Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg er en av de heldige som har fått en 3D printer til jul. Clas Ohlson sin FlashForge Finder.
Dette var jeg ikke helt forberedt på.
Spørsmålet jeg nå stiller finnes sikkert svar på blant de 119 sidene denne tråden er, men for "alle" oss nye heldige som møter 3D printing på hobbynivå denne julen:

 

- Er SketchUp et greit program å lære seg?

- Eventuelt, hvilket program er smart å lære seg først som sist?
(Har ingen erfaring med 3D-programmer, men leser gjerne Dummies/Tutorials/YouTube)

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en nettside som enkelt viser hvilke type forskjellige "filament" man kan bruke på "denne eller denne" printeren ? 

 

Fikk med en kg med printeren, men har lyst til å prøve noe mer kvalitet med tiden ^^

 

Du kan nok printe det meste, men det som er enklest er PLA.

ABS går nok og men du må kjøre mye varme på bed'n og om du ikke har en "All Metal Heatbreak" så kan du skade PTFE røret inni om man har for mye varme over lengere tid (ABS krever mye varme) og gjerne lufte godt da det avgir giftige gasser,

TPU kan du og printe. Det er mykt som gummi. og PETG er samme plast som flasker er laget av.

 

men PLA er det som gir best resultat uten giftig avgass så kjøp deg noen flere ruller av det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Da har jeg fått lekt meg litt med Anycubic Kossel, virker til å være en grei printer til prisen.

Fikk med en rull svart PLA som endte opp med å være totalt ubrukelig. Maskinen klarte ikke å mate inn filamenten. Fikk heldig hvis hentet meg et par ruller PLA fra Clas Ohlson som funket mye bedre.

Noe av det første jeg gjorde var å printe deler til printeren. Blandt annet et par deksel for å skjule steppermotorne og toppen. Har også printet en forlenget base for å flytte strømforsyningen fra siden til bunnen av printeren.

Lenke til kommentar

(ABS krever mye varme) og gjerne lufte godt da det avgir giftige gasser,

Skal ikke påstå noe her, men er ganske sikker på at det ikke er dokumentert noe om at ABS avgir giftige gasser ved smelting.

 

(Brenner man det derimot så er det en litt annen sak..).

 

men PLA er det som gir best resultat uten giftig avgass så kjøp deg noen flere ruller av det.

Usikker på hvordan du kan mene PLA gir best resultat?

 

Begge kan printe "gjevnt over" det samme.

 

ABS er noe mer fleksibelt, mens PLA er "sprøere", slik at det knekker fortere enn feks ABS.

PLA tåler heller ikke temperatur noe særlig. Dvs lager du et eller annet, kan du forvente at det blir ødelagt om det står i solen, eller ligger i en varm bil på sommeren.

 

Ikke kan man bruke ace tone på PLA, som man kan med ABS, slik at det blir en glatt overflate uten at man kan se lagene etter 3D printeren.

Z7rMMoS.png

 

 

Når det er sagt, så har begge filamentene fordeler og ulemper :) man bør teste ut begge to, så se hvilken som passer best til det man skal bruke det til, sånn at man har litt ordentlig erfaring.

Lenke til kommentar

ABS stinker iallefall når man printer med det, og man burde jo ikke bruke det i forbindelse med mat eller lignende så det er jo uansett litt "giftig" sånnsett. Og en del vanskeligere å få til med siden det har en tendens til å warpe veldig enkelt om man ikke har nok temperatur.

 

Det med Aceton har du rett i. Kan bli ganske bra da - men tror fåtall av brukere hiver seg rundt på acetonsmoothing med en gang.

 

Og PLA er sterkt nok til det meste. Har tilgode å printe noe som har vært for svakt til formålet. 

Man burde jo selfølgelig teste alle matrialer! Men jeg foretrekker virkelig PETG over ABS. Men PLA er det jeg bruker 90% av tiden min på :p

Lenke til kommentar

Nå kjøpte jeg en "production model" 3D printer for en god stund tilbake, så har ikke problemer med warping ol, da temperaturen på bed kan stilles ganske høyt.

 

Bruker selv PLA for det meste, da som du sier ABS lukter veldig vondt om man ikke har noe særlig god lufting.

 

Jobber med et "skap" til 3D printeren inne på den ene boden, så forhåpentligvis får jeg isolert den inn i en sånn med egen lufting  på sikt.

Lenke til kommentar

 

 

Z7rMMoS.png

 

 

N

 

 

DAMN.. Kan du utdype eller vise til en guide hvordan du får til dette? Er jo snakk om rene butikkprodusert lookalike du får frem her jo

 

Skal prøve litt forskjellig filaments bare for å teste.. Er det slik at dette med aceton kun funker med ABS?

Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over at det var en egen 3d-print-tråd her på diskusjon.no!

Jeg har en Anet A8 som er kraftig modifisert og har startet å bygge en HEVO.

I romjulen var jeg så uheldig at hotenden min døde, og til tross for at jeg har en E3DV6 på vei, har jeg ikke rukket å printe ut bracket til denne.

 

Er det noen som gidder å ta på seg jobben med å printe ut en bracket for meg? Betaler selvfølgelig.

Har STL klar, trenger bare at noen tar på seg jobben :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Z7rMMoS.png

 

 

N

 

 

DAMN.. Kan du utdype eller vise til en guide hvordan du får til dette? Er jo snakk om rene butikkprodusert lookalike du får frem her jo

 

Skal prøve litt forskjellig filaments bare for å teste.. Er det slik at dette med aceton kun funker med ABS?

 

 

Det finnes mange guides rundt om på nettet. Bare å søke etter ABS vapor smoothing f.eks.

Aceton reagerer bare på kjemikaliene som er brukt i ABS ja.

Det finnes måter å få lignende resultat på med PLA, men det krever ett stoff man absolutt ikke vil ha noe med å gjøre (Diklormetan, eller metylenklorid som det også er kalt).

Lenke til kommentar

DAMN.. Kan du utdype eller vise til en guide hvordan du får til dette? Er jo snakk om rene butikkprodusert lookalike du får frem her jo

 

Skal prøve litt forskjellig filaments bare for å teste.. Er det slik at dette med aceton kun funker med ABS?

 

Kjøp en boks av Aceton på biltema:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Aceton-2000030019/

 

hell en liten skvett oppi et glass\bolle eller noe sånt.

 

Legg noe av metal eller stein eller et eller annet som 3d printet kan hvile på, som ligger over vesken du har fylt på med.

 

Legg et lokk over glasset (da acetonet fordamper veldig fort).

 

La det stå i noen min (husker ikke 15-20min? Kanskje lengre, kanskje kortere.. det lærer du relativt fort når du holder på).

 

så er du good to go :)

Lenke til kommentar

Heiv i noen TMC2208 drivere i kosselen min for å få ned litt støy, og må virkelig si at det gjorde susen.

 

I Stealhchop mode er dem 100% lydløse! men man må printe litt sakte da modusen har litt lite torque, så jeg byttet til Speadcycle som gir tilbake kraften men lager litt lyd. Er uansett bare 10% av lyden fra de orginale driverene (som er standard A4988 som alle printere bruker)

 

Har himla lyst på flere printere, men må først kjøpe meg større leilighet eller hus.. Får bare lov av dama å holde på i ene hjørnet av gjesterommet nå, og det begynner å bli trangt..  :tease:

 

DSmyBdF.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hva skal man ikke med flere printere? :D
Det som er morsomt med printere er jo å bygge dem og oppgradere dem til å bli bedre og bedre. Til slutt printer dem så bra at dem blir kjedelig.
Har litt lyst på en med extrudern direkte på hotend for kunne printe TPU raskere, men mulig jeg bare bygger om den ene jeg har.

 

Resin printer frister og veldig, men dem er i tidlig stadie og fortsatt litt dyr. Neste år kansje? :D

Lenke til kommentar

Hva skal man ikke med flere printere? :D

Det som er morsomt med printere er jo å bygge dem og oppgradere dem til å bli bedre og bedre. Til slutt printer dem så bra at dem blir kjedelig.

Har litt lyst på en med extrudern direkte på hotend for kunne printe TPU raskere, men mulig jeg bare bygger om den ene jeg har.

 

Resin printer frister og veldig, men dem er i tidlig stadie og fortsatt litt dyr. Neste år kansje? :D

Du kan jo se om du får solgt disse "kjedelige" superprintere ? får du plass og cash til å plukke opp flere "byggesett"

Lenke til kommentar

 

Hva skal man ikke med flere printere? :D

Det som er morsomt med printere er jo å bygge dem og oppgradere dem til å bli bedre og bedre. Til slutt printer dem så bra at dem blir kjedelig.

Har litt lyst på en med extrudern direkte på hotend for kunne printe TPU raskere, men mulig jeg bare bygger om den ene jeg har.

 

Resin printer frister og veldig, men dem er i tidlig stadie og fortsatt litt dyr. Neste år kansje? :D

Du kan jo se om du får solgt disse "kjedelige" superprintere får du plass og cash til å plukke opp flere "byggesett"

 

Man får jo helt kurrante printere fra 800kr og oppover, så det er jo ikke så dyr hobby at jeg trenger å selge noe for å kjøpe nytt.. 

Men morsomt er det! :)

 

Printet en katt i ABS nå for å teste vapor smoothing med aceton. spent å se hvordan det fungerer.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...