Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg dra inn høyspentteknikker når jeg ikke en gang vet hvordan det fungerer.

 

her er det nok du som blander kortene eller misforstår resonnementene mine.

230 v er ikke høgspenning men heller ikke helt lavspenning

 

poenget er enten må man likerette strømmen rett fra stikkontakten .

Da blir det ca 300 v men foresatt veldig varierende i spenningen

 

Neste trinn blir å stabilisere spenningen.

Her kan man bruke en kondensator krets

 

Eller at man hakker opp spenningen i en raskere amplitude.

Resten forstår dere

 

poenget mit var disse kretsene må tåle ganske mye strøm og spenning

De som kommer etter den lille transformatoren er det ikke så farlig med

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan jeg dra inn høyspentteknikker når jeg ikke en gang vet hvordan det fungerer.

Vel, du drar jo inn alt mulig annet uten å kunne en dritt om det, så hvorfor ikke høyspenning?

 

her er det nok du som blander kortene eller misforstår resonnementene mine.

Dette er jo til og med feil.

 

230 v er ikke høgspenning men heller ikke helt lavspenning

Feil igjen. 230V regnes som lavspenning.

 

poenget er enten må man likerette strømmen rett fra stikkontakten .

Poenget ditt er feil, for her i tråden diskuteres det om man heller skulle hatt likespenning hele veien, dermed må man ikke likerette, og hele poenget ditt faller i dass.

 

I tillegg faller alt i dass, siden man allerede i dag likeretter denne spenningen, og det finnes hverken problemer eller utfordringer med dette. Kanskje når du "var til stede" på dette såkalte grunnkurset ditt en gang på femtitallet så var dette et problem. Det vet eg ikke.

 

Da blir det ca 300 v men foresatt veldig varierende i spenningen

Hmmm... Denne henger hvertfall ikke eg helt med på.

 

Resten forstår dere

Eg tviler på det er noen her inne som forstår hvordan du kommer frem til dine konklusjoner.

 

poenget mit var disse kretsene må tåle ganske mye strøm og spenning

Feil. Utgangspunktet ditt er feil, derfor blir alt feil.

 

Såg i et tidligere innlegg du skreiv at vi har 230V med 10 A kurs. Vel. For det første så varierer dette, og i dag brukes veldig mye 16A kurser. Dette betyr allikevel ikke at man alltid bruker 10A på denne kursen. Slik du driver å regner her så virker det som du tror at om man har 10A kurs så går det alltid 10Ampere på denne kursen, noe som er spinnvilt.

 

Strømtrekket bestemmes av lasten i forkant. Og man skal ha en hinsides strømtrekk på en 5V dc krets for å komme opp i 10A på 230V siden.....

 

Elgen. Sjerp deg, legg inn årene og finn fram påhengsen din. For du skriver faktisk INGENTING som stemmer her i tråden.

 

Du kommer ikke til å svare på mer enn en ting fra dette innlegget. Og til og med dette kommer du til å svare feil på, så eg vet ikke helt hvorfor eg gjør det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

her er dere (du) som må skjerpe deg/dere .

for dere driver og vrir diskusjon dit det passer dere.

I det ene øyeblikk snakkes det om likestrøm og i det neste snakkes det om vekselstrøm

 

Da er det ingen lenger vet hva man snakker om

 

jeg snakker om AC fra stikkontakten og hva som skjer når den blir omgjort til likestrøm

( altså slik det fungerer i dag )

 

Da kan man ikke dra inn likestrøm fra kraftverket som om det er det man bruker

 

Forøvrig så må vekslestrømme fra kraftverket omgjøres til likestrøm et sted på veien før man bruker det som likestrøm.

Det er denne omformingen jeg diskuterer , ikke noe annet i disse innleggene.

 

Et poeng med dette er også at man får satt fokus på hvilke ulemper fordele de forskjellig strømtypen har

 

Men mindre man bruker spenning-deler ( eller spenning-dobler ) så må DC/DC konvertering gå veien om vekslestrøm uansett frekvens ( for ordens skyld så lenge spenningen pulserer så er det snakk om vekselstrøm)

 

 

om man kommer til å ta i bruk likestrøm i stedet for vekselstrøm så må man nok regne med en konvertering likevel . for det vil nok finnes noen apparater som kun fungere på vekslestrøm

 

fremtidens kontakt kommer nok til å ligne på denne :

post-56194-0-06703100-1344535114_thumb.png

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du får lese tittelen på tråden da vet du klumpen, så kanskje du blir med på samme diskusjon.

 

Når det er sagt, du tar like mye feil uansett hva man diskuterer her. Så ser ikke problemet....

Kom du inn i diskusjonen etter pausen og har gått glipp av starten ,eller ?

for det er tydelig at det er noen ting du ikke har fått med deg .

 

En tråd tittel forteller ikke alltid 100% hva tråden handler om

Den vil også kunne være noe overfladisk

 

Såldes så handler det også om hvorfor man har valg 220V/50 HZ og ikke noe annet

Lenke til kommentar

Da er nødvendige spørmål :

 

Hvorfor bruker man 50 Hz 20-240V i dag ?

hvordan vil det fungere med likestrøm ?

Hvis man velger likestrøm hvilke(n) speningsnivå(er) skal man legge seg på ?

hvor skal konverteringen fra vekselstrøm til likestrøm foregå ?

 

jeg forslå at det skjedde ved inntaket til huset , men flere av der er tydeligvis ikke enige.

Lenke til kommentar

Denne tråden er ødelagt

 

Fordi du er ensidig og uenig i hva spørmålet omfatter ?

Spørmålet er langt mer omfattende en mange tror

 

Fordi den er forsøplet av noen som skulle skjønt når man trekker seg tilbake.

Du fyller side opp og side ned med vas og fjås og bortforklaringer og ignorant påståelighet med røtter i et forbaska grunnkurs du kunne fått gratis av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden er ødelagt

 

Fordi du er ensidig og uenig i hva spørmålet omfatter ?

Spørmålet er langt mer omfattende en mange tror

 

Fordi den er forsøplet av noen som skulle skjønt når man trekker seg tilbake.

Du fyller side opp og side ned med vas og fjås og bortforklaringer og ignorant påståelighet med røtter i et forbaska grunnkurs du kunne fått gratis av meg.

 

Det er da ikke du som skal bestemme hva man må diskuter for å få klarlagt om man ville ha valgt vekk dagens strømsystem om man måtte foreta det valget i dag.

For mang virker det som du skal smale posten så kraftig inn at det ikke lenger er noen problemer å drøfte

( da snakker jeg om problemer i forhold til valg av strømnett)

 

Da er også poenget med tråden borte

Lenke til kommentar

Da er nødvendige spørmål :

 

Hvorfor bruker man 50 Hz 20-240V i dag ?

Fordi transformator og dermed vekselstrøm var det beste alternativet i gamle dager for å endre spenning slik at man kunne endre den til høye spenninger for å frakte det over lange avstander på relativt tynne kabler pluss og kompensere for spenningstapet underveis.

 

Og 50Hz var vel et greit kompromiss mellom lite tap på linjene (da vil man ha lavest mulig frekvens eller helst DC), størrelse på trafoer (man vil ha høyest mulig frekvens for å få små billige trafoer) og frekvenser som det er praktisk og kjøre motorer på.

 

Og å ha bare 230 volt inn til husene (eller 400 volt som det også er mange steder) er vel for å gjøre det mindre farlig siden denne spenningen ikke dreper deg like lett og den "hopper" heller ikke da den har såpass lav spenning at du fysisk må berøre spenningsførende deler for å få støt. Pluss at man kan ha mindre isolasjon og isolasjonsavstander med lavere spenninger. Også er det et kompromiss mellom dette ønsket om lav spenning pga sikkerhet og det at for lav spenning ville gitt veldig tykke og dyre kabler og brytere, ol.

 

Men i dag er det ikke slik lenger siden man i dag ved hjelp av elektronikk billig og enkelt kan omforme likestrøm til hvilket spenningsnivå man vil, og det veldig effektivt også. Og likestrøm har mindre tap over transport strekkene også.

 

hvordan vil det fungere med likestrøm ?

Uten noe som helst problem, og mye bedre og billigere.

 

Men problemet er jo å gjøre om allt det vi har av vekselstrøm komponenter vi har i dag som vil bli usannsynlig dyrt og derfor helt urealistisk å gjennomføre. Men dette er jo ikke det problemstillingen til tråden går ut på. Problemstillingen til tråden går ut på hva vi ville ha valgt i dag hvis vi skulle starte fra grunnen av uansett.

Og da ville likestrøm etter min mening være det suverent beste med dagens teknologi.

 

Hvis man velger likestrøm hvilke(n) speningsnivå(er) skal man legge seg på ?

Noe liknende dagens nivåer bare med litt rundere tall fordi man ikke får slike urunde tall som man f.eks gjør ved å plukke ut strømmen mellom en fase fra et 3 fase system og en nøytralleder.

 

Så jeg kan tenke meg kanskje 500 VDC inn til huset. Også kanskje 5000 VDC på litt lengre strekk mollom boligområdene og enda høyere på lange strekk med høyspentledninger.

Og fra de 500 VDC i stikkontakten i hjemmet måtte selvsagt hvert apparat konvertert til sitt spenningsnivå akkurat slik som de også gjør i dag.

 

hvor skal konverteringen fra vekselstrøm til likestrøm foregå ?

 

jeg forslå at det skjedde ved inntaket til huset , men flere av der er tydeligvis ikke enige.

Ingen steder. Annet enn evt i kraftverket fra generatoren og ut til nettet.

 

Skal man ha likestrøm så kjører man selvsagt likestrøm hele veien. Det er jo tross allt store fordeler med det minskede tapet man får i høyspent linjene også ved å kjøre likestrøm og ikke bare fordelene man får i strømforsyningene i huset.

Det eneste stedet det blir vekselstrøm er de høye frekvensene man har i selve switsh mode DC-DC spenningsomformerene, mens inn og ut på begge sider fra disse spenningskonverterene vil det bare være likestrøm.

Endret av flesvik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da må jeg stille enda et spørmål.

 

I dag bruker man 230V / 50 hz i huset og utstyret man bruker konverterer til den typen strøm det trenger

Det er påstått å være et unødvendig

 

I stedet er det ønsket likestrømmer

Men hvis man likevel må konvertere til andre spenningsnivå så ser er jeg ikke poenget med å endre

 

hvis man sammenligner de to alternativene :

vekselstrøm her ihvertfall den fordelen at den sekundere og den primære delen av en transformator ikke har fysisk kontakt. Noe å tenke på når kabelen henger i luftspenn

 

 

Jeg beklager , men jeg klarer rett og slett ikke å se fordelen med likestrøm i forhold vekslestrøm.

Her vil jeg likestille de to

 

Angående det at en trafo må være stor og tung på grunn av 50 hz så hadde man løst dette ved ha høyre frekvens på svingene.

 

siden strømmen må fraktes fra kraftverket frem til huset over lange avstander så må man nødvendigvis bruke høy styrke på både på strømmen og spenningen. Dette må selvsagt deles opp og fordeles noen ganger fra kraftverket og frem til husstanden. Når man så vet at selv spenningsreduksjonen vil forgå vi en trafo så ser jeg ikke hele poenget med transportere det som likestrøm mellom speningskonverteringene.

 

 

hvor har man det fra at f,eks likestrøm er mindre utsatt for påvirkninger fra statiske ledninger i luften en AC?

 

Fra elektronikken kjenner jeg til at et ledninger/baner som har vekslende strøm retning og ligger nær hverandre nøytraliser hverandre men de som drar samme retning lekt kan påvirke hverandre

Det må da påvirke kraftlinjene hvis de frakter DC ?

 

for øvrig burde overskriften være omtrent : " 220V/50Hz - hvilke andre alternativer kunne man velge/ ha valgt og problemer rund det ?"

Lenke til kommentar

Jeg beklager , men jeg klarer rett og slett ikke å se fordelen med likestrøm i forhold vekslestrøm.

siden strømmen må fraktes fra kraftverket frem til huset over lange avstander så må man nødvendigvis bruke høy styrke på både på strømmen og spenningen.

 

Høy spenning velges for å få lavere strøm og dermed mindre kvadrat på kablene.

 

Og fordelen med dc kontra ac er jo som sagt Tusen ganger at tapet er betydelig mindre på dc overføringer.

 

Så hvis det ikke er en fordel så vet ikke eg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående det at en trafo må være stor og tung på grunn av 50 hz så hadde man løst dette ved ha høyre frekvens ...

Det er jo nettopp det som er poenget med switchmode, og det er grundig forklart og kommentert flere ganger allerede.

Og switchmode drives av likestrøm.

 

Du påstår at tapet er mindre med DC men hvor kommer det fra ?

Da må jeg påpeke at man vanligvis ikke godtar en påstand uten dokumentasjon her på forumet

 

Inntil da ser jeg ikke fordelene ved dc mellom hver spenningsreduksjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...