Gå til innhold

Canon Lanserer EOS-M


Anbefalte innlegg

4. Ingen stabilisering i huset
Har lurt litt på akkurat dette.. i Spec-lista CR la ut i går stod det; "Hand-held Twilight mode, to help with long exposures in low light." Det høres jo ut som en form for stabilisering, men har ikke sett noe mer info om det i dag enda. Står bare "• Advanced imaging features like Handheld Night Scene mode,"

Det høres ut som noe annet. Jeg har noen forslag til hva det kan bety:

1. G-sensoren registrerer kamerarystelser og utsetter eksponeringen til kameraet er stødig nok.

2. Kameraet tar en kort serie bilder "bracketing", samtidig som G-sensoren registrerer kamerarystelser. Bildet med minst rystelser tas vare på.

3. Kameraet tar en kort serie bilder, samtidig som G-sensoren registrerer kamerarystelser. Alle bildene legges oppå hverandre, forskjøvet i forhold til hverandre etter data fra G-sensoren.

 

Og vurderer Canon et EOS-M med fullformat sensor en gang i fremtiden?

På bildene av kameraet uten objektiv ser det ikke ut til å være plass nok i EF-M fatningen.

 

Er det forresten noen som har funnet ut hva den ekstra elektriske kontakten i fatningen er til? 550D har 8 kontakter. EF-M har 9.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forresten noen som har funnet ut hva den ekstra elektriske kontakten i fatningen er til? 550D har 8 kontakter. EF-M har 9.

 

Slå av og på IS/MF kanskje, siden det ikke er en ekstern bryter på objektivet.

 

Merkelig at ingen har nevnt den store nyvinningen og definitive kjøpstriggeren: TOUCH SCREEN! :w00t:

Sikkert fordi det er gammelt nytt ....

 

Og vi har blitt tvunget til å akseptere det :)

Lenke til kommentar

Noen som vet raskeste lukkertid 1/4000 ?

 

Edit: er 1/4000, skulle ønske det var mer.

 

Det er jeg enig i...

Jeg merker allerede at på mitt PEN kamera sammen med 20mm f1,7 så blir 1/4000sek i tregeste laget om man vil bruke en så stor blender i godt lys. Og det vil man jo når man vil leke seg litt :-)

Lenke til kommentar

Den har visst en funksjon som heter: Relase shutter without lens

Dette tyder vel på at det skal være mulig å f.eks. bruke de gamle FD-objektivene også (og andre eldre objektivmerker for den saks skyld)..... Iallefall litt morsomt for "vi" som liker å prøve alt gammelt på "alt" nytt.....! :dremel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speilløse kamera er egentlig litt tjukke smartphones med utskiftsbare objektiver. Oldingser som meg hater stort sett at alt skal gjøres via en skjerm på armlengdens avstand. Tar man bort grepet og søkeren på et 650D er man ikke så langt unna denne saken. Minuset med å bruke APS-C blir store objektiver, plusset vet vi, men man mister noe av speilløses største salgsargument: Størrelsen, så hva blir egentlig vitsen?

 

Adapteren er og et klumpete beist.

 

Det største minuset er total mangel på søker eller søkermuligheter - prisen er typisk Canon, kameraet burde ligge under 650D i pris. Og oktober? Hvorfor lansere noe nå som ikke blir tilgjengelig på flere måneder? Panikk?

 

Men, jeg er ikke i målgruppen - noe og fargeutvalget viser, dvs hvem det er tiltenkt..

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Speilløse kamera er egentlig litt tjukke smartphones med utskiftsbare objektiver. Oldingser som meg hater stort sett at alt skal gjøres via en skjerm på armlengdens avstand. Tar man bort grepet og søkeren på et 650D er man ikke så langt unna denne saken. Minuset med å bruke APS-C blir store objektiver, plusset vet vi, men man mister noe av speilløses største salgsargument: Størrelsen, så hva blir egentlig vitsen?

 

 

 

Akkurat som DSLR er enda tjukkere smartphones med utskiftbare objektiver da?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg antar også det, og det nevnes i artikkelen at de lanserer en adapter samtidig, men er det snakk om så stor forskjell at du ville oppleve kameraet som mer "klumpete", om man gikk for EF-S?

 

Ikkje bare klumpete, men heller ikkje med eit godt grep når vi sakker om EF-S objektiver.

Lenke til kommentar

Noen som vet raskeste lukkertid 1/4000 ?

Edit: er 1/4000, skulle ønske det var mer.

Det er jeg enig i...

Jeg merker allerede at på mitt PEN kamera sammen med 20mm f1,7 så blir 1/4000sek i tregeste laget om man vil bruke en så stor blender i godt lys. Og det vil man jo når man vil leke seg litt :-)

Lukkertid på 1/4000sek er helt normalt. Alle speilløse har 1/4000sek. T.o.m. Fuji X-Pro1 og Leica M serien.

Eneste dSLR i segmentet under Nikon D7000/Pentax K5/Canon 60D som har kjappere lukkertid enn 1/4000sek. er Pentax K30/K-r (som jeg vet) og de to har 1/6000sek.

 

1/4000sek er ikke ille, prøv å gå rundt med kjappeste lukkertid på 1/1000sek eller 1/500sek.

OMD E-M5 har kjappeste lukkertid på 1/4000sek og laveste ISO på 200. Bruk blenderen, den er der for mer enn å leke med DoF :roll:

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Tror vel også at Canon satser sånn "midt på treet" foreløpig, bare som en liten "føler" ute i markedet!

Det avgjørende på sikt kommer vel uansett til å bli at de ikke bør la det bli slik at f.eks. kun Olympus er de som lager "gode nok" objektiver i "micro-klassen"!

 

Canonfolka er nok like "sidrompa" som vi nordmenn var når Bokløv-stilen kom innenfor hopp-sporten.... Bare de ikke satser for lavt til å begynne med, og kommer så langt på etterskudd i forholdt til MFT at det blir "game, set and match" for SonOlyPan allerede i første match!

Lenke til kommentar

Ta en titt på Pentax K-01 http://www.dpreview..../pentax-k-01/4- en vidvinkel på den der blir store greier...

Vel :)http://kmp.bdimitrov...e/DA21f3.2.html

Kamerahuset (K-01) er en kladd, det er jeg enig i, men som du ser er det mulig å konstruere elegant optikk også på lang registeravstand.

 

Nå bør det kanskje nevnes at denne pannekaka er f:3,2 mens Canon sin er f:2. En del av forklaringa ligger der, men det handler og om evne og vilje til å gjøre ting kompakt. Canon har ikke tradisjon for det i det hele tatt, og det syns på designet på 22mm deres. Visuelt minner det like mye om en såkalt normal som om ei pannekake. Canon har i mine øyne gjort samme designtabba med denne pannekaka som Pentax med K-01 huset.

 

Systemmessig ser dette spennende ut. Jeg håper det er starten på en ny trend hos Canon, og at de etterhvert lærer seg å utnytte det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det er kanskje mer nærliggende å sammenligne Canons 22mm f/2,0 med Samsungs 20mm f/2,8 pga registeravstanden. Jeg synes Samsung har vært heldigere med sin utforming, til tross for omtrent samme diameter og lengde. Samsungs 16mm f/2,8 og 30mm f/2,0 ser også bedre ut, men nå skal jeg ikke felle noen endelig dom før jeg har klådd på Canons eksemplar også.

 

Jeg har en Pentax 40mm f/2,8 og det gir bittelitt smalere samme bildevinkel på småbildeformatkameraet mitt som Canons 22mm f/2,8. Selv om det er til småbildeformat er det 25% tynnere (18mm vs 23,7 mm)

 

http://img.gfx.no/1057/1057484/i_1057484.jpg

 

http://flickriver.co...ery/3116343465/

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå som dette kameraet har fått sunket inn i hodet har jeg en klar formening om det.

 

I utgangspunktet ser dette svært lovende ut.

Nå Canon skulle komme med sin speilløse har jeg ønsket meg en 7D light utgave. Det er ikke helt på det nivået, men det er ikke langt unna heller.

 

-Bildekvalitet vil i teorien være knallbra. Vi vet hva cropkameraene til Canon leverer, så dette blir bra.

-Skjermen er litt for stor etter mine ønsker men veldig glad for at de ikke gjorde den vendbar.

-Så blir det spennende å se hvordan menyene vil virke. Jeg hater skjerm-menystyrt men ser jo at mange andre kanskje vil like det.

-Prismessig er det helt på linje av hva man kunne forvente. Denne kjøper jeg så fort jeg har muligheten.

-Så er et bare å vente på modellen som har dedikerte knapper utenpå.

Lenke til kommentar

Nå som dette kameraet har fått sunket inn i hodet har jeg en klar formening om det.

 

I utgangspunktet ser dette svært lovende ut.

Nå Canon skulle komme med sin speilløse har jeg ønsket meg en 7D light utgave. Det er ikke helt på det nivået, men det er ikke langt unna heller.

 

-Bildekvalitet vil i teorien være knallbra. Vi vet hva cropkameraene til Canon leverer, så dette blir bra.

-Skjermen er litt for stor etter mine ønsker men veldig glad for at de ikke gjorde den vendbar.

-Så blir det spennende å se hvordan menyene vil virke. Jeg hater skjerm-menystyrt men ser jo at mange andre kanskje vil like det.

-Prismessig er det helt på linje av hva man kunne forvente. Denne kjøper jeg så fort jeg har muligheten.

-Så er et bare å vente på modellen som har dedikerte knapper utenpå.

 

Er det noe som tilsier at bildekvaliteten blir bedre enn hos konkurrentene? Er den det, så er det jo fint, men per i dag er det ikke noe argument?

 

Synes nesten ikke en eneste av de andre argumentene dine er noe der den er bedre enn konkurrentene? Jeg skjønner rett og slett ikke hva som ser så lovende ut?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe som tilsier at bildekvaliteten blir bedre enn hos konkurrentene? Er den det, så er det jo fint, men per i dag er det ikke noe argument?

 

Synes nesten ikke en eneste av de andre argumentene dine er noe der den er bedre enn konkurrentene? Jeg skjønner rett og slett ikke hva som ser så lovende ut?

 

AtW

 

Vel, er heller ikke noe som sier at kvaliteten skal være dårligere heller, ei at det er dårligere en konkurrentene.

 

Blir litt dumt og begynne nå med å disse ned kameraet, man får vente til det ligger noen seriøse tester på bordet før man argumenterer kvalitet, eller ligger det noe prinsipielt i lusker i bakgrunn ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Går utifra at dere får et eksemplar i hendene under pressekonferansen, ta og sjekk hvor enkelt/komplisert det er og justere blender/lukker/iso etc. i forhold til andre med flere dedikerte brytere. Ta gjerne noen bilder av menyene.Spør også om det har trådløs blitsstyring,

 

ifølge Canons facebookfeed skal blitzen ha mulighet for trådløs styring via pulslys, men ingen slik styring på kameraet.

Lenke til kommentar

Interessant her er at Canon har fasedetekterende fokus - de andre med "stor" sensor har ikke det i sine speilløse små systemer. Vi får se hvordan det fungerer i praksis - om de har brukbar følgefokus, og om fokus er presis og kjapp.

 

Tror det som blir avgjørende her er om Canon kommer med en god rekke objektiver. Sony NEX er sweet, men det er et labert utvalg optikk. Min speilløse favoritt er 43 - med sin rekke med direkte nydelige optikk. :)

 

Lurer også på om dette huset fokuserer og viser liveview på største blender, eller om det er nedblendet. De "andre" viser sitt søkerbilde nedblendet - jeg håper Canon viser bildet på største blender, akkurat som i liveview på de "vanlige" husene sine - det vil gjøre manuell fokusering mye, mye lettere.

 

Har ikke dette kameraet begge deler? Phase for grov fokus og kontrast for å fin fokusere. I følge IR så er dette hybrid systemet trengt på et annet Canon kamera. Vi får se.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...