Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

snakkes når kreften eller diabetesen tar deg med i sluket og vi må betale for behandlingen din..

 

Alt med måte, ikke sant?

Joa, men bildene dine viste alt annet en det ;) så ut som en oppskrift på sykdom..

jeg er ikke noe nazi på mat, jeg bestiller meg gjerne en pizza en gang i mnd eller noe sånt og tar meg gjerne en cola til et racing løp på tven.

 

Hadde du som eks lagt til 2-3 rå grønnsaker på den frokosten hadde den i mine øyne vært helt kurant.

 

Viktig at mennesker lære mer om sunn mat og hvordan mat fungerer i kroppen, tydelig utifra denne tråden mangler mange den kunnskapen..

 

Jeg skal ikke tvinge noen til å spise rå grønsaker eller såkalt supermat, men det skader ikke sette seg litt inn i det, kanskje blir man positivt overrasket hvis man selv prøver det.

 

Finere hud, mer energi, bedre psykisk & fysisk helse er key words..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vitenskapelig bevist at kroppen har et behov for næringsstoffer som du ikke finner mye av i grønnsaker og frukt. Hvordan kan du da mene at bare å spise grønt er bra for kroppen?

 

Hva slags stoffer tenker du på?

 

Gastronomi er også noe å tenke over. Hvorfor skal jeg se løkkefotball når jeg kan dra på en kamp med storklubber? Hvorfor skal jeg spise hard og ensformig mat når jeg kan spise en bedre tilberedt middag med mange spennende smaker? Forsåvidt helt individuelt hva som smaker godt, men du forstår poenget...

 

Tja, jeg vet ikke med andre råveganere men mine måltider ser sånn her ut:

 

 

 

1215244904_28168bb13c.jpg

 

20070830jb_Zucchini_500.jpg

 

kits.jpg

Raw+food+3097.jpg

 

ice%20cream%20scoops.jpg

 

raw-sushi-pieces.jpg

 

Dette er selvsagt bilder jeg har hentet kjapt fra nettet nå bare for å vise eksempler på denne maten, men jeg lager sånn mat og det er både godt og spennende og stappfullt av god næring. Jeg kan etterligne all slags mat, til og med hamburger og chips og ketchup, bare det beste med denne maten er at man kan spise så mye man orker og ikke ha dårlig samvittighet etterpå. :)

 

All mat blir laget uten bruk av ovn.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Har du en god oppskrift på tomatsausen på det ene bildet der?

 

snakkes når kreften eller diabetesen tar deg med i sluket og vi må betale for behandlingen din..

 

Alt med måte, ikke sant?

Joa, men bildene dine viste alt annet en det ;) så ut som en oppskrift på sykdom..

jeg er ikke noe nazi på mat, jeg bestiller meg gjerne en pizza en gang i mnd eller noe sånt og tar meg gjerne en cola til et racing løp på tven.

 

Hadde du som eks lagt til 2-3 rå grønnsaker på den frokosten hadde den i mine øyne vært helt kurant.

 

Viktig at mennesker lære mer om sunn mat og hvordan mat fungerer i kroppen, tydelig utifra denne tråden mangler mange den kunnskapen..

 

Jeg skal ikke tvinge noen til å spise rå grønsaker eller såkalt supermat, men det skader ikke sette seg litt inn i det, kanskje blir man positivt overrasket hvis man selv prøver det.

 

Finere hud, mer energi, bedre psykisk & fysisk helse er key words..

 

Enig i det du skriver, bildene var dog ment til å sette ting litt på spissen og er noe jeg sjeldent spiser.

 

Slik som baconrulladen - kommer nok aldri til å lage noe sånt igjen. Det er som du sier, kroppen har det ikke bra etter et slik måltid og det var virkelig merkbart.

 

 

 

Men jeg håper da dere koker potetene?

Lenke til kommentar

Ja men vi har så mye av det, det er jo naturlig følelser, men vår hjerne er for mye for oss, det er hva jeg tenker om jeg skal leke professor her nå.

 

Edit: Alkoholisme var nytt for meg, hva slags alkohol er det andre dyr sliter med?

Har du sett katter og syrinbusker?
Lenke til kommentar

Jeg tenker på hvor mye tilsetningstoffer og kjemisk fremstilte stoffer man får i seg når man spiser matvarer også.

 

Ekte mat for meg råtner i løpet av dager/uke® spørs hva det er. Om det er tørre varer som pulver og nøtter og frø og slikt så varer det selvsagt lenger. Men det er jo ikke et bra tegn når mat kan holde seg i måneder og år uten å forderve?

 

Jo det trenger oksygen for å råtne men det er jo som regel noen stoffer i maten som ikke er helt heldig og som kroppen anser som fremmedlegemer.

 

 

Poenget med å spise naturlig mat er at kroppen får god ren næring. Vi kommer fra naturen og det er for meg logisk å tenke at ren natur er det vi burde få i oss også.

 

Det er ikke et mål å leve ute i den ville naturen.

For 200 år siden levde mennesket mye mer naturlig, likevel er levealderen mye høyere i dag.

 

At mat kan holde seg i flere år uten å råtne ser jeg på som en bra ting. Ingen vil vel ha råtten mat?

 

Hvordan stiller du deg forresten til kjemiske, og ikke natorlige medisiner og vaksiner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Holder meg til så rene matvarer så mulig. Ferskt kjøtt, ferske frukter etc. Prøver å unngå kjemisk fremstilte matvarer som f.eks Pepsi Max eller "even-better-than-real-cheese".

 

Jeg trenger kjøtt for å fungere, hadde jeg bare spist kaninfòr hadde jeg gått på veggen.

 

Dietten min består stort sett av brød, skikkelig ost og skinke, fisk, kjøtt og frukter. Kjøper helst fisk og kjøtt direkte fra en lokal slakter som jeg vet har skikkelig kjøtt.

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

For 200 år siden levde mennesket mye mer naturlig, likevel er levealderen mye høyere i dag.

 

At mat kan holde seg i flere år uten å råtne ser jeg på som en bra ting. Ingen vil vel ha råtten mat?

 

Hvordan stiller du deg forresten til kjemiske, og ikke natorlige medisiner og vaksiner?

 

Jeg vet ikke helt hvor mye mer naturlig de levde for 200 år siden, det var vel ikke f.eks råvegansk mat som hersket da ville jeg tro?

 

Nei ingen vil da vel ha råtten mat og det er jo heller ikke det jeg mente..

 

Ja siden verden er der den er i dag og sykdommer og andre viruser herjer, så må man bare gjøre det man kan for å holde seg fri fra det. Jeg tar gjerne vaksine eller annet.

Lenke til kommentar

Viktig i mine øyne er å unngå alle sprøytemidlene , kjøpe økologisk er en billig forsikring mot mulig sen skader..

 

Koster ikke særlig mer heller med økologisk, godt kjøtt ifra dyr som beiter på store jorder samt blir foret med gress osv koster heller ikke særlig mer..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Edit: Alkoholisme var nytt for meg, hva slags alkohol er det andre dyr sliter med?

Her f.eks:

 

Ser du hele videoen så får du vite at de ikke begynte å drikke fordi det er lagt ut pga mennesker, men på grunn av gjæret frukt de fant i skogen (man kan lage billig sprit ved å la f.eks noen epler ligge i en pose under en radiator, man trenger ikke å være utdannet for å forstå at det samme skjer med frukt i naturen under stekende sol og varme).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At mat kan holde seg i flere år uten å råtne ser jeg på som en bra ting. Ingen vil vel ha råtten mat?

 

Hvordan stiller du deg forresten til kjemiske, og ikke natorlige medisiner og vaksiner?

 

Apropo holdbarhet. Hvor lenge kan f.eks økologiske epler holde seg, hvis man oppbevarer dem i kjøleskapet? Husker jeg hadde en pose FirstPrice epler liggende i flere måneder uten at de råtnet. Vil det si at de er fulle av diverse sprøytemidler?

Tar da ikke mange dagene fra et eple faller på bakken til det er råttent, men så ligger det heller ikke kjølig og er kanskje litt mer eksponert for dyr og insekter?

Lenke til kommentar

Var det ikke du som var så opphengt i evolusjonsteori og sånt også? Hvorfor ignorere det når det kommer til mat?

 

Melk fra kyr: Store deler av det nord-europeiske folket tåler og har godt av laktose. Dette er en evolusjonsmessig ting vi har endret i kroppen vår over tid. Asiatere f.eks, har langt høyere forekomster av "laktose-intoleranse" enn hva vi nord-europeere har. Og siden kroppen vår har utviklet seg til å drikke melk, vil jeg anta at det er svært naturlig å drikke melk. Dermed gjør jeg det.

 

Kjøtt fra dyr: Kjøtt er godt. Nam! Men er det naturlig? Ja. Menneskeheten begynte vel å spise kjøtt ca 2.5 millioner år siden, og har siden gjort det.

 

Varmebehandlet mat: Flere grunner: 1. Mindre bakterier og slikt som kan ta livet av deg. 2. Frigjør mer protein og lignende til når du spiser det. 3. Lettere å fordøye for kroppen vår.

 

Det å bare spise planter, ser jeg på som et hån mot vår biologiske arv.

 

*edit*

 

PS: Jeg er 100% for mer "renslig" mat, med mindre kjemikalier og ulumske sprøytemidler. Men på en annen side, så er jeg en stor tilhenger av genetisk manipulasjon for større avlinger.

Endret av Slimda
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fett er ingen sak å få i seg på råvegansk kosthold ihvertfall, nok av nøtter og frø og oljer og avokado f.eks

 

Proteiner får man fra grønne bladsalater, spirulina, hvetegress og andre steder.

 

Man får i seg det man trenger bare man vet hvor man kan få det fra. Når jeg spiste vanlig så tenkte jeg aldri på hva jeg fikk i meg av ditten og datten, ingen jeg kjente gjorde/gjør det, nå er jeg mer bevisst.

Lenke til kommentar

Var det ikke du som var så opphengt i evolusjonsteori og sånt også? Hvorfor ignorere det når det kommer til mat?

 

Å spise stekt rødt kjøtt i mengder er bare ikke bra selv om våre forfedre gjorde det..

 

Melk fra kyr: Store deler av det nord-europeiske folket tåler og har godt av laktose. Dette er en evolusjonsmessig ting vi har endret i kroppen vår over tid. Asiatere f.eks, har langt høyere forekomster av "laktose-intoleranse" enn hva vi nord-europeere har. Og siden kroppen vår har utviklet seg til å drikke melk, vil jeg anta at det er svært naturlig å drikke melk. Dermed gjør jeg det.

 

Vår kropp kan tilpasse seg mye, men jeg mener fortsatt at det ikke er en god ide å gå imot hva naturen opprinnelig har ment. Men for all del, drikk i vei..

 

Kjøtt fra dyr: Kjøtt er godt. Nam! Men er det naturlig? Ja. Menneskeheten begynte vel å spise kjøtt ca 2.5 millioner år siden, og har siden gjort det.

 

Du og jeg har to forskjellige ideer om hva som er naturlig. Selv om mennesket har gjort det i alle år betyr det ikke at det er naturlig etter min definisjon ihvertfall.

 

Varmebehandlet mat: Flere grunner: 1. Mindre bakterier og slikt som kan ta livet av deg. 2. Frigjør mer protein og lignende til når du spiser det. 3. Lettere å fordøye for kroppen vår.

 

Varmebehandlet mat: Mindre næringstoffer selv om enkelte andre blir lettere tilgjengelig, dannelse av akrylamid. Ja bakteriene blir drept, men det blir også enzymene.

 

Det å bare spise planter, ser jeg på som et hån mot vår biologiske arv.

 

Javel. Jeg mener det motsatte. At man faktisk følger med på hva naturen har som hensikt.

 

 

Så du mener det er mer naturlig å at du må spise mat du ellers aldri ville spist enn det mennesker har spist i tusenvis av år...?

 

Ja det spiller ingen rolle for meg hva menneskeheten har gjort før. Men for all del, spis så mye stekt rødt kjøtt dere vil, bare ikke forvent forskning til å støtte den type mat.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...