Gå til innhold

Canon Lanserer EOS-M


Anbefalte innlegg

Noe tanker.

Canon har lagt en godt grunnlag her for fremtidlige oppgraderinger, det at det ikke har mulighet for ekstern søker er nok siden det ikke blir solgt nok eksemplar til at det er lønnsomt "Samsung har gått bort fra ekstern søker", hovedgruppen som kjøper dette er nok vant til kompaktkameraer uten søker, et lurt trekk og lansere et adapter samtidlig så man kan bruke eksisterende objektiver frem til utvalget av eos-m objektiver er akseptabelt da blir det enklere for canon dslr brukere og velge system, prisen som JP annonserer tar jeg med en klype salt "de skulle ha 1mill for 5D MkIII" når det kommer flere butikker på banen vil nok prisen bli mer fornuftig.

 

Om dette er kameraet for meg ?

Hvis jeg sammenligner det med LX3 "kompakt" så ja, blir det sammenlignet med 7D "speilrefleks" så nei, det er både på brukervennlighet og funksjon og det er LX3 som eventuell blir byttet ut.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon har skjønt det. Nikon 1 med 10mpx og latterlig sensor - i omtrent det samme størrelsen blir bare en liten spøk ved siden av... kudos til Canon

 

Jeg er ikke like imponert, fint lite hus, som går i "nex-fella" dvs ett system som prøver å være lite, men ser ut til å ha store objektiver kontra huset. I tillegg er det dyrt og ser ikke ut til å ha særlig mye innstillingsmuligheter, det mangler også ting som stabilisering i huset (ikke at jeg egentlig hadde forventet det). Sitter med inntrykket av "litt dårligere og kjdeligere NEX". Men er forsåvidt enig i at Nikons variant er for stor kontra sensorstørrelsen.

 

AtW

 

 

Om dette er kameraet for meg ?

Hvis jeg sammenligner det med LX3 "kompakt" så ja, blir det sammenlignet med 7D "speilrefleks" så nei, det er både på brukervennlighet og funksjon og det er LX3 som eventuell blir byttet ut.

 

Men hvordan er det sammenliknet med de speilløse konkurrentene? Nikon 1, mFT, NEX og NX?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lekkert og fornuftig kamera, med riktig brikke - APS-C, - må være dødsstøtet for "four/third"!

Nå venter vi bare på Nikon med noe tilsvarende.

Nikon,s og Pentax respektive V og Q modeller er selvfølgelig et annet konsept en "vanlige" speilløse kameraer!

Når det gjelder Canons prissetting - så vil nok markedssprisen bli anderledes, - tipper kr. 5990,- !!!

Lenke til kommentar

Men hvordan er det sammenliknet med de speilløse konkurrentene? Nikon 1, mFT, NEX og NX?

Tror at det faktium man kan bruke EF og EF-S objektivene slik de er ment (med AF og blenderstyring) på EOS-M, er grunn nok til å velge dette fremfor konkurrentene. For Canon eierene ihvertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

4. Ingen stabilisering i huset

Har lurt litt på akkurat dette.. i Spec-lista CR la ut i går stod det; "Hand-held Twilight mode, to help with long exposures in low light." Det høres jo ut som en form for stabilisering, men har ikke sett noe mer info om det i dag enda. Står bare "• Advanced imaging features like Handheld Night Scene mode,"

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

 

Men hvordan er det sammenliknet med de speilløse konkurrentene? Nikon 1, mFT, NEX og NX?

 

AtW

 

Vel, NX100 har egentelig vært på ønskelisten, men ble nedgradert siden NX200 ikke hadde ekstern søker.

4/3 mFT har jeg egentelig ikke vurdert siden jeg var relativ sikker på at Canon ville komme med noe som kunne bruke ef og ef-s.

Nex, eller nek som jeg kaller det :) kan ikke/vil ikke grunnet prinsipielle aversjoner mot Sony.

Nikon, flytte over til fienden ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lekkert og fornuftig kamera, med riktig brikke - APS-C, - må være dødsstøtet for "four/third"!

Tror nok ikke det. Nå skjer det riktignok lite på 4/3 fronten, mens µ-4/3 lever i beste velgående.

 

OM-D E-M5 sensoren er en av de beste på markedet, så jeg vil ikke bli overrasket om Canon sensoren vil slite i sammenligningen med den.

 

Nikon, flytte over til fienden ?

Ja, det er jo overhode ikke aktuellt ;) Men jeg hadde nok kjøpt Nikon før jeg hadde kjøpt Sony ...

Lenke til kommentar

Canon har skjønt det. Nikon 1 med 10mpx og latterlig sensor - i omtrent det samme størrelsen blir bare en liten spøk ved siden av...

 

kudos til Canon

 

ohhhh, jeg er så glad jeg har Nikon V1. Det er 2 ting jeg elsker ved det kameraet.

 

1) Crop-faktor 2,7. Ypperlig for en lat og utålmodig dyre- og fuglefotograf. Trenger ikke krype så nære innpå.

 

2) Søker. Klarer rett og slett ikke å fotografere uten søker. Sikkert bare en vanesak.

 

 

....nå er jo jeg bare en amatørfotograf og har sikkert ikke samme krav til bildene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok ikke EOS-M skremmer "vannet" av konkurrentene, men kan kanskje etterhvert bli en prispresser....

 

Kommer vel til å havne i kategorien: Kjekt å ha prøvd det (m/adapter og div. canonobjektiver) - iallefall når prisen er kommet på et riktig nivå (les: under 5000).....

 

En effekt av lanseringen er vel også kanskje at Oly OM-D E-M5 får et kraftig priskutt (for å skvise markedet før det kommer en High End utgave av OM-D om ikke så altfor lenge, kanskje.......) :dribble:

Lenke til kommentar

Lekkert og fornuftig kamera, med riktig brikke - APS-C, - må være dødsstøtet for "four/third"!

Nå venter vi bare på Nikon med noe tilsvarende.

Nikon,s og Pentax respektive V og Q modeller er selvfølgelig et annet konsept en "vanlige" speilløse kameraer!

Når det gjelder Canons prissetting - så vil nok markedssprisen bli anderledes, - tipper kr. 5990,- !!!

 

Nå er nok jeg litt mFT-fanboy, men har vanskelig for å tro dette er noen dødsstøt mot mFT, som er bedre på de aller fleste måter (untatt det med kompabilitet med canon-objektiver), men merkenevn selger jo endel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert Sony NEX i lengre tid, men klarte ikke å bestemme meg og ventet på at endel

mere fristende små (pannekake) fastobjektiver skulle komme. Eller et standard objektiv som

slår seg sammen når man slår av kameraet.

 

Men foreløpig ikke kommet så mye mere fra Sony, så endte med at jeg valgte å

heller gå for nye Sony RX100 kompaktkameraet som har bra kvalitet og virkelig er et "lommekamera".

 

Canon EOS-M blir mye det samme som Sony NEX når det gjelder størrelse.

Dermed er det jo viktig hva slags objektiver som fortløpende blir lansert for systemet.

Hvis ikke EOS-M blir særlig fulgt opp av Canon så mister nok mange interessen, antar jeg.

 

Men for folk som ønsker et slik kamera, f.eks for å kunne bruke det med adaptere for div annen

optikk så er det jo artig nok det sikkert. Men det blir da ikke et særlig lommevennlig system.

Men er ikke sikkert det er så viktig for alle heller.

Tiden får vise hva som blir suksess.

 

Slik jeg ser det med EOS-M så er det positivt med fase fokus og berøringsskjermen,

men savner elektronisksøker og vridbar skjerm. Men flere modeller som kommer senere kan

jo ha slikt.

 

Og vurderer Canon et EOS-M med fullformat sensor en gang i fremtiden?

Lenke til kommentar
Jeg antar også det, og det nevnes i artikkelen at de lanserer en adapter samtidig, men er det snakk om så stor forskjell at du ville oppleve kameraet som mer "klumpete", om man gikk for EF-S?

Med unntak av 22mm blir det etter min mening såpass klumpete at det ikke er store forskjellen opp til de minste speilreflekskameraene. Da gir etter min mening fjerningen av speilet litt for lite størrelsegevinst. Men som sagt med 22mm og muligens flere i samme størrelse i framtida, så blir det et tydelig steg ned i størrelse fra speilrefleks.

 

Canon har skjønt det. Nikon 1 med 10mpx og latterlig sensor - i omtrent det samme størrelsen blir bare en liten spøk ved siden av... kudos til Canon

Nikons normalzoom og fast normal er knøttsmå sammenlignet med Canons. Canon klarer neppe å matche Nikon på superzoom-størrelse heller. Både Canon og Nikon har fremtredende unike egenskaper som gjør at jeg ser plass til begge i markedet. Når det gjelder sensorstørrelse, skjønner jeg ikke hvorfor mangfold er så galt. Skal alle gå i Samsungs fotspor og ha kjedelig lik objektivpark og størrelser? Jeg synes det er kjempeflott at vi hele spennet fra Pentax sin 5,6x crop til Sony/Samsung/Pentax sin 1,5x crop. Nå mangler vi bare småbildeformat/mellomformat uten speil. Jeg må legge til Leicas 1,0x etter kommentar fra Tomsi42.

 

Synes ikke dette var noe imponerende. Sony nex 5n tilbyr det samme eller mer til en lavere pris.

Tja, jeg synes det er bra med en konkurrent til, men litt kjedelig at de legger seg så tett opp mot de andre i sensorstørrelse. Det er litt overbefolket med systemer i området 2,0x til 1,5x crop. Også er det spennende med fasebasert fokus på sensoren og hybridlukkeren.

 

Ta en titt på Pentax K-01 http://www.dpreview....s/pentax-k-01/4 - en vidvinkel på den der blir store greier...

Pentax har en vidvinkel til K-01 på veikartet og den skal visnok bli liten fordi bakre glasselement skal stikke godt inn i kamerahuset. Altså samme gevinster som kortere registeravstand. Egentlig er det jo avstanden fra sensor til glass som teller for den optiske konstruksjonen, ikke fra sensor til fatningen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...