Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Slart1 skrev (På 26.4.2026 den 10.48):

Noen som har erfaringer med å gå fra 3D-printing til sprøytestøping?

Jeg 3D-printer egne designer, og jeg har en liten nettbutikk som går ganske bra, men jeg har bare 3 printere, så da kan jeg ikke produsere nok til å virkelig tjene på det.

Fikk et tilbud fra et plaststøperi i Trondheim. Da skulle han ha ca. 100 kr per støpt del dersom jeg ville ha 1000 stk. Det blir litt dyrt, men det er mulig som en start. Tanken er å se om det finnes faghandler som vil selge det i sine butikker. Men jeg håpte på et betydelig lavere pris per stk. Er det noen som har erfaring med dette?

I verste fall kan det vel gjøres i Kina, men jeg har lyst til å gjøre det lokalt så jeg har mer kontroll på prosessen. Det hele er veldig nytt for meg, så da blir det risikabelt å overlate det til en random kineser.

Du kan outsource 3D printing, for eksempel så kan eg produsere for deg som en underleverandør og fakturere så du får fradrag for mva.

Du kan evt. sende ei melding, du treng ikkje gje meg filene dine men nokre bilder av kva du lagar, kva fysisk størrelse, vekt, filamenttype og printtid så kan du få en ca pris. Kanskje det er vegen å gå?

• 2 måneder senere...
Skrevet
aklla skrev (På 22.6.2026 den 13.03):

Men fikk til en grei print i går, alle andre feilet med en god kombinasjon av i all hovedsak meg og litt de første millimeterene på PETG ikke går ned på plata men løfter seg, noe som ødelegger for både det nederste laget og områder rundt før ting stabiliserer seg litt opp, men jobber med det.

Fant ut hvorfor, viser seg at den skrur av hotend når den tar bed-leveling og skrur den riktignok på igjen etterpå, men den venter ikke til den er varm før den starter. Så hotend har gått ned til ca 180 grader når den starter å faktiske printe. 
Det er jo åpenbart også derfor den funker bra etter en liten stund.

Har fikset det(tror jeg), men å finne årsaken er jo mesteparten av problemet :)
Da kan jeg kanskje øke tempoet på de første lagene drastisk også.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei 🙂 

Vurderer å klinke til med en Bambu Lab P1S Combo 3D-printer. En ting er jo selve innkjøpsprisen, men hvordan er det med filament som man må kjøpe i tillegg? Hvor langt kommer man f.eks. med 500 gram?

Må man designe alt man ønsker å printe selv?

Takknemlig for alle svar.

Skrevet

filament er forbruksvare. du kommer et stykke med 500g, men ikke så langt. (Tips: last ned en slicer og noe modeller, slice de, da får du vite hvor mye filament som går med omtrent).

Nei, man må ikke designe alt man vil printe selv.
Mye kan lastes ned fra steder som printables, Thingiverse, osv.
Noen modeller har også selve 3D modellen, slik at du kan modifisere den selv, hvis den ikke helt passer for deg.
Eksempel: Parametric pipe connector, denne er laget med FreeCAD, og selve FreeCAD modellen er også lastet opp. Parametrizable Rugged Box (OpenSCAD), laget med OpenSCAD.

Både FreeCAD og OpenSCAD er fri programvare, som betyr at det eneste de koster deg er tiden du bruker på å lære deg hvordan du bruker programmet.

Skrevet

FWIW, jeg har skaffet meg en Snapmaker U1 (prisjakt). Foreløpig bare printet ensfargede modeller (vel utenom demo-print da) i PLA, men U1 er en behagelig printer. Bruker vanlig OrcaSlicer (2.3.2) den har støtte fro Snapmaker U1.
Mye bra info på wikien til Snapmaker https://wiki.snapmaker.com/en/snapmaker_u1

det finnes forbedret firmware til U1: https://forum.snapmaker.com/t/custom-firmware-for-snapmaker-u1-enhanced-features-webrtc-camera/40531

(en av tingene den fikser er at kamera-bildet vises i web-grensesnittet, som standard gjør det ikke det).
Foreløpig har jeg ikke installer den.

Skrevet (endret)

En ting å tenke på spesielt med kjøp av 3D-printer, er at det er i ferd med å komme lov(er) i USA, som kan innebære at alt som skal printes lastes opp til servere i USA for kontroll (at det ikke er våpendeler). (Jeg antar at siden det er USA, så er det ikke våpenet i seg selv som er er problemet, men tapt marked...) Har man lukket firmware så kan man regne med at dette blir å skje. Så da får man kanskje ikke printet ut vannpistol lengre.

Endret av toreae
Rettet noen stavefeil.
Skrevet

Hele gleden med 3D printing, vertfall for meg er å kunne "designe" noe selv, fra bunnen av. Det vil si at jeg vil løre meg HELE prosessen fra tegning til ferdig produkt. 

Det finnes mye fint man kan laste ned og printe ut, men gleden blir borte for min del når jeg ikke har laget/tegnet det selv. 

En annen ting som er en nobrainer for min del er å gjøre 3D printingen så sømløs og enkel som mulig. Lag noen faste rutiner på hvordan du gjør ting og hvis printeren står i kjelleren eller garasjen etc. og pc'en er et annet sted så anbefaler jeg en printer som kan ta i mot filer via wifi rett fra slice programmet. Inkludert at den kan vise video av print prosessen. 

Å fly frem og tilbake med minnepenn var noe vertfall jeg ble lei av etter to uker før jeg byttet ut min første 3D printer. 

Nå bruker jeg resin printer (Elegoo Mars 5 Ultra) så det er ikke optimalt og ha denne inne i huset. Så den står i kjelleren i et godt ventilert rom. Resin printing er det eneste jeg har prøvd og jeg gikk for resin printer fordi jeg ville ha best mulig resultat med færrest mulig bevegelige deler som kunne ryke. Det er vertfall intrykket jeg har. 

Med filament printer er det langt flere bevegelige deler som kan forårsake feilprint og printene i seg selv blir veldig "grove". Et riktig printet objekt med resin printer ser ut som en del kjøpt i butikken. 

Min byggeplate er ikke er den største men jeg har funnet ut at den jeg har passer meg perfekt. Jeg printer ikke veldig ofte og det blir litt sporadisk. Printeren kan godt stå nesten ett år uten å bli brukt. Derfor er det viktig for meg at resin tanken holdes ren og fri for resin mellom hver gang. Dette er enklere med mindre tanker og dermed mindre resin printere. Man sløser også mindre med resin. 

Kunne godt tenkt meg en Filament printer og testet litt med som jeg kunne hatt på kontoret, men disse blir dyre hvis man skal ha noe som er i nærheten av kvaliteten en resin printer gir med tanke på utseende. Har sett at man fort havner på rundt 10.000 kroner for noe som er plug and play. Kunne godt kjøpt meg en slik, men jeg printer ikke nok til at det kan forsvares. 

Men vi får se... :)

Skrevet
toreae skrev (På 7.9.2026 den 17.41):

En ting å tenke på spesielt med kjøp av 3D-printer, er at det er i ferd med å komme lov(er) i USA, som kan innebære at alt som skal printes lastes opp til servere i USA for kontroll (at det ikke er våpendeler). (Jeg antar at siden det er USA, så er det ikke våpenet i seg selv som er er problemet, men tapt marked...) Har man lukket firmware så kan man regne med at dette blir å skje. Så da får man kanskje ikke printet ut vannpistol lengre.

Youtube-video om emnet.

Skrevet

Jeg har en Ender-3 V3 SE som printet seg ihjel, slik at hele print hodet må byttes, men Creality selger ikke alle delene - og i alle fall ikke billigere enn en helt ny printer.

Derfor har jeg lyst til å konvertere den til en lasergraverer i stedet, men finnes det noen ferdige løsninger som passer akkurat denne modellen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...