Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å spise stekt rødt kjøtt i mengder er bare ikke bra selv om våre forfedre gjorde det..

Hva legger du i ordet "mengder"? Er en biff i uka for mye? Snakker vi et kilo kjøtt om dagen?

Vår kropp kan tilpasse seg mye, men jeg mener fortsatt at det ikke er en god ide å gå imot hva naturen opprinnelig har ment. Men for all del, drikk i vei..

Du har med andre ord ikke noen forskning som kan støtte opp under dette.

Hva "naturen opprinnelig har ment" er tåpelig å si. Naturen har ingen plan, ingen agenda, og ikke noe "mening". Naturen bare skjer. Dette burde du vite, du som er så interessert i evolusjonsteori og sånt. "naturen opprinnelig har ment" er nøyaktig det samme som å si "hva gud mente for oss". Det legger en "makt" og "retning" innenfor naturen som ikke eksisterer.

 

Men for all del, du må gjerne forklare nærmere hva du mener med dette utsagnet.

Du og jeg har to forskjellige ideer om hva som er naturlig. Selv om mennesket har gjort det i alle år betyr det ikke at det er naturlig etter min definisjon ihvertfall.

Nå er det heldigvis ikke du som bestemmer definisjonen av "naturlig" og "unaturlig". Teknisk sett er det SVÆRT unaturlig å kommunisere med mennesker gjennom elektriske signaler, men kunne du vært foruten?

Og jeg vil fortsatt si at flere millioner år med en handling, er godkjent som prasksis hos menneskeheten. Kjøttspising er faktisk en av de tingene som har fått mennesket der vi er idag. Kjøtt er en av de mange grunnene til at vi ble som vi er nå, den mest teknologiske arten på jorden.

Varmebehandlet mat: Mindre næringstoffer selv om enkelte andre blir lettere tilgjengelig, dannelse av akrylamid. Ja bakteriene blir drept, men det blir også enzymene.

Opp til 30% av mineraler og sånt kan forsvinne om man steker grønnsakene sine. Mengden varierer (lavere) for de andre måtene å varme opp grønnsaker for. Dette har uansett ingenting å si, da et vanlig måltid med grønnsaker gir kroppen mer enn nok av de stoffene du trenger for å overleve. Alt det overflødige forsvinner bare ut av kroppen likevel.

Akrylamid kommer av varmebehandlet kornprodukter, ikke kjøtt eller andre produkter. En stekt biff gir ikke Akrylamid. For en som er interessert i Lavkarbo-emnet, overrasker det ikke meg veldig at kornprodukter kan være farlig for kroppen.

Merk, at de har antakelser mot at det Akrylamid forårsaker kreft hos mennesker, men de har ikke kommet frem til en konklusjon at det faktisk ER det som gjør det.

Enzymer ja. Hva skal vi med plante-enzymer, når vi har våre egne?

 

But plant enzymes, which raw dieters wish to preserve, are largely mashed up with other proteins and rendered useless by acids in the stomach. Not cooking them doesn't save them from this fate. Anyway, the plant enzymes were for the plants. They helped with the plants' growth, and they are responsible for the wilting and decomposition of plants after they are harvested. They are not needed for human digestion. Human digestive enzymes are used for human digestion.
kilde.

 

Javel. Jeg mener det motsatte. At man faktisk følger med på hva naturen har som hensikt.

Igjen, naturen har ikke en hensikt. Se svar nr. 2..

Ja det spiller ingen rolle for meg hva menneskeheten har gjort før. Men for all del, spis så mye stekt rødt kjøtt dere vil, bare ikke forvent forskning til å støtte den type mat.

Har du faktisk forskning som sier at å spise stekt rødt kjøtt er livsfarlig og burde unngås for enhver pris, eller har du bare forskning som sier at det kan være en økt sjanse for problemer grunnet overspising av stekt rødt kjøtt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel som en måse jeg; er altetende, både rått og varme- og kuldebehandlet. Spiser den maten som jeg ønsker å spise, den maten som gjør at hjernen(psyken) min føler seg vel.

 

RawNorway: Synes helt ærlig at holdningen din til mat er helt OK, så lenge du føler deg vel med det. Det er vel det viktigste. Du lever jo ennå så noe gjør du riktig mot deg selv ift måten du tilbereder og spiser maten din på.

 

Og som mange andre sier; Alt med måte!

Endret av Simonhauan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å spise stekt rødt kjøtt i mengder er bare ikke bra selv om våre forfedre gjorde det..

Hva legger du i ordet "mengder"? Er en biff i uka for mye? Snakker vi et kilo kjøtt om dagen?

 

Det er faktisk ikke snakk om mer enn 500g preparert rødt kjøtt i uka.

 

"Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe og sau."

 

Kilde: http://helsedirektor...er/default.aspx

Her står det om kreft og rødt kjøtt for de som er interessert.

 

---

RawNorway du må gjerne dele oppskrifter og tips til hvor man kan få kjøpt ingredienser til vegansk mat. Enten her eller opprett en ny tråd :)

 

Synes det er vanskelig å finne gode råvarer som f.eks økologiske grønnsaker og boksmat som ikke er tilsatt salt og konserveringsmidler, ikke det at boks er veldig sunt men jeg har ikke funnet "rå" bønner f.eks. Skulle kjøpe svarte bønner her om dagen og ser på 3 forskjellige merker og alle har tilsatt salt, sukker og konserveringsmidler.

Endret av eleNef
  • Liker 1
Lenke til kommentar

spis det dere føler for og trenger. Dere må lytte til kroppen!

 

OMG... den derre bacon oste greia var nok litt mye brent. Men du bor sikkert nærmere sverige siden du har råd til så mye bacon og du får vel ikke så stor bacon i norge?

Endret av Hexafix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da er det en naturlig prosess eller side effekt kan man vel også kalle det, at fermentert frukt gjør dyr fulle. Men alkoholisme blant mennesker kontra dyr er jo to veldig forskjellige ting igjen

 

Prossessen ved å lage alkohol er faktisk veldig lik. Det er slik vi ''lærte'' det, så det er ikke store forskjellen, nei. Det viser at det ikke bare er mennesker som nyter å drikke seg fulle.

Lenke til kommentar

Ja da er det en naturlig prosess eller side effekt kan man vel også kalle det, at fermentert frukt gjør dyr fulle. Men alkoholisme blant mennesker kontra dyr er jo to veldig forskjellige ting igjen

 

Prossessen ved å lage alkohol er faktisk veldig lik. Det er slik vi ''lærte'' det, så det er ikke store forskjellen, nei. Det viser at det ikke bare er mennesker som nyter å drikke seg fulle.

Æsj, alkohol er jo bare gift da.. Det lukter vondt og man blir dårlig og alt som lukter vondt som man blir dårlig av er veldig usunt. Det som lukter godt og gir energi er sunt. Alt som lukter vondt som gjør deg dårlig er giftig eller fysisk gått ut på dato. Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Æsj, alkohol er jo bare gift da.. Det lukter vondt og man blir dårlig og alt som lukter vondt som man blir dårlig av er veldig usunt. Det som lukter godt og gir energi er sunt. Alt som lukter vondt som gjør deg dårlig er giftig eller fysisk gått ut på dato.

 

Det er fremdeles noe som forekommer naturlig, og som andre arter nyter på lik linje med mennesker.

Lenke til kommentar

Ctrl-F søk på ordet kreft viser 0 treff på den siden.

Sjekket opp på nettet, og fant ingen plasser som forklarte hvorfor man burde kutte ned på rødt kjøtt. Kjenner dere kanskje til noen plasser?

 

http://www.forskning...2010/mai/250218

 

"- I rødt kjøtt finnes det stoffer som vi kaller karsinogener, som kan skade arvestoffet dna, og øke risikoen for at det dannes kreftceller, sier Blomhoff."

 

Jeg kan sikkert finne mer utdypende artikkel/studie i morgen.

 

"Stadig flere vitenskapelige studier viser at det er fornuftig å begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter."

 

http://helsedirektor...okumentert.aspx

Endret av eleNef
  • Liker 1
Lenke til kommentar

spis det dere føler for og trenger. Dere må lytte til kroppen!

 

OMG... den derre bacon oste greia var nok litt mye brent. Men du bor sikkert nærmere sverige siden du har råd til så mye bacon og du får vel ikke så stor bacon i norge?

 

Den ble faktisk akkurat passe godt stekt, er marinaden som gjorde den litt svart, tror jeg. Mener å huske vi brukte 800g kjøttdeig, 1kg bacon og 500g ost. Vi var 5-6 personer som delte, og likevel klarte vi ikke å spise den opp.

Lenke til kommentar

Æsj, alkohol er jo bare gift da.. Det lukter vondt og man blir dårlig og alt som lukter vondt som man blir dårlig av er veldig usunt. Det som lukter godt og gir energi er sunt. Alt som lukter vondt som gjør deg dårlig er giftig eller fysisk gått ut på dato.

 

Det er fremdeles noe som forekommer naturlig, og som andre arter nyter på lik linje med mennesker.

Det går ikke an å nyte alkohol på noen som helst måte. Det lukter vondt og gjør deg dårlig. Alt som lukter vondt er giftig og usunt. Alt som er giftig og usunt gjør deg dårlig.

Sjekket opp på nettet, og fant ingen plasser som forklarte hvorfor man burde kutte ned på rødt kjøtt. Kjenner dere kanskje til noen plasser?

 

Alt som lukter vondt som gjør deg dårlig er giftig eller fysisk gått ut på dato.

Jeg antar at du ikke liker muggost?

Nei, jeg liker ikke muggost. Man får jo ingen rus av muggost men det inneholder en del mykosiner så det er ikke sunt med for mye selv om det har en del medisinske effekter. Muggost er ikke direkte giftig men det finnes jo flere typer og noen skulle vært forbudt om det skulle være opp til meg.
Lenke til kommentar

Eneste jeg har hørt som er absolutt om rødt kjøtt er at det kan gjøre så du får høyere kolesterol eller noe sånt. Hvis man begrenser seg så er det enkelt å unngå. Jeg spiser som regel noe kjøtt til middag og sist helsesjekk viste at jeg var i utmerket form (selv som årelang røyker).

 

Det går ikke an å nyte alkohol på noen som helst måte. Det lukter vondt og gjør deg dårlig. Alt som lukter vondt er giftig og usunt. Alt som er giftig og usunt gjør deg dårlig.

 

 

Virkelig? Tror det er noen hundre millioner mennesker som sier seg uenig i det at alkohol ikke kan nytes.. Og aper til og med!

Lenke til kommentar

Kreft meg her og kreft meg der, sålenge man har et forholdsvis fornuftig forhold til hva man dytter inn i kroppen sin, så burde man vel klare å leve et nokså behagelig liv? Hva er det man ikke får kreft av nå om dagen?

Jeg er mer redd for udugelige sjåfører i trafikken, eller å bli knivstukket på trikken av en psykisk ustabil person.

 

Sikkert større sjanse for å få kreft hvis man går rundt og bekymrer seg hele tiden. Heller ta det med ro og nyte livet, drikk melk, spis linsesuppe..... Whatever makes you happy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...