Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner meg ikke på policyen de driver med her.... Da kan de like så godt fjerne Internet Explorer fra Win8 og da, siden ingen bruker den heller lengre! Joda, men hvorfor i svarte f*** skal man fjerne en knapp kanskje 90% av alle som har Win7 bruker. Skal like å se at de tenker litt ekstra til Win9 og legger den til igjen og skjønner at de har gjort noe fryktelig dumt!

Lenke til kommentar

Det er to ting Microsoft ikke får ta fra meg:

1) Jeg vil ha programmer organisert i et tre etter bruksområde. Det har jeg gjort i alle år og det gjør jeg enda i dag - men i Windows 7 så kan jeg ikke lengre bruke startmenyens "Alle programmer" til det. Greit å kunne starte programmer med å skrive inn navnet, men jeg jobber i forskjellige miljø og vil ha oversikt over hva jeg har installert på ethvert tidspunkt, og jeg vil finne ting selv om jeg bare husker i farta hva programmet gjør, ikke hva det heter. Type "disk size", "drive scanner", eller hva pokker det heter som jeg kun bruker en gang i halvåret når jeg skal frigjøre diskplass, og ikke nødvendigvis har installert på den maskinen. Så jeg gjenoppliva QuickLaunch som Microsoft forsøkte å ta livet av, la inn foldere på den og har en miniatur-startmeny der.

 

2) Jeg vil ha plass til så mange som mulig programmer på verktøylinja. Den skal gjenspeile de åpne programmene, og hver skal fortelle nok til at jeg finner det riktige vinduet. Ingen grouping, takk. Med tre skjermer må jeg i dag bruke tredjepartsprogramvare for å fordele programmene utover de tre verktøylinjene i stedet for å bare ha masse bittesmå knapper på den midterste skjermen. Dette skal vissnok bli bedre i Windows 8. Men no way at jeg vil ha masse snarveier pinna ned for å bruke plass "på feil tidspunkt" slik at verktøylinja blir enda trangere og det i tillegg blir noe vanskeligere å skille mellom åpne programmer og pinnede programmer. .

 

Jeg tror mine to krav er mulig å gjennomføre i Windows 8 - men kun med tredjeparts programvare. Resten er forhåpentligvis bare ting som er irriterende, og ikke går direkte ut over min produktivitet. Disse to nevnte endringene _har_ gått ut over min produktivitet.

 

Alt i alt er likevel Windows 7 en av mine favorittversjoner. Men fordi jeg kom meg rundt disse irritasjonsmomentene.

 

Jeg er skeptisk til Windows 8 nå. Jeg har ALDRI før vært skeptisk til en Windows-versjon før den ble sluppet, og jeg har vært gjennom rundt regna ti av disse.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg prøvd win 8 så mye, men de av oss som jobber mye med dokumenter / rapporter har jo gjerne 10-15 vinduer oppe da må verktøylinjen benyttes til disse. Jeg er såpass vanedyr nå at jeg kan treffe et av de 10-12 programmene jeg har "pinned" på startmenyen med bind for øya (fortsatt XP). Å mangle startmeny vil nok føles som om noen plutselig skulle begynne å ommøblere tastaturet...

 

Vedder på at det kommer en sånn "metro tile"-startmeny som gjør at jeg kan trykke win-knappen å gjøre akkurat det samme som i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse valgene er tatt basert på innsamlede data fra tusenvis av maskiner, i hovedsak vanlige brukere. Vi som er her inne faller mange ganger utenfor denne kategorien, og ugjør et mindretall av den totale kundemassen. Dette må vi ikke glemme. MS lager ikke MS for et par av oss, men ut i fra deres oppfatning av OS'ets generelle bruk slik det gjøres av flertallet.

 

De gangene jeg klikker på startknappen er det i 90% av tilfellene for å skrive i kjør/søkefeltet. Så dette varierer nok fra person til person, men jeg og de fleste MS har tall i fra faller altså inn under denne gruppen.

 

Synes det er morrosamt at man i sin iver etter å finne feil henger seg opp i en så ubetydelig sak som en startknapp. Regner med flere her har vært med siden Win98, for ikke å snakke om win96 og dos osv?

 

Nå maser mange om at alt var så mye bedre på XP. Men var det ikke mye bråk da XP kom og introduserte startknappen. Folk var helt på tuppene, startknapp, det var tull det. Nei, da skulle man fortsette med Win98.

 

Hvorfor skulle man legge inn Win95, det var mye bedre å skrive det man skulle...

 

Dette handler om at noen skal endre litt på en vane vi har.

 

Min personlige erfaring med Win8 er at det fungerer veldig bra når man har brukt det en stund. I tillegg har metro den fordelen at man på en enkel måte kan få presentert en masse informasjon veldig lett. En av grunnene til at jeg liker WP så godt. Da potensielt på kryss av plattformene "W8/WP8" kjører på.

Lenke til kommentar

Er det noe som virkelig ikke har noe å si for meg er det om startknappen forsvinner. Så lenge jeg fort kan søke etter programmer og filer ved å trykke win+whatever så er jeg fornøyd. Og ja, de 5 mest brukte programmene mine ligger i taskbar. Resten starter stort sett automatisk, og dersom de ikke gjør det er jeg gjerne bare en windowsknapp unna å søke de opp ved å skrive inn navnet deres. Regner med at det er sånn i Win8 også.

 

Not a big deal, med andre ord, om man ikke er av typen som hater endringer, noe de fleste gjerne er.

Lenke til kommentar

I starten så synes jeg det nye brukergrensesnittet var forferdelig, og jeg er fortsatt ikke helt fortrolig med fargevalg og utseende men jeg begynner å bli litt komfortabel med designet.

 

Jeg som er en helt normal pc bruker hvor det går i spill,surfing og musikk så trenger jeg strengt tatt ikke 95% av det Windows har i seg eller brukergrensesnittet. Om jeg på en enklere og mer informativ måte kan få all informasjon på skjermen og det jeg faktisk har bruk for lett tilgjengelig så er metro designet nok ikke så galt allikevel tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor alle er så negative, her gjør Microsoft en endring og det på høy tid. Nå har Windows vært Windows alt for lenge de trenger en ny identitet. Nå er ikke jeg noen spesiell fan av Mac, Windows eller Unix på noen måte.

 

Og jeg er helt enig med hva de fleste sier Windows 7 fungerer jo knirkefritt og at Windows 8 ser ut til å bli som ALLE andre Windows versjoner "en god en dårlig" kanskje de ikke treffer midt på hodet denne gangen men neste versjon etter der er de kanskje der. Men vi kan iallefall la de prøve å være litt innovative og hvem vet kanskje Windows 8 blir en hit.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at mange sier de liker startknappen istedenfor å redegjøre skikkelig hva de egentlig mener ? For noen kan mene at de liker at Windows starter opp med skrivebordet og at man da har muligheten til å gå på startknappen for å velge et program man ikke har lagt ut snarvei til på skrivebordet.

Så jeg spør jo om hvorfor ikke W8 har et valg mellom oppstart av Metro eller skrivebord ? Det vil være raskere (iallfall for min bruksmåte) og da har man jo samme mulighet til å gå til startmenyen (nå kalt Metro).

Så kan man jo velge det beste enten man er på Pc eller brett.

 

Så synes jeg ikke at googeloversettelsen av hva produksjonssjefen har sagt er tilfredsstillende.........

 

Lenke til kommentar

Fatter fremdeles ikke hvorfor de fjernet Quick Launch jeg. Det er det jeg bruker aller mest. Heldigvis går det an å legge til i Win7. Pinning av programmer har jeg aldri likt.

Jeg bruker også startmenyen veldig mye, så jeg skjønner ikke helt argumentet deres.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn god nok for å fjerne valget til å ha startmeny om man vil. Å måtte inn i Metro i fullscreen for å scrolle mange sider til høyre eller venstre for å finne ett eller annet er ikke lettere enn startmenyen. Og det kommer til å bli mange sider etterhvert. Og reklame.

 

Å ikke kunne trykke windowstast, opp et par ganger til f.eks. Word eller Excel og høyre en gang for å se de siste dokumentene man jobbet med er ikke kjekt.

 

Å måtte gå inn i et annet grensesnitt for å velge et program er ikke innnovasjon. Det er tungvint og irriterende. Ja, man kan pinne ting til menylinja og ha masse linker på desktopen, men det er ikke poenget.

 

Jeg jobber med PC hele dagen, med en halv million vinduer som åpnes og lukkes over flere skjermer, og en fullskjerms startmeny er ikke kjekt. Nå tror jeg bedriften min kommer til å hoppe elegant over Win8, så det er jo egenglig ikke et problem sånn sett. Med mindre jeg ser store forbedringer kommer jeg til å hoppe over det hjemme også. Jeg er relativt effektiv i Windows miljøet, Metro vil ikke hjelpe meg, det vil hindre meg i å være det.

 

Metro er greit som et valg, men ikke som en standard det er umulig å komme unna. Jeg bruker PC som et verktøy, ikke som en bedriten hipster-ting hvor ting må se pent ut for en hver pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører W8 på laptopen, og var litt rart å ikke har start-menyen der noe mer. Men må si at Metro funker bedre, hvertfall for meg. Hvis jeg skal søke opp et program kan jeg gjøre det slik som i W7;

 

Trykk windows tasten -> skriv navnet på programmet -> trykk enter.

 

Høres mer som om folk flest her er mot Metro som de er mot Facebook sine design endringer.. men, men, folk hater jo endring :)

Lenke til kommentar

Det er "viktig" å beholde en slags program launcher vha mus dobbeltklikk ala' startmeny e.l , da spesielt med tanke på virtualisering/RDP osv . Prøv bare å sende tastekombinasjonen "CTRL+Shift+ESC eller windows key " fra en Windows 7 startet vmware vsphere til en viruell maskin (Win8/Win8 server). Fails bigtime da det blir fanget opp av host OS.

Point and click er vesentlig ved remote sessions og virualisering i mine øyne , nye metro som påtvunget 1'ste valg og desktop uten startmenu button vil skape endel utfordringer i slik bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører W8 på laptopen, og var litt rart å ikke har start-menyen der noe mer. Men må si at Metro funker bedre, hvertfall for meg. Hvis jeg skal søke opp et program kan jeg gjøre det slik som i W7;

 

Trykk windows tasten -> skriv navnet på programmet -> trykk enter.

 

Høres mer som om folk flest her er mot Metro som de er mot Facebook sine design endringer.. men, men, folk hater jo endring :)

 

Jeg synes ikke det høres sånn ut i det hele tatt. Jeg synes det høres tvert ut som om det er de som har gode begrunnelser mens de andre sier "det plager ikke meg for jeg bruker fem programmer så da er det en rett avgjørelse".

 

At du bare gjentar bruksanvisninga for søket for n'te gang i denne tråden og alle andre tråder om Windows 8, betyr også at du umulig kan ha lest argumentene spesielt nøye. Alle her vet hvordan det virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...