Gå til innhold

Canon Lanserer EOS-M


Anbefalte innlegg

Hva kan det bli mener du? Joda, telefondelen mangler, men den kommer antagelig før eller senere. Ellers?

 

Med søker vil det f.eks bli enda større - og hva skal man med det hvis til slutt den eneste forskjellen mot et speilrefleks på samme nivå er mangel på et skikkelig grep (og knapper)?

 

Tor

Telefon?, hva er det i denne sammenheng? De som vil ha den kombinasjonen kan gjerne ha den for meg, men det er ikke noe for meg!

 

Jeg skal ha noe bra og lage bilder med, og som uansett er mindre og lettere enn de store/tunge speilreflekser.

Og nei, jeg forkaster ikke speilrefleksene, og kommer nok "i uoverskuelig framtid" til å ha minst et av disse også....

 

Det passer iallefall meg at det satses på speilløse kameraer. Jeg snakker om det som passer meg, og ikke at det ikke passer de som kun vil ha speilreflekser....

 

Ser vel kanskje for meg en totalt speilløs framtid en gang, og ser ikke noe galt med at Canon nå tar et, om ikke annet, forsiktig steg inn i framtiden.... ( og den framtiden er lysegrønn og aldeles ikke "rosa"...) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte klønete Japansk-storkonsernvalg er gjort her; men må si meg enig i at Canon sine valg relatert sensor virker ekstremt mye mer fornuftig enn Nikon 2.7 crop. Resten er ting som kan ordnes fremover. Blir spennende, spørsmålet er selvsagt om dette er for seint og for lite relatert eksisterende løsninger i segmentet.

Det er ikke for sent - markedsverdien til Canon sørger for det. Men Nikon kommer til å føle det ...

Egentlig er jeg ikke sikker på at Nikon sin 2.7 crop er feil strategi for målgruppen. Det er jo ikke klin umulig at det kommer fullformat for den mer avanserte. Det er jo ikke et absolutt krav om at man må ha 1 format.

Lenke til kommentar
Skal bli morro å se hvor mange m4/3rds og Nex systemer som havner på bruktmarkedet når nå Canon folket muligens kommer til å flagge tilbake igjen.
Bruktmarkedet speiler vel allerede at de fleste som er inne i segmentet skifter til et nytt kamera i samme segment såsnart det viser seg å komme et "bedre" kamera enn forrige modell. Tviler vel på at akkurat denne "entry-modellen" skviser så mange av de godt etablerte speilløse, vil heller snu på det og tror at denne førsteutgaven av EOS-M kommer raskere på bruktmarkedet enn noen av de etablerte. Går vel raskere ned i pris også for den saks skyld. Canon må nok komme raskt på banen med lansering av en oppfølger innen nyttår dersom de skal kunne svare på f.eks. Olympus sine lanseringer som er forventet til høsten (ca. september)! Uavhengig av hva en måtte mene om disse forskjellige speilløse-systemer, så blir det uhyre interessant å se hva EOS-M egentlig er god for!!! Awaiting tests from independent sources!! ;) Endret av smort1
Lenke til kommentar

Er størrelsen og vekt irrelevant, sålenge det er over lommestørrelse?

 

AtW

Ja, egentlig, hvis du tenker etter så er speilrefleksene på samme nivå er sannelig ikke store, eller vektproblematiske - og speilrefleksene har i tillegg innebygget søker og blits, samt betydelig bedre batterikapasitet - og man behøver ikke en svær felg rund trynet på kameraet for å bruke alle EF-EF-S objektivene. Ikke er den amputerte boksen billigere heller.

 

Tor

 

Helt uenig, det er stor forskjell på hvor lett ting er å bære rundt på, og jeg merker terskelen for å ta med mitt speilløse system er lagt lavere, en snerten liten manpurse, og jeg har plass til hus og 3-4 objektiv. Det hele veier godt under en kilo. Du får speilløse med innbygd søker og blitz om du vil ha det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på en NEX med pancake, men nå tror jeg at jeg venter på nærmere tester av denne. Selv om mange her er fryktelig kritiske synes jeg faktisk specs svært bra.

 

Selve kameraet har omtrent akkurat samme ytre mål som Panasonic GF5 og veier kun 20 g mer. 18-55mm er nesten identisk i størrelse med Panasonic sin standard 14-42mm og Sony sin 18-55mm, dog lettere i vekt. 22mm er også klart innenfor samme størrelse som konkurrenter. Det som mangler er en kompakt zoom som Lumix G X Vario PZ 14-42mm, men det tror jeg faktisk kommer.

 

Når det gjelder manglende knapper, registerer jeg at DP sin "preview" konkluderer med at berøringskjermen på EOS-M nesten er i egen klasse, svært responsiv, logisk og lett å bruke (og gir tilgang til alt). På et kamera uten søker vil også en berøringsskjem være mer logisk. At kameraet har en meget interessant fokusløsning, lydkontroll nesten på proffnivå og med adapter fint kan bruke det jeg alt har av optikk gjør EOS-M svært interessant.

 

Største aber er prisen, men den tror jeg fort blir redusert. Canon har en viss tendens til å ha høye veiledende priser - som fort ramler med en 1 000 - 1 500 kr. Jeg tror ellers at kombo med 22mm objektivet kommer til å bli det som selger mest i starten.

 

Edit:

 

@tomsi42: Flere previews vurderer 22mm som noe treg når det gjelder fokusering, men det skyldes viss at den fokuserer med å flytte hele indre del av objektivet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er så mye negativitet her, hvorfor?

 

Jeg synes Canon har kommet med et fint lite kamera, stor applaus til Canon ;)

Jeg var litt negativ til Nikon 1, men jeg har sett fotografer som har fått til meget gode bilder med den lille sensoren.

Det samme gjelder den lille sensoren til Olympus og Panasonic mikrofiretre kameraer osv. I samme slengen kan jeg si at jeg har sett utrolig mye dårlig fra folk som eier de store kilo's kamerahusene med SVÆRE sensorer og lynrask autofokus greier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste problemet med EOS-M er prisen, men den vil sikkert synke fort utover høsten.

 

Problemet med Nikon 1 er ikke sensorstørrelsen, men antall Mpix selve kameraene. En modell med 16 eller 20 Mpix bør komme snarest. Og den nåværende modus-velgeren er bare latterlig, det hadde vel vært plass til PASM, i hvertfall på "proffmodellen" V1?

Lenke til kommentar

Problemet med Nikon 1 er ikke sensorstørrelsen, men antall Mpix selve kameraene. En modell med 16 eller 20 Mpix bør komme snarest.

Er du en av de som stiller følgende spørsmål; Hvor mange megapiksler har du? Har du sånn stor zoom?

Nikon V1 har 10Mpix. Hvor ofte har du bruk for mer enn det?

 

Jeg har hatt dSLR med 4,65Mp og det har aldri vært noe hinder. Har t.o.m. beskjært bildet og fått skrevet ut i 60*40cm.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

I følge dpreview http://www.dpreview....ws/canon-eos-m/ :

 

"Because mirrorless cameras have struggled to make headway in the US, Canon is only going to sell one kit option in this market."

 

Noe som stemmer etter min oppfatning, nemlig at speilløse kamera fremdeles sliter utenom Japan/østen med å få levelige markedsandeler.

 

Salgsstart er estimert til i løpet av oktober, noe som kan lett bli nærmere nissetid til slutt, men viktigst der er at man antagelig ikke får en mer avansert utgave med det første, hvis den egentlig kommer i det hele tatt i nær horisont. Jeg vet ikke om Canon selv har sagt noe om dette?

 

Tor

Lenke til kommentar

Lysfølsomheten i sensoren til 1DX burde blitt tilgjengelig som APS-C på 12 megapixler, og gjerne i et speilløst system. Eller i det minste som en 70D eller noe. Er litt lei av at alt av APS-C-brikker blir nærmest ubrukelige fra iso 6400 mens fullformat overlever opp i 25600 og forbi. APS-C har jo 1.6'te del av arealet, og da burde det finnes brikker som ligger mindre enn ett steg bak fullformat-brikkene med samme pixeltetthet.

Lenke til kommentar

Er du en av de som stiller følgende spørsmål; Hvor mange megapiksler har du? Har du sånn stor zoom?

Nikon V1 har 10Mpix. Hvor ofte har du bruk for mer enn det?

 

Jeg har hatt dSLR med 4,65Mp og det har aldri vært noe hinder. Har t.o.m. beskjært bildet og fått skrevet ut i 60*40cm.

 

Høres ut som du tilhører clown Kenny's school of thoughts.

 

En direkte quote fra Ken (i forbindelse med hans review av D3200);

no one needs any more than 3 to 6 megapixels for anything

 

For den jevne sofabruker kan det nok stemme, men det nytter ikke å dra alle under en kam på den måten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det finnes jo også adapter for å feste på mobilkamera for å bruke dine Canon EF linser, det betyr ikke nødvendigvis at det blir så bra for det. Jeg vil tro at hvis jeg skal bruke mine EF linser på den lille greia der så blir den sinnsykt framtung og jeg ser ikke for meg at ergonomien blir så veldig bra. Men jeg synes likevel at det er et skritt i rett retning for Canon. Håper de kommer mer og mer med speilløst. Alle vet jo at det er fremtiden.

 

canon_EOS-M_with_70-200mm-575x431.jpeg

Hehe, det ser ganske lurt ut...

Lenke til kommentar

I følge dpreview http://www.dpreview....ws/canon-eos-m/ :

 

"Because mirrorless cameras have struggled to make headway in the US, Canon is only going to sell one kit option in this market."

 

Noe som stemmer etter min oppfatning, nemlig at speilløse kamera fremdeles sliter utenom Japan/østen med å få levelige markedsandeler.

 

Tor

Da er det vel kanskje også en tanke at markedsandelen av speilløse kameraer totalt kommer til å få et merkbart oppsving når "endelig" Canon også kommer på banen!

De selger jo i bøtter og spann av alt mulig ellers, så det skulle ikke forundre meg om dette også kommer til å gjelde EOS-M ... ;)

 

Vel det finnes jo også adapter for å feste på mobilkamera for å bruke dine Canon EF linser, det betyr ikke nødvendigvis at det blir så bra for det. Jeg vil tro at hvis jeg skal bruke mine EF linser på den lille greia der så blir den sinnsykt framtung og jeg ser ikke for meg at ergonomien blir så veldig bra. Men jeg synes likevel at det er et skritt i rett retning for Canon. Håper de kommer mer og mer med speilløst. Alle vet jo at det er fremtiden.

 

canon_EOS-M_with_70-200mm-575x431.jpeg

Hehe, det ser ganske lurt ut...

Skal bli artig å prøve om ikke annet.... :blush:

Lenke til kommentar

Det er så mye negativitet her, hvorfor?

 

Jeg synes Canon har kommet med et fint lite kamera, stor applaus til Canon ;)

Jeg var litt negativ til Nikon 1, men jeg har sett fotografer som har fått til meget gode bilder med den lille sensoren.

Det samme gjelder den lille sensoren til Olympus og Panasonic mikrofiretre kameraer osv. I samme slengen kan jeg si at jeg har sett utrolig mye dårlig fra folk som eier de store kilo's kamerahusene med SVÆRE sensorer og lynrask autofokus greier.

 

Det er vel fordi man ikke er så imponert? Er det verre å være negativ en positiv? Personlig synes jeg ikke den har noen særlig fordeler over konkurrentene, hvertfall ikke sånn det ser ut per i dag. Selvfølgelig kan man få fine fotografier med ett kamera som er mindre bra, men det som selges er ikke skills+kamera, det er kun kamera, og da er det kameraet man gjerne bedømmer.

 

AtW

 

I følge dpreview http://www.dpreview....ws/canon-eos-m/ :

 

"Because mirrorless cameras have struggled to make headway in the US, Canon is only going to sell one kit option in this market."

 

Noe som stemmer etter min oppfatning, nemlig at speilløse kamera fremdeles sliter utenom Japan/østen med å få levelige markedsandeler.

 

Salgsstart er estimert til i løpet av oktober, noe som kan lett bli nærmere nissetid til slutt, men viktigst der er at man antagelig ikke får en mer avansert utgave med det første, hvis den egentlig kommer i det hele tatt i nær horisont. Jeg vet ikke om Canon selv har sagt noe om dette?

 

Tor

 

Spørs vel som sagt hva man legger i "levelig", som sagt, for omtrent ett halvår siden var den verdensomspennende andelen av systemkameraer omtrent 25%, det virker absolutt leelig for meg, og det vil neppe minske i framtiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Høres ut som du tilhører clown Kenny's school of thoughts.

 

En direkte quote fra Ken (i forbindelse med hans review av D3200);

no one needs any more than 3 to 6 megapixels for anything

 

For den jevne sofabruker kan det nok stemme, men det nytter ikke å dra alle under en kam på den måten...

Vet dessverre ikke hva slags skole du snakker om. Det ser ut som han læreren, Kenny?, ikke klarte å lære deg noe eller var du en vanskelig elev?

 

Når profesjonelle fotografer klarte seg med kameraer på 2-4Mp og fikk solgt bilder til magasiner etc. som trykte de bildene i noe de kaller two page spread på "nynorsk" så kan vell de fleste her klare seg med 10Mp uten å klage. De fleste bildene havner på nett uansett, da er behovet kun 1-1,5Mp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som du tilhører clown Kenny's school of thoughts.

 

En direkte quote fra Ken (i forbindelse med hans review av D3200);

no one needs any more than 3 to 6 megapixels for anything

 

For den jevne sofabruker kan det nok stemme, men det nytter ikke å dra alle under en kam på den måten...

Vet dessverre ikke hva slags skole du snakker om. Det ser ut som han læreren, Kenny?, ikke klarte å lære deg noe eller var du en vanskelig elev?

 

Når profesjonelle fotografer klarte seg med kameraer på 2-4Mp og fikk solgt bilder til magasiner etc. som trykte de bildene i noe de kaller two page spread på "nynorsk" så kan vell de fleste her klare seg med 10Mp uten å klage. De fleste bildene havner på nett uansett, da er behovet kun 1-1,5Mp.

 

Man klarer seg jo med det beste, men man kan klare seg bedre med noe som er bedre, selv om man ikke er så flink. Akkurat som en profesjonell fotograf helt sikkert hadde klart å få fine bilder med kun touchscreen også, men det finnes allikevel bedre alternativer

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...