Gå til innhold

Canon Lanserer EOS-M


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat som en profesjonell fotograf helt sikkert hadde klart å få fine bilder med kun touchscreen også, men det finnes allikevel bedre alternativer

 

AtW

 

Da lurer jeg på hvilke touchscreen som kan ta bilder :p

 

Har bestandig hørt at fotoutstyret er uvesentlig, det er fotografen som er viktig, men fotografering er ikke det viktigeste for mange, det er like viktig å kjøpe det som på papiret ser ut som det er det beste kameraet i kjøpe-øyeblikket.

 

For meg er det viktigeste at det er et kamera som jeg trives med under mine kriterier uansett om det er best ved kjøpe-øyeblikket eller ikke.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lysfølsomheten i sensoren til 1DX burde blitt tilgjengelig som APS-C på 7 megapixler, og gjerne i et speilløst system. Eller i det minste som en 70D eller noe. Er litt lei av at alt av APS-C-brikker blir nærmest ubrukelige fra iso 6400 mens fullformat overlever opp i 25600 og forbi. APS-C har jo 1.6²=2.56'te del av arealet, og da burde det finnes brikker som ligger litt over ett steg bak fullformat-brikkene med samme pixeltetthet.

:dremel:

 

Ser ellers ikke noe problem i å "tillate" høye ISO-verdier på høyoppløste sensorer - så kan jeg selv nedskalere hvis jeg synes det blir for mye støy.

 

 

(Det er bare å sammenligne cropfaktoren som blendertall - forskjellen mellom 1x og 1.6x er som f/1 vs f/1.6 - eller 1⅓ blendertrinn.)

 

Lenke til kommentar

Jeg ser to klare bruksområder for et silkt system.

1. Ferie - Begrensede verdier og mer reisevennlig enn 650D/60D/7D systemer.

2. Selskap og festligheter. Virker litt nerdete å dra frem svære speilreflekser i noen sammenhenger.

I begge disse scenarioene klarer jeg meg fint med et forenklet brukerbrensesnitt.

Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på bilder av dette kameraet montert på en Sigzilla...

 

Ikke helt Sigzilla, men i morgen får du se bilder av det med en EF 800 mm f/5.6L...

 

Canon har lagt ut endel testbilder med forskjellige objektiver for nedlasting, så kan 100% gutta kose seg litt :)

 

Bildekvaliteten på EOS-M skal i følge Canon være 100% identisk med 650D, siden det er samme brikke og prosessor (og, antar jeg, prosesseringsalgoritmer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropo samme sensor som 650d, leste nettopp en test av 650d på TechRadar.com. De måler ved hjelp av dxo software dynamic range i raw til ganske forbedrede verdier kontra 600d. J.fr. diagram Raw Dynamic Range.

http://m.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/digital-slrs-hybrids/canon-650d-1083870/review

Vet ikke hvor mye av forskjellen som kan tilskrives Digic5/digic4, men tyder på forbedringer i sensor designet iom. At det er raw ytelsen som er testet i nevnte diagram.

Lenke til kommentar
"snipe"

 

Hvordan finner man fram i prisguiden angående eos-m objektiver ?

 

Kanskje legge fatning som valg.

 

Den er lagt til, både på =725%2841168%29"]kamerahus og objektiver, men vises av en eller annen grunn ikke på sistnevnte. Jeg skal titte på det i morgen. Jeg mistenker at det er en grei sak å fikse - det henger nok fast i enten cache eller prisguidens "spamfilter" for objektivfatninger.

Lenke til kommentar

Jeg ser to klare bruksområder for et silkt system.

1. Ferie - Begrensede verdier og mer reisevennlig enn 650D/60D/7D systemer.

2. Selskap og festligheter. Virker litt nerdete å dra frem svære speilreflekser i noen sammenhenger.

I begge disse scenarioene klarer jeg meg fint med et forenklet brukerbrensesnitt.

 

Veldoig eni i det. Og jeg ser for meg enda flere bruksområder for dette huset.

3 Konfirmasjon Bryllup

4 Gatefoto

5 Fuglebilder

6 Landskapsbilder

7 Glamour

Lenke til kommentar

Liker 22mmen, misliker mangelen på søker. Regner med det kommer en modell med søker og litt flere hjul og knapper etterhvert. En ~50mm >f/2 hadde vært fint også, samt noe rundt 14mm med grei blender.

 

Per i dag er dog kameraet uinteressant for meg, selv om brennvidden er rett - elsker søkeren på X100... :)

Lenke til kommentar

Alt den diskusjon om "finn kamera som passer deg" osv er vel å bra. Mens saken for meg dreier seg om at kameraprodusenter ikke gir meg den kamera de burde ha produsert pga redsel for kannibalisering av DSLR marked.

 

Nikon 1

+ adapter

+ objektiver

+ søker

- pris

- mpx

 

Canon EOS-M

+ adapter

+ objektiver

+ mpx

- pris

- søker

 

Pentax K

+ ingen behov for adapter

+ objektiver

+ mpx

+ pris

- søker

 

Sony NEX

+ adapter

+ søker

+ mpx

- objektiver

- pris

 

Jeg vil ha bruktbare objektiver, adapter, 12 eller mer mpx og søker - og at det heile ikke koster mer enn tilsvarende DSLR fra samme produsent. Er det virkelig for mye å be om?

 

"Finn kamera som passer deg" - blir til "Finn kamera med de svakheter du kan leve med".

 

Sensor, objektiver, søker og pris er vel grunnlegende i enn hver kamera? Dersom kamera mangler de grunnlegende elementer - er diskusjon helt døfødt.

 

Du ... synes ikke det manglet noe i den listen der? Du synes ikke det manglet det mest utbredte og modne speilløse formatet med flest kameramodeller, produsenter og seriøse objektiver?

Lenke til kommentar

...

 

Du ... synes ikke det manglet noe i den listen der? Du synes ikke det manglet det mest utbredte og modne speilløse formatet med flest kameramodeller, produsenter og seriøse objektiver?

 

MFT burde vært på listen - men de med søker koster som regel det dobbelte av DSLR. For å ikke nevne at eksterne søkere koster som kamera.

Lenke til kommentar

Nei, MicroFourThirds har da ingenting imot å "kannibalisere" DSLR-markedet.

De har kun speilløse kameraer *.

I motsetning til de fleste andre produsenter så er toppmodellene til Panasonic og Olympus uten speil **.

 

 

Canon EOS M virker egentlig å være helt ok.

- Omtrent som de andre produsentenes første.

Men siden de er sist ut, så må de utvikle systemet hurtig om de vil henge med.

 

Jeg er overbevist om at kreative sjeler kan lage fantastiske bilder med Canons nye verktøy.

 

 

 

* Vi kan egentlig se bort i fra Olympus E. Det virker det som om Olympus gjør også nå.

** Ja, det gjelder også Leica og Fujifilm.

 

 

.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...