Gå til innhold

Canon Lanserer EOS-M


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går utifra at dere får et eksemplar i hendene under pressekonferansen, ta og sjekk hvor enkelt/komplisert det er og justere blender/lukker/iso etc. i forhold til andre med flere dedikerte brytere. Ta gjerne noen bilder av menyene.

 

Spør også om det har trådløs blitsstyring,

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En altfor stiv pris, men ellers et artig lite alternativ til/som et "videokamera"... ;)

Får avvente å se til det har blitt testet, men virker jo litt lovende da....

Og prisen kommer nok til å "stupe" forholdsvis raskt, håper jeg.....

(Og de som ønsker seg billigere Nikon 1 - får nok også ønskene oppfyllt ...)...

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Synes ikke dette var noe imponerende.

Sony nex 5n tilbyr det samme eller mer til en lavere pris.

-sony nex 5n har en mye bedre sensor på 16mp, canon ser ut til å bruke sin aldrende 18mp nok en gang

-Sony leverer 1080/50 p video, canon kun 720/50p.

-sony har tiltbar skjerm.

-sony har mye bedre batteri(230 bilder på canon er veldig dårlig)

-Sony har peaking til manuell fokus

-sony levere med blitts gratis

-sony tar 10b/s, canon 4.3

-sony har støtte for elektronisk søker

-sony har større objektivutvalg(men canon har en fristende 22/2 da)

-Sony har delvis elektronisk lukker.

 

Fordel med canon er vanlig blits sko og muligens bedre autofokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at de har valgt enda en ny fatning, hva kan EF-M bidra med som ikke EF-S, eller til og med EF kan?

Det gir _veldig_ god mening at de har en ny fatning. Med den nye fatningen kan de ha mye kortere registeravstand (avstanden objektiv - sensor), og de kan derfor lage vidvinkelobjektiver _mye_ mindre og lettere. En 24mm til EOS er stor og klumpete, mens en 24mm til EOS-M kan lages bitteliten - se bare på den tynne pannekaka 22mm'en er.

EOS trenger lang registeravstand for å få plass til speilmekanismen - et speilløst system har ikke bruk for dette.

 

Å lansere et speilløst hus med gammel fatning men uten speil, blir bare en tåpelig stor og klumpete designer-gimmick.

 

Så - det er en selvfølgelighet at det speilløse huset får ny fatning - noe annet ville vært en tåpelig skivebom av Canon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg antar også det, og det nevnes i artikkelen at de lanserer en adapter samtidig, men er det snakk om så stor forskjell at du ville oppleve kameraet som mer "klumpete", om man gikk for EF-S?

Både kameraet og objektivene ville blitt markant mer "klumpete".

Bare kikk på 22mm'en - bare adapteret alene er like tykt som objektivet.

 

Ta en titt på Pentax K-01 http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-01/4

- en vidvinkel på den der blir store greier...

Lenke til kommentar

Men for en latterlig høy pris 7490kr med kit.

 

Dersom dette kamera er ment for ikke-entusiater, så er jeg enig. Det kan se slik ut utifra knappene som er på kamera.

 

Når det er sagt, så må vel dette kamera få prisen for styggeste kameradesign siden K-01...

 

En ting dette viser, Canon som Nikon ser ikke at speilløst er fremtiden...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Enkelte klønete Japansk-storkonsernvalg er gjort her; men må si meg enig i at Canon sine valg relatert sensor virker ekstremt mye mer fornuftig enn Nikon 2.7 crop. Resten er ting som kan ordnes fremover. Blir spennende, spørsmålet er selvsagt om dette er for seint og for lite relatert eksisterende løsninger i segmentet.

Lenke til kommentar

Interessant her er at Canon har fasedetekterende fokus - de andre med "stor" sensor har ikke det i sine speilløse små systemer. Vi får se hvordan det fungerer i praksis - om de har brukbar følgefokus, og om fokus er presis og kjapp.

 

Tror det som blir avgjørende her er om Canon kommer med en god rekke objektiver. Sony NEX er sweet, men det er et labert utvalg optikk. Min speilløse favoritt er 43 - med sin rekke med direkte nydelige optikk. :)

 

Lurer også på om dette huset fokuserer og viser liveview på største blender, eller om det er nedblendet. De "andre" viser sitt søkerbilde nedblendet - jeg håper Canon viser bildet på største blender, akkurat som i liveview på de "vanlige" husene sine - det vil gjøre manuell fokusering mye, mye lettere.

Lenke til kommentar

Jeg antar også det, og det nevnes i artikkelen at de lanserer en adapter samtidig, men er det snakk om så stor forskjell at du ville oppleve kameraet som mer "klumpete", om man gikk for EF-S?

Både kameraet og objektivene ville blitt markant mer "klumpete".

Bare kikk på 22mm'en - bare adapteret alene er like tykt som objektivet.

 

Ta en titt på Pentax K-01 http://www.dpreview....s/pentax-k-01/4

- en vidvinkel på den der blir store greier...

Ja jeg ser den, det blir fortsatt spennende, jeg har ventet en stund på at familien kunne dele objektiv-parken. EOS 600 til far, 1000 til eldste dattera, og nå dette konekameraet (ikke ment som et "kvinnfolk forstår ikke teknikk" innlegg, kona vil bare helst ha et solid kamera med en knapp, som tar gode bilder.)

Lenke til kommentar

Men for en latterlig høy pris 7490kr med kit.

 

Dersom dette kamera er ment for ikke-entusiater, så er jeg enig. Det kan se slik ut utifra knappene som er på kamera.

 

Når det er sagt, så må vel dette kamera få prisen for styggeste kameradesign siden K-01...

 

En ting dette viser, Canon som Nikon ser ikke at speilløst er fremtiden...

 

Årsaken til ferre knapper ligger vel i " Skjermen er på 3 tommer (7,6 cm) og er berøringssensitiv"

Her er det vel tenkt i samme bane som på mobiltelefoner, ferrest mulig knapper da en skal bruke skjermen :hmm:

Lenke til kommentar

Enkelte klønete Japansk-storkonsernvalg er gjort her; men må si meg enig i at Canon sine valg relatert sensor virker ekstremt mye mer fornuftig enn Nikon 2.7 crop. Resten er ting som kan ordnes fremover. Blir spennende, spørsmålet er selvsagt om dette er for seint og for lite relatert eksisterende løsninger i segmentet.

Det er ikke for sent - markedsverdien til Canon sørger for det. Men Nikon kommer til å føle det ...

Lenke til kommentar

Har jo sett dette på Canonroumors for en stund siden men jeg er skuffet over følgende.

1. Ingen vridbar skjerm.

2. Ingen søker , heller ingen vinkelsøker som Olympus har ser det ut som.

3. Ingen tydelig merking på hjulet på toppen , og jeg hadde håpet på innstillingshjulene som f.eks G12 har.

4. Ingen stabilisering i huset , noe som vil gi dyrere objektiver og f.eks ikke stabilisering til de objektivene man gjerne vil bruke innendørs og med høy lysstyrke.

 

 

Av positive ting vil jeg si:

1. Det ser likevel ut som om de har tenkt på ergonomi med det lille grepet og utformingen til fingrene.

2. At de har brukt en stor CMOS sensor på 18 mp som jeg er strålende fornøyd med i 7D , og jeg tror denne kan bli bedre enn de som finnes i konkurrentenes 16mp brikker. Kanskje en grunn for at de ikke tok en Sony/ Nikon og smelte til med over 20 mp. Blir spennende og se egenskapene i dårlig lys og på dynamikken.

 

Alt i alt ser ikke kameraet fristende nok ut til at jeg angrer på kjøpet av Olympus PEN enda. Jeg var redd for dette siden jeg følte at jeg måtte ha et lite speilløst nå før ferien , men så langt alt greit.

Denne Canon modellen ser ikke ut til og henvende seg til de aktive amatørene eller til proffene , heller til en nybegynner som ønsker et bedre alternativ enn et kompaktkamera.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...