Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Nytt prosjekt på gang.

Har laget en boks som passer denne modulen:
https://www.aliexpress.com/item/32639621677.html

Dette er en "Buck converter" som i teorien skal yte 300W og maks 20ish ampere.

Den åpne plassen på sidene av boksen er der for å gjøre plass til kjølefinnene.

9 ampere i følge linken din. Hvor mye strøm/spenning/watt skal du bruke den til? Ser at de anbefaler vifte om enheten når over 65°C.

Lenke til kommentar

Fin boks, driver å tegner på en boks selv, syns det er vanskelig å holde oversikt over dimensjoner. Førsteutkastet endte med noen punkter som ble for tynne, så printet ble ikke bra. Skal ha "vindu" for to stående kjøleribber og "hylle" for tilkoblingsterminaler og felle inn en sikring. Skulle ønske jeg kunne dette... 😂

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 minutt siden):

Fin boks, driver å tegner på en boks selv, syns det er vanskelig å holde oversikt over dimensjoner. Førsteutkastet endte med noen punkter som ble for tynne, så printet ble ikke bra. Skal ha "vindu" for to stående kjøleribber og "hylle" for tilkoblingsterminaler og felle inn en sikring. Skulle ønske jeg kunne dette... 😂

Dette kommer du nok fort inn i. Jeg sleit en del jeg også i starten. En ting er å tegne det man skal lage, men man må også tenke på at det må tegnes på en måte som gjør at den kan 3D printes på best mulig måte. 

Det beste rådet jeg har, er å gjøre deg opp en mening samt ha målene klare og gjerne en kladd FØR du starter 3D tegningen. Lag en "komponent" (component) for hver del du lager og sørg for at du har aktivert den komponenten du skal redigere/tegne videre på. Hvis ikke blir det fort mye surr. 

Sett også opp "parametere" slik at du enkelt senere kan endre de viktigste målene uten å gjøre om på alt. 

Det ligger en gazilion videoer på Youtube som viser hvordan du skal bruke Fusion 360. lars kristensen er en av dem som er/har vert mest ivrig der. Mange gode videoer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (2 minutter siden):

Jepp, parametrisk endring er GULL. Foreløpig venter jeg enda på noen av delene så målene må kanskje justeres. Lurer på om det var en eller annen slags "shell" funksjon som kunne hjelpe med å hold e tykkelsen rett, får snoke litt mer på youtube 😊

Jepp. Shell funksjonen er fin. Di klikker bare på "shell" og oppgir hvor stor tykkelse du vil ha. Her kan du evt. legge inn parameter hvis du har laget det på forhånd. 

PS! Du kan faktisk lage parametere on the fly hvis du skriver feks. "bokstykkelse = 2mm". Da vil det legges til en parameter med navn "bokstykkelse" med målet 2mm. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som black friday, black week osv er rett rundt «hjørnet» hvordan printer burde en nybegynner holde øynene oppe for på tilbud? Har ingen printer fra før, sender stort sett ferdig maler til kamerater, men frister å ta steget ut nå som det kommer salg fremover. Budsjett ca 3k, kan gjerne strekke meg litt over hvis det er noe som er merkbart bedre. Bruksområde er stort sett printing av forskjellig «duppeditter» som klips til å feste matter i bilen, nettbrett holder for homey dashboard++

Lenke til kommentar

Det "enkleste" er trolig å kjøpe en FDM printer i det øvre prissjiktet som er fersig satt sammen og er enklest mulig i bruk som har alt av autonivelering etc. 

Når det kommer til sluttfinish er Resin printer veien å gå, uten tvil, men her får du mindre byggevolum for pengene. Men du får en av de største fra runst 4.000 kroner. Men for den summen kan du få en FDM printer med mye større byggevolum. 

FDM og resin har sine fordeler og ulemper. Det kommer litt ann på dine preferanser og hva som er viktig for deg. Kjøper du resin printer bør du evt. vurdere om du vil ha en slik i stua. Resin printeren passer bedre i garasjen eller i kjelleren eller i verkstedet. 

Lenke til kommentar

Her har jeg tegnet en liten "boks" som skal skrus fast i dørkarmen utenfor kjellerdøren. Der er det bek mørkt og jeg sliter alltid med å finne nøkkelhullet når det er mørkt.

Denne boksen skal da inneholde en liten og simpel krets som lyser opp dørlåsen ved hjelp av en LED diode. Har planer om at denne skal gå på batteri. En LED diode trekker omtrent 10mA (3V) og med 3 stk. AAA batterier i serie som gir rundt 3.6-4.5V og rundt 1200mAh så vil disse batteriene kunne lyse opp dørlåsen i 120 timer.

1.thumb.PNG.a0183291eb5ad0bf932d879d6da21534.PNG

2.thumb.PNG.889c2cdc26f0e35f7ea06adaf7d9c030.PNG

3.thumb.PNG.af413fba16e3fcbf70e86ee67cc0125d.PNG

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (48 minutter siden):

Her har jeg tegnet en liten "boks" som skal skrus fast i dørkarmen utenfor kjellerdøren. Der er det bek mørkt og jeg sliter alltid med å finne nøkkelhullet når det er mørkt.

Denne boksen skal da inneholde en liten og simpel krets som lyser opp dørlåsen ved hjelp av en LED diode. Har planer om at denne skal gå på batteri. En LED diode trekker omtrent 10mA (3V) og med 3 stk. AAA batterier i serie som gir rundt 3.6-4.5V og rundt 1200mAh så vil disse batteriene kunne lyse opp dørlåsen i 120 timer.

Hadde ikke du en drøss med 18650 batterier som du kunne bruke?

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke du en drøss med 18650 batterier som du kunne bruke?

Jo, det stemmer, men da må jeg også ha en ladekrets og eller lade batteriet. Jeg tror tre AAA batterier vil vare såpass lenge at det rett og slett blir enklere. Jeg tipper at 3 stk AAA batterier fort kan holde ett par års tid. Vertfall minst ett år. 

Men jada, jeg kunne brukt et 18650. Kan hende jeg gjør det også, men det gjør en supersimpel krets fort litt mer komplisert (men ikke vanskelig). Noe jeg føler er litt unødvendig siden jeg ikke jakter lengst mulig batterilevetid her siden tre AAA batterier uansett vil vare mer enn lenge nok... 

Lenke til kommentar

Jeg er som nevnt fortsatt usikker på hvordan jeg velger å gjøre dette. Vanskelig er det jo ikke uansett og kretsen er så enkel som den kan få blitt, litt avhengig av fremgangsmåte. 

Jeg leker litt med tanken om å ikke overtenke dette veldig. jeg kan bruke en simpel 555-timer, altså en statisk krets med en IC og et par motstander og en kondensator slik at man aktiverer lyset ved å trykke på en knapp også slår det seg av automatisk etter feks. 10 sekunder. 

ELLER, jeg kan ta den helt ut med mikrokontroller og sensorer samt egendesignet kretskort etc. Da blir det fort mer avansert, men alt avhenger av lyst og nytte. Skal jeg "leke meg" eller skal jeg bare ha noe som funker. 

Jeg heler mot sistnevnte. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (4 minutter siden):

Det er noen julelys, og noen elektriske stearinlys som kommer på på samme tid på døgnet.

Og det er noen lys med bevegelses-sensor og lys-sensor. Kanskje noe slikt kunne donert elektronikken?

Ja, slikt kan enkelt lages med mikrokontroller. Har gjort dette mange ganger. men usikker på om det er veien å gå her.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering av et tidligere prosjekt. Bestemte meg for å lage selve kretsen på innsiden av døren slik at denne boksen på utsiden kan bli som liten som mulig. Vanninntrengning er heller ikke like farlig da man kun kan se to isolerte ledninger der som går til hvert sitt bein på dioden. 

Det var kanskje ikke veldig gjennomtenkt å sette knappen på oversiden, men jeg får finne på noe her. Evt. Printe en ny versjon med knappen under. 

Uansett, her er vertfall resultatet etter printen samt litt pussing siden jeg skal lakkere etterpå. 

IMG_1318.thumb.jpeg.20cd52dfc743b3c99318a0558c6dbf5c.jpeg

IMG_1319.thumb.jpeg.acde16f848285716e163231459d5c89c.jpeg

IMG_1320.thumb.jpeg.e242f1726853cd5b148e3ac053c26ead.jpeg

IMG_1321.thumb.jpeg.985d865759407865e5bb5dc697a3e3ef.jpeg

IMG_1322.thumb.jpeg.54264f2cea4e3bebca02ed2a64c7c7f0.jpeg

IMG_1323.thumb.jpeg.6695c865f5fb52d600c1e115daf89a4b.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...