Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å melde seg inn i 3D-printergamet. Gikk for en TEVO Tarantula fra aliexpress da jeg har lest en del bra om den. Fikk med 2 ruller med kina plast samt ekstra ekstruder for fleksibel plastikk. For håpentligvis er den her i løpet av en ukes tid.  :dremel:

 

Noen andre som har prøvd denne? Den er vel i hovedsak basert på prusa i3.

tror det er en stabil printer i forhold til mange andre prusa i3 som er bygget av tre eller plexi glass..

du må si hvordan den er når du har fått testet den da :D

eneste jeg er litt skeptisk til på den printeren er at det er kun 1 stepper til z-aksen.. kan være det funker helt fint også. også må du ikke ha allverdens med håp på kina plastikken  :lol:

 

 

kjøpte selv en delta som skal komme idag, fikk også en ordbot her om dagen som jeg ikke har prøvd sikkelig enda (en del små problemer) 

så da har jeg 3 printere her som skal printe :D kommer nok til å selge en av printerene senere regner jeg med da. 

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd printeren på noen prints og er ganske overrasket med tanke på prisen, til og med kinaplasten leverer sånn nogenlunde. Du har rett i at 1 stepper til z-aksen er en svakhet, mange som oppgraderer til en ekstra. Er også en del andre modifikasjoner ute å går, vinkler osv for å gjøre den stivere samt vifte som kjøler ned printen etter hvert.

 

Supporten i communityet på facebook er veldig bra. Monteringsanvisningen som var med er mindre bra. Halvferdig manual men det finnes youtube-videoer som viser hvordan den settes sammen.

Lenke til kommentar

Har prøvd printeren på noen prints og er ganske overrasket med tanke på prisen, til og med kinaplasten leverer sånn nogenlunde. Du har rett i at 1 stepper til z-aksen er en svakhet, mange som oppgraderer til en ekstra. Er også en del andre modifikasjoner ute å går, vinkler osv for å gjøre den stivere samt vifte som kjøler ned printen etter hvert.

 

Supporten i communityet på facebook er veldig bra. Monteringsanvisningen som var med er mindre bra. Halvferdig manual men det finnes youtube-videoer som viser hvordan den settes sammen.

okay :) du burde printe ut en vifte holder til å ha rundt nozzlen når du printer PLA :) får mye bedre resultat av det, gjør igjaffal jeg..

 

er du medlem i 3D printer norge på facebook?

 

sitter selv å montere isammen en Kossel XL nå :D

Lenke til kommentar

har kjøpt så å si all min plastikk ifra 3Dnet.no, god plastikk og god kunde service! var inn til stavanger en tur for 2 uker siden og kjøpte noe plastikk av E3printable. har ikke fått prøvd den plastikken enda men han hadde noen andre farger og slikt enn 3Dnet så blir litt gøy å prøve :)

 

har ingen erfaring med PEGT så det kan jeg ikke si noe på.. men tror 3Dnet selger noe du kan smøre på printen....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har lyst til å starte med hobbyen, men må innrømme at jo mer jeg leser og undersøker, jo mer blir jeg sittende å gruble. Hvor skal man egentlig starte dersom man er helt fersk? Tenkte noe for under 5000,-, men ser at de fleste printerne går for 2-3x det beløpet.

 

Er det viktig å tenke på programvaren/firmware som printerne leveres med? Bør man gå for open source eller ikke? Delta eller prusa osv?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å starte med hobbyen, men må innrømme at jo mer jeg leser og undersøker, jo mer blir jeg sittende å gruble. Hvor skal man egentlig starte dersom man er helt fersk? Tenkte noe for under 5000,-, men ser at de fleste printerne går for 2-3x det beløpet.

 

Er det viktig å tenke på programvaren/firmware som printerne leveres med? Bør man gå for open source eller ikke? Delta eller prusa osv?

Kommer litt an på hva du er ute etter.

 

Vil du bygge en printer selv fra bunnen av ol? Eller bare kjøpe noe som fungerer, så printe ut det du selv lager eller finner på nettet?

 

Om du velger en ferdiglagd, så finner du nok noe greit mellom 5-.10000kr.

 

Jeg har ikke gjort noe research på denne modellen, men kanskje denne er et alternativ?

http://www.clasohlson.com/no/FlashForge-Finder-3D-skriver/38-7720?LGWCODE=387720000;83825;6293&gclid=Cj0KEQjwgJq-BRCFqcLW8_DU9agBEiQAz8Koh-zxE1K8NNXJuGI_FOkBAQI59gzzc7X3704oxbuRcBcaAg_o8P8HAQ

 

Jeg bruker selv "FlashForge Dreamer" som koster ca det dobbelte, som jeg er fornøyd med.

 

Man kan som regel bruke hvilken som helst programvare for å styre \ lage 3d modellene med.

 

Jeg bruker eks Simplify3D for å "kutte" 3d modellen til lesbart format for printeren, så legger jeg dette på et SD kort som printeren leser ifra.

Lenke til kommentar

 

Jeg har lyst til å starte med hobbyen, men må innrømme at jo mer jeg leser og undersøker, jo mer blir jeg sittende å gruble. Hvor skal man egentlig starte dersom man er helt fersk? Tenkte noe for under 5000,-, men ser at de fleste printerne går for 2-3x det beløpet.

 

Er det viktig å tenke på programvaren/firmware som printerne leveres med? Bør man gå for open source eller ikke? Delta eller prusa osv?

Kommer litt an på hva du er ute etter.

 

Vil du bygge en printer selv fra bunnen av ol? Eller bare kjøpe noe som fungerer, så printe ut det du selv lager eller finner på nettet?

 

Om du velger en ferdiglagd, så finner du nok noe greit mellom 5-.10000kr.

 

Jeg har ikke gjort noe research på denne modellen, men kanskje denne er et alternativ?

http://www.clasohlson.com/no/FlashForge-Finder-3D-skriver/38-7720?LGWCODE=387720000;83825;6293&gclid=Cj0KEQjwgJq-BRCFqcLW8_DU9agBEiQAz8Koh-zxE1K8NNXJuGI_FOkBAQI59gzzc7X3704oxbuRcBcaAg_o8P8HAQ

 

Jeg bruker selv "FlashForge Dreamer" som koster ca det dobbelte, som jeg er fornøyd med.

 

Man kan som regel bruke hvilken som helst programvare for å styre \ lage 3d modellene med.

 

Jeg bruker eks Simplify3D for å "kutte" 3d modellen til lesbart format for printeren, så legger jeg dette på et SD kort som printeren leser ifra.

 

 

Har vurdert Clas Ohlson sin, men ulempen er vel kanskje at den ikke har oppvarmet brett og hvis noen deler ryker så er man avhengig av support fra produsenten?

 

Er det litt vel entusiastisk å kunne bruke Finder til å printe ut deler som kan brukes til å sette sammen en delta-printer på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar

Da har jeg plukket fra hverandre X og Z aksen på min mendelmax. Så kan jeg starte å tegne nye deler for å få inn E3D hotenden. Da blir det gode dager med bowden og 1,75mm!

 

Håper det var verdt prisen å ikke kjøpe kina-E3D, og håper printeren på jobben fungerer godt nok til å få printet de nye delene til printeren min.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva en M3D printer er verd?

Er noen spoler med.

 

Jeg koblet den bare til og den bråket noe helt for jævlig, så jeg tok den vekk.

Så skal være så ærlig å si at jeg ikke vet om den fungerer 100% eller ikke.

Kjøpte min når de hadde kickstarter, men tok så lang tid før jeg fikk pakket den opp at jeg tror garantien gikk ut før jeg plugget den i.

Lenke til kommentar

wanahao i3 ifra 3Dnet er billig og grei har jeg lest, ikke prøvd den selv da..

kina E3D v6 kan du være heldig med og uheldig med.. har hatt 2, den ene funket fint helt til jeg byttet nozzle, den andre jeg fikk nå funker helt forferdelig...



noen som har kjøpt det nye til E3D v6? 


http://e3d-online.com/Socks-Launch

200kr med frakt for det oppgraderings kittet er ikke helt ille.. så tror jeg kommer til å bestille det snart å prøve, slipper jo å tenke på hvor viften til nozzlen treffer, silikonen beskytter jo for det, + lett å rengjøre hvis du får en løsnet print..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

wanahao i3 ifra 3Dnet er billig og grei har jeg lest, ikke prøvd den selv da..

 

kina E3D v6 kan du være heldig med og uheldig med.. har hatt 2, den ene funket fint helt til jeg byttet nozzle, den andre jeg fikk nå funker helt forferdelig...

 

 

 

noen som har kjøpt det nye til E3D v6? 

http://e3d-online.com/Socks-Launch

 

200kr med frakt for det oppgraderings kittet er ikke helt ille.. så tror jeg kommer til å bestille det snart å prøve, slipper jo å tenke på hvor viften til nozzlen treffer, silikonen beskytter jo for det, + lett å rengjøre hvis du får en løsnet print..

 

 

Vet du hvordan Wanhao i3 er i forhold til Flashforge Finder?

 

Etter det jeg kan se så er Finder 1000,- dyrere og mangler oppvarmet skriveflate. Må de f.eks kalibreres før hver printing og gjøres dette manuelt?

Lenke til kommentar

de sier at flashforge har mindre deler som er greit (og viktig) hvis du skal printe med forskjellige materialer, men den er lett og sette opp første gang.. wanahao i3 må du skru isammen noen få deler, koble opp noen kabler og kalibrer beddet, har ikke prøvd noen av printeren så kan ikke si hvordan de er i begynnelsen..

 

normale printere må du skjelden levle beddet på, hvis du ikke gjør noen endringer og slikt..

 

pesonelig hadde jeg valgt wanhao i3, mange flere personer som ha den så du finner mye mere mods du kan printe ut, den har hotbed så du kan printe ut mye mere forskjellige matterialer, og jeg får igjaffal mye bedre heft på første laget på PLA med bed varme..

 

har du litt mere penger du skal bruke så får du mange gode og fine printere med da må du opp i noen 1 000 over flashforge... 
jeg har en delta kossel XL, ordbot hardon, og skal bygge en egen printer nå. liker best ordboten nå, har noen oppgraderinger jeg skal ta på kosselen før jeg skal printe mere med den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurte på å prøve med 3D printing. Vet ikke hva jeg skal printe da men.. Så ikke interessert i å legge i store summer bare for å teste liksom. Ser CDOn kjører tilbud på denne XYZ mini saken, som er relativt rimelig i utgangspunktet. Men som kun bruker egne filament, som virker ganske dyre. Men som nybegynner printer. Er dette noe som virker fornuftig?

Tror det kan være en grei testprinter ja.

 

Filamentet har NFC brikke i seg som registrerer hvor mange meter som er igjen ol. Dvs de kan "hackes" slik at man kan fylle på en ny spoole uten at man må bruke demmes eget filament ;)

Tok et kjapp søk på youtube.

 

Edit: Holder selv på med et lite prosjekt. kanskje jeg kan vise bilder islutten av uken

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...