Gå til innhold

Windows 8 får egen PC-bygger-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har vel altid hatt friheten til å installere Linux selv på nye maskiner. selvbyggere har vel alltid hatt den friheten med å velge hva de skal ha på maksinen.

 

selvbyggere ja. men hva om jeg vil ha Linux men ikke orker/kan bygge selv. har prøvd alle lokale el kjede (lefdal, expert,siba, elkjøp osv) men det går ikke ann å kjøpe ferdig pc uten fuckings windows

Lenke til kommentar

Du har vel altid hatt friheten til å installere Linux selv på nye maskiner. selvbyggere har vel alltid hatt den friheten med å velge hva de skal ha på maksinen.

 

selvbyggere ja. men hva om jeg vil ha Linux men ikke orker/kan bygge selv. har prøvd alle lokale el kjede (lefdal, expert,siba, elkjøp osv) men det går ikke ann å kjøpe ferdig pc uten fuckings windows

Du kan kjøpe en eplemaskin, den kommer uten Windows :p Asus eee kom i alle fall med alternativ til Windows. Så det finnes. Windows er like vell det folk flest vil ha i dag, og markedskreftene rår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidsstilling: Som for dagens tastatur, men uten tasteresponsen.

Hmm... Skal en unngå å se ned hele tiden (ulevelig nakkestilling) må en ha to (eller flere) skjermer hvor den ene bare brukes som tastatur. Da kan en jo likegodt sitte med dagens tastatur...

(og jeg da, som bare bruker mekaniske tastaturer pga respons... Har tilogmed android tlf med tastatur)

Det er heile poenget, touch skjermen erstatter tastatur og mus på stasjonære PC'er, ikkje som hovedskjerm. Men den er hovedskjerm for mindre produkter der tastaturet blir uforholdsmessig stort.

 

Du og eg er "gamlinger". Spør 5 eller 10-åringane om foretrukken interface. Spør 3D desigaren som presenterer 3D modellen for kunde og zoomer inn og roterer modellen om han vil ha dette på møterommet. Som programmerar er du ikkje målgruppa for dagleg bruk. Skuleelever for multimedia lærebøker (nettbrett), bilde og CAD behandlig for stasjonær-PC, og nettsurfing på tvers av platformane.

Det er godt for mye og kun ha en inn/ut enhet, men ikke for alt.

Ulike behov, ulike krav. Eg argumenterer kun for kvifor det utvikler seg slik, ikkje for at alle har behovet. Joystick blir fortsatt brukt av enkelte, men når brukte du den sist framfor bruk av mus?

 

Mål: Win9 i 2015 skal være musfri. Win8 er overgangen. Så får me sjå om Steve Jobs og Bill Gates får rett i at dette er framtida, eller om du og eg som brukarar er bremseklosser.

Kan godt hende musa blir borte, men den må erstattes av noe annet enn kun touch. Øyestyrt musepeker og tastatur kunne jeg levd med. Tastaturet kan evt. erstattes med hjernebølge analysator eller noe i den retning.

Mange muligheter, enkelte meir sansynlige enn andre.

 

Armveiving på flatskjerm er nok moderne, men blir ikke spesielt praktisk for alle av den grunn.

 

Ikke ser det spesielt smart ut heller når folk bedriver gymnastiske øvelser foran 65" fordi det er moderne å mangle fjernkontroll.

Enkelte, undertegnede inkludert, kunne trenge litt "trim for eldre", men det er hverken vakkert eller praktisk det er me enige om. Foretrekker fjernkontroll med touch skjerm og programerbare taster.

 

Har ikkje prøvd Win8 så eg velger å være åpen til etter endelig lansering i Oktober og mange feil og mangler i RC er justert. Og ja, eg hadde samme følelse for alle endringane mellom Windows versjonane som

beskriver for Win 8 når respektive OS var nye for meg: Det er uvant, det er fustrerande korleis ting fungerer i forhold til kva man er vant til. Eg har også eit hat-kjærlighet forhold til flisene frå Xbox360, diverse motionsystem, menysystem på smarttelefoner, etc. men eg skal være åpen til å vurdere når neste PC blir kjøpt evt. bygd. Alternativet er Ubuntu 12.10 som også er gratis... og lanseres samtidig.

 

Då me har forlatt trådens utgangspukt avslutter eg her med oppsummering:

Nye ut og inndata utstyr krever endringer i OS. Ikkje alt er til det bedre.

Datamaskinene er blitt så små og kraftige at OS'et ikkje trenger "light" versjon for å fungere.

Det er større omhveltninger på gang som følge av ny teknologi og behovet for ein generell "reboot" av alle OS er her no.

Konkuranse medfører prisreduksjon.

Brukarrettighetane blir bedre for sjølbyggarar ved klarare lisens vilkår.

Ulike brukarar har ulike behov.

Eg og du er meir enige enn diskusjonen her kan virke som, ingen av oss er begeistra, men eg er meir åpen i forhold til Win8 enn du, kansje fordi eg ikkje har prøvd og du har testa ut Win8RC?

Lenke til kommentar
Det er heile poenget, touch skjermen erstatter tastatur og mus på stasjonære PC'er, ikkje som hovedskjerm.
Dette tror jeg ingenting på, dette skal du få lov til å oppgi kilder til noen av autoritet som mener dette vil skje.

 

Touch-skjerm har altfor lav båndbredde og nøyaktighet til å erstatte verken av de to eksisterende enhetene.

Lenke til kommentar

Touch-skjerm er absolutt ikke i stand til å erstatte mus og tastatur. Touch-skjerm kan utfylle funksjonaliteten til mus og tastatur, men er et grunnleggende dårligere alternativ til mange typer bruk.

 

Forøvrig får du en knyttneve over nesa hvis du lager fettete fingermerker på skjermen min! Jeg bryr meg om nemlig om synet mitt, og vil ikke ha hauverk på grunn av unødvendige fokusproblemer. I tjuefem år har jeg forsøkt å avlære idioter som på død og liv MÅ ødelegge skjermen, og så gjør de det til en industristandard å ha fettlag på skjermen? WTF?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er heile poenget, touch skjermen erstatter tastatur og mus på stasjonære PC'er, ikkje som hovedskjerm.
Dette tror jeg ingenting på, dette skal du få lov til å oppgi kilder til noen av autoritet som mener dette vil skje.

 

2 min + google:

 

Microsoft:

http://www.microsoft.com/appliedsciences/content/projects/uist.aspx

http://news.cnet.com/8301-17938_105-10362317-1.html

 

Acer:

http://www.amazon.co...t/dp/B004P0WLEY

 

 

Apple blog (ikkje Apple godkjent):

http://www.zdnet.com...k-computer/2313

 

Student konsept for Apple (ikkje Apple godkjent):

 

Consept-Phones:

http://www.concept-p...ce-apple-twist/

 

Microsoft og Acer får stå for ekspert uttalen, resten er med for å vise at dette ikkje er nytt eller unik påstand om framtida. Minst det eine av dei største OS er på vei, når er resten av systemet her?

 

Touch-skjerm har altfor lav båndbredde og nøyaktighet til å erstatte verken av de to eksisterende enhetene.

 

Eg er ikkje elektronikk ekspert og skal ikkje uttale meg om båndbredde eller om nøyaktigheten er god nok (avhenger vel strengt tatt av anatomien til hånda som berører).

 

Touch-skjerm er absolutt ikke i stand til å erstatte mus og tastatur. Touch-skjerm kan utfylle funksjonaliteten til mus og tastatur, men er et grunnleggende dårligere alternativ til mange typer bruk.

 

Forøvrig får du en knyttneve over nesa hvis du lager fettete fingermerker på skjermen min! Jeg bryr meg om nemlig om synet mitt, og vil ikke ha hauverk på grunn av unødvendige fokusproblemer. I tjuefem år har jeg forsøkt å avlære idioter som på død og liv MÅ ødelegge skjermen, og så gjør de det til en industristandard å ha fettlag på skjermen? WTF?

 

Mulig du har rett i at det er meir utfyllande enn erstattande i forhold til tastatur og mus. Joystick er fortsatt best til enkelte operasjoner, berre spør ein gravemaskinkjørar, likevel er joysticken vekke for dei fleste ved PC'en. Berøringsfeltet på laptoppen har for mange erstata bruk av vanlig mus, men dei samme bruker vanlig mus ved stasjonær PC.

Din skjerm skal du få ha i fred frå meg. Eg hater også fettflekker på skjermen.

Ingen tvinger deg til å berøre skjermen sjølv ikkje med Win8, ei heller tvinges du til å berøre ein skjerm med merøringsmulighet. Valget er ditt og kun ditt.

 

Er det noen som faktisk ser for seg å sitte foran en touchskjerm og jobbe hele dagen?

Det avhenger av type jobb, plasering og bruk av skjerm, kamera etc.

Kontrollromsoperatør: Ja, bedre enn tastatur i mange tilfeller.

Software programmering: Nei, tastaturet er best.

Journalist: Nei, tastaturet er best.

3D designer: Tja, det avhenger av plasering av skjerm og kamera.

 

Som eg påpeiker i tidligare del av tråden: Me er no off-topic for denne tråden, og eg viser kun til kvifor fokus er på berøring og bevegelses sensorer for alle OS, enten det skal brukast i sjølvbygd PC eller ferdigkjøpt oppsett.

 

Edit: Oppdatert feil på linker. Beklager, takk til JohndoeMAKT for å korrigere.

Endret av Jix
Lenke til kommentar

Ingenting av det du linker til er annet enn konseptmodeller og ingenting av det jeg kunne påsto at dette kommer til å erstatte tastatur. Nå fungerte heller ikke to av lenkene dine, så jeg greide ikke lese alt du linket til.

 

Eg er ikkje elektronikk ekspert og skal ikkje uttale meg om båndbredde eller om nøyaktigheten er god nok (avhenger vel strengt tatt av anatomien til hånda som berører).

Det har ingenting med elektronikk å gjøre. Båndbredden til et tastatur er mellom en bruker og datamaskinen, ofte målt i WPM.

Lenke til kommentar

Så lenge touch implementeres som tillegg og ikke erstatning, sier jeg ja takk. Riktignok kommer jeg ikke til å bytte ut de tre 24"-skjermene mine med det første bare for å få touch, men operativsystemet bør støtte det, f.eks. ha en type scrolling som fungerer både for mus, tastatur og med touch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting av det du linker til er annet enn konseptmodeller og ingenting av det jeg kunne påsto at dette kommer til å erstatte tastatur. Nå fungerte heller ikke to av lenkene dine, så jeg greide ikke lese alt du linket til.

1. Lenker er fiksa i orginalinnlegg. Beklager at teksteditoren reformaterte innlegget og linkane.

2. Nesten alle linkane er 2-5 år gamle. Med 3 års syklus for Windows er konsept i går klar for implementering i dag.

3. Den eine linken går til Amason der "Acer ICONIA-6120 14 inch Tablet PC" er til salgs uten tastatur og med 2 skjermer 1 til bruk som tastatur og 1 for skjermbilde som for ein vanlig laptop. Veien til den stasjonere er kort for konseptet. Bord med Surface har eg også linka til. Konseptet finnes og implementeres i OS'et, det samme gjelder for bevegelses sensorer, det som mangler er brukarane.

 

Eg er ikkje elektronikk ekspert og skal ikkje uttale meg om båndbredde eller om nøyaktigheten er god nok (avhenger vel strengt tatt av anatomien til hånda som berører).

Det har ingenting med elektronikk å gjøre. Båndbredden til et tastatur er mellom en bruker og datamaskinen, ofte målt i WPM.

Beklager at eg misforstod intensjonen i orginal kommentar.

WPM eller CPM (Character per minute) avhenger av fingerhastighet og presisjon, samt evnen til overføring/prosessering av informasjonen.

 

1. På mekanisk tastatur blir presisjonen ubevist styrt av kanten på tastane, denne mangler for glassplata på tuoch. Den eine linken du ikkje fekk til å virke var til omtale av MS patentsøknad for å løyse deler av dette problemet. Dette problemet er også hovedgrunnen til at dette ikkje har vore implementert før.

2. På mekanisk tastatur får du tilbakemelding på at tasteslaget er mottatt ved tastens tilbakeslag. Dette dette får du ikkje ved touch. Men små vibratorer under glassplata kan avhjelpe dette. Teknologien finnes.

3. Problemet er å identifisere 2 ulike anslag mellom to fingre i nærhet til kvarandre som 2 og ikkje 1 anslag fort nok. OS'et har sin del av systemet på plass, hardwaren finnes.

 

Alt finnes, men implementering må/vil skje sakte, pga salgstall, support og brukartilvenning. Win8 er overgang til Win9 og der man forsøker å kombinere alle typer datamaskiner og prosessortyper i 1 OS, om litt skjer det samme med Apple og Linux baserte systemer... Tilpassinger må til, og ikkje alt er til det bedre..., men med åpent sinn og konstruktive tilbakemeldinger kan man overleve.

 

Fortsatt er me off-topic og eg ser eg er (nesten) åleine på forumet om å være åpen til endringane, på godt og vondt. Så når eg påstår XBOX720 blir rein desktop-PC med trådlaus touch controller, kinect og Win8RT? operativsystem, og at PS4 blir tilsvarande men med Ubuntu evt. Android blir eg vel bannlyst frå forumet. Du og eg skal bli kjent og kjære med systemet litt og litt. Tenk litt ut av boksen slik Steve Jobs og Bill Gates har gjort det og sjå framover. tenk på iPod->iPhone->iPAD->iTV?->iDesk?->??? "Same thing different wrapping, and you're loving it". Markedet dvs. brukarane bestemmer resultatet. Men både MS og Apple ønsker verdensherredømme og kampen framover vil pågå i stova di enten du vinker til eller berører skjermen.

Lenke til kommentar

At en teknologi finnes (og er definitivt kul) betyr ikke at den gir bedre produkter. Tenker da spesifikt på Acer Iconia, som er dritkul, men 1) det koster et premium ekstra og 2) konseptet gir rett og slett et dårligere produkt...

 

The Iconia Touchbook is more akin to a proof of concept or a prototype: some great ideas skinned over a platform that can’t handle it (Windows 7) and built into hardware not ready for prime time. The Touchbook, as Acer calls it, weights 6.2 pounds and measures about 1.3 inches thick when closed, which is all just about on par with the Dell XPS 15 equipped with a 9-cell battery. Making it even less portable is a 4-cell Lithium Ion that in practice lasted just over two hours per charge. The two 14-inch, 1366 x 768 touchscreen displays can withstand quite the digit-beating thanks to Gorilla Glass, but at the same time doesn’t always seem to register my clicks. Worse still, the pair suffers from a trifecta of annoyances: heavy glare, pronounced fingerprint smudging, and bad vertical viewing angles. These are all particularly noticeable on the bottom screen, which won’t be in an optimal viewing position unless you’ve got the device propped on an incline. The virtual keyboard is still very usable, but reading text just won’t happen.

 

http://www.theverge.com/2011/10/29/2509236/acer-iconia-6120-touchbook-review

 

Ikke selger den bra heller, og se hva de få kjøperene sier om den:

 

Cons: - Virtual keyboard

(...)

- Virtual touchpad

(...)

- Horrendous battery life

 

Fordi de eksisterende løsningene faktisk funker bedre, og bruker mye mindre strøm.

 

Cons: Unit was for my wife, she hated the touch keyboard. she cannot feel the keys. with out this contact she was unable to type well with out looking at the keyboard. she nearly throw it out the window each time it locked up. expensive Frisbee!

 

Et virtuelt keyboard forsøker å utfylle funksjonaliteten til et tastatur, men det er ikke et tastatur, det er en glassplate som viser et bilde av et tastatur. Et bilde har foreløpig ikke de egenskapene som et godt tastatur trenger.

 

Other Thoughts: Even with the built in keyboard and touch screen, sometimes you still want a mouse and real keyboard.

 

Dette er altså fra de seks kundene på newegg som faktisk prioriterte å kjøpe dette nettopp fordi det har virtuelt tastatur i stedet for klassisk. Det virker som en god idé, men så må man bruke det...

 

The dual screens were nice but the glass keyboard honestly was not appreciated whatsoever. I though it would be a great addition and an awesome idea. I am not thrilled at it.

 

Og så da han som var mest fornøyd med det, han kan få representere de to som ga det 6/6:

 

Pros: -Virtual Keyboard is unbelievably accurate. My biggest surprise was that I could type at near 100% normal speed with no difference in the occasional rare typo.

 

Altså: selv han var overrasket over at det er nesten like bra som et vanlig tastatur. 6/6 altså.

 

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16834215062

 

 

Jeg har ikke noe imot skjermer, men gode tastaturer er tross alt bedre til å være tastaturer enn noe som bare viser deg et bilde av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OEM er for er for produsenter? hva med denne?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631765

 

kommer uansett ikke til å kjøpe windows 8 med mindre de lager en seccond edition for desktop der de enten har fjernet metro helt eller gjort det mulig å skru helt av.

 

kna forresten annbefale denne artekklen: http://blog.laptopmag.com/usability-expert-windows-8-on-pcs-is-confusing-a-cognitive-burden

Lenke til kommentar

At en teknologi finnes (og er definitivt kul) betyr ikke at den gir bedre produkter. Tenker da spesifikt på Acer Iconia, som er dritkul, men 1) det koster et premium ekstra og 2) konseptet gir rett og slett et dårligere produkt...

 

Frå dine linker ser man følgande kritiske punkter frå dei som har testa og gitt tilbakemelding:

- Softwaren(Win7) er ikkje i takt med hardwaren (touch)

- Brukarvenlighet i programmer er dårlig i forhold til touch

- Batteritid er låg

- Relativ stor og tung

- Pris står ikkje i stil med hardware inni PC

- Programmet som styrer det virituelle tastaturet får Win7 til å henge seg

- Veksling mellom å sjå på skjerm 1 og skjerm 2

 

Win8 er designa for touch det er ikkje Win7, så software problema her er under forbedring, og egentlig ikkje mot (eller for) prinsippet touchskjerm som tastatur.

Pris kommentarane er irrelevante her då markedstilpasning skjer. Stasjonær er biligare enn bærbar som er billigare enn nettbrett osv, men forskjellen blir mindre og mindre. Prioritering.

Batterilevetid: Poeng som ikkje bør undervurderast i forhold til bruk av touchskjerm, men igjen ingen direkte relevans til OS'et.

 

Men teknologien med touchskjermen som tastatur virka med følgande viktige kommentar: Kalibrering, software og tasterespons... Personlig er eg meir overaska over at kommentarane ikkje var meir negative då touch og win7 programmer ikkje er "brukarvenlige" i sammen, og touch som tastatur er uvant, men så var dessesom du påpeiker over normalen interesert i touch.

 

MS har i forbindelse med Win8 OS'et hatt konsolidering av OS i tankane og basert på proseseringskraft er det liten grunn til ikkje å utføre dette. Utfordringen har nok vore Win8-Metro-er-ikkje-lenger-Metro eller Win8-ligner-på-gode-gamle-Win7 grensesnitt? Korleis overføre brukarane til nytt grensesnitt på samme måte som overgangen mellom DOS og Windows vart utført? Og det utan å sende dei over til Apple og Linux, og samtidig få smidig overgang for software produsentane? Løsningen vart 2 grensesnitt. Det nye Win8 og det gamle Win7 på samme måte som terminalvinduet i Win95 gav DOS tilbake.

 

Eg konkluderer med at:

- Me har ulike holdninger til endringer, men er enige i at ikkje alle endringer er like velkomne/ønska.

- Fokuset på 1 felles OS på tvers av brukaranes bruksområder har ført til mindre gode overgangsløsningar.

- Våre hender vil også i framtida være viktigaste interface mot datamaskina enten det blir touch på plate, på tastatur eller vinking til bevegelsessensorer.

Endret av Jix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...