Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Uten innblanding i "hvem sin strøm er lengst" debatten forøvrig... Ville man ikke fått en god del endring ved å legge nytt/bedre teknologi fra trafo til nye boligområder, og så endre fra strømverket til trafoen seinere/ved anledning?

 

Jeg prøver, men klarer ikke å forstå spørsmålet.

Hvilken endring til hvilken teknologi hvor?

Vil du ha en annen teknologi på distribusjonssiden av trafoene i boligområder, mens du vil beholde vanlig 230V AC på "bolig"-siden?

F.eks DC hele veien fra generator til siste trafo før forbruker?

Eller omvendt?

 

DC i siste ledd mot forbruker og AC fra generator til siste trafo?

 

I så fall måtte man bestilt og installert 50 000 likerettere og brukt et trolig tresifret milliardbeløp på implementeringen.

Det samme gjelder om du vil ha DC på distribusjonssiden.

 

 

Vår verden er tuftet på AC, og vi bruker kun DC på enkelte langstrekninger hvor det er hensiktsmessig, enten pga at langstrekket er i kabel (kondensatoreffekten er langt større i kabler enn i linjestrekk ettersom lederene er mye tettere i kabel), eller fordi man ønsker å koble seg til et annet AC-system som ikke er synkronisert med det man sender fra.

 

To AC-systemer må som kjent være synkronisert (sinuskurven må ha samme frekvens og samme faseforskyving) for å kobles sammen, og dette er ikke som lar seg justere uten å samtidig justere på samtlige generatorer i nettet eller å gå via DC

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det dere påstår .

At en som har gått på et kurs for 30 år siden ikke har lær noe.

 

Spørsmålet er om du har lært noe av det vi har diskutert i denne tråden her?

Hvis du leser nøye, ligger her masse nyttig lærdom.

 

Det virker for meg som det eneste du prøver er å få rett i et eller annet, og desto hardere du prøver desto tynnere blir det.

Lenke til kommentar

Det virker for meg som det eneste du prøver er å få rett i et eller annet, og desto hardere du prøver desto tynnere blir det.

Det er dette som en av de få fascinerendes tingene med Elgen. Det er umulig å forstå hva han prøver å ha rett i. Eneste som kommer er feil på feil.

Lenke til kommentar

nå har jeg lært at 30 mA kan være farlig men ikke dødelig.

10 mA mer skal være en dødelig grense ( ikke at alle dør av det ) men en dødelig grense

 

Og, ja spenningen må være over 0 volt

 

om jeg lærer noe av det . ja det kommer jo hvor god forklaringen er.

Det hjelper ihvertfall ikke å kommentere og svare til andre ting an det man snakker om

 

en test :

Er det forresten noen som huker på hvorfor man bruker en diode i forbindelse med releer/ kontakotorer ?

jeg har svaret men vet dere det ?

Lenke til kommentar

Relé og kontaktor inneholder spole.

Spoler lager en spenningspuls når strømmen til den slås på eller brytes, og den spenningspulsen kan svi en transistor i kretsen som slår på reléet.

Dioden kortslutter spenningspulsen så den ikke gjør skade på transistoren.

 

Hvorfor spør du hvis du har svaret?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

nå har jeg lært at 30 mA kan være farlig men ikke dødelig.

10 mA mer skal være en dødelig grense ( ikke at alle dør av det ) men en dødelig grense

30mA er den dødelige grensen. Du er faktisk så treig som du fremstår. 30mA KAN forårsake hjerteflimmer.

 

Å hoppe ut av et fly og ikke få løst ut fallskjermen kan være dødelig, enig? Finnes det folk som har overlevd?

 

1,7kOhm er min kropps motstand akkurat nå, nettopp målt det fra hånd til hånd.

 

Kan du regne ut hvilken mA styrke mitt hjerte mest sannsynlig (er neimen ikke sikker, for eg tror kanskje eg er død, føler meg litt død innvendig akkurat nå) har overlevd.

 

Vi kan godt anta at kun 50% av strømmen gikk gjennom hjertet, bare for å ta godt i.

Lenke til kommentar

Relé og kontaktor inneholder spole.

Spoler lager en spenningspuls når strømmen til den slås på eller brytes, og den spenningspulsen kan svi en transistor i kretsen som slår på reléet.

Dioden kortslutter spenningspulsen så den ikke gjør skade på transistoren.

 

Hvorfor spør du hvis du har svaret?

 

Det var en test hvor vi står hen.

Forsten så er det rart at jeg kan dette etter 30 år mens alt annet er feil

 

jeg har lært at 40 mA er grensen mellom mulig direkte død og og overlevelse.

hvis du mener noe annet så må du nesten kunne dokumentere det på en eller annen måte.

Selv har jeg ikke funnet noen informasjon om dette

Inntil da kommer vi ingen vei her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Det var en test hvor vi står hen.

Forsten så er det rart at jeg kan dette etter 30 år mens alt annet er feil

Jeg hadde en eksamen i materialteknologi for en tid siden. Delene om stål husket jeg veldig godt, mens jeg var ute å kjøre på spørsmålene om plast. Det er rart at det jeg svarte om plast kan ha vært feil, når jeg kunne stål så godt.

Lenke til kommentar

jeg har lært at 40 mA er grensen mellom mulig direkte død og og overlevelse.

hvis du mener noe annet så må du nesten kunne dokumentere det på en eller annen måte.

Selv har jeg ikke funnet noen informasjon om dette

Inntil da kommer vi ingen vei her

Ref. FSE(regner med at den er kjent):

§ 2. Virkeområde

...

e) Elektriske anlegg hvor effekten er så lav at den ikke medfører fare for personskade.

...

 

Veiledning til § 2:

 

At effekten er så lav at det ikke innebærer fare for personskade, jf. e), vil si at det ved berøring ikke oppstår farlige strømmer (vanligvis strømmer under 30 mA) og at det ikke oppstår farlige lysbuer ved kortslutning. Når det gjelder grenseverdier for farlige strømmer vises det til IEC TR 60 479-1.

Endret av Funtazz
Lenke til kommentar

Det var en test hvor vi står hen.

Forsten så er det rart at jeg kan dette etter 30 år mens alt annet er feil

Jeg hadde en eksamen i materialteknologi for en tid siden. Delene om stål husket jeg veldig godt, mens jeg var ute å kjøre på spørsmålene om plast. Det er rart at det jeg svarte om plast kan ha vært feil, når jeg kunne stål så godt.

 

Var det bare det om stål du kunne da ?

her har du bare delvis forstått poenget mit .

 

man lærer mye i løpet av livet .

og noe glemmer man eller husker feil .

Det som er det rarere her er at man husker deljer mens al kunnskapen fra samme emne er forvrengt hvis jeg skal ta der på ordet

jeg ville ikke synes det var rart hvis jeg klarte å huske noe fra opplæringen , men i følge dere så har jeg ikke lær noe

sannheten er nok heller at jeg har glemt en god del . Spørmålet er hvor mye

 

Dessuten så er dere veldig raske ut med å kommentere min kunnskap uten å kjenne meg god nok

Lenke til kommentar

jeg har lært at 40 mA er grensen mellom mulig direkte død og og overlevelse.

hvis du mener noe annet så må du nesten kunne dokumentere det på en eller annen måte.

Selv har jeg ikke funnet noen informasjon om dette

Inntil da kommer vi ingen vei her

Ref. FSE(regner med at den er kjent):

§ 2. Virkeområde

...

e) Elektriske anlegg hvor effekten er så lav at den ikke medfører fare for personskade.

...

 

Veiledning til § 2:

 

At effekten er så lav at det ikke innebærer fare for personskade, jf. e), vil si at det ved berøring ikke oppstår farlige strømmer (vanligvis strømmer under 30 mA) og at det ikke oppstår farlige lysbuer ved kortslutning. Når det gjelder grenseverdier for farlige strømmer vises det til IEC TR 60 479-1.

 

Det sier bare at den farlige grensen er ved 30 mA som jeg ikke har nektet for

farlig grense betyr egentlig skade , ikke død . selv om man kan dø av skade

Lenke til kommentar

Håpløse fyr.

 

Les om Gottfried Biegelmeier. Han utsatte seg for strømstyrker på opp til 400mA. Og overlevde.

 

Nå driter du deg bare fullstendig ut. For å gjøre det komplett, her er en link. Denne kommer du ALDRI til å lese, og leser du den så kommer du bare til å ignorere den. Grunnen til dette er det ingen som skjønner. Du vil ikke lære, du vil ikke høre. Du bare turer på som en annen idiot og tror du kan ting. Du kan ikke en dritt.

 

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.jsp?tp=&arnumber=1191443&url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fiel5%2F51%2F26703%2F01191443.pdf%3Farnumber%3D1191443

 

Det sier bare at den farlige grensen er ved 30 mA som jeg ikke har nektet for

farlig grense betyr egentlig skade , ikke død . selv om man kan dø av skade

 

Denne setningen er fullstendig idioti.

Lenke til kommentar

Det du kjenner meg på er et begrenset utvalg av hva jeg kan/ikke kan

Feil igjen. Eg vet om et godt utvalg av ting du ikke kan. Eg vet ikke om NOE du kan.

 

Du vet ikke alt om meg eller alt om det jeg kan .

Det er i seg selv en begrensende faktor

Å diskutere elektrisitet er ikke alt ,eller de andre tingen som er tatt opp på dette forumet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...