Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva skal man ikke med flere printere? :D

Det som er morsomt med printere er jo å bygge dem og oppgradere dem til å bli bedre og bedre. Til slutt printer dem så bra at dem blir kjedelig.

Har litt lyst på en med extrudern direkte på hotend for kunne printe TPU raskere, men mulig jeg bare bygger om den ene jeg har.

 

Resin printer frister og veldig, men dem er i tidlig stadie og fortsatt litt dyr. Neste år kansje? :D

Du kan jo se om du får solgt disse "kjedelige" superprintere får du plass og cash til å plukke opp flere "byggesett"

 

Man får jo helt kurrante printere fra 800kr og oppover, så det er jo ikke så dyr hobby at jeg trenger å selge noe for å kjøpe nytt.. 

Men morsomt er det! :)

 

Printet en katt i ABS nå for å teste vapor smoothing med aceton. spent å se hvordan det fungerer.  

 

 

Linker du bilder etter prøvene :D?

 

'Jeg bestilte de tmc2100 jeg fikk anbefaling på, Er det bedre med De 2208 nu :O?

Lenke til kommentar

TMC2208 er best. Litt mere arbeid å konfigurere via UART kontra lodding, men bedre på alle andre vis.

 

Katten er printet med 0.32 layer height, noe som er for mye for en 0.4 dyse, men måtte teste.
Båten har store blobs, da octoprint bestemmer seg for å tulle med usb tilkoblingen og gjøre printingen ustabil.

 

Men det synes ikke lenger.

 

vPNqY8q.jpg

wUykyof.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Dritkult! :D gleder meg til å prøve ABS 

 

Men sånn generelt for alle dere som printer også

 

hvordan har dere en god uptime på printing :D tenker mest på det å printe når man evt er på jobb osv.

 

eller printer dere bare et par om dagen feks..

jeg har totalt over 25 timer med printing som skal gå til noen oppgraderinger på printeren..og er så kjedelig å måtte vente til man kommer hjem hver gang :p og jeg kan ikke la printeren gå over natta enda da den bråker for mye

 

Samtidig som..kan man stole på det å la det gå mens man er på jobb? 

Lenke til kommentar

Jada. Bruk octoprint med Octoprint Anywhere plugin så kan du følge med printern mens du er på jobb og stoppe den om alt går galt.

 

Filamentsensor er støtter av både hovedkortet ditt og av Octoprint. Så trenger ikke å være redd for å gå tom for plast heller da.

 

 

Bestilte akkurat en Tronxy S5X til å ha på jobb. Svær printer til billig pris, og Z aksen går nedover, så har vel snart lekt med alle måter å printe på untatt Resin.

 

https://m.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_701645.html

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bestilte akkurat en Tronxy S5X til å ha på jobb. Svær printer til billig pris, og Z aksen går nedover, så har vel snart lekt med alle måter å printe på untatt Resin.

 

https://m.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_701645.html

 

"til å ha på jobb" (dream quote)

 

hvor og hva jobber du som !?  Og hvordan kan jeg få samme haha:D

 

Sjefen holdt på å gå i flint når jeg spurte om a ha en fin liten en på kontoret her i forrige uke haha ( liten altså kosselen høhø)

 

Kan hende det fordi jeg har snakket non stop om 3d printing siden jul i lunsjen.. Må nok være jeg som er den plagsomme på jobb ja :D

 

Jada. Bruk octoprint med Octoprint Anywhere plugin så kan du følge med printern mens du er på jobb og stoppe den om alt går galt.

 

Filamentsensor er støtter av både hovedkortet ditt og av Octoprint. Så trenger ikke å være redd for å gå tom for plast heller da.

 

 

Er det avhengig å ha en pc stående på da og tilkoblet? eller fungerer en Raspberry pi med kamera

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jobber som tekniker, og har faktisk måtte printe litt ting privat for å bruke i jobbsammenheng så vi har faktisk bruk for en slik på jobben. Blir vel en del ASA og Nylonprinting på den.

 

Raspberry pi fungerer som en pc som printer for deg. Med ett webkamera plugget i så streamer den video og. Blir fine timelapse i tillegg.

 

Sjekk ut her: https://octoprint.org

 

Nå skal det sies at jeg har litt trøbbel med octoprint og Kosselen. Blir for mye bitfeil gjennom usb kabelen. Men bruker den fortsatt til å overføre fra Cura direkte til minnekortet i printeren, og for å starte varming/starte printingen.

Lenke til kommentar

Raspberry pi fungerer som en pc som printer for deg. Med ett webkamera plugget i så streamer den video og. Blir fine timelapse i tillegg.

 

Sjekk ut her: https://octoprint.org

 

Nå skal det sies at jeg har litt trøbbel med octoprint og Kosselen. Blir for mye bitfeil gjennom usb kabelen. Men bruker den fortsatt til å overføre fra Cura direkte til minnekortet i printeren, og for å starte varming/starte printingen.

 

Har PI og venter på et kamera, men var ikke klar over at den klarer å overføre altså

Jeg prøvde en PC fra multicom https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c100559/p10637364

og den brukte ubrukelig lang tid på å laste ned stl filer inn på cura for å slize det.. hele prosessoren gikk på høygir mens programmet kjørte..så viss en pi klarer det blir jeg overrasket haha

 

Kjører du stl filer inn på raspberry fra en pc i hjemmet også derfra til printeren ? hvis jeg forstår korrekt :D

Lenke til kommentar

Slicer det i cura på pcen, deretter trykker man "print with Octoprint" istedenfor save to file. Så begynner printeren å printe.

Hvilke versjon av Cura støtter dette?

 

Ser 3.1 har plugins av octoprinten, men klarte ikke å finne noe igårkveld som ga instruksjoner om hvordan å sette det opp

 

Hjemmesiden sier 15.04 eller noe ? men hvorfor har de da plugins på 3.1 som default når man laster ned :O

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er 3D printertreff på Bitraf i helga: https://www.meetup.com/bitraf/events/246104790/

Jeg har skrudd i hop en Anycubic Kossel. Dessverre så går X-aksen feil vei (nedover) når jeg trykker "home". Kablingen ser riktig ut, så da må jeg vel finne ut hva som er feil med firmware.

Det får bli i morgen (ok, senere i dag, det er allerede søndag).

Sjekk at stepper driverne sitter skikkelig. Hadde samme problemet når jeg først monterte min og da var ene driveren ikke skikkelig tilkoblet i sokkelen sin. 

Lenke til kommentar

Det er 3D printertreff på Bitraf i helga: https://www.meetup.com/bitraf/events/246104790/

Jeg har skrudd i hop en Anycubic Kossel. Dessverre så går X-aksen feil vei (nedover) når jeg trykker "home". Kablingen ser riktig ut, så da må jeg vel finne ut hva som er feil med firmware.

Det får bli i morgen (ok, senere i dag, det er allerede søndag).

 

Så bare en av aksene går feil vei? XYZ har jo samme funksjon på en kossel.

Høres veldig rart ut, men det er enkelt å invertere i firmware.

Gå på Configuration.h og søk på invert (ctrl+f) så endrer du fra false til true (eller motsatt) på aksen som er problemet.

Lenke til kommentar

Det var faktisk ledningen til motoren til X-aksen. av en eller annen grunn var pluggen i ene enden snudd 180 grader. Plukket ut pinnene og fikset det. Nå homer printeren slik den skal.

 

Aha, når X, Y og z blinker (på displayet) så forteller Marlin at posisjonen ikke er sikker, så den kommer til å sende en G20 for å fikse det.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Kossel'en virker til å ha noen uheldige kjøpere bak seg :p

Jeg var nokså uheldig siden det var første printer og er helt nybegynner, og fikk feilen med at kablene i hann-kontaktene ikke var avmantlet, 

Av totalt 18 kabler var det 6 som ikke var avmantlet. Så fikk en god del ekstra utstyr sendt fra Anycubic

 

Råe på servicedeler og sender ut i hytt å pine, og for meg ihvertfall virker det som man får myyyye for pengene^^ Selv om det har vært mye fikling med firmware og hardware 

 

Men relativt interessant læringskurve som går veldig bratt fra 0 og opp, Spesielt med hjelp fra anycubic samfunnet og her på forumet

 

Kommer nok til å anskaffe en skriver til med tiden, må bare få litt større plass av fruen

 

Til helgen blir det å prøve den første printen som går over 2 dager :D

Lenke til kommentar

Vel, jeg er godt fornøyd (så langt) med Kosselen fra Anycubic. Ok, det var uheldig at en av armene til printhodet (karbonstengene) var brukket ved festet. Jeg limte den med epoxy, og den holder foreløpig. Kjedelig at en av kablene var feil (snudd kontakt) men mulig å finne ut.

Manualen er ganske bra, men har noen mangler, men jeg klarte fremdeles å finne ut av hvordan ting skulle være ved å se på assembly videoen + litt googling.

Det tok litt tid (4 - 6 "test circle" prints) å få satt Z offset slik at første laget var ok, men så er det klart for printing.

 

Heldigvis var jeg på 3D printer-treff, slik at jeg kunne spørre når det var noe jeg var usikker på.

Lenke til kommentar

Fikk gjort litt med Kosseln i dag. Bytte vifte på hotend og i strømforsyningen til stillere vifter, flytter extruderen til toppen så jeg kan ha filamentet der istede, og fikk slengt på noen leds med dimmer.

 

Fikk og oppdatert firmware på Tronxyen til Marlin 1.1.8. Den orginale 1.1.7 var veldig ustabil med Octoprint og generelt merkelig i oppførselen. ble mye bedre med 1.1.8.  Meilzi kortet som brukes i denne printeren har så lite internminne at det ikke er plass til å legge inn bootloader, så all oppgradering må gjøres gjennom ISP headern. Heldigvis ganske enkelt.

 

Minien har fått seg litt mere Z støtte, eller må skaffe noen lengre skruer før jeg får montert alt. Ellers er det ikke så mye mere å oppgradere på den egentlig. Har gjort det meste.

 

Kansje på tide å printe litt igjen snart og ikke bare skru.

 

9sFllqF.jpg

 

19cQcTI.jpg

 

kWXeAe4.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Heldig som har mye plass! :D Har bare et lite skap til rådighet som kosselen har gått inni

Var litt dum og kjørte nye tmc2208 stepperne uten vifte på et par prints..virker til å skadet den ene da den ikke lenger klarer å gå helt til end stop,

 

MEN over til noe bedre.. Fikk en saftig bonus av et salg jeg gjorde og har lyst på en printer til tenker jeg,, Eneste er at denne kanskje må være av den mindre skalaen, Hare bare plass til noe som er 40 bred-35dyp -35 høy

 

Noen her som har forslag til en plug and play printer med bra kvalitet?  Blir egentig bare en printer som skal stå å lage små deler

 

 

Takker på forhånd hvis noen vet om noen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...