Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver fortsatt og styrer med disse magnetholderne. Har bestemt meg for å bruke litt tykkere kabler til disse samt lage dem litt mer robuste. Jeg har også økt dybden litt slik at det er gjort rom for litt loddetinn på den nederste magneten som jo bygger bittelitt.

Jeg tror dette er den endelige versjonen som skal printes, kobles og ferdigstilles i løpet av helgen.

Magnet_1.png.ba06312ef153ad60bf9d73029d180966.png

Magnet_2.PNG.f7865665bf8425467d0ab8b0ed95ecff.PNG

Lenke til kommentar

Åy, du, har du tenkt å lodde ledningene fast på magnetene? I såfall bør du styre unna neodymium, jeg vet ikke om vanlige magneter tåler den temperaturen men jeg vet at neodumium IKKE tåler så høy temperatur. Jeg tenkte å prøve å felle inn en magnet i et print så jeg varma den opp nok til at den kunne trykkes sakte inn gjennom printet, den mistet minst 90% av magnetismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (35 minutter siden):

Åy, du, har du tenkt å lodde ledningene fast på magnetene? I såfall bør du styre unna neodymium, jeg vet ikke om vanlige magneter tåler den temperaturen men jeg vet at neodumium IKKE tåler så høy temperatur. Jeg tenkte å prøve å felle inn en magnet i et print så jeg varma den opp nok til at den kunne trykkes sakte inn gjennom printet, den mistet minst 90% av magnetismen.

Joda, går helt fint det, hvis man er litt kreativ :) 

De jeg har loddet mister noe styrke, men ikke veldig mye og laaangt fra 90%. Kunsten er dog å bruke en magnet til som man fester til den med noe dårligere styrke. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):
Leo_ skrev (3 timer siden):

Åy, du, har du tenkt å lodde ledningene fast på magnetene? I såfall bør du styre unna neodymium, jeg vet ikke om vanlige magneter tåler den temperaturen men jeg vet at neodumium IKKE tåler så høy temperatur. Jeg tenkte å prøve å felle inn en magnet i et print så jeg varma den opp nok til at den kunne trykkes sakte inn gjennom printet, den mistet minst 90% av magnetismen.

Joda, går helt fint det, hvis man er litt kreativ :) 

De jeg har loddet mister noe styrke, men ikke veldig mye og laaangt fra 90%. Kunsten er dog å bruke en magnet til som man fester til den med noe dårligere styrke. :) 

Man kan lodde ledningen til noe annet som inneholder jern, som blikk. Mulig det må være forniklet? 
Men man lager da også noe som kan feile.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (49 minutter siden):

Har kjøpt meg M3 skiver som jeg kan bruke. Må gjøre om designet litt før jeg printer ut så skal jeg teste med disse skivene :) 

Artig! Jeg ser for meg at høykvalitet herdede skiver ikke kan loddes (med loddebolt). Men billige skiver er kanskje bedre?
Bilder (om det fungerer)!

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (8 timer siden):

Åy, du, har du tenkt å lodde ledningene fast på magnetene? I såfall bør du styre unna neodymium, jeg vet ikke om vanlige magneter tåler den temperaturen men jeg vet at neodumium IKKE tåler så høy temperatur. Jeg tenkte å prøve å felle inn en magnet i et print så jeg varma den opp nok til at den kunne trykkes sakte inn gjennom printet, den mistet minst 90% av magnetismen.

Har du fdm printer kan du stoppe printingen på det laget du ønsker og sette inn magneten for så å printe over.

Lenke til kommentar
On 13.9.2023 at 10:30 PM, trikola said:

Om jeg får komme tilbake til mine små, runde med hull til senkhodeskrue så kunne du lodde ledningen fast til en messingmutter. Så fører du en messingskrue gjennom hullet og skrur fast med nevnte mutter. Da får du solid ledende feste av ledningen til magneten uten å varme opp magneten og uten magnetiske forstyrrelser.

Sjekket nå prisene. Jeg kjøpte en liten håndfull pakke på 10 kanskje hos Clasern for flere år siden og de var denne gangen betydelig billigere.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (5 timer siden):

Har du fdm printer kan du stoppe printingen på det laget du ønsker og sette inn magneten for så å printe over.

Absolutt mulig, bare ikke praktisk akkurat i dette tilfellet. Hadde håpet det skulle gå om jeg ikke varmet mer enn høyst nødvendig, men var klar over problemet. Blir vel å forsøke å varme og ta ut magneten igjen og håpe hullet ikke deformeres, sånn at jeg kan lime en magnet fast i hullet etter den som ble smelta inn. Dette er forsåvidt en test, den jeg egentlig vil ha magnet i er et 55 timers print stående på et 15-20 timers print.

Lenke til kommentar

I dag fant jeg frem min feminine side og dro frem neglelakken for å lakkere disse magnetholderne/kontaktene. Dem står nå til tørk. Snart skal jeg lodde på ledninger og putte inn magnetene etc. 

Tenkte også jeg skulle lodde på en TP4056 modul (søk på google) og printe en designet holder til denne som kan plugges inn i den andre enden hvis jeg feks. Skal lade et 18650 batteri. Så tenkte jeg å lage overgang til bananplugger til multimeter og oscilliscope. 

IMG_1304.thumb.jpeg.d18e25c58245dc8a3a6a5759745c0479.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...