Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Okei, dette er litt utenfor mitt felt, så mutasjon er kanskje litt feil ordvalg. Men litt fant jeg jo.

How does the immune system learn to recognize specific pathogens?

Kort fortalt, så klones det, som muteres.

An overview of the Immune System

 

Men igjen, dette er litt utenfor mitt felt, så jeg skal ikke henge meg mer opp i det. Har vi et bedre ord for hvordan immun-systemet lærer seg å håndtere nye sykdommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er opp til enhver å bedømme om jeg er en fanatiker, og de fleste mener nok at jeg er det. Men jeg vil tro det handler mer om hva man er vant til. Vi er vant til å spise ferdigprodusert mat, og så fort noen sier at de ikke vil spise denne ferdig produserte maten så er de gale og/eller fanatikere/hjernevasket?

 

 

 

Ferdigprodusert mat er ikke det samme som ett fint kjøttstykke kjøpt hos slakteren. Man kan også argumentere for at ild er helt naturlig, og derfor en naturlig del av vårt kosthold når det gjelder å tilberede mat.

Lenke til kommentar

Naturen forteller oss at vi kan spise det vi vil når vi vil. Vi er på toppen av kjeden og hvis jeg vil drepe en ku og spise den så gjør jeg det.

 

Jeg mener at ekte mat er alt som kan spises som mat.

 

Forresten det å tilberede maten først er viktig. Er mange ting man ikke kan spise rått.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Forresten, så at kaffe var nevnt, og det er ihvertfall naturlig! Kaffebønner vokser vilt, det eneste vi gjør med dem er at vi tørke dem, får av skinnet (så vidt jeg har fortstått, så dette på ett program for ikke lenge siden) for så å knuse dem. I noen butikker så får du kjøpt hele kaffebønner også, som de så knuser for deg før du drar med dem, så du får heeelt fersk kaffe. Kaffe inneholder også masse antioksidanter (som f.eks bær) og er bra for deg i moderate mengder. Det er også mulig at kaffe kan forhindre brystkreft i følge ny forskning.

Lenke til kommentar

Jeg tror det var litt inneforstått at han mente ting som kroppen vår kan bruke som næring. Gress (eller de fleste typer) består av cellulose, og slikt kan ikke menneskemager bryte ned til brukbare næringsstoffer. Jeg vil derfor ikke kalle gress mat noe mer enn jeg kaller papir og treplanker mat.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg tror det var litt inneforstått at han mente ting som kroppen vår kan bruke som næring. Gress (eller de fleste typer) består av cellulose, og slikt kan ikke menneskemager bryte ned til brukbare næringsstoffer. Jeg vil derfor ikke kalle gress mat noe mer enn jeg kaller papir og treplanker mat.

 

Kunnskaps nivået på mat & ernæring er helt horribelt her inne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barley

Lenke til kommentar

Jeg tror det var litt inneforstått at han mente ting som kroppen vår kan bruke som næring. Gress (eller de fleste typer) består av cellulose, og slikt kan ikke menneskemager bryte ned til brukbare næringsstoffer. Jeg vil derfor ikke kalle gress mat noe mer enn jeg kaller papir og treplanker mat.

 

Kunnskaps nivået på mat & ernæring er helt horribelt her inne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barley

 

Nå tror jeg Pseudo tenker på sånt gress som vi har i hagen vår, kan jo spises, men får ikke stort nyttig ut av det.. kan visst nok stabilisere magen litt da, hvis jeg husker riktig :hm:

Lenke til kommentar

Brenner man ikke kaffebønner? Rister dem?

 

Rå kaffebønner inneholder vel et giftig stoff for oss om jeg husker riktig?

 

Anyway, om man skal snakke om at kaffe er forebyggende for kreft, ja da kan jeg si at råvegansk kosthold inneholder så mange ting som forebygger kreft at jeg kunne skrevet en bok.

 

 

Nå har jeg forklart flere ganger her. Ja ild er naturlig element. Men kombinerer man det med med mat, så vil ikke maten være i sin naturlige tilstand. Da vil den være påvirket av ilden.

 

Det å tilberede mat er ikke nødvendig overhodet. Ikke om man spiser det som kan spises rått.

 

Jeg spiser villris, det er en type gress. Jeg drikker hvetegress juice og barley også.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Jeg tror det var litt inneforstått at han mente ting som kroppen vår kan bruke som næring. Gress (eller de fleste typer) består av cellulose, og slikt kan ikke menneskemager bryte ned til brukbare næringsstoffer. Jeg vil derfor ikke kalle gress mat noe mer enn jeg kaller papir og treplanker mat.

 

Kunnskaps nivået på mat & ernæring er helt horribelt her inne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barley

Ja, nå spiser man vel helst kornet av byggplanten, som teknisk sett er mer å regne som en slags skallfrukt. Korriger meg gjerne igjen dersom du kjenner spesielt mange mennesker som faktisk livnærer seg på stilken og bladene.

 

Så om man skal være skikkelig flisespikkende (som du ser ut til å like å være), så blir det som å si at man kan spise et epletre i stedet for eplene på det.

 

@rawnorway

Ja, rå kaffebønner er ikke spesielt digg å brygge kaffe av.

Som nevnt tidligere, ris er (botanisk sett) å regne som et fruktemne av risplanten, likens som eplet til et epletre. Så du spiser egentlig ikke gress mer enn du spiser et epletre :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Tja, den har det meste av makronæringsstoffer. Proteiner, karbohydrater og fett. Virker ganske ekte for meg!

 

Kanskje litt lite kostfiber.

-grandiosa?

 

Dersom du mener det så skulle jeg ønske at vi var slekt. Er du mann eller kvinne? det spiller ikke så stor rolle så lenge du er singel men jeg liker deg veldig godt når du sier det. Dersom det var om grandisen da. Har du FB?

 

Nesten så jeg blir kannibal her - sulten på folk vøtt ^^

Lenke til kommentar

Nå er det mye snakk om hva som er ekte mat. "Det som vokser opp av jorden", visstnok.

 

Vel - hadde våre forfedre muligheten til å gå på butikken for å skaffe seg planter og annet som opprinnelig stammer fra over hele verden? Nå er det vel slik at mye av veganermaten ikke kan dyrkes her i Norge, i hvert fall i et slik bredt tilfelle at man får med seg alle vitaminer og kostholdstilskudd slik at man får i seg B12-vitamin.

 

Det er ikke naturlig at maten fremdeles går med båt/fly/lastebil osv. til Norge, og var det ikke en logikk med å se på hva andre dyr gjør for å bestemme om det er naturlig? Såvidt jeg vet, så er det ingen andre arter som skaffer seg soyabønner fra Øst-Asia for å spise i Nord-Amerika. Dermed er det vel ikke helt naturlig med en veganerdiett, eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...