Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

 

Lurte på å prøve med 3D printing. Vet ikke hva jeg skal printe da men.. Så ikke interessert i å legge i store summer bare for å teste liksom. Ser CDOn kjører tilbud på denne XYZ mini saken, som er relativt rimelig i utgangspunktet. Men som kun bruker egne filament, som virker ganske dyre. Men som nybegynner printer. Er dette noe som virker fornuftig?

Takk. :dribble:

 

 

Ikke noe å takke for tror jeg. De er jo utsolgt etter å hatt den til salgs for 2399,- i en måneds tid, og 1990,- på "BlackWeekend". Jeg endte med å skippe det hele. Skjønte at filamentene til denne er så dyre at man sikkert fort tjener inn en mye bedre modell enn denne om man bare printer litt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

 

Får en Wanhao Duplicator i3 i posten idag, gleder meg som en unge på julaften

vel, fått printet noe? :p

Ok handa selvfølgelig, ble overraskende bra out of the box.

Så en Frost Olaf til jentungen

Også noen testdeler til det prosjektet jeg kjøpte den for.

Idag har jeg holdt på å printe ut z-brace mod til skriveren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hva er den billigste og beste printeren i dag?

Har en kompis med en M3D Micro og det er imponerende hva den klarer å produsere til å bare ha kostet rundt 3 tusen.

Men den er jo litt utdatert i dag, og mangler oppvarmet bunnplate (som jeg har forstått er meget viktig?)

 

Lukter litt på denne: https://www.monoprice.com/product?p_id=15365

Får mye skryt, og har oppvarmet bunnplate.

Vad tycks? Om den må bygges selv\drives av raspberrypi osv så er det ingen hindring.

 

Ebay har mye rart fra 1500kr og opp, men gidder ikke å svi av penger på noe som er helt ubrukelig :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Personlig så foretrekker jeg 3D-printere hvor byggeplaten kun beveger seg langs Z-aksen (dvs. opp og ned), de blir mer nøyaktige enn printere hvor byggeplaten beveger seg langs X- og Y-aksen.

Som regel er printhodet mye lettere enn byggeplaten, dermed er det mindre masse som skal flyttes også, som innvirker både på hastighet det kan printes med, og nøyaktighet.

 

Jeg er så heldig at mitt lokale makerspace (Bitraf - bitraf.no) har noen Ultimakere (Original https://ultimaker.com/en/products/ultimaker-original)som er til fri bruk (vi må vedlikeholde dem selv) så jeg foretrekker å printe på disse fremfor å ha egen 3D printer. Disse Ultimakerne er arbeidsmaskiner - de tåler mye bruk, og krever relativt lite vedlikehold.

Lenke til kommentar

Jeg er så heldig at mitt lokale makerspace (Bitraf - bitraf.no) har noen Ultimakere (Original https://ultimaker.com/en/products/ultimaker-original)som er til fri bruk (vi må vedlikeholde dem selv) så jeg foretrekker å printe på disse fremfor å ha egen 3D printer. Disse Ultimakerne er arbeidsmaskiner - de tåler mye bruk, og krever relativt lite vedlikehold.

 

Er det mye vedlikehold på dem? Jeg vurderer å svi av noen sparepenger og syns ikke 11k høres så ille ut, egentlig. Jeg har brukt en del makerbot tidligere, da vi hadde noen stående på skolen. Men En replicator+ koster jo dobbelt så mye som ultimakeren. 

Syns du det er mye bang for the bucks med de du bruker? Hvordan blir resultatet med dem? 

Lenke til kommentar

vedlikeholdsmengde - utrolig vanskelig å si noe om; printerne står fritt tilgjengelig i et makerspace hvor det hver eneste dag (sju dager i uka) er mellom 10 - 40 forskjellige mennesker innom. Vi har ikke noe logging av vedlikehold på 3D-printerne, brukerne må gjøre det selv. De gangene jeg selv har måttet fikse en printer når jeg skulle bruke den, eller har sett andre gjøre det er veldig få, sammenlignet med hvor ofte printerne brukes.

bang for the buck - ja, jeg synes det er mye for pengene

resultat - det blir som på andre 3D-printere som bruker samme prinsipp ("limpistol" med lag på lag) som jeg har sett, eksempelvis Makerbot sine. Altså: solide fysiske objekter (gitt at 3D-modellen er fornuftig konstruert) som er funksjonelle, men som kanskje ikke har utseende med seg (finishen er "uferdig" og man kan se lagene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...