Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis dere ønsker det så kan jeg lage en tegning og lir mer detaljert forklaring

Det hadde vært veldig interressant.

 

Skill ut dette og la Elgen forklare hvordan dette henger sammen.

 

jeg trenger ikke å si så mye , tegningen forklarer det meste

Nei det gjør den vel ikke.

"Spenningsdeling" brukes vel ikke i noe konvertering av DC spenninger i dag bortsett fra inni kretser hvor det er veldig lite strøm.

 

I dag brukes switched-mode regulatorer eller lineære regulatorer med transistorteknologi for spennings regulering. Disse er mye mer effektive enn en spenningsdeler og man trenger heller ikke noe motstander som tåler store effekter.

 

Og en trafo som skal ta litt effekt og som opererer på 50 Hz er ganske stor og tung i forhold til en switched-mode strømforsyning. Bare se på de små lette mobilladerene man har i dag i forrhold til de tunge klumpene som var for noen år siden når man brukte bare en trafo. Også sparer man jo masser av dyrt kobber som er en begrenset resurs.

 

Det er ikke noe grunn til å ikke bruke likespenning i dag da vi har kjempeeffektive og robuste børsteløse DC motorer og veldig effektive switched-mode spenningsregulatorer for å skifte spenning. Og som sagt vil det gjøre strømmen mye mindre farlig pga minsket fare for hjertestans, men dog kanskje gi litt større brannfare pga lysbue.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker selv, men er du sikker på at regulering av likestrøm lar seg skalere enkelt og greit? Da tenker jeg på at i små strømforsyninger er regulering av likestrøm veldig enkelt, men hva med når du skal erstatte en trafo på flere hundre MVA med et spenningsnivå i hundre-kV-klassen? Er det da mulig å bygge en likestrømsregulering som er like billig samt like vedlikeholds- og tapsfri som en transformator?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om konvertere ( endre ) likespenning fra et nivå til et annet.

 

Da er det enkleste å dele spenningen

Den andre metoden er å ta det via vekselspenning

 

Så i praksis kan man ikke endre likestrøm direkte , kun dele den

 

Man tar utgangspunktet i den typen strøm som er enklest å jobbe med og så lager man alle de andre typene

 

Bruker man likestrøm så krever det flere konverteringer frem og tilbake hvis man vil endre styrken

 

vekselspenningen er også tatt direkte fra generatoren og transformert ned til et sikkert nivå

Lenke til kommentar

Det er snakk om konvertere ( endre ) likespenning fra et nivå til et annet.

Ja det var det jeg skrev om...

 

Da er det enkleste å dele spenningen

Den andre metoden er å ta det via vekselspenning

Det enkleste er ikke alltid det beste. Spenningsdeling har horribelt dårlig effektivitet.

Og ingen bruker det i dag for annet enn for veldig små strømmer som referansespenninger for en spenningsregulator f.eks.

 

Så i praksis kan man ikke endre likestrøm direkte , kun dele den

Man tar utgangspunktet i den typen strøm som er enklest å jobbe med og så lager man alle de andre typene

Bruker man likestrøm så krever det flere konverteringer frem og tilbake hvis man vil endre styrken

vekselspenningen er også tatt direkte fra generatoren og transformert ned til et sikkert nivå

 

Nei man man trenger ikke å endre den "direkte" med dagens teknologi heller det finnes mye mer effektive metoder.

 

Å konvertere 50Hz vekselstrøm direkte via en trafo krever som regel en stor tung trafo. Mens hvis man likeretter den også kjører den gjennom en switch mode strømforsyning (som kjører en mye høyere frekvens) så kan man komme unna med et mye lettere og mindre apparat. Her er et eksempel på 2 tilsvarende strømforsyninger hvor den ene er switch mode og den andre er bare en ren trafo også en likeretterbro og noen glattekondensatorer:

KL-3815-back1-1024x1024.jpg

http://www.automatio...20vac-or-230vac

KL-600-48-black-1024x1024.jpg

http://www.automatio...00-48-duplicate

 

Switch mode forsyningen veier rett over 2 Kg mens trafo forsyningen veier nok nærmere 15 Kg Og trafo forsyningen vil ikke gi en stabil spenning ut, men vil variere med belastningen pga at den ikke har noe spenningsregulering (dvs. rippelen vil øke med økt belastning som fører til en lavere RMS spenning ut). Mens switch mode forsyningen vil gi en meget fin og stabil likespenning ut over hele bruksområdet.

 

Og når man da bruker den moderne effektive strømforsyningen så LIKERETTER man faktisk vekselspenningen først for så og konvertere den. Så da er det faktisk flere ledd enn om man bare hadde begynnt med likespenning inn i utgangspunktet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Så i praksis kan man ikke endre likestrøm direkte , kun dele den

 

Såvidt jeg vet er ikke halvledere pensum i elektrofag grunnkurs, men du kan altså bruke transistorer og lignende til å regulere likespenning, både opp og ned.

 

Da er det spenningsstabilisatorer du snakker om.

Her kan man bare regulere det nedover , altså til en spenning som er mindre en det man tilfører kretsen

slike spenningsstabilisatorer er også bruk i strømforsyninger

 

Ved hjelp av mange mest kondensator så er det likevel mulig å heve spenningen til noe høyre en det man tilfører kretsen.

men det gir veldig liten effekt ut

 

Når det er snakk om større strømstyrker så duger bare vekselspenning / strøm når man skal endre styrken .

Her er det ingen kontroll kretser som kan gå i stykker

 

når man likerette vekselspenning så vil man også få noe som kalles ripel spenning .

det vil si at spenningen veksle mellom 0 maks og 0 ( den går ikke under nul = motsatt vei) slik det er med vekselspenning.

Dette må rettes ut

 

Da er det 2 metoder som brukes

- stor kondensator

- man hakker opp spenningen slikke at denne trippelspenningen blir liten og blir enklere å rette ut

her bruker man altså samme metode for generer vekselspenning fra like spenning til å hjelpe på likerettingen av vekselspenning

 

Med andre or så er det mye enklere å ta vekselstrøm og konvertere det til likestrøm en motsatt .

 

Hvis man skulle ha forskjellige typer strøm i huset så vil det også komplisere tilkoblingene som sikker vil gjøre den dyrere også

Lenke til kommentar

Med andre or så er det mye enklere å ta vekselstrøm og konvertere det til likestrøm en motsatt .

Det er ingen problemer å konvertere likestrøm til vekselstrøm i dag. I industrien er det fullt av motorer som går på frekvensomformere som i praksis gjør akkurat dette.

 

Og hvis man da har likestrøm som utgangspunkt så kan man når man skal konvertere det lett ved hjelp av halvledere konvertere det til en mye høyere frekvens enn 50 Hz som man har i veggen i dag og man kan dermed bruke mye mindre og lettere trafoer når man skal konvertere spenningen enn man må når man skal konvertere 50Hz.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Da er det enkleste å dele spenningen

Den andre metoden er å ta det via vekselspenning

Dette er pedagogisk enkelt å forklare på grunnkursnivå. I videre utdanning lærer man at det finnes bedre og mer effektive løsninger.

 

 

mini_box_pico_psu.jpg

 

Her er en hardware.no-artikkel fra 2006. Det var gammelt nytt for elektronikere i 2006 også, men det viser i hvert fall for almennheten at en 120 Watt strømforsyning med omforming fra 12V til +3, +5, +12, -12 og -5V ikke trenger å være større enn et par AA-batterier. Det er ikke grunnkurspensum å vite hvordan en sånn fungerer, men du ser i hvert fall at det eksisterer. Så kan du glede deg til 2. og 3. året der man kan studere nærmere hvordan disse fungerer. Eventuelt helt opp til høyskole og universitet dersom du vil gå ennå nærmere inn på hvordan halvlederne fungerer på nanonivå. Materialfysikk, nanofysikk, produksjonsteknikker osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet var hvorfor man bruker vekselstrøm og om man ville ha valgt noe annet hvis man skulle foreta det samme valget i dag.

Jeg tror ikke man ville ha valgt noe annet .

Det er det flere grunner til

 

Strømmen starter i generatoren eller dynamoen som lager vekselstrøm.

Hvis det er snakk om en likestrømsgenerator så er det ikke annet en en likeretting av strømmen retter at den er generert

Da er det vanligvis snakk om høy spenning og høy ampere

 

Spørsmålet er om dette skal likerettes før det transporteres til en nyt fordelingpunkt.

her vil det nok være krevende hakke opp den store effekten til vekselstrøm da bruker man den direkte som vekselstrøm i stedet. her blir også effekten transformert ned til noe mere passende effekt og fordelt videre.

Her kan det være flere slike punkter før man har strømmen i hus

 

Så kommer spørmålet om hvorfor man ikke har en konverter i alle hus som gir likestrøm ut i kontakten.

Dette ville kreve flere plugger på kontakten og ganske mange ledere.

Konsekvensen vil og så være sikringsskapet vil kreve mye mere plass

Alternativt at man måtte planlegge nye hvilke typer strømmer og spenninger man skal ha i hvert enkelt rom.

Her har jeg ikke tenkt gjennom hvor mange forskjellige typer strøm man måtte ha tilgang til

men noen er det : +12V , -12V,+5V, +3V,+1,5 V for å ta med noen

i tillegg måtte man ha tilkobling for store effekter til oppvarming av huset og til tilberedning av mat

 

Tilkoblingen måtte også designes slik at man ikke kan plugge feil

Dette kan bli lit for komplisert for mange . tenk bare på de som ikke klare å koble til stereoen eller tven.

 

Dette vil også koste mye penger.

 

Da er det langt enklere at hvert enkelt apparat konverterer til de spenningene de trenger selv

 

 

Det er heller ikke noe i veien for at de som ønsker det legger opp egne likestrøms-kurser i huset så lenge de holder det innenfor loven.

Da kan man glemme det på store effektene

 

Nytteverdien vil likevel være begrenset

Lenke til kommentar

Den har jeg ikke sett før.

 

jeg vet at det finnes en variant beregnet til datautstyr.

Poenger er dog at man må ha en kontakt med ekstra mange ledere eller spesial kontakter alt etter hvilken strøm man skal bruke. Dette vil gi svært mange varianter av plugg og kontakt.

jeg gjetter på 10-15 varianter til . i dag har man 5 hoved varianter ( når jeg tenker meg om) bare for strømtilkoblingen

 

Her må man også bli ening om en standard for de pluggene som dekker flere strømtyper

Det gjelder lavere speingene som bruker samme type plugger.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bare ha ett spenningsnivå "i veggen" da og så justere den i det som kobles til?

 

Det har man det allerede ( 230 V AC )

 

Likespenning krever omformere i 3 trinn hvis skal endre spenningsnivået

Detter er innebygd i alle dingsene man kobler til vekselstrømmen i dag men her holder det med 1 trinn

 

Flere dingser operer også med flere spenningsnivåer

(pcen er et eksempel)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Så svaret ditt er at man fint kan ha ett spenningsnivå på DC i hus og da?

 

Sånn siden jeg stilte spørmålet til deg, ser jo nå at det var uklart siden jeg bare postet rett under deg og ikke refererte til deg med navn.

 

"hvorfor kan man ikke bare ha ett spenningsnivå inn i huset hvis man skulle ha DC?" blir vel da spørsmålet.

For meg virker det som du gjør problemstillingen mer komplisert og vanskeligere en den egentlig er.

 

Man slipper vel en tung trafo og kan endre spenningsnivå med høyere effektivitet hvis man går DC til DC en om man går fra AC til DC?

Lenke til kommentar

jeg regner med at spørmål som postet rett under et innlegg i hovedsak er stil til innlegget rett over.

Det betyr likevel at flere kan svare på det

 

Siden du spesifiser at du spør meg direkte så skal jeg forsøke å svare.

 

Man skulle tro at konvertering fra AC til DC krever store komponenter ( trafo er nevnt ) men det er ikke alltid nødvendig

 

Hvis man tar utgangspunktet i 230 volt så er det mange ting man kobler til som har spennings- omformere som er knøtteliten ( samme strøelse som en vanlig stikkontakt )

 

Slik er det med laderen til den elektriske tannbørsten eller til en opplad bar barbermaskin.

Hvordan dette funger internt vet jeg ikke

Omformeren til mange andre enheter er jo ikke større en en VHS kassett

Hvis man skulle omforme likestrøm så vil jo omformeren være like stor

 

Så her vil man ikke ha noen spesielle fordeler med likestrøm

 

Hvis du ser på denne siden som jeg tilfeldig fant så ser du at det er ikke noen praktisk forskjell om omformer fra AC til DC eller omvendt. Eller å bare omforme spenningen

 

Derimot er det komplisert legge opp et linkstrømsettverk i et hus med forskjellige typer spenninger. skulle man likevel bare ha en spenning så må mange apparater likevel ha innebygde omformerer

 

Poenget er at det kompliser saken med unødvendig mange omformere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...