Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Har en boks på veggen i kjelleren som inneholder ett par ESP8266 som overvåker temperaturen samt gir meg diverse informasjon fra kjelleren. Denne boksen har et LCD display som også viser informasjon.

Men denne boksen er kjøpt på Biltema og jeg har kuttet litt skjevt etc. med tanke på hullet til LCD displayet etc.

Så jeg har tegnet meg en ny boks som forøvrig er helt lik som skal erstatte den gamle, men som ser litt bedre ut.

Dette er dog et førsteutkast så den blir ikke sendt til print enda..

kjellerboks.thumb.png.16685f9c899d99d12ddb8f6fa2263d59.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (49 minutter siden):

Trodde det ja. Det er jo hyggelig å kunne finne slike ting. Så man lettere kan se for seg sluttresultatet. Du trengte jo ikke det her, siden du hadde en boks fra før. Men uansett kjekt å ha med.

Jeg tar enkelte ganger med slikt selv om det ikke trengs. Rett og slett fordi jeg liker design biten. Jeg kunne jo tegnet det det displayet selv selvsagt, men det hadde tatt alt for lang tid som ikke kunne rettferdigjøres siden delen i seg selv ikke er nødvendig å ha med på tegningen :) 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne komme med en liten tilbakemelding rundt det å ha en 3D printer som jeg forøvrig var litt skeptisk til i starten. Jeg var skeptisk fordi jeg ikke kunne se for meg hva en slik kunne hjelpe meg med i hverdagen. Utover det å aktivt lete etter problemer og ønsker som en 3D printer kunne fikse.

På sikt vil nok en 3D printer bli enklere å bruke for folk flest. Slik det er nå må man være litt "geek" for å få det til. Først må man sette den sammen, så må man justere her og der også må man tegne det man skal lage etc. samt slice osv. 

Jeg er derimot uhyre glad for at jeg fulgte magefølelsen og kjøpte en resin printer. Jeg er også glad for at jeg er ferdig med "jomfrudagene" hvor jeg rotet bort flerfoldige timer og en liter resin før jeg fikk til et ok print. 

I dag er jeg dog glad for at jeg kjøpte en 3D printer og jeg ser hvor utrolig mye nyttig man kan bruke denne til. Her er det bare fantasien som setter grenser :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 minutter siden):

Hvor bra tåler deler printet med resin skruer? Kan man teite til skikkelig eller hender det at gjengene går i oppløsning da eller at ting sprekker?

Har ikke testet med å skru hardt til. Men det skal vel litt til og få det ABS resin'et til å sprekke. Da tror jeg man skal skru veldig hardt til. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (23 minutter siden):

Trodde med en resin-printer lages det ikke støtteelementer. Alt flyter jo. 🤔

Alt bygges jo lag for lag på byggeplata. Så resin printer trenger også støtter. Kanskje mer avhengig av støtter enn FDM printer. Det er jo ikke slik at alt herdes i løse luften. Det herdes lag for lag og lagene har en tykkelse på rundt 0.05mm eller mindre. 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Bjerknez said:

Alt bygges jo lag for lag på byggeplata. Så resin printer trenger også støtter. Kanskje mer avhengig av støtter enn FDM printer. Det er jo ikke slik at alt herdes i løse luften. Det herdes lag for lag og lagene har en tykkelse på rundt 0.05mm eller mindre. 

Men det som herdes flyter jo i resin og har tilnærmet samme spesifikke vekt (ville jeg tro).

Trodde det var den store fordelen med resin-3D-printing.

Samme som proff-printere i metallpulver. Der finnes det i alle fall ikke noe støtte.

Endret av trikola
Se neste av mine innlegg
Lenke til kommentar

Tror jeg har misforstått hvordan din type printer fungerer.

Jeg mente at en laserstråle herder et mønster på resinoverflaten i en beholder med resin, så tilføres bittelitt resin og overflaten hever seg og neste mønster tegnes.

I 2015 var min sønn offer av peachy printer bedrageriet. Denne skulle fungere slik og pulverprintere fungerer også tilsvarende - uten støtte.

Endret av trikola
Må ha misforstått noe før - fant ingen YT uten støtte
Lenke til kommentar

Må være ærlig. Har begynt å se litt på resinprintere. Har ikke lyst 😬

 

Fikk justert og kalibrert Sovol SV06 nå nettopp. Har ikke brukt den siden i sommer. Brukte kun standard verdier i Prusaslicer og det ble bra resultat.

Teltet fungerte også. Har ikke fått testet ABS eller ASA ennå. Ble over 30 grader i teltet med en romtemperatur på 20.

 

1000001366.thumb.jpg.8a5c3b8524ae4867bdf891cdd8a1920c.jpg1000001367.thumb.jpg.6aa3cf90e0a0e53694d2aeb978519074.jpg1000001368.thumb.jpg.70e53b4c7e810bee19c1666072d404c3.jpg

 

Beagle 2 er satt igang. Appen er ganske okey, men webui er ikke noe bra. Av en eller annen grunn vises ikke live feed fra kameraet. Får se om den blir beholdt. Flytter jeg den andre printeren inn i boden kan jeg koble begge på Sonic Paden og få Klipper på begge.

Første inntrykket er helt okey. Har man ikke en Raspberry Pi e.l. og ikke gidder å styre med octopi så kan dette være en løsning. 

Slik ser det fra Appen. Det er helt mørkt i boden og man kan fortsatt følge med på printeren. 

1000001376.jpg

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Har du allerede en vellfungerende FDM printer så kan en resin printer fungere som et god erstatter de gangene du vil printe noe "fint" med høyere nøyaktighet etc. 

hvis du stort sett printer "røffe" ting hvor utseendet ikke er det viktigste så er nok en FDM printer et bedre valg. Man får større prints til samme pris og filament er nok trolig billigere enn resin. 

jeg har som nevnt tidligere sett resultater av FDM prints fra folk jeg kjenner å jeg synes delene jeg har sett ikke ser veldig pene ut. Nøyaktigheten er ikke bra nok overflaten ser ganske røff ut. 

det kommer litt ann på hva man skal printe og hva man setter som krav. 

For egen del er jeg nå blitt vant til resin, så skal jeg bytte en gang blir det til en resin printer med større byggevolum. Men så langt har jeg ikke hatt noe behov for større byggeplate. Man kan printe ting i flere deler hvis dette er et behov evt. 

Printer man mye som ikke er så høyt, som feks 50 stk ledningsklips samtidig så er resin printer MYE raskere enn FDM. Resin printeren bryr seg ikke om hvor stor del av platen som benyttes. Den herder et lag med resin på rundt 2 sekunder, uavhengig av hvor stort laget er. 

Derimot er det antall lag (høyden) som avgjør hvor lang tid printene tar. 

Med FDM printer går det på mengden filament som brukes. Skal du feks. Printe eiffeltårnet er FDM mye raskere enn resin printer. Skal du printe 50 utgaver av eiffeltårnet samtidig er resin mye raskere. Sånn generelt sett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan festet du de gjengeinnsatsene?

Høy oppløsning har ingenting å si for nøyaktigheten. 

 

Etter noen videoer i går kveld kom jeg fram til at resin er for mye styr bare for å "pene" print. Er ikke så jålete. Å kjapt printe ut en reservedel til ungen uten alt forarbeidet og etterarbeidet er det som gjør fdm bedre. Veske og stinkende farlig avgasser 👎

1000001378.thumb.jpg.e91b0e6de2b05a9d897f26f1170acdb6.jpg

 

 

https://youtu.be/a6m_GnN5j4c?si=hMV4M19sJmJ3_F_5

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Hvordan festet du de gjengeinnsatsene?

Høy oppløsning har ingenting å si for nøyaktigheten. 

 

Etter noen videoer i går kveld kom jeg fram til at resin er for mye styr bare for å "pene" print. Er ikke så jålete. Å kjapt printe ut en reservedel til ungen uten alt forarbeidet og etterarbeidet er det som gjør fdm bedre. Veske og stinkende farlig avgasser 👎

1000001378.thumb.jpg.e91b0e6de2b05a9d897f26f1170acdb6.jpg

 

 

https://youtu.be/a6m_GnN5j4c?si=hMV4M19sJmJ3_F_5

Alt er mye styr hvis man ikke har satt seg inn i det samt lært seg å bruke det. Jeg har også sett tonnevis av Youtube videoer. Det er ikke så mye styr synes jeg. 

Men stor nøyaktighet så mener jeg at man slipper å ta høyde for mål i like stor grad som med FDM slik jeg har forstått. Jeg har printet utallige bokser med skruehull og lokk og en drøss andre ting og alt passer helt perfekt. 

Dessuten blir som kjent printene mye penere. 

Men ja, FDM har også sine styrker. Skal man bare ha noe kjapt og ikke er så nøye med hvordan det ser ut, så er FDM enklere. Alt kommer ann på hvilket behov man har og hva man setter pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...