvare Microsoft sine valg. Touch skjerm er til PC ser eg kun som konsekvens av "1 OS for alle bruksområder" ikkje målet.

 

Mange av dei negative kommentarane frå dei som har kjøpt, testa og kommentert handler om softwareproblemer under Win7 og andre hardware problemer enn touch skjermen, og at brukaropplevelsen ved touch og Win7 er dårligare enn touch og Win8 fordi desse ikkje er optimaliserte. Beklager dersom det ikkje kjem godt nok fram at eg tenker med utgangspunkt i OS'et og ikkje touchskjermen. 2 skjermer og batterilevetid ser eg som ein prioriteringssak mellom brukstid og tilpassingsmuligheter i programmer. Enkelte prioriterer stasjonær PC, andre bærbar og andre igjen touch skjerm og andre igjen kombinasjon. Ulike krav, ulike prioriteringer.

 

Jeg er ikke motstander av input gjennom skjermen. Jeg har faktisk investert mangfoldige "ekstra" tusen på en Windows XP tabletPC i sin tid, som har en trykksensitiv skjerm som kun virker med en spesiell stylus. Det at applikasjonene ikke er tilpasset touch på samme måte som på en mobiltelefon var aldri naturlig å reagere på. Men så brukte jeg Galaxy Tab en stund, og da først begynte det å føles galt å bruke scrollbarene til å scrolle med. Men på en PC er det uansett mer effektivt å bruke piltastene, så det vil være forskjell fra person til person hvor mye man reagerer på "manglende funksjonalitet sammenlignet med framtidige produkttyper". Bortsett fra scrolling er det faktisk fortsatt ingenting jeg savner av touch-funksjonalitet i XP. Heller ikke zooming, da jeg bruker tastaturet også på det.

 

Valget ditt av WinXP tablet-PC er eksempel på prioriteringen eg viser til i forrige avsnitt.

 

Poenget med forrige avsnitt var dette:

dersom man ikke er opplært til å bruke touch-funksjonalitet, men har erfaring med å bruke "ikke-touch"-funksjonalitet tenker man aldri over at et produkt mangler touch-funksjonalitet. Det er først når man har sammenligningsgrunnlag (eller ikke har erfaring med noen av delene) at man tenker på det. Og hvis man kjøper et produkt man VET ikke har touch, er man gjerne ganske tilgivende. Så kanskje ikke så rart at de ikke trakk fram akkurat det. Tror jeg.

 

Som du beskriver: Inntastings metode (mus, tastatur, touchskjerm etc) i forhold til din bruk danner opplevelsen, og det er kjernen i "problemet" for mange. MS-DOS var basert på tastatur, Win95 på mus, og Win8 på touch, har du ikkje eller ikkje er forberedt får du utfordringer, men det blir lettare utan touch og med mus i Win8 enn det var utan mus og med tastatur i Win95.

 

Vet du, der er jeg faktisk helt enig. Jeg har ønsket meg desktop-OS på mobiltelefonen min en stund, og når jeg så faktisk fikk det i et oddeprodukt fra Nokia, så var det faktisk definitivt rett.

 

Godt me er enige på dette punktet.

 

Her er jeg en av de som mener at løsningen ikke ble god. Normalt ville jeg tenkt at dette blir rettet opp i neste versjon av Windows, på samme måte som mye av det som var svakt med Vista ble rettet opp, men når Steve Ballmer går ut og sier at PC'n er død, så sier det meg noe om fokus og prioriteringer. Det er 100% rosasky mobil computing som gjelder, ikke å forbedre/bugfikse den gamle plattformen.

 

Google, Facebook, Apple, Microsoft, Steam etc. har nettsky som fokusområder pga dette gir kontroll over brukarane. OS'et får nok fortsatt prioritet, men trenden går mot nett-OS der PC'en kunn er ein dum terminal. Win 8 (Metro) er eit skritt på denne veien, men det blir Win10 som blir 100% abonnent teneste på nett, Win 9 blir avstengning av Win95 grensesnittet. Xbox Live er prøveballongen for abonnent virksomheten.

 

Jeg er kjempepositiv til endringer. Det er hyper og forverringer jeg ikke er så positiv til. Jeg er kjempepositiv til å slå sammen Windows på desktop og på mobile enheter. Det jeg ikke er positiv til er å ødelegge Windows på desktop i samme prosessen, eller blåkopiere bakdelene med det mest lukkede "økosystemet" i samme slengen. Og jeg er negativ til å slå fingertuppene mot en hard glassflate flere hundre ganger i minuttet, men jeg er positiv til å blande inn nye fordeler med gamle. Windows 8 vil ha mange touch-relaterte fordeler i forhold til Windows 7.

 

Den støtter eg heilt, og du traff poenget mitt: Win8 har både gode og negative sider:

Pluss for 1 OS fleire platformer, minus for lukka økosystem.

Touch som inntastingsskjerm ER fordelaktig for enkelte, ubrukelig for andre, men valget er ditt, OS er eit (dårlig?) forsøk på å integrere alle input metoder.

Shortcut på Win95 og App-linken i Win8 ER for alle praktiske formål praksis det samme.

Det er IKKJE nødvendig å fjerne alle gode sider med Win95 desktoppen av den grunn.

 

Det var nesten litt nekroposting der tommyb men ja, så langt i diskusjonen må jeg si meg enig, dessverre for arbeid har vi ikke noen gode erstattere til mus og tastatur, dette tror jeg ikke vil forandre seg før maskinen kan lese tankene våre.

Vil i allefall ikke ha noe Babylon 5 Crusade type kontroll system (Må hoppe å sprette rundt for å snu på en turret om du har sett spinoff filmen.) det blir for lite produktivt i lengden.

 

Tankeleer maskina er på vei:

http://www.teknofil.no/artikler/tester-tankeleser/110998

Gje den 20 til 30 år så er den i PC butikken, i det virituelle hjørnet.

 

I mellomtida blir det hopp og sprett med Kinect/Kinetre.

http://www.hardware.no/artikler/microsoft-pc-en-er-dod/112466

 

Tastaturet og musa vil nok eksistere så lenge USB-kontakten er med oss.

 

Til begge:

Me er nok meir enige enn diskusjonen kan gje inntrykk av.

Win8 er/blir langt frå optimalt, men blir bedre enn "hylekoret" vil ha det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...