Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

B 12 finnes i f.eks spirulina.

 

Ja, til fots, som andre dyr. da måtte man bruke kroppen, være aktiv i jakten på mat. Naturlig.

Vitamin B12

Spirulina is not considered to be a reliable source of Vitamin B12. Spirulina supplements contain predominantly pseudovitamin B12, which is biologically inactive in humans.[9] Companies which grow and market spirulina have claimed it to be a significant source of B12 on the basis of alternative, unpublished assays, although their claims are not accepted by independent scientific organizations

http://en.wikipedia.org/wiki/Spirulina_(dietary_supplement)

 

Vel, lykke til med å gå fra Asia til Sør-Amerika uten å sulte i hjel på veien.

Bruker du kroppen? Er du aktiv i jakten på mat? Neppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote, du skjønner nok ikke tankegangen min når det gjelder det geografiske aspektet.

 

Mange tar B12 som kosttilskudd også. ja det er mye debatt rundt om noen planter kan inneholde B12, men de er heller ikke den eneste kilden heller. Jeg f.eks spiser mye av noe som kalles for nutritional yeast eller næringsgjær. Det er "osten" min i mitt kosthold. Det smaker som ostepulver.

 

Ellers er jo insekter noe man skulle spist i ett helt naturlig kosthold.

 

 

Ja kjøtt er ekte mat det også, men ikke når man må varmebehandle det. Spis det rått. Men det kan jo ha sine følger men..

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Så varmebehandling gjør det til "uekte mat", bare på grunn av varmen? Dette er rimelig spesielt sagt av deg. Hvorfor spiser du ikke tørket kjøtt da? Jeg vil dermed egentlig påstå at det du spiser er kanskje like mye uekte mat - hadde det ikke vært for oppfinnsomheten til mennesket så hadde du aldri kunnet gå i butikken og kjøpt det. Plantene blir ikke plantet og hamstret i butikken.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter: Du mener at å varme opp maten ikke er noe som skjer naturlig, at andre dyr ikke gjør det - og dermed er det "feil".

Skal vi følge den logikken må det jo være like feil å tilberede maten? Altså å lage en matrett ved å tilsette ulike ting(krydder, oljer..), behandle maten med kjøkkenredskaper etc. Er såvidt jeg vet ingen dyr som tilbereder maten sin på den måten, betyr det at å spise mat som er behandlet med kjøkkenredskaper er unaturlig og feil?

 

Jeg stiller meg også uforstående til at å spise kjøtt er grunnleggende feil. Når hele argumentasjonsrekken din bygger på at det naturlige er det dyrene gjør burde det jo være helt naturlig å spise kjøtt, siden dyr spiser kjøtt.

Det er flere dyr som er altetende (omnivor), bla brunbjørn, grevling og ravn. Altså er det for dem naturlig å spise både kjøtt og planter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja dyrene spiser kjøtt CorporalClegg, og det er jeg heller ikke imot at vi gjør. Bare vi spiser det rått.

 

Ja ingen dyr lager smoothie, men nå er det jo slik at jeg har muligheten til å gjøre det og lage maten enda mere god og appetittvekkende og spennende ved å lage kaker og burgere og sjokolade og is osv. Og da gjør jeg det istedet for å spise en og en frukt eller grønnsak. Det blir kjedelig i lengden.

 

Men selve næringen og maten forandrer seg jo ikke selvom jeg kombinerer dem i en blender osv.

 

Det er ikke det at man skal kopiere alt dyrene gjør, er ikke det jeg mener. nå som vi er vant å leve på en måte så ønsker jeg jo ikke at folk skal fly rundt og kaste avføring på hverandre selv om noen aper gjør det liksom.

 

Men ernæringsmessig kan man kopiere dem og det er jo det som er viktig for god helse. Dcet og aktivitet såklart,.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Så varmebehandling gjør det til "uekte mat", bare på grunn av varmen? Dette er rimelig spesielt sagt av deg. Hvorfor spiser du ikke tørket kjøtt da? Jeg vil dermed egentlig påstå at det du spiser er kanskje like mye uekte mat - hadde det ikke vært for oppfinnsomheten til mennesket så hadde du aldri kunnet gå i butikken og kjøpt det. Plantene blir ikke plantet og hamstret i butikken.

 

Varmebehandling pluss alt annet vi gjør med maten. Jeg ønsker ikke spise rødt kjøtt da det ikke er gunstig for oss. Ikke kylling heller. Ikke tørket fisk heller da parasitter forekommer.

 

Ja hadde det ikke vært for den hjernen vi har idag så hadde vi måttet gjort som alle de andre dyra, nemlig gått dit maten er. Bosatt oss der gunstig mat for oss gror!

Lenke til kommentar

B 12 finnes i f.eks spirulina.

 

Ja, til fots, som andre dyr. da måtte man bruke kroppen, være aktiv i jakten på mat. Naturlig.

Vitamin B12

Spirulina is not considered to be a reliable source of Vitamin B12. Spirulina supplements contain predominantly pseudovitamin B12, which is biologically inactive in humans.[9] Companies which grow and market spirulina have claimed it to be a significant source of B12 on the basis of alternative, unpublished assays, although their claims are not accepted by independent scientific organizations

http://en.wikipedia....tary_supplement)

 

Vel, lykke til med å gå fra Asia til Sør-Amerika uten å sulte i hjel på veien.

Bruker du kroppen? Er du aktiv i jakten på mat? Neppe.

 

spirulina er jo fylt med annet bra, og de jeg kjøpte stod det ikke noe på glasset at det skal inneholde noe stor mengde b12 er jo mye snusk i kosthold bransjen så viktigste er å gjøre egen research, men har gått over til rød alger spesielt bruker jeg det på vinteren, funker utrolig bra som en immun boost.

Lenke til kommentar

Basically, RawNorway har lyst på et rent og naturlig kosthold.

 

Det er helt greit, og det er veldig forståelig. Vi burde alle være skeptisk til hvor mye "ekstra" som havner i de ferdig-varene vi kjøper på butikken. Det kan godt være at alt det til sammen gir oss store sykdommer eller lignende.

 

Men, det betyr ikke at man trenger å gå HELT avholds heller. Det er absolutt ingen fysiologiske grunner som støtter det å kutte ut (riktig) varmebehandlet mat. Varmebehandlet mat har vi spist i årtusner, og med mindre vi gjør det feil, er det ikke farlig. Svart-stekt mat er f.eks ikke riktig.

 

Med andre ord, alt med måte. Å spise rå grønnsaker og planter ER sunt. Å spise BARE rå grønnsaker og planter er IKKE sunt. Sleng inn litt kjøtt fra storfe, svin, fugl eller fisk, så er du på god vei til et skikkelig sunt måltid.

 

Det er det som virker mest logisk for meg. Ren og naturlig mat, hvorav noe er varmebehandlet mtp. fordøyelse, ernæring og bakterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og naturens gang hadde gått sin vante gang slik den var før oss og vil bli etter oss.

Igjen, naturen har ikke noen "gang". Naturen er ikke en enhet, eller en "guide" eller noe som helst. "naturen" er en merkelapp vi har festet på levende, døde og ikke-organiske materialer som er på kloden vår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja dyrene spiser kjøtt CorporalClegg, og det er jeg heller ikke imot at vi gjør. Bare vi spiser det rått.

Og fisk! Feks sushi (sashimi) må jo være noe av det mest naturlige du kan spise?

Dette med å koke/varme maten er jo noe mennesket gjør fordi de er den eneste arten som behersker ild(og i senere tid andre varmekilder), i utgangspunktet gjorde mennesket dette for å gjøre maten mer lettfordøyelig. På samme måte som at enkelte dyrearter bryter ned maten ved hjelp av enzymer før den konsumeres.

Slik som jeg ser det er det naturlig for mennesket å varme maten, vi har gjort det siden tidenes morgen og fordøyelsessystemet vårt er gjennom evolusjon tilpasset en diett som går ut på å varme opp maten som er tung å fordøye.

 

Ja ingen dyr lager smoothie, men nå er det jo slik at jeg har muligheten til å gjøre det og lage maten enda mere god og appetittvekkende og spennende ved å lage kaker og burgere og sjokolade og is osv. Og da gjør jeg det istedet for å spise en og en frukt eller grønnsak. Det blir kjedelig i lengden.

Men selve næringen og maten forandrer seg jo ikke selvom jeg kombinerer dem i en blender osv.

Ingen dyr lager smoothie ford de ikke har muligheten til å gjøre det!!

 

Jeg sier ikke det er galt å spise rå mat, men jeg klarer ikke å fatte hvorfor det skal være galt å varme opp maten? Til eksempel edderkopper injiserer ofte vevesoppløsende gift, som vel gjerne endrer næringsinnholdet.

 

Jeg skjønner jo at du vil frem til at du bevarer næringen best mulig ved å ikke varme opp maten, og i mange tilfeller stemmer dette. Men det blir veldig unyansert å ikke ta med hvor lettfordøyelig maten blir etter den er varmet opp.

Dessuten må man jo ikke på død og liv beholde de ekstra prosentene med næring man evt ville ha mistet ved oppvarming om man uansett får i seg nok næring ved å spise varmebehandlet mat!

En annen faktor er at vamebehandlingen dreper bakterier.

 

Det er ikke det at man skal kopiere alt dyrene gjør, er ikke det jeg mener. nå som vi er vant å leve på en måte så ønsker jeg jo ikke at folk skal fly rundt og kaste avføring på hverandre selv om noen aper gjør det liksom.

Men ernæringsmessig kan man kopiere dem og det er jo det som er viktig for god helse. Dcet og aktivitet såklart,.

 

Ernæringsmessig kan vi kopiere enkelte deler av dyreriket i alle fall, åtseldyr er nok ikke en god ide å kopiere. Igjen skjønner jeg hva du vil fram til, men jeg er ikke enig; ref tidligere punkt og Slimdas utmerkede formulering:

 

 

Med andre ord, alt med måte. Å spise rå grønnsaker og planter ER sunt. Å spise BARE rå grønnsaker og planter er IKKE sunt. Sleng inn litt kjøtt fra storfe, svin, fugl eller fisk, så er du på god vei til et skikkelig sunt måltid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...