Gå til innhold

Risiko elev.


Cay

Anbefalte innlegg

Hei , jeg er en risiko elev og har mye fravær, evnt så tenker jeg litt på strategien til det norske skolesystem, jeg har skal på videregående etter sommeren, men kom ikke in på første valget mitt. er ikke dette litt retardert ? at en som nesten ikke gikk på den vanlige undomskolen ikke skulle komme in på det han faktisk vil og gi han det lille lysten til og gå på skole.

 

og lurer på om det er noe man kan gjøre for og komme in på det førstevalget man vil ( er på ventelisten )

 

Mvh Cay

Endret av Cay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situasjonen du er i, er som tillit. Når man mister tillit, kan man ikke bare kreve / spørre om å få den tilbake.

 

Du står på venteliste, du har selv gitt utrykk for at du ikke likte dette noe særlig. Der har du en bra start. Se på det sånn da: den norske stat, og utdanningssystemet vårt, sier til deg at du er mindre prioritert enn andre. Grunnet hva du har gjort tidligere, og hvordan du har utført skolearbeid.

 

Prøv å ta det som en "wake-up-call". Se på det som motivasjonen for å snu situasjonen. Du kom på vente liste til videregående. Prøv å bli han som IKKE kommer på vente liste, men får plass med engang på neste skole / jobb du søker.

 

Ja, det suger, men face the facts, du dreit deg ut, og nå spør du på et forum om hva du kan gjøre for å fikse det. Det du kan gjøre er å komme deg inn på en skole, jobbe hardt, gjøre leksene dine. Og forstå realiteten i at du får ikke alt du peker på, samfunnet er ikke morra di, og du må jobbe hardt for å få det du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var i samme situasjon, men ble heldig og kom inn på første valg én uke etter skolestart. Etter det så snudde jeg alt rundt og kom ut av VG1 med lite fravær og gode karakterer, og rett inn på førstevalget til VG2. Det hadde nok utrolig mye å gjøre med at jeg var heldig og kom inn på noe som jeg var interessert i, istedenfor å sitte på studiespesialiserende. Hadde jeg blitt der istedenfor å komme inn på førstevalg tviler jeg sterkt på at det hadde gått mye bedre enn ungdomsskolen.

 

At jeg kom på venteliste forventa jeg hele tiden, og som sagt her så er det de som ligger best an som kommer inn der de vil, men jeg er nok ikke den eneste har snudd ting rundt etter ungdomsskolen etter å ha komt inn på noe litt mer interessant, og da er det jo dumt at noen ikke får sjansen til det.

Lenke til kommentar

Der er vi enige. Men hva er egentlig en dårlig holdning, og hvor kommer de fra? Kan man forlange og forvente at et barn som systematisk motarbeides likevel skjønner sitt eget beste underveis og kommer fra det med hodet på rett sted? Jeg vet ingenting om trådstarter, men nettopp derfor vifter jeg ikke med pekefingeren. For alt jeg vet er tankene hans helt legitime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det finnes noen som "har det for lett", det kommer man seg aldri unna. De som får masse penger av mor og far, har familie eller venner av familien som ordner dem gode jobber, og hele den greia.

 

Men å argumentere med at "disse streigtingene har det for lett" for å gjøre opp for at en ikke kommer inn på førstevalget sitt, er en soleklar tankefeil. Det at noen andre har (i din subjektive mening) bedre og lettere, veier ikke opp for at trådstarter har tabba seg ut.

 

Jo, det er ufattelig rettferdig at trådstarter ikke kom inn på sitt førstevalg. De som jobber hardt, er smarte, står på, kanskje også de som ikke trenger å jobbe så hardt for å få gode karakterer. Det er de som skal komme inn på sitt første valg. Hvordan skal det være rettferdig at en som er dårligere, da med tanke på karrakterer og evt adferd/oppførsel, skal komme inn på lik linje med de som har jobba hardt eller er genrellt smarte?

 

Sosialismen lenge leve. Ingen er bedre enn noen andre. Men jo, sånn er det faktisk, voks opp. Du har dumme folk, og smarte folk. Rike og fattige. Hvis vi skal følge tankegangen din så skal alle som søker om å bli lege komme inn. Alle som vil bli jurister skal få beskjeden: "dere som har gjort det kjempebra og stått på, det var til ingen nytte. Her likestiller vi alle pågrunnlag av sosialistisk rettferdighet".

 

Og nei, før man prøver seg på en "jammen din bortskjemte pappa gutt som får alt" angrep. 1) pesonangrep er en tankefeil som gjør at du enkelt og greit ikke motbeviser et argument, du bare driter deg ut 2) jeg har ikke de karrakterene til å komme inn på medisin eller juss eller pengene til BI. Jeg hadde drit dårlige karrakterer fra videregående og masse fravær. Jeg kom heller ikke inn på førstevalget mitt. Men hva gjør man da? Funker ikke å klage, sturte, gråte. "ånei, jeg får ikke alt som jeg vil. Buhu". Tok opp fag, kom inn på skolen jeg ville gå på.

 

3) Det er alltid morro å legge litt ved på bålet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det finnes noen som "har det for lett", det kommer man seg aldri unna. De som får masse penger av mor og far, har familie eller venner av familien som ordner dem gode jobber, og hele den greia.

 

Men å argumentere med at "disse streigtingene har det for lett" for å gjøre opp for at en ikke kommer inn på førstevalget sitt, er en soleklar tankefeil. Det at noen andre har (i din subjektive mening) bedre og lettere, veier ikke opp for at trådstarter har tabba seg ut.

 

Jo, det er ufattelig rettferdig at trådstarter ikke kom inn på sitt førstevalg. De som jobber hardt, er smarte, står på, kanskje også de som ikke trenger å jobbe så hardt for å få gode karakterer. Det er de som skal komme inn på sitt første valg. Hvordan skal det være rettferdig at en som er dårligere, da med tanke på karrakterer og evt adferd/oppførsel, skal komme inn på lik linje med de som har jobba hardt eller er genrellt smarte?

 

Sosialismen lenge leve. Ingen er bedre enn noen andre. Men jo, sånn er det faktisk, voks opp. Du har dumme folk, og smarte folk. Rike og fattige. Hvis vi skal følge tankegangen din så skal alle som søker om å bli lege komme inn. Alle som vil bli jurister skal få beskjeden: "dere som har gjort det kjempebra og stått på, det var til ingen nytte. Her likestiller vi alle pågrunnlag av sosialistisk rettferdighet".

 

Og nei, før man prøver seg på en "jammen din bortskjemte pappa gutt som får alt" angrep. 1) pesonangrep er en tankefeil som gjør at du enkelt og greit ikke motbeviser et argument, du bare driter deg ut 2) jeg har ikke de karrakterene til å komme inn på medisin eller juss eller pengene til BI. Jeg hadde drit dårlige karrakterer fra videregående og masse fravær. Jeg kom heller ikke inn på førstevalget mitt. Men hva gjør man da? Funker ikke å klage, sturte, gråte. "ånei, jeg får ikke alt som jeg vil. Buhu". Tok opp fag, kom inn på skolen jeg ville gå på.

 

3) Det er alltid morro å legge litt ved på bålet.

 

pluss for punkt 3

Lenke til kommentar

Du skal ha meg til å mene en hel haug med ting jeg ikke kan se å ha skrevet. Og når du beskylder folk for "soleklar tankefeil" bør du vel prøve å unngå alle logiske fallgrubers mor, som du detter pladask oppi mot slutten av innlegget (hvor du prøver å "komme meg i forkjøpet")?

Kjenner du trådstarter? Jeg tviler. Alt jeg ville si var det jeg allerede har sagt, og det har jeg rett i. Det er ikke likt for alle. Ikke dermed sagt at det er noe galt med folk som jobber hardt og lykkes. Det er den delen av systemet som fungerer som det skal. Men det har en skyggeside.

 

Hva skal vinnerne egentlig med stoltheten sin? Er det ikke nok å være fornøyd med god lønn og fine fremtidsutsikter? Er det kanskje skummelt å tenke på at han som går der borte med "bydrift" på ryggen og plukker søppel, kanskje kunne gjort legejobben din like godt som deg, hvis han bare fikk lære den på en annen måte og innenfor andre rammer enn de kravene systemet stiller? Jeg er litt redd for det. Likevel må det vel gå an å håpe på litt mer ydmykhet fra de som har vært heldige. Har man det bra, er det først og fremst flaks. Og omvendt. Alle som måtte mene noe annet er så sneversynte at de knapt skulle hatt stemmerett, uansett vitnemål.

 

Til opplysning hører jeg til gruppen som fikk dritgode karakterer uten å løfte en finger, så dette er ikke noe jeg sier av bitterhet for ikke å komme inn på førstevalget. Det gikk helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ha meg til å mene en hel haug med ting jeg ikke kan se å ha skrevet. Og når du beskylder folk for "soleklar tankefeil" bør du vel prøve å unngå alle logiske fallgrubers mor, som du detter pladask oppi mot slutten av innlegget (hvor du prøver å "komme meg i forkjøpet")?

Kjenner du trådstarter? Jeg tviler. Alt jeg ville si var det jeg allerede har sagt, og det har jeg rett i. Det er ikke likt for alle. Ikke dermed sagt at det er noe galt med folk som jobber hardt og lykkes. Det er den delen av systemet som fungerer som det skal. Men det har en skyggeside.

 

Hva skal vinnerne egentlig med stoltheten sin? Er det ikke nok å være fornøyd med god lønn og fine fremtidsutsikter? Er det kanskje skummelt å tenke på at han som går der borte med "bydrift" på ryggen og plukker søppel, kanskje kunne gjort legejobben din like godt som deg, hvis han bare fikk lære den på en annen måte og innenfor andre rammer enn de kravene systemet stiller? Jeg er litt redd for det. Likevel må det vel gå an å håpe på litt mer ydmykhet fra de som har vært heldige. Har man det bra, er det først og fremst flaks. Og omvendt. Alle som måtte mene noe annet er så sneversynte at de knapt skulle hatt stemmerett, uansett vitnemål.

 

Til opplysning hører jeg til gruppen som fikk dritgode karakterer uten å løfte en finger, så dette er ikke noe jeg sier av bitterhet for ikke å komme inn på førstevalget. Det gikk helt fint.

 

Dessverre er systemet slikt og vi alle må innrette oss etter det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...